طراحی داخلی آشپزخانه با سبک‌های جدید و روز آرزوی هر بانوی خانه است ضمن آنکه هیچ‌گاه نمی‌توان طراحی داخلی آشپزخانه را کم اهمیت جلوه داد زیرا در کنار بانوی خانه، سایر اعضای خانواده نیز ساعاتی از روز را در آشپزخانه سپری می‌کنند و نیز در اکثر منازل، آشپزخانه پنجره‌ای رو به اتاق پذیرایی است و زیبایی آن نقشی اساسی در طراحی داخلی منزل دارد. به این ترتیب طراحان بایستی در طراحی آشپزخانه، حس و حال همه فضای خانه را در نظر بگیرند. در این مقاله قصد داریم به ارائه نکاتی کاربردی در طراحی آشپزخانه و چیدمان صحیح وسایل موجود در آن بپردازیم.

یک آشپزخانه با پلان باز، قلب یک خانه است. در این مکان افراد به دنبال آرامش و آسایش هستند و در آنجا خانواده و دوستان گرد هم می‌آیند تا در غذا و هم صحبتی شریک شوند. از طرفی دیگر، طراحی آشپزخانه مجزا که در یک گوشه قرار گرفته، به منظور آماده سازی غذا و جلوگیری از دیده شدن ریخت و پاش‌ها انجام می‌گیرد.

درباره نوع فضایی که می‌خواهید در آشپزخانه‌تان خلق کنید خوب فکر کنید. رنگ‌های مدرن یک بیان قوی ایجاد می‌کنند و می‌توانند شخصیت درخشان شما را انعکاس دهند، در حالی که رنگ‌ها و رنگ مایه‌های خاکی و خاکستری یک فضای صمیمانه، خودمانی و گرم را ایجاد می‌کنند. سطوح استیل ضد زنگ و قفسه‌های باز ترکیب شده با واحدهای ساده، حس آشپزخانه‌ای تجاری را خلق می‌کنند. اگر شما به فروش اثاثیه منزلتان در آینده نزدیک فکر می‌کنید، رنگ‌ها و پرداخت‌های “مطمئن” همانند رنگ‌های خنثی، طیف وسیع‌تری از خریداران را به خود جذب می‌کنند.

فعالیت‌های دیگری را که شما و خانواده‌تان در آشپزخانه انجام می‌دهید در نظر بگیرید. اگر شما کارها و امور مربوط به خانه و خانواده را در آشپزخانه سر و سامان می‌دهید. یا اگر کودکانتان تکالیف مدرسه‌شان را در آشپزخانه و در حالی که شما در حال آشپزی هستید انجام می‌دهند، پس نیاز است تا بخش‌هایی را برای انجام این امور در نظر بگیرید. مثلاً طراحی یک میز صبحانه با ارتفاع پایین برای وعده‌های غذا و انجام تکالیف بچه‌ها روی آن بسیار ایده آل است.

همواره ترکیب مواد و رنگ‌های مختلف درها و سطوح میز در آشپزخانه، می‌تواند نتیجه جالبی داشته باشد. به عنوان مثال، درهای شیشه‌ای و درهای استیل ضد زنگ می‌توانند با صرفه اقتصادی برای برجسته کردن بیشتر یک آشپزخانه سفید ساده به کار گرفته شوند. بهتر است درهای رنگی را با درهای خاکستری ترکیب کنید تا یک طراحی منحصر به فرد را خلق کرده باشد.

طرز صحیح چیدمان وسایل آشپزخانه و کابینت‌ها

طرح بندی مناسب و کارآمد آشپزخانه بر مثلت کار تکیه دارد، که بر پایه سه عنصر اصلی استوار است: سینک، اجاق گاز و یخچال. برای ساخت یک آشپزخانه با کارایی مؤثر، این سه عنصر باید در یک فاصله مناسب نسبت به هم (کل فاصله نباید بیش از ۸ متر باشد) قرار گیرند، در حالی که همچنان اجازه می‌دهند فضای کار کافی در میان آنها وجود داشته باشد. اگر سه عنصر اصلی بیش از حد به هم نزدیک باشند، شما برای یک فضای کار راحت و کافی در ستیز و مبارزه خواهید بود. اگر آنها بیش از حد از هم دور باشند، شما بیشتر وقتتان را در حال راه رفتن در آشپزخانه صرف خواهید کرد. طرح بندی‌های زیر معمول‌ترین نوع طرح بندی در آشپزخانه هستند:

آشپزخانه‌های یک طرفه ایده آل فضاهای کوچک و باریک است و زمانی که فضای آشپزخانه بسیار طویل نباشد، به طور مؤثری می‌تواند به کار گرفته شود. همواره تلاش کنید که فضای بین اجاق گاز و سینک به حداکثر برسد زیرا که این فضا در طی آماده سازی غذا بیشترین استفاده را دارد. اگر آشپزخانه زیاد طویل باشد، فضای بین مثلث کار بیش از حد طولانی خواهد شد و کارامدی اش کم می‌شود. با قرار دادن میز کار می‌توان تا حدی مشکل این آشپزخانه‌ها را کم کرد.

