زمان مطالعه: ۲ دقیقه

میگویند تجربه معلمی است که اول امتحان می‌گیرد و بعد درس می‌دهد. متأسفانه این جمله چندان هم دور از واقعیت نیست، اما یک «تقلب کاما قانونی» هم برای امتحان‌های دشوار زندگی وجود دارد و آن در صورتی است که ما بتوانیم از تجربیات کسانی که قبا این راه‌ها را رفته‌اند، استفاده کنیم. آقای «علی شریعتی مقدم»، کارآفرین و بنیان گذار و مدیر عامل شرکت «نوین زعفران» یکی از همین آدم‌هاست که قرار است تجربیات حدود چهل سال فعالیت اقتصادی‌اش را در زمینه تولید و کارآفرینی با خوانندگان موفقیت در میان بگذارد. آقای شریعتی مقدم هم اینک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز هست. نخستین قسمت صحبت‌های ما با آقای شریعتی مقدم مربوط به توصیه‌های او برای افرادی است که می‌خواهند با سرمایه‌های کوچک، کسب و کاری را راه بیندازند. او در این زمینه به موفقیت گفت: «زمانی بود که تولید و عرضه نسبت به تقاضا کمتر بود و بازار در تمامی جهاتش کشش داشت، اما در حال حاضر این وضعیت اصلا وجود ندارد و بازار مصرف محدودتر و رقابت در هر حوزه‌ای بسیار زیاد است.

بنابراین در چنین شرایطی اگر شما یک سرمایه کوچک دارید و می‌خواهید آن را در جهت کارآفرینی به کار بیندازید، اطمینان داشتن از سودآوری کار و اینکه اصطلاحا بدانید «این ایده کار می‌کند» باید اولویت اولتان باشد و در مرحله نخست تا زمانی که به حد قابل قبولی از ثروت برای ادامه کارتان نرسیده‌اید، سودآوری ایده‌تان را حتی بر نوآوری مقدم بدانید. موقعیت شما الان با شرکت‌های بزرگ فرق می‌کند و اگر ایده‌تان شکست بخورد و همین سرمایه کوچک را هم از دست بدهید، دیگر چیزی نخواهید داشت. پیشنهاد من این است که ایده‌تان را در مرحله نخست به صورت آزمایشی و در یک سطح کوچک اجرا کنید. مثلا اگر شما می‌خواهید یک کسب و کار کوچک با سرمایه صد میلیون تومان راه بیندازید، از همان اول همه صد میلیون را به کار نیندازید و با ده میلیون تومانش اول آن ایده را در سطح کوچک اجرا کنید. با این کار هممی توانید میزان سودآوری و موفقیت ایده‌تان را بسنجید و هم نواقص احتمالی را که ممکن است در عمل مشاهده شود، برطرف کنید. هرگز با سرمایه کوچک به سراغ انجام کارهای خیلی بزرگ نروید. مثلا شما اگر مجوز بسته بندی یک محصول را بگیرید، شاید بتوانید خیلی موفق‌تر از وارد شدن به تولید با سرمایه اندک باشید. البته اگر مایل به تولید هستید، می‌توانید از ظرفیت‌های خالی کارگاه‌ها و کارخانه‌های موجود هم استفاده کنید. با این کار، اگر چه دیگران هم در بخشی از سود شما شریک می‌شوند، اما ریسک کار شما را هم تا حدی می‌تواند پوشش دهد. مهم‌ترین توصیه من این است که وارد هر کاری که می‌شوید، آن کار را به طور کامل و با تمام زیر و بم‌هایش بشناسید و این معمولا نمی‌تواند محقق شود، مگر آنکه شما قبا برای مدتی در متن آن کار حضور پیدا کرده باشید. به خاطر داشته باشیم که در دنیای رقابتی فقط بهترین‌ها می‌توانند در طول زمان همواره موفق باشند».

این مطلب اولین بار به قلم سهند حزین در دوهفته نامه موفقیت منتشر شده است.