فولکس واگن برای حضور در ایران برنامه ریزی کرده است و شرکت ماموت خودرو نماینده رسمی این برند در کشورمان از مدل‌های پاسات و تیگوان در دومین نمایشگاه خودرو تهران رونمایی کرد و پیشنهادمیکنیم مدل پولو نیز جهت حضور در کشور مورد توجه قرار گیرد. نسل نخست فولکس پولو در سال ۱۹۷۵ چرخ بر راه‌های جهان نهاد و تاکنون بیش از ۱۴ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است. این اتومبیل که نام خود را از ورزش پولو (چوگان) گرفته، نه تنها در اندازه‌های بدنه و کابین که در طراحی هر دو قسمت و در زمینه ً موتور و گیربکس، یک ماشین کاملاً نو و مدرن را به نمایش می‌گذارد که به گونه‌ای از خودروهای نمادین کلاس خود به شمار می‌آید. نوشتاری که در پی می‌خوانید، برآمد نخستین آزمایش رانندگی نگارنده با این سبکران آلمانی است.

تجربه رانندگی با فولکس پولو مدل 2018

نوآوری

فولکس واگن پولو روی یک پلتفرم نو به نام AO ساخته می‌شود که کوچکترین نمونه قابل تغییر سیستم پلتفرمهای MQB است. نسل ششم VW پولو به گونه‌ای زبان طراحی نو فولکس واگن را به نمایش می‌گذارد. این اتومبیل از بدنه‌ای با یک طراحی پویا و با خطوط و برجستگی‌های تیز و لبه دار برخوردار است که به آن یک فرم مردانه و نیرومند بخشیده‌اند. در این میان در نمای جلو دو برجستگی با خط‌های تیز روی درپوش موتور، به همراه چراغ‌ها و جلوپنجره نو و سپر با برجستگی‌های تیز و لبه دار، چهرهای نو به این ماشین بخشیده‌اند.

در این نما قسمت رنگ شده بالای جلو پنجره که در لبه پایینی درپوش موتور جای دارد و به رنگ بدنه رنگ‌آمیزی شده و چراغ‌های باریک‌تر، به همراه زهواره کروم کاری شده که در میانه جلو پنجره جای دارد و در لبه پایینی چراغ‌ها به نوارهای دیودی چراغ‌ها می‌رسد، از نوآوری‌های طراحی این ماشین هستند که از این پس در مدلهای دیگر V W نیز دیده خواهند شد. در نمای جانبی، جدا از برجستگی‌ها و تو رفتگی‌های روی درها، برجستگی‌های دیگری نیز به چشم می‌خورد که یکی از نوک گلگیرهای جلو آغاز و در زیر ستون  C به پایان رسیده و دیگری از قسمت پایانی گلگیرهای جلو آغاز شده و با گذر از روی دستگیره درها با رسیدن به چراغهای عقب به پایان رسیده و فرم عضلانی بدنه را تقویت کردهاند. این ماشین در نمای عقب، به ویژه در فرم چراغها، دارای شباهت‌هایی به مدل پیشین است که در نسل ششم از یک طراحی پالایش شده سود می‌برد. نسل نو پولو تنها در مدل هاچبک ۵ در ساخته می‌شود و بدین روی مدل ۳ در آن از گردونه ساخت بیرون رانده شده. پولو در درازای بدنه ۸۱ میلیمتر، در پهنا ۶۹ میلیمتر و در فاصله میان اکسلها ۹۴ میلیمتر بزرگ‌تر از نسل پیشین است. در این میان به ویژه پهنای بدنه و بلندای کم آن موجب افزایش دینامیک طراحی بدنه پولو شده‌اند.

کابین دیجیتال

نسل نو پولو از یک کابین مدرن و زیبا برخوردار است. در این کابین، قسمت بالایی جلو داشبورد از مواد پلاسیکی نرم، قسمت میانی از پلاستیک رنگ شده (قابل سفارش در ۷ رنگ) و قسمت‌های پایینی از مواد پلاستیک خشک، اما با کیفیت خوب ساخته شده است. در قسمت بالایی کنسول میانی و بر پیشانی جلو داشبورد، یک صفحه نمایشگر ۸ اینچی، امکان پیوند با شبکه اینترنت و تلفن همراه را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌سازد. این صفحه که در دید و دسترس خوب راننده جای دارد، می‌تواند در گونه‌های سفارشی، امکانات خودروهای بزرگتر از پولو مانند کامپیوتر کامل رانندگی با داده‌های مصرف لحظه‌ای و میانگین مصرف سوخت از سوخت‌گیری تا سوخت‌گیری، زمان تعویض روغن، زمان تعویض لاستیک زمستانی و تابستانی، سامانه رهیاب، رادیو و سامانه پخش، سامانه‌های گرمایی و سرمایی با تنظیم‌های جداگانه در راست و چپ کابین و بسیاری از امکانات سفارشی دیگر را در اختیار راننده و سرنشینان این ماشین قرار دهد.

