کمری یکی از نام‌های مهم و تعیین کننده در بازار سدان های خانوادگی است. خودرویی که بیش از همه به کم دردسر بودن، سواری نرم و راحتی شناخته شده است و طرفداران خاص خودش را دارد. در کشور ما نیز پس از آزاد شدن مجدد واردات در اواسط دهه هشتاد شمسی، کمری به یکی از بازیگران اصلی سگمنت ماشین‌های خانوادگی بدل شده است.

روح اسپرت در کالبد کمری

برای بیشتر ما تویوتا کمری مترادف با سواری راحت و کم دردسر و از آن مهم‌تر ظاهری ساده اما مقبول و تا حدی جذاب است. در صورتی که نظرات کارشناسان را نیز مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که آنها نیز آرای مشابهی دارند، با این تفاوت که به خاطر قیمت‌گذاری و شرایط خاص بازار کشورمان، کمری در ایران خودرویی نسبتاً لوکس محسوب می‌شود و در سایر کشورها اتومبیلی متوسط و بعضاً تا حدودی اقتصادی است. با این حال ایجاد تغییرات اساسی در بازار و ورود رقبایی جدید و تازه نفس همانند نسل نو کیا اپتیما و هوندا آکورد با فلسفه طراحی متفاوت، تویوتا را بر آن داشته تا در نسل جدید کمری، تحولاتی اساسی ایجاد کند. خصوصاً این که موفقیت کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و حتی هوندا آکورد، ممکن است جایگاه دست نیافتنی و مستحکم کمری را متزلزل نمایند. در اولین برخورد با کمری،۲۰۱۸ همین نکته به طور قابل توجهی نظرمان را به خود جلب کرد.

در مقایسه با نسل قبلی یعنی سری،XV50 نسل جدید طراحی ظاهری بسیار خشن‌تری داشته، تویوتا سعی کرده است تا به نحوی از محافظه کاری همیشگی خود در مورد این مدل، دست بکشد و عناصر متعددی ظاهر خودرو را به یک سدان اسپرت نزدیک کرده‌اند. جلوپنجره بزرگ و مشکی رنگ در کنار ورودی هوای کوچکی که به سبک سایر محصولات جدید سازنده همانند حرف V بزرگ لوگو تویوتا را دربر گرفته باید از مهم‌ترین این عناصر دانست. خوشبختانه ژاپنی‌ها سعی کرده‌اند با افزودن خطوط و منحنی‌های پیچیده، سایر قسمت‌های کمری را نیز عضلانی کنند تا از عدم تناسب در سایر قسمت‌ها پرهیز شود. فرم کلی بدنه با آن که شباهت‌هایی به نسل قبل دارد، اما به لطف برجسته بودن گلگیرها، شیب ملایم سقف و خط شانه خمیده، زیباتر شده است. با دیدن عقب خودرو نیز حسی مشابه به شما القا خواهد شد؛ خصوصاً چراغ‌های عقب و زوایایی که صندوق عقب را دربر گرفته‌اند در تهاجمی شدن این بخش از کمری تأثیر بسزایی داشته‌اند. با این وجود هنوز هم رگه‌هایی از محافظه کاری در بخش جانبی کمری ۲۰۱۸ خواهید یافت. مضاف بر این گرافیک چراغ عقب به صورتی است که در اولین نگاه ممکن است حس کنید بخشی از آن  قبلاً شکسته شده است! نسل جدید کمری را نمی‌توان خودرویی بسیار زیبا و یا زیباترین در کلاس خود ارزیابی کرد، اما تلاش تویوتا قابل ارزش است.

تجربه تویوتا کمری 2018

رسوخ مدرنیته به کابین

با آن که کابین نسل قبلی کمری فضایی کهنه و تکراری نبود، اما در مقایسه با برخی رقبا خسته کننده و ملال آور محسوب می‌شد. خصوصاً ادوات و نشان دهنده‌ها تا حدی به خودروهای اواخر دهه قبل میلادی شباهت داشتند تا یک محصول مدرن اما در این نسل اما تویوتا سعی کرده تا در کابین هم محافظه‌کاری را کنار بگذارد. تنها فرم نسبتاً آشنا، غربیلک فرمان سال‌های اخیر این برند است. کنسول میانی، داشبورد و سایر بخش‌ها دگرگون شده، دیگر چهارضلعی‌هایی ساده و مستطیل شکل نیستند. نوار نقره‌ای رنگی که از کنار دریچه هوای سرنشین کناری آغاز شده، پس از دو شاخه شدن نمایشگر میانی را در برگرفته، به منحنی پیچیده‌ای که در سمت راننده قرار گرفته ختم می‌شود را باید عاملی برای ایجاد حس پویایی در کابین دانست. اما انقلابی که تویوتا در کابین کمری ایجاد کرده، هزینه‌هایی نیز در پی داشته است. با وجود آن که فضای پا و سر مناسبی برای هر دو سرنشین جلویی مهیا شده، اما به لطف بالا بودن کنسول میانی و در برگرفته شدن سرنشینان توسط داشبورد، چندان حس راحتی نمی‌کنید و حتی ممکن است احساس خفگی داشته باشید. بالا بودن خط شانه به نسبت نسل قبلی نیز در تقویت این حس تأثیر بسزایی داشته است. در عقب کابین خودرو اما وضعیت تا حدودی بدتر است.