کار کردن در آشپزخانه‌های L شکل راحت است و مثلث کار به خوبی در آن قرار می‌گیرد. آماده سازی غذا در آن راحت‌تر صورت می‌گیرد حتی اگر دو نفر به طور هم زمان در این آشپزخانه مشغول به کار باشند. فضای کار و فضای ذخیره سازی بسیار زیادی در این آشپزخانه‌ها وجود دارد و به خوبی می‌توان در آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ از این نوع کار کرد. آشپزخانه‌های L شکل بزرگ می‌توانند میز کار و یا ناهار خوری را نیز در خود جای دهند.

آشپزخانه U شکل، یک طرح بندی ایده آل با مثلت کار مؤثر و کارآمد را فراهم می‌سازد. فاصله‌های بین سه عنصر به طور عادلانه‌ای توزیع شده‌اند و استفاده از فضای پخت و پز و ذخیره سازی را به حداکثر می‌رساند. فضای کار زیاد به دو نفر اجازه می‌دهد که با هم کار کنند بدون اینکه مخل کار یکدیگر شوند. یک آشپزخانه -U شکل به بهترین نحو در یک فضای بزرگ کارایی دارد، یا حداقل می‌توان اطمینان حاصل کرد که ردیف‌های متقابل کابینت‌ها/ اثاثیه‌ها بدون اصابت با یکدیگر می‌توانند باز شوند (تذکر: فضاهای گوشه و کنج گهگاه بیهوده هدر داده می‌شوند و به سختی در دسترس قرار می‌گیرند، میز ناهارخوری با پایه کابینت را در یک گوشه نصب کنید تا استفاده از فضاهای کنج را به حداکثر برسانید.

در بسیاری از آشپزخانه‌های تجاری یافت می‌شود، یک آشپزخانه کشتی شبیه به آشپزخانه -U شکل است اما بدون وجود یک رابط بین دو ردیف متقابل. آشپزخانه کشتی نیاز به فضای کمتری در مقایسه با آشپزخانه -U شکل دارد، بنابراین برای فضاهای باریک عالی است. شبیه به آشپزخانه -U شکل، یک آشپزخانه کشتی نیازمند فضای کافی بین ردیف‌های متقابل است تا کارایی بهینه‌ای داشته باشد. اگر امکان پذیر باشد، یک آشپزخانه کشتی نباید در یک راهرو اصلی در درون خانه مورد استفاده قرار گیرد زیرا در طی آماده سازی غذا می‌تواند نسبتاً شلوغ و به هم ریخته شود.

یک جزیره در آشپزخانه، فضای کار اضافی را فراهم می‌سازد که به اندازه کافی برای سرو غذا کارآمد است. اطمینان حاصل کنید که فضا برای چنین جزیره‌هایی به اندازه کافی بزرگ باشند بنابراین افراد می‌توانند در اطراف آن به راحتی حرکت کنند و در کابینت‌ها به آسانی باز شوند. شما می‌توانید از جزیره برای قرار دادن اجاق گاز یا سینک بر روی آن هم استفاده کنید تا فضای مؤثر بیشتری برای مثلث کار فراهم شود. اگر فضا محدود است، یک جزیره ساده یا متحرک، گزینه دیگری است. شما می‌توانید جزیره را زمانی که نیاز است حرکت دهید. همچنین یک جزیره کاملاً در معرض دید، آشپزخانه را به لحاظ بصری فراخ‌تر می‌سازد.

برخلاف آشپزخانه‌های با کابینت‌های ثابت، واحدهای آشپزخانه ساده، نمایی از مبلمان روزمره را دارند و به راحتی می‌توانند دوباره چیده شوند. شما می‌توانید واحدهای ساده را با آشپزخانه ثابت نیز ترکیب کنید تا یک نمای خودمانی و غیر رسمی را در یک آشپزخانه ثابت و نصب شده ایجاد کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید به راحتی با یک واحد آشپزخانه ساده، یک جزیره آشپزخانه ایجاد کنید.

این مطلب اولین بار در ماهنامه صنایع چوب و کاغذ به قلم مهندس میثاقه یزدان پناه منتشر شده است.