بیدارشو! بازم دیرت شده؟ گاهی اوقات آرزو میکنیم که کاش هرگز نیاز نبود با این مسئله صبحگاهی سر و کله بزنیم! اما چه می‌شد اگر هرگز به خواب نمی‌رفتیم؟ چه می‌شد اگر روشی برای همیشه بیدار ماندن پیدا می‌کردید؟ تا چه مدت می‌توانید با بی‌خوابی دوام بیاورید؟ آیا می‌توانید روز پرباری داشته باشید؟ چه زمانی دیگران به شما خواهند گفت که به استراحت نیاز دارید؟ و دقیقا چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟ در ادامه با ویوین و داستان بی‌خوابی مداوم همراه باشید.

خواب عبارت است ازعدم توانایی ارادی درکنترل محیط فیزیکی و کاهش یا فقدان سطح هوشیاری، تعلیق نسبی ادراکات حسی و غیرفعال شدن تقریباً تمام عضلات ارادی در زمان استراحت به‌طوری‌که فعالیت بدن و ذهن تغییر کرده و توهم‌های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی بشوند. در بین پستانداران، پرندگان، ماهیان و دیگر جانوران مراحل خواب و بیداری وجود دارد. خواب برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی_اسکلتی انسان‌ها و جانوران اهمیت دارد.

اغلب چه مقدار زمان برای تمام کردن یک پروژه، رفتن سر قرار یا لذت بردن از روز تعطیلتان نیاز داشته‌اید؟ اگر خواب را از برنامه‌ی روتین روزانه‌تان بردارید بیست و چهار ساعت روز را برای انجام کارهایی که هرگز زمانی برای انجام‌شان نداشتید فرصت دارید. چند تا خمیازه کشیدن و کمی خستگی دیگه چه معنی میده اگر قرار نیست وقتمون رو بدون هیچ دلیل خاصی با دراز کشیدن در تخت هدر بدیم؟

پیداست که، دلایل خوب زیادی برای خوابیدن وجود دارد. به طور متوسط مردم یک سوم عمرشان را با چشم‌های بسته و درحال خروپف کردن در رختخواب می‌گذرانند. به نظر میاد که درحال تلف کردن زمان با ارزشی هستند اما نه برای بدنتان. در زمان خواب بدنتان هورمون‌ها را آزاد کرده و بافت‌های بدن را ترمیم میکند. جابجایی سلول‌های قدیمی با سلول‌های جدید.

نخوابیدن

اگر در طی روز ورزش می‌کنید به خواب نیاز دارید تا اجازه دهید ماهیچه‌هایتان رشد کنند و چربی‌ها سوزانده شوند. خب اگر نخوابید چه اتفاقی می‌افتد؟ ابتدا چیز زیادی اتفاق نمی‌افتد بعد از فقط ۲۴ ساعت احساس کاملا خوبی دارید. در حقیقت چیزی بهتر از خوب. به این علت که بیخوابی مسیر مزولیمبیک در مغزتان را تحریک میکند. این مسیر منتشر کننده‌ی دوپامین است که باعث می‌شود احساس شادی و پرانرژی بودن کنید. اما گول این شادی‌ها را نخورید زیرا که زمان زیادی دوام نمی‌آورد. خیلی زود بعد از ۲۴ ساعت تمام واکنش‌هایتان کم میشود. مغزتان آنچه را که در حال انجام دادنش بودید فراموش میکند. در ظاهر به نظر مست می‌رسید.

حالا دو روز بی‌خوابی چطور؟ در این نقطه بدنتان شروع به خاموش شدن میکند. فرایند متابولیز کردن گلوکوزها متوقف خواهد شد و شما را بدون هیچ منبع انرژی رها می‌کند. صورتتان مانند یکی از شخصیت‌های قرون وسطی رنگ پریده می‌شود. چشم‌هایتان قرمز شده و سپس خبرهای بدتر! چین و چروک‌هایتان آشکارتر می‌شود.

روز سوم زمانی‌ست که اتفاق واقعا جالبی شروع میشود. توهم زدن! اکنون که تشنه‌ی یک خواب عمیق هستید، مغزتان همه‌ی رویاها و کابوس‌ها را به زندگی واقعی می‌آورد. حدود ۷۲ ساعت بعد از بی‌خوابی پروتئین‌های بدنتان شروع به تجزیه شدن می‌کنند. ماهیچه‌ها! بنابراین با تمام حجم ماهیچه‌هایی که برای ساختن‌شان سخت تمرین کرده‌اید خداحافظی کنید. بدنتان از هر منبع انرژی که پیدا کند استفاده می‌کند.

بعداز حدود دو هفته، سیستم ایمنی بدنتان آن‌قدر ضعیف می‌شود که ممکن است با یک آنفولانزای معمولی بمیرید. سرانجام سه هفته بعد از آخرین خوابتان احتمالا بر اثر حمله‌ی قلبی خواهید مرد. اگر ماهیچه یا چربی زیاد در بدنتان داشته باشید فقط کمی بیشتر ممکن است زنده بمانید. اما توصیه نمیکنیم که کسی این کار را امتحان کند پس بالشتتان را بردارید و یک خواب قیلوله بزنید. اگر به نظر میاد که همیشه خسته هستید مطمئن شوید که ۶-۸ ساعت خواب تجویز شده در شبانه روز را داشته باشید.