فرمان، همان نمونه شناخته شده و آشنای VW با تنظیم‌های چندگانه و دکمه‌های کنترل سامانه‌های کروز کنترل، پخش، تلفن همراه، سامانه رهیاب و کامپیوتر رانندگی است. نشان دهنده‌ها در مدلهای سفارشی از گونه دیجیتال ۷ اینچی دیجیتال بنام Active Info Display هستند که از توانایی تغییر و تعویض داده و نمایش نقشه سامانه رهیاب در کانون نشان دهنده‌ها و نمایش کیلومتر شمار و دور شمار موتور در دو سوی راست و چپ و تنظیمات گوناگون دیگر برخوردار است. با به کارگیری این سیستم می‌توان از صفحه نمایشگر بالای کنسول میانی به گونه وابسته و یا غیر وابسته به نمایشگر کیلومتر شمار نیز بهره گیری کرد. بدین روی به عنوان مثال می‌توان نقشه سامانه رهیاب را در هر دو صفحه نمایشگر و یا تنها در یکی از آنها دید. خوبیاین نوآوری در این است که سرنشین جلو برای کمک به راننده می‌تواند نقشه را خوانده و به راننده کمک کند تا با امنیت بیشتری براند. قسمت جلوی کابین جادار احساس می‌شود و صندلی‌های پولو از ارگونومی پذیرفتنی و به روز VW برخوردارند. با افزایش فاصله میان اکسل‌ها، فضای عقب کابین نیز بیشتر از نسل پیشین و جاداری کابین بیش از گلف ۴ است. صندوق بار با گنجایش ۳۵۱ لیتر، از افزایشی برابر با  ۲۵ درصد برخوردار بوده و در اندازه صندوق بار ماشین‌های یک کلاس بزرگتر است.

تجربه رانندگی با فولکس پولو مدل 2018

رانندگی

با باز کردن در، به راحتی روی صندلی راننده می‌نشینم. مکانیزم باز شدن در اندکی سبک‌تر از نسل پیشین احساس می‌شود و کابین جادارتر از نسل پیشین به چشم می‌آید. با تنظیم صندلی راننده، به راحتی در پشت صندلی راننده می‌نشینم و هنوز هم بیش از ۱۰ سانتیمتر فضای آزاد در جلوی زانوان بوده و در زیر صندلی عقب نیز فضای آزاد مناسب برای پاها فراهم است. با بازگشت روی صندلی راننده و روشن کردن موتور، رانندگی را آغازمی کنم. پیشرانه ۳ سیلندر بنزینی ماشین، به آسانی شتاب و سرعت می‌گیرد و رانندگی با پولو شبیه به رانندگی ماشینهای بزرگ‌تر احساس می‌شود. پولو در رانندگی در شهر، بیرون شهر و اتوبان نمره قبولی می‌گیرد. در این میان رانندگی با این کوچک اندام آلمانی، به ویژه در اتوبان با برخورداری از کابینی آرام و نسبتاً بی‌صدا، آرام و راحت احساس می‌شود. پولو با برخورداری از فرمانی نسبتاً تیز و دقیق، فنربندی سفت و چسبندگی خوب چرخ‌ها به راه، در مانورهای رانندگی اتومبیلی پیروز و سربلند است. این ماشین در رانندگی‌های شهری سبکران و با آرامش احساس می‌شود و من تنها پس از چند دقیقه رانندگی با آن، احساس کنترل کامل بر ماشین را دارم. با اینکه تعویض دنده‌های گیربکس ۵ دنده دستی این ماشین با دقتی پذیرفتنی همراه است، اما گفته می‌شود که آرامش رانندگی با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک  DSG ماشین، بیشتر از جعبه دنده دستی است. نمونه‌های ۳ سیلندر به ویژه در شتاب و سرعت گیری معمولاً از صدایی زیاد و ناخوشایند و لرزش‌های بیش از پیشرانه‌های ۴ سیلندر برخوردارند، اما پیشرانه‌های ۳ سیلندر پولو نیز شبیه موتورهای ۴ سیلندر بود.

سخن پایانی

در اروپا هاچبک های کوچک و متوسط پُرطرفدارند و بسیاری نیز در پی خرید VW گلف هستند که یکی از برترین هاچبک ها در کلاس خود است. پولو در گذر زمان، از رشدی چشمگیر برخوردار شده، به گونه ای که نسل ششم آن در اندازه‌های بدنه برابر با گلف ۴ است. پولو ۶ به انگیزه برخورداری از کیفیتی خوب، به‌کارگیری وسایل رفاهی و امنیتی بیشتر، بهره گیری از سامانه‌های دیجیتال به روز در کابین و بزرگ‌تر و جادارتر شدن به گونهای بزرگ‌ترین رقیب گلف به شمار می‌آید و بدین روی به انگیزه برخورداری از قیمتی ارزان‌تر از گلف، می‌تواند خودروی برگزیده دلباختگان کم درآمد گلف باشد.

این مطلب اولین بار در مجله ماشین به قلم رضا انصاری فرد منتشر شده است.