با روی کار آمدن «پیترشرایر» تحولی در طراحی کیا به پا شد و طرح معروف جلوپنجره پوزه ببر (Tiger Nose)برای این سازنده لحاظ شد که موجب فروش و استقبال بی سابقه از خودروهای کیا گشت که پرچم‌دار این طرح اسپورتیج نسل سوم بود. خودروی مورد آزمایش و بررسی ما مدل ۲۰۱۴ بوده که از همان سال در این نسل تغییرات جزئی در سپر و مه شکن جلو، طراحی رینگ، چراغ عقب و صفحه کیلومتر خودرو جهت به روز رسانی صورت گرفت.

طراحی نسل سوم کیا اسپورتیج، پویاتر از قبل شده و با گذشت ۶ سال از عرضه اولین سری آن همچنان خواهان دارد. چراغ‌های کشیده با جلو پنجره و خطوط روی کاپوت در هماهنگی کامل بوده و نمای کناری عاری از هرگونه پف و خطوط اغراق‌آمیز و طراحی آن کاملاً اروپایی بوده و همین نکات باعث دوام طرح است. از نکات مثبت طراحی، در نظر گرفتن پلاستیک مشکی در زیر سپرهای جلو و عقب، رکاب‌ها و دور گلگیر بوده که در کنار جذاب‌تر کردن اسپورتیج و تضاد با رنگ اصلی، قسمت‌هایی مانند رکاب و دور گلگیر در اثر تصادف و فرورفتگی به‌راحتی تعویض شده و با رنگ نشدن این بخش‌ها از ارزش خودرو بهنگام فروش کم نمی‌گردد.

خط سقف به‌آرامی به سمت پشت خودرو خم شده تا با ایجاد فضای بیشتری برای قسمت سر، ۳ سرنشین بزرگ‌سال در عقب اسپورتیج نسبت به برادر آن توسان، فضای راحت‌تری داشته باشند. همچنین اسپورتیج ۳۵ میلیمتر از خودروی مورداشاره همنسل خود عریض‌تر بوده که همین سبب افزایش فضا و بهبود پایداری و هندلینگ اتومبیل می‌شود، نکته‌ای که سبب فرمان پذیری ضعیف‌تر توسان شده بود و هیوندای در نسل جدید با عریض کردن خودرو این نقطه ضعف را بر طرف کرد. آینه  های کناری کاملاً دید عقب و اطراف خودرو را پوشش داده و دید شیشه عقب نیز کافی به نظر می‌رسد. ستون A دارای انحنای زیبایی بوده، اما کمی دید کناره‌های خودرو را برای راننده‌ای که بار اول پشت فرمان اسپورتیج قرارمیگیرد، سخت خواهد کرد. طراحی داشبورد کاملاً منطقی بوده و خطوط روان و تقارن دو طرف آن باعث شده بعد از گذشت چند سال از طراحی آن همچنان دلنشین و زیبا باشد، در صورتیکه احجام پف‌کرده و خطوط نامتعارف داشبورد توسان با اینکه در روزهای اول جذاب به نظر می‌رسید، اما اکنون در مقایسه با اسپورتیج کمی توی ذوق میزند. خودرو پس از طی ۵۰ هزارکیلومتر و گذشت ۳ سال، همچنان سرحال و سالم است.

داشبورد و صندلی‌ها کیفیت اولیه خود را حفظ کرده و هیچ گونه صدایی درون اتاق و لوازم آن به وجود نیامده است. سانروف خودرو پانورامیک بوده، اما از نقاط ضعف، طراحی روکش پارچه‌ای سقف آن است که به‌صورت دوتکه و مکانیکی باز می‌شود، اما در برخی از خودروها با استفاده از دکمه‌ای روکش به‌صورت برقی و یک‌تکه جمع می‌شود. فضای طراحی شده در بین صندلی‌های جلو کافی بوده و به راحتی تلفن همراه، بطری نوشیدنی و سایر لوازم در آن جای می‌گیرد. از نکات جالب وجود شیاری درون کنسول وسط بوده که با قرار گرفتن ریموت خودرو، باتری آن شارژ شده تا در طول سفر مشکلی در خصوص باتری پیش نیامده و در فرصت مناسب نسبت به تعویض این بخش اقدام کنید. امکانات اسپورتیج مورد آزمایش که به صورت وارداتی است عبارت‌اند از: کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای برای سرنشینان عقب، صندلی برقی راننده به همراه گرمکن و سردکن و گرمکن صندلی شاگرد، آینه‌های جانبی برقی و تاشونده، آینه الکتروکرومیک وسط، سیستم صوتی با مانیتور به همراه بلوتوث، DVD و نقشه مسیریاب، دوربین و سنسور دنده عقب، تهویه دوگانه سرنشینان جلو، استارت دکمه‌ای و کروز کنترل.

