در این مطلب قصد داریم نکاتی مهم را در زمان تمام شدن بنزین و خالی شدن باک خودرو به شما یادآورد شویم. در ادامه مطلب با ویوین همراه باشید.

اگر راننده باشید حتماً بارها درست زمانی که انتظارش را نداشته‌اید با روشن شدن چراغ بنزین مواجه شده‌اید، خبر ناخوشایندی که گاها شما را در وضعیت سخت قرار داده است یا پیش گویی به موقعی که حرکت خودروی شما را به‌سمت پمپ بنزین تغییر داده است، قطعاً واکنش افراد در چنین وضعیتی متفاوت است:

صد در صد تا چند لحظه دیگه بنزین تموم میشه و تو راه می مونم!

چیزی نیست! چراغ بنزین تازه روشن شده و حالا حالاها می شه رانندگی کرد.

بیشتر رانندگان بر سر این موضوع هم نظرند که چراغ بنزین همیشه در بدترین وضعیت روشن می‌شود، درست لحظه‌ای که به شدت برای رسیدن به یک قرار مهم عجله دارید یا زمانی که در ترافیک گیر افتاده‌اید یا در جاده‌ای رانندگی می‌کنید که نه خبری از پمپ بنزین است و نه یک شهر یا آبادی. به رغم این که رانندگی با باک خالی به دلایلی که در ادامه یاد می‌شود توصیه نمی‌شود ولی با این حال گاهی اوقات غیرقابل اجتناب است. پس از روشن شدن چراغ بنزین به توصیه‌های ارائه شده دقت نمایید.

چرا رانندگی با چراغ بنزین روشن اشتباه است؟

نخستین چیزی که به محض مشاهده چراغ بنزین به ذهن خطور می‌کند گرفتار شدن در جاده است، ولی تکرار این روند اثر سوء دیگری دارد که بر خودرو می‌گذارد، عواقبی که می‌توانند بیش از معطل شدن چند ساعته نگران کننده باشند. زمانی که سوخت کافی درون باک نباشد، سیستم سوخت رسانی خودرو تلاش می‌کند تا هرآنچه در ته باک قرار گرفته و به صورت لجن سوختی رسوب کرده است را به سمت موتور پمپاژ نماید، موادی که می‌توانند موجب مسدود شدن فیلتر بنزین شوند. ضمناً با کاهش شدید بنزین، پمپ سوخت هم که به وسیله بنزین خنک می‌شود، داغ شده و در آستانه سوختن قرار می‌گیرد. تکرار این اتفاق حتی می‌تواند بر قدرت فرمان و ترمز هم اثرگذار باشد قطعاتی که تعمیرشان هزینه بر است.

همیشه حداقل یک چهارم سوخت در باکتان وجود داشته باشد!

پس از روشن شدن چراغ بنزین تا چند کیلومتر می‌توان رانندگی کرد؟

طبیعتاً با روشن شدن چراغ بنزین، خودرو به یکباره خاموش نمی‌شود و مقداری بنزین ذخیره در باک وجود دارد تا بتواند در چنین وضعیتی کمک کننده باشد، ولی سؤال اینجاست که تا چند کلیومتر می‌توان با این شرایط رانندگی کرد؟ آیا به قدری هست که شما را به یک پمپ بنزین برساند؟ دانستن این موارد باعث می‌شود هنگام تجربه چنین وضعیتی آمادگی لازم را داشته باشید.

به طور میانگین خودروهای سواری بنزینی بین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر را پس از روشن شدن چراغ بنزین می‌توانند طی کنند ولی این رقم در حد یک تخمین است و از خودرویی به خودرویی دیگر متفاوت است. نوع رانندگی، سرعت خودرو، شیب جاده، سطح مسیر، دمای بیرون، شرایط جوی، مدل ماشین، شلوغی خیابان، قدرت پیشرانه و عواملی از این قبیل موجب شده تا پاسخ به این سؤال اندکی دشوار باشد.

یکی از مزایای خودروهای جدید ارائه عددی است که به هنگام روشن شدن چراغ بنزین به شما اعلام می‌کند چند کیلومتر دیگر قادر به رانندگی خواهید بود، این رقم متناسب با میانگین سرعت رانندگی شما تخمین زده می‌شود نه با توجه به جاده و وضعیتی که در آن هستید، به همین دلیل رقمی تقریبی است و همیشه قابل اعتماد نخواهد بود علاوه بر این هرچقدر هم چنین اعدادی دقیق باشند چون فاکتورهایی نظیر سن خودرو در تعیین آن‌ها دخیل نیستند چندان نمی‌شود به آن‌ها استناد کرد، هرچه از عمر یک خودرو می‌گذرد طبیعتاً سنسورها ضعیف‌تر عمل کرده و نتایجی همراه با خطا ارائه می‌دهند.

چند نمونه از حداقل مسافت قابل پیمایش پس از روشن شدن چراغ بنزین به‌صورت زیر است:

  • تویوتا راو فور (Toyota RAV4): نزدیک به ۱۰۰ کلیومتر
  • تویوتا کرولا (Toyota Corolla): نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر
  • نیسان قشقایی (Nissan Qashqai): نزدیک به ۷۰ کیلومتر
  • هیوندای النترا (Hyundai Elantra): نزدیک به ۵۰ کیلومتر
  • کیا اپتیما (Kia Optima): نزدیک به ۵۰ کیلومتر
  • هیوندای سانتافه (Hyundai Santa Fe): نزدیک به ۶۰ کیلومتر
  • کیا سورنتو (Kia Sorento): نزدیک به ۶۰ کیلومتر
  • مزدا ۳ (Mazda 3): نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر

با روشن شدن چراغ بنزین چکار می‌توان کرد؟

پس از روشن شدن چراغ بنزین موارد زیر را انجام دهید تا بتوانید در بازه زمانی بیشتری از سوخت باقی مانده استفاده نمایید.

  1. همه تجهیزات برقی را خاموش کنید.
  2. کابل شارژ تلفن همراهتان را از شارژر فندکی خودرو خارج نمایید.
  3. پنجره‌ها را بالا بکشید.
  4. با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت برانید.
  5. از افزایش و کاهش سرعت پرهیز کرده و با سرعت ثابت رانندگی کنید.
  6. از خاموش و روشن کردن خودرو پرهیز کنید.

همیشه با باک پر رانندگی کنید چون که رانندگی در این حالت ارزان‌تر و ایمن‌تر خواهد بود.

منبع: Z4Car