شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. پس از سرو تنقلات، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.

هندوانه شاخص ترین میوه ی شب یلداست ومی دانیم که طبق آداب وسنن قدیمیان اگر در این شب چیزهای دیگر کمتر مصرف شوند ویا اصلا خورده نشوند ،هندوانه از اقلامی است که خورده خواهد شد

نحوه تزیین هندوانه شب یلدا به شکل قوری:

  1. از یک هندوانه ی گرد استفاده کنید. به اندازه ی ۳ سانتی متر از کف آن را برش دهید و جدا کنید.
  2. از وسط این تکه با یک اسکوپ کوچک گل های هنداونه کوچک در بیاورید که بعداً‌ روی دسته می چسبانید. حلقه ی درشت باقیمانده را به عنوان پایه روی دیس قرار دهید و کل هندوانه را روی آن قرار دهید به شکلی که سمت برش خورده ی آن رو به پایین باشد.
  3. از سمت بالایی هندوانه تکه ای به ضخامت ۱۰ سانتی متر ببرید و کنار بگذارید. گوشت هندوانه را با یک اسکوپ خالی کنید و کنار بگذارید.
  4. تکه ی ۱۰ سانتی متری را از طول نصف کنید به شکلی که دو تکه ی گرد به ضخامت ۵ سانتی متر درست شود. تکه ی گرد بالایی را به عنوان در قوری استفاده کنید. داخل آن به وسیله ی اسکوپ هندوانه سوراخ هایی درست کنید و آنها را با گل هندوانه پر کنید.
  5. حلقه ای را که از پوست هندوانه باقیمانده نصف کنید و دسته و نوک قوری را از داخل هر نصفه در بیاورید. گوشت هندوانه را با اسکوپ گرد کنید و بیرون بیاورید. داخل دسته با استفاده از اسکوپ هندوانه سوراخ هایی درست کنید و آنها را با گل هندوانه پر کنید.
  6. شاید لازم باشد برای اینکه دسته و نوک قوری با بدنه مماس شوند کمی آنها را برش دهید. آنها را به وسیله ی خلال دندان های محکم بچسبانید.

آموزش تزیین هدوانه به شکل نهنگ

برای تزیین هندوانه به شکل نهنگ ابتدا باید سعی کنید هنگام خرید هندوانه نوع بیضی شکل آن را تهیه کنید. شکل دم را روی هندوانه بکشید. می توانید کاغذ را برش زده و آن را روی هندوانه قرار دهید و دورتادور آن را با ماژیک خط بکشید. انتهای دیگر هندوانه را هم به عنوان سر نهنگ در نظر گرفته و خطی هم در آن سمت بکشید. دقت کنید که انتهای دم کمی عقب تر از وسط هندوانه قرار گیرد. شروع کنید از روی خطوط برش بزنید. قسمت هایی که باید خارج شود را برش های کوچکی بزنید تا بتوانید راحت آن قسمت ها را جدا کنید چون نمی توان آن را یک جا جدا کرد. حالا داخل هندوانه را خالی کنید. با خلال دندان سوراخ کوچکی روی قسمت سر نهنگ ایجاد کنید. یک شاخه نعناع را در سوراخ قرار دهید.از انگور سیاه یا زیتون به عنوان چشم نهنگ استفاده نمایید و یا می توانید برش هایی به شکل چشم و دهان نهنگ ایجاد کنید. اکنون داخل هندوانه را با سالاد میوه یا ژله پر کنید.

آموزش تزیین هندوانه شب یلدا به شکل مربعی

هندوانه را از عرض وبدون دسته باز هم زیکزاکی یا دالبر برش داده واین بار در ظرفی مربع شکل برش دهید وبا چنگالهای سفید کوچکی که از فروشگاههای لوازم شیرینی می توانید تهیه کنید در این هندوانه های مربعی شکل زده و از مهمانان شب یلدایی خود پذیرایی کنید.می توانید برای زیباتر شدن هندوانه تان از ترافل که بر روی آن می پاشید استفاده نمایید

آموزش تزیین هندوانه به شکل پری دریایی

برای تزیین هندوانه به شکل پری دریایی نیاز به ۶ عدد کاپ کیک و ۱ هندوانه بزرگ و دراز دارین. هندوانه را روی یک تخته از پهلو قرار بدهید و آن را از فاصله ی ۱۰ سانتی متری انتهای آن برش دهید تا یک پایه ی پهن و درشت داشته باشید. باقی هندوانه را از طول نصف کنید. هر دو قسمت هندوانه را با اسکوپ یا قاشق خالی کنید و آن را برای خرد کردن و سرو کردن یا در آوردن به شکل دم پری دریایی کنار بگذارید. با یک ماژیک روی یک نیمه ی بزرگ پوست هندوانه با استفاده از قالب یا به طور دستی یک دم پری دریایی بکشید. با چاقوی دلخواه با دقت دور شکل را برش دهید و دم پری دریایی را شکل بدهید. با استفاده از چاقوی چنل جزئیات و پولک ها را اضافه کنید. با استفاده از سیخ های چوبی به اندازه ی مداد دم پری دریایی را روی پایه محکم کنید. دور آن را با هندوانه مکعبی خرد شده یا برش داده شده به شکل دم پری دریایی تزئین کنید و سرو کنید.

آموزش تزیین هندوانه شب یلدا با طراح گربه

یکی از روش ها برای تزیین استفاده از هندونه با پوست هست که میشه طرح های مختلفی رو روی اون اجرا کرد. من مراحل یکی رو براتون میذارم شما میتونید طرح های مختلف رو با همین روش اجرا کنید. وسایل مورد نیاز برای تزیین هندوانه:

  • چاقوی تیز
  • ماژیک (بهتره که ماژیک خوراکی باشه)
  • خلال دندان و سیخ چوبی نازک
  • پوست گیر
  • اسکوپ بستنی
  1. ابتدا با ماژیک طرحمون رو که در اینجا گربه هست روی پوست هندوانه میکشیم. و با پوست گیر یک لایه نازک از پوست رو جایی که قراره دهن گربه باشه رو برمیداریم.
  2. با چاقوی کوچک و تیز داخل چشم های گربه رو پوست میگیریم.
  3. خب حالا قسمت پشت هندوانه رو با چاقوی بزرگ برش میزنیم و صورت گربه رو ایجاد میکنیم. از قسمتی که جدا کردیم دم گربه رو میبریم و روی اون به صورت راه راه طرح ایجاد میکنیم.
  4. دم گربه رو به وسیله ی سیخ های چوبی به اون متصل میکنیم. باقی اجزای صورت گربه رو هم ایجاد کرده و با خلال دندون و توت فرنگی و انگور برای اون چشم و بینی درست میکنیم.
  5. گربه ی هندونه ای ما تموم شد فقط به کمی دقت و حوصله و وقت نیاز دارید که بتونید به نحو احسن از عهدش بربیاید.

ایده‌هایی برای تزیین هندوانه شب یلدا

پیشنهاد میکنیم برای داشتن یک ایده‌ی جدید و بهتر برای تزیین هندوانه شب یلدا آلبوم تصاویر زیر را ببینید.