تبلیغات فرم پیچیده‌ای از ارتباطات تکامل یافته است که با راه‌های مختلف، پیام یک کسب و کار را به مصرف کننده منتقل می‌کند. امروزه تبلیغات مدرن راه‌های مختلفی را برای معرفی محصول در اختیار مدیران تبلیغات قرار داده است. در عصر جدید، تبلیغات مدرن گستردگی فراوانی داشته و حوزه‌های متفاوتی را در برمی گیرد. تمام تبلیغاتی که در اینترنت با آن مواجه می‌شویم، تبلیغاتی که حین بارگذاری صفحات سایت‌ها می‌بینیم یا محتوای تبلیغاتی موجود در شبکه‌های اجتماعی همه در گروه تبلیغات مدرن قرار می‌گیرند. با روی کار آمدن روش‌های تبلیغات مدرن شاید بتوان گفت که اهمیت و نقش تبلیغات چاپی رنگ باخته است اما طراحی خلاقانه و متفاوت هم چنان می‌تواند تأثیرگذار باشد.

روش‌های تبلیغات سنتی جای خود را به تبلیغات مدرن داده است که در آن از نوآوری و خلاقیت برای جذب مشتری استفاده می‌شود. هرچند بسیاری از روش‌های تبلیغات سنتی هنوز پابرجا هستند و تنها با اندک تغییر مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبیعتاً یکی از دلایل پیشرفت و نوآوری در حوزه تبلیغات، تکامل و پیشرفت فناوری‌های مختلف است. اکنون هرجایی که می‌رویم به طور قطع آثاری از تبلیغات را در آن مکان و موقعیت می‌بینیم و انواع متفاوتی از آن را تجربه می‌کنیم. اما آنچه در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است، شناخت مشتریان بالقوه حوزه‌های مختلف برای استفاده سارا محسنی خبرنگار دانش تبلیغات بهینه از هریک از ابزارهای تبلیغات مدرن است.

تمایل به گسترش تبلیغات بازرگانی در اینترنت و فضای مجازی به سبب سودآوری بالای آن فعالیتی اقتصادی نیز محسوب می‌شود، زیرا فناوری‌های نوین ارتباطی توانسته‌اند در مقایسه با وسایل ارتباطی گذشته، فرآیندهای تجاری و کسب درآمد اقتصادی را بهبود بخشند. در مباحث دریافت مخاطب، زمان و هم چنین تعداد مجراهای دسترسی و ویژگی‌های رسانه‌ای مانند تصاویر، متن، حرکت در قالب فیلم، کیفیت صدا و،.. تبلیغات مدرن توانسته پاسخگوی نیازهای متفاوت و متنوع باشد. فعالیت‌های تبلیغاتی مدرن باید ویژگی‌هایی را دارا باشد تا بتوان آنها را از تبلیغات سنتی که هنوز هم در برخی موارد قابل استفاده است، تفکیک کرد. ویژگی‌ها و مشخصه‌هایی مانند سهولت دسترسی به اطلاعات تبلیغ، تازگی و به روز بودن، دسترسی آسان به اطلاعاتی در خصوص منبع آگهی و… در تبلیغات سنتی از انواع تراکت‌ها و اطلاعیه‌های کاغذی استفاده می‌شود که با توجه به حجم بالای تیراژ چاپ این اطلاعیه‌ها، هزینه‌ی زیادی را به صاحبان مشاغل تحمیل می‌کند و تأثیرات مخربی نیز بر محیط زیست داشته و علاوه بر این موارد بر ظاهر شهر نیز اثر می‌گذارد اما این روش علی رغم نامناسب بودن آن هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تبلیغات مدرن به دلیل نیاز به شناخت مخاطب و امکانی که فناوری و ارتباطات در اختیار قرار می‌دهد تصویر روشنی از مشتری، نیازها و خواسته‌هایش به دست می‌آید و شاهد تبلیغات اختصاصی برای یکایک مشتریان هستیم.

