برف پاک کن‌های مکانیکی

برای آن که برف پاک کن کارش را خوب انجام دهد، نیازمند دو فرایند مکانیکی است. ترکیبی از یک موتور الکتریکی و یک چرخ دنده مارپیچ که نیروی برف پاک کن‌ها را تأمین می‌کنند. یک اتصال‌دهنده که نیروی دورانی موتور برقی را به حرکت رفت و برگشتی برف پاک کن تبدیل می‌کند. برای حرکت دادن تیغه‌های برف پاک کن روی شیشه، آن هم با سرعت لازم، به نیروی بسیار زیادی احتیاج است. برای تولید چنین نیرویی، یک چرخ دنده مارپیچ به موتور برقی کوچک متصل می‌شود. این چرخ دنده می‌تواند گشتاور موتور را حدود ۵۰ برابر بیشتر و سرعت چرخش موتور را ۵۰ مرتبه کندتر کند. نیروی چرخ دنده مارپیچی به یک اتصال منتقل می‌شود که برف پاک کن‌ها را به چپ و راست حرکت می‌دهد. در این میان، یک مدار الکترونیکی نیز وجود دارد که تشخیص می‌دهد چه وقت برف پاک کن‌ها پایین می‌آیند. این مدار به برف پاک کن‌ها نیرو می‌رساند تا زمانی که در پایین شیشه متوقف شوند.

برف پاک کن‌های حساس به سنسور باران

یکی از این سیستم‌ها توسط شرکت TRWInc ساخته شده است و از حسگرهای اپتیکی برای تشخیص نم و رطوبت استفاده می‌کند. این حسگر در داخل کابین خودرو و نزدیک به آینه عقب نصب می‌شود و با شیشه جلو در تماس است. اگر قطرات باران روی شیشه بیفتند، نور را در جهات مختلفی منعکس می‌کنند، بدان معنا که هر چه شیشه مرطوب‌تر باشد، نور کمتری به سمت حسگر منعکس می‌کند. هنگامی که میزان نور بازتابی به حسگر به حد معینی برسد، نرم افزار و تجهیزات الکترونیکی که به حسگر متصل هستند، برف پاک کن‌ها را روشن می‌کنند. نرم افزار مربوطه، متناسب با سرعت شکل گیری قطراتی که روی شیشه شکل می‌گیرند، سرعت برف پاک کن‌ها را کم و زیاد می‌کند. سیستم TRW روی بیشتر محصولات جنرال موتورز، از جمله کادیلاک، تعبیه شده است. هنگام شستشوی خودرو می‌توان این سیستم را غیرفعال کرد تا در روند شستشو اختلالی ایجاد نکند.

چرا باید از مایع شیشه‌شور استفاده کنیم؟

اگرچه در خودروهای امروزی ممکن است شیشه‌شور و برف پاک کن برای شیشه عقب یا چراغ‌های جلو نیز نصب شده باشد؛ اما مطمئناً مهم‌ترین کارکرد آن برای شیشه جلو است که دید راننده را تأمین می‌کند. وجود آب شهری با داشتن املاح زیاد، باعث ایجاد رسوب و گرفتگی در آن می‌شود. ضمن اینکه آب به‌تنهایی نمی‌تواند شیشه را تمیز و براق کند. اما استفاده از هر افزودنی و یا مایع شیشه‌شوری نیز در این بخش مجاز نیست؛ چراکه برخی از این مواد مثل نمک و الکل که برای جلوگیری از یخ زدن به اشتباه استفاده می‌شوند، باعث خورندگی و یا خشک شدن تیغه‌ها خواهند شد. اما بهترین محلول، اضافه کردن کمی شیشه‌شور به آب داخل محفظه و یا استفاده از مایعات شیشه شور با کیفیت و مطمئن است.

چرا که برخی از مایعات موجود در بازار اصلاً کیفیت لازم را نداشته و باعث بروز مشکلاتی در آینده برای تیغه‌ها و شیشه خودرو می‌شوند. ضمن اینکه سعی کنید همیشه از آب جوشیده برای این بخش استفاده نمایید. این مخزن همیشه دارای آب باشد تا جدا از پیشگیری برای گرما دیدگی آن، پمپ بدون آب مشغول به کار نباشد چرا که این اتفاق هم باعث خرابی آن می‌شود و هم می‌تواند آلودگی‌های موجود در ظرف را وارد فیلتر خود و مسیر آب‌رسانی کند. سعی کنید هر چند وقت یک‌بار نیز ظرف را تمیز کرده تا اگر دارای رسوب و گرفتگی شده است، از ظرف خارج شوند. بنابراین همیشه از مایع شیشه‌شور «استاندارد» استفاده کنید. چون:

  1. اول از همه باعث تمیزی شیشه می‌شود.
  2. دوم باعث عدم رسوب گیری در مخزن، پمپ، شلنگ‌های سیستم شیشه شور می‌شود.
  3.  و در زمستان از یخ زدن و ترکیدگی مخزن جلوگیری می‌کند.

این مطلب اولین بار در دوماهنامه مه شکن منتشر شده است.