از نقاط ضعف این مدل نداشتن دریچه تهویه برای سرنشینان عقب است، ولی نکته‌ای که باعث تعجب شد قدرت بالای دمنده تهویه مطبوع بوده که حتی در پایین‌ترین درجه، فضای داخل اتاق را به راحتی پوشش داده و سرنشینان عقب نیز از آن بی نصیب نخواهند ماند. سیستم صوتی با داشتن سابووفر در صندوق عقب کیفیت و وضوح بالایی دارد. سامانه چرخش فرمان خودرو با پمپ هیدرولیک بوده که در مدل نیوفیس مکانیزم آن به فرمان برقی با تنظیم سه حالته تغییر پیدا کرده و نرمی آن نسبت به این مدل بیشتر شده است. اما پمپ هیدرولیک ۲۰۱۴ برای رانندگی در شهر آزاردهنده نیست. هندلینگ خودرو رضایت بخش بوده، پایداری خودرو به همراه سامانه کنترل پایداری (ESP)‌ در جاده عالی است و با طراحی منطقی اتاق و ارتفاع خوب  کاملاً به جاده تسلط دارید. ترمز اسپورتیج با دارا بودن ABS+EBD قوی بوده و این خودرو با جثه ۱۵۸۸ کیلوگرمی به راحتی متوقف می‌شود و پدال ترمز حس اسفنجی ندارد. درست است که محصولات کیا به دلیل ماهیت اسپرت نسبت به هیوندای خشک‌تر هستند، اما این خشکی آنچنان آزار دهنده نیست و در صورت سفر با چند سرنشین دیگر به چشم نمی‌آید. پیشرانه ۲/۴ لیتری اسپورتیج کاملاً مناسب و قدرتمند بوده و از شتاب و کشش قابل‌قبولی برخوردار است که گیربکس ۶ سرعته تیپترونیک آن نیز به خوبی با آن هماهنگ شده و در زمان های مورد نیاز به درستی معکوس‌ها را قبول میکند.

این خودرو ۵ ستارهایمنی از سازمان Euro NCAP دریافتنموده، بنابراین خودروی کام لا ایمنی در تصادفات است. سرویس‌های دورهای هر ۵ تا ۶ هزار کیلومتر توسط مالک انجام شده است. اطلس خودرو نمایندگی رسمی محصولات کیاموتورز در ایران، سرویس و خدمات پس از فروش مطلوبی را ارائه می‌دهد. مالک پس از هر بار مراجعه به نمایندگی برای انجام سرویسها می‌تواند در سالن انتظار نشسته و با پذیرایی توسط نمایندگی، منتظر آماده شدن خودرو شود. مسئول فنی نمایندگی نیز با بررسی کارکرد خودرو با توجه به پرونده فنی اسپورتیج صادر شده از سوی دفتر مرکزی کیاموتورز کره جنوبی، ضرورت استفاده از لوازم مصرفی تعویضی در کیلومتر موردنظر را بررسی کرده و با بیان توضیحات کافی برای مالک اجازه تعویض و ارائه خدمات لازم را درخواست می‌نماید. در پایان نیز گزارشی از وضعیت قطعات تعویض و یا تعمیر شده در اختیار مالک قرار می‌گیرد. همچنین در صورتی که زمان سرویس خودرو بیش از چند ساعت به طول انجامد و یا حتی خودرو در نمایندگی بماند، به هنگام تحویل سرویس کارواش رایگان برای نظافت بیرون و داخل آن تعلق می‌گیرد. در کل هزینه نگهداری کیا و هیوندای در بین خودروهای هم رده از لحاظ قیمتی پایین‌تر و از کیفیت ساخت مطلوبی برخوردار هستند.

با توجه به اینکه بازار خرید و فروش خودرو چند ماهی است به دلیل نوسانات قیمت ارز دچار رکود شده و با بالا رفتن قیمت خودروها  عملاً رقبتی از سوی عموم مردم نشان داده نمی‌شود، اما همچنان محصولات تویوتا، کیا و هیوندای پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی نیمه لوکس هستند. تقاضا برای خرید توسان در بازار دست‌دوم کمی بیشتر از اسپورتیج بوده، اما کیا نیز مشتریان پرطرفدار خود را دارد. به‌طور کلی در بازار جهانی، کیا و هیوندای پا به پای هم حرکت کرده و هر دو از فروش خوبی برخوردارند، اما این نکته را باید در نظر گرفت که به دلیل مشخصات فنی، امکانات و طراحی نزدیک به هم این دو خودروساز، خریدو  فروش آنها کاملاً سلیقه‌ای است. مثلاً شاید از بین توسان و اسپورتیج فروش توسان کمی بیشتر باشد، اما بین اپتیما و سوناتا، آمار فروش کیا بالاتر است. هزینه لوازم سرویس دورهای به همراه استعلام قطعات مصرفی از اطلس خودرو نمایندگی رسمی کیا در ایران گرفته شده و در جدول آمده است.

این مطلب اولین بار در مجله ماشین به قلم آرین معین منتشر شده است.