بر خلاف این تصور رایج که یکی از راه های کاهش وزن کم خوردن و به ویژه حذف وعده‌هایی غذایی است تحقیقات نشان می‌دهد یک صبحانه مناسب و سالم نقش بسیار مهمی در کاهش وزن دارد و علاوه بر این از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی – عروقی و دیابت نوع دو پیشگیری می‌کند. متأسفانه اغلب افراد تصور می‌کنند حذف وعده‌های غذایی از جمله صبحانه به تناسب اندام کمک می‌کند، در حالی که تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که صبحانه می‌خورند لاغرتر از کسانی هستند که این وعده غذایی مهم و حیاتی را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند حتی در برخی مطالعات مشخص شده است حذف صبحانه احتمال اضافه وزن و چاقی را 4 برابر افزایش می‌دهد. به عقیده متخصصان خوردن یک صبحانه کامل و حاوی کربوهیدرات و پروتئین و رعایت یک رژیم غذایی متناسب در باقی ساعات روز، موجب کاهش وزن و حفظ آن می‌شود. مصرف صبحانه موجب کنترل اشتها شده و تمایل به مصرف شیرینی جات را کاهش می‌دهد. حبوبات، نان و غلات سبوس دار، شیر، ماست،تخم‌مرغ و میوه‌های تازه یا خشک خوردنی‌های بسیار مناسبی برای صبحانه به شمار می‌روند. متخصصان بر این باورند که حذف و یا کاهش شدید کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی روش خوبی برای کاهش وزن نیست.

زیرا این شرایط موجب کاهش متابولیسم بدن و افزایش اشتها برای خوردن شیرینیجات می‌شود. برای بررسی اثر صبحانه بر وزن بدن، محققان دانشگاه ویرجینیا 94 زن چاق کم تحرک را انتخاب کردند و رژیم غذایی و به خصوص وعده صبحانه این افراد در یک دوره زمانی مشخص مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد افرادی که صبحانه کامل می‌خوردند بیش از 21 درصد از وزن خود را از دست دادند، اما گروهی که صبحانه را حذف می‌کردند و یا صبحانه نامناسبی می‌خوردند، تنها 5.4 درصد کاهش وزن داشتند. همچنین مشخص شد که گروه اول در طول روز کمتر احساس گرسنگی می‌کردند و میل کمتری به خوردن کربوهیدرات‌ها (نان، برنج، سیب زمینی و شیرینی جات) داشتند. بنابراین اگر شما هم اضافه وزن دارید و دلتان می‌خواهد لاغر شوید حتماً صبحانه کامل بخورید و با حذف این وعده غذایی هم از برنامه غذایی روزانه به سلامتی خودتان لطمه نزنید.

این مطلب اولین بار در دوهفته نامه خانه بخت منتشر شده است.