با وجود آن که جای پا مناسب است، اما به خاطر نوع شیب شیشه عقب، اگر قدتان بیشتر از ۱۸۰ سانتیمتر باشد، احتمالاً سر شما با سقف تماس خواهد داشت. بالا رفتن خط شانه در نزدیکی لچکی عقب نیز سبب شده تا حس خفگی بیشتری در این بخش احساس شود. در مورد تجهیزات و ادواتی که برای راننده و سرنشینان فراهم شده، تویوتا مثل همیشه سعی کرده تا کمری هر آنچه مورد نیاز است را در اختیار شما بگذارد. نمونه مورد آزمایش ما از تیپ LE بود که در حقیقت گونه میانی محسوب می‌شود. در تیپ LE خبری از مواردی همانند دریچه‌های ورودی هوا در عقب کابین، تودوزی چرم و سیستم شارژ به یسیم گوشی همراه نیست، اما نمایشگر ۷ اینچی با تمامی امکانات ضروری مانند بلوتوث، سیستم ناوبری ساده، کنترل‌های روی فرمان، دوربین و سنسور عقب، سامانه هشدار در صورت خروج از بین خطوط جاده و کروز کنترل استاندارد هستند.

تجربه تویوتا کمری 2018

ناکامی نسبی در ارائه سواری اسپرت

فرصت شد تا مسیرهای متعدد شهری و بین شهری را با کمری ۲۰۱۸ بپیماییم. در نسل جدید تویوتا پا را فراتر گذاشته، چاشنی اسپرت بودن را به طور علنی به کمری افزوده است. این بدین معناست که سواری نرم و راحتی نسلهای قبلی کمری را در سری XV70 نخواهید یافت.

در سرعت‌های کمتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت و در صورت عبور از مسیرهای نسبتاً هموار، همه چیز آرام و راحت خواهد بود؛ کافی است تا به مسیرهای پر دست انداز بروید و یا سرعتتان را بیشتر کنید تا کمری به شما اسپرت بودنش را فریاد بزند! فنربندی خودرو سفت‌تر از نسل قبل به نظر می‌رسد و فرمان نیز بسیار تیز شده است. علاوه بر این، صدای پیشرانه بیش از حد لازم در داخل کابین شنیده می‌شد. اگر پیشرانه ۲/۵ لیتری ۴ سیلندر صدایی جذاب تولید می‌کرد، می‌توانستیم از این مورد بگذریم؛ اما اصوات یکنواخت و خسته کننده این موتور نه تنها حس اسپرت بودن را در راننده ایجاد نمی‌کند، که کمری ۲۰۱۸ را از ذات آسوده اسلاف خویش دور می‌کند. اگر از این موارد بگذریم، شتابگری و عملکرد فنی کمری ۲۰۱۸ قابل ستایش است. پیشرانه ۲/۵ لیتری این خودرو ۲۰۳ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید می‌کند. با وجود در دسترس بودن گشتاور از دور ۵۰۰۰ دور در دقیقه، ضریب دنده‌ها به صورتی تنظیم شده‌اند که خودروی ۱/۵ تنی در ۷/۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. خوشبختانه گیربکس اتومبیل عملکرد نرم و روانی داشته، در تعویض دنده‌ها در حالت اتوماتیک و دستی هوشمندانه و سریع ظاهر می‌شود. همین گیربکس ۸ سرعته سبب شده است تا مصرف سوخت نیز به ۸/۴ لیتر در یکصد کیلومتر برای شهر، ۶ لیتر برای بزرگراه و مصرف ترکیبی ۷/۴ لیتر دست یابد. در روز آزمایش توانستیم مصرف ترکیبی ۷/۱ لیتر را ثبت کنیم که با توجه به انجام آزمایش شتابگری، از حد انتظار ما بهتر بود. ترمزها نیز عملکرد مناسبی دارند و دیسکهای ۱۲ اینچی در جلو و ۱۱/۰۶ اینچی عقب در روز آزمایش نمره قبولی گرفتند.

سخن پایانی

تویوتا در نسل جدید کمری تلاش کرده تا از قید و بند طراحی محافظه‌کارانه نسل‌های قبل رها شده، به رقبای اسپرتش نزدیکتر شود. دینامیک سواری و هندلینگ خودرو در کنار ظاهر آن به طور چشمگیری بهبود یافته، اما ظاهراً همه این نقاط قوت، نکات مثبتی که خریداران همیشگی کمری به دنبال آن بودند، همانند راحتی را در معرض خطر قرار داده است. این بدین معناست که کمری ۲۰۱۸ سعی کرده تا شیوه رقبایی همانند آکورد و اپتیما را یاد بگیرد، اما اصل خویش را گم کرده است! طبق اخبار شنیده شده، به زودی شاهد عرضه مدلهای هیبریدی و ساده کمری ۲۰۱۸ به بازار ایران خواهیم بود و با توجه به قیمتگذاری رقبا، باید چیزی بین ۲۵۰ تا ۳۱۰ میلیون تومان برای آن در نظر گرفت.

این مطلب اولین بار در مجله ماشین به قلم نیما مجتهدزاده منتشر شده است.