در تبلیغات سنتی، هدف سهم داشتن از بازار و جامعه است در حالی که در تبلیغات مدرن به دلیل اشباع شدن بازارها و رقابت سخت میان سازمان‌ها و فروشندگان باید به دنبال افزایش این سهم در میان متقاضیان فعلی بود. در تبلیغات سنتی یک مخاطب عام وجود دارد اما در تبلیغات امروزی و مدرن می‌توان مخاطبان خاصی را جذب کرد. امروزه، تبلیغاتی در جامعه مخاطب دارد که در کمترین زمان، محصول یا ایده‌ای را معرفی کند و افراد برای آشنایی با آن زحمت زیادی را متحمل نشوند. تبلیغات به روش سنتی دارای تکنیک‌های کمتر و سرویس‌های محدودتری است اما گاهی این روش‌ها بازدهی مناسبی را به دنبال دارد و یکی از دلایل آن شاید چهره به چهره و مستقیم بودن تبلیغ باشد. باید به این نکته نیز توجه داشت که گستره دسترسی به مخاطب در این نوع از تبلیغات محدود بوده و بیشتر یک منطقه محدود تحت پوشش قرار می‌گیرد. یکی از مزایای تبلیغات مدرن نسبت به تبلیغات سنتی این موضوع است که در تبلیغات مدرن، امکان تغییر در طرح‌ها و المان‌ها به سادگی وجود دارد اما در روش‌های سنتی، چارچوب سختی از لحاظ تغییرات وجود دارد. روش‌های تبلیغات سنتی بدون بازخورد آنی هستند. به این معنا که از این روش‌ها نمی‌توان به صورت سریع، گزارش بازخورد گرفت. گزارش و بازخوردی که نشان دهد چند نفر، چگونه و چه اندازه پیام تبلیغاتی را دریافت کرده‌اند.

باید به این نکته توجه داشت که با گذشت زمان و پیشرفت فناوری و راهکارها، کانال‌های ارتباطی جدیدی وارد عرصه شده‌اند و درواقع بخش زیادی از مفاهیم تبلیغات سنتی وارد فضای گسترده‌تر و منعطف‌تر تبلیغات مدرن و دیجیتال شده‌اند. یکی از معایب تبلیغات سنتی که می‌توان آن را نقطه ضعفی در برابر تبلیغات مدرن دانست این است که روش‌های سنتی در بسیاری از موارد، مخاطبان را در زمان نادرستی مورد هدف قرار می‌دهد و درواقع توجه خاصی به زمان تبلیغ نمی‌شود و مخاطبانی را به عنوان هدف تعریف می‌کند که تطابق چندانی با خدمات یا تولیدات کسب و کارها ندارند. تبلیغات سنتی در کنار معایبی که در برخی موارد دارد، دارای مزایی نیز بوده که می‌توان به آنها اشاره کرد. یکی از این مزایا ایجاد کسب و کار در حوزه‌های مختلف برای اقشار متنوع جامعه است. برای مثال می‌توان به افرادی اشاره کرد که برای توزیع تراکت استخدام می‌شوند یا افرادی که وظیفه‌ی طراحی، انجام کارهای گرافیکی و چاپ تراکت‌ها را بر عهده دارند.

امروزه با اینکه افراد بسیاری از گوشی‌های هوشمند و دیگر وسایل ارتباطی جدید استفاده می‌کنند و به تبلیغات مدرن دسترسی دارند اما برخی از افراد به این وسایل دسترسی نداشته و در این‌گونه موارد است که تبلیغات سنتی نیاز این دسته از مخاطبان را برطرف می‌کند. اگر بخواهیم یک نتیجه‌ی کلی از موضوع مورد نظر یعنی تبلیغات مدرن و سنتی را در نظر داشته باشیم باید به این نکته توجه کنیم که چه در تبلیغات سنتی و چه در تبلیغات مدرن، هدف نهایی به وجود آوردن دیدگاهی مثبت و پایدار در مخاطب بوده، به نحوی که بتوان فرد را جذب کرد. اما همان‌گونه که در تمامی عرصه‌ها تکنولوژی و فناوری جای روش‌های قدیمی‌تر را می‌گیرد در زمینه‌ی تبلیغات نیز این موضوع مشهود است و دست‌اندرکاران تبلیغات روش‌های تبلیغات مدرن را ترجیح داده و از آنها بهره می‌گیرند.

این مطلب اولین بار در ماهنامه دانش تبلیغات به قلم سارا محسنی منتشر شده است.