متدها و دستگاه‌های پیشرفته دنیای زیبایی این روزها کارترمیم و تصحیح ضایعات پوستی را ساده‌تر کرده است. روش‌هایی بدون جراحی با کمترین عوارض که با چند جلسه درمان خال‌های متعدد روی پوستتان را از بین خواهند برد اما برای اینکه بیشتر بدانید همه روش‌های برداشتن خال را کنارتان بررسی خواهیم کرد.

جراحی: این روش که معمولاً برای از بین بردن خال‌های گوشتی بیشترین کاربرد را در بین پزشکان دارد، عملی سرپایی و کوتاه است. در واقع پزشک ابتدا ناحیه اطراف خال را بی‌حس کرده و سپس خال را با دستگاهی تیز می‌برد و جدا می‌کند، درنهایت زخم را بخیه زده و می‌بندد. در نوع دیگری از جراحی بعد از بی‌حس کردن ناحیه خال، تمام خال و زیر آن با تیغ کوچکی تراشیده می‌شود و چون این شیوه برای خال‌های گوشتی کوچک به کار می‌رود، نیازی به بخیه زدن ندارد.

لیزر: این روش به‌عنوان روشی ایمن و به علت اینکه هیچ اثر زخمی روی پوست باقی نمی‌گذارد محبوبیت زیادی دارد. در این شیوه هم ابتدا به شکل موضعی محل خال بی‌حس می‌شود و سپس با لیزر رنگ‌دانه جمع شده در خال سوخته و آن را تخریب می‌کند. فرایند خود ترمیمی طبیعی پوست بدن به مرور خال را از روی صورت محو خواهد کرد. پوسته‌ای در مدت چند روز روی محل برش لیزر ایجاد و درنهایت طی چند روز می افتد. لیزر درمانی خال دردناکی نخواهد بود اما هنگام لیزر کمی احساس سوزش خواهید کرد.

کرایوتراپی: این روش که به سرمادرمانی معروف است، نیتروژن مایع را در محل خال قرار داده یا اسپری می‌کنند. در نتیجه ناحیه خال دچار تاول سفید یا قرمز رنگ می‌شود که این زخم ناچیز هم بعد از پوسته شدن در چند روز از پوست جدا می‌شود. درواقع بدن با تحریک با سرما و تولید سلول‌های جدید، بافت پوستی جدید را جایگزین خال خواهد کرد. اثر این روش تدریجی است اما نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

لیزر RF یا رادیوفرکوانسی: برداشتن خال با این شیوه یعنی آر اف فرکشنال یعنی بریدن ناحیه خال با کمک فرکانس بالای امواج رادیویی. در این روش درصد سوختگی و باقی ماندن اسکار یا جای زخم بسیار ناچیز است پس اگر با تشخیص پزشک این روش برایتان مناسب بود حتماً برداشتن خال به این شیوه را امتحان کنید. این روش برای انواع رنگ پوست‌ها کاربرد دارد و تأثیر آن طولانی و بادوام‌تر است.

این مطلب اولین بار در ماهنامه تندرستی منتشر شده است.