کمری که تولید آن از سال ۱۹۸۲ آغاز شده و بعد از کرولا پرفروش‌ترین محصول تویوتا به حساب می‌آید حالا با جدیدترین نسل خود سعی دارد پیشینه غنی اسلاف خود را حفظ نماید، خصوصاً در قدرتمندترین تیپ خود- که با موتور V6 به حجم ۳.۵ لیتر عرضه می‌شود- نیم نگاهی به مشخصات اسپرت دارد. در مقابل آن مزدا ۶ را به عنوان رقیب می‌بینیم که از نقطه نظر اسپرت بودن به نوعی معیار این کلاس در بین شرقی‌ها محسوب می‌شود. اما باید دید با موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو می‌تواند از پس رقیب هم وطنش برآید یا خیر؟

تیپ فول این دو رقیب علیرغم تفاوت ظاهری و فنی هردو با قیمت ۳۴ هزار دلار به فروش می‌رسد و شامل لیست بلند بالایی از تجهیزات هستند. تجهیزاتی شامل صندلی چرمی، فرمان و دسته دنده چرمی، تهویه دو منطقه‌ای، صندلی جلو برقی، کی‌لس و استارت دکمه‌ای، چراغ و برف پاک کن خودکار، چراغ،LED کروز کنترل هوشمند، HUD یا سامانه نمایش اطلاعات روی شیشه، صفحه نمایش ۸ اینچی،GPS، دوربین دید عقب،،ESP هشدار نقطه کور، هشدار تصادف از جلو و عقب، سامانه نگه‌دارنده بین خطوط و ترمز اضطراری. این سطح از تجهیزات نشان می‌دهد که شرایط رقابتی بازار به گونه‌ای ایجاب کرده که تجهیزات سال‌های نه چندان دور کلاس پرمیوم حالا به صورت استاندارد در کلاس‌های پایین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزدا ۶کمری
موتور۴ سیلندر ۲ لیتری توربوV6 تنفس طبیعی ۳.۵ لیتر
قدرت / گشتاور۲۳۰ دور ۵۰۰۰ / ۴۲۰ دور ۲۰۰۰۳۰۰ دور ۶۶۰۰ / ۳۶۲ دور ۴۷۰۰
گیربکس و دیفرانسیلشش سرعته خودکار/ جلوهشت سرعته خودکار/ جلو
مصرف سوخت ایده آل۷.۶۸.۹
مصرف سوخت واقعی۷.۸۹.۵

از جمله تجهیزاتی که بین دو خودرو مشترک نیست می‌توان به تهویه صندلی جلو، تنظیم ستون فرمان به صورت برقی، شارژ وایرلس و سقف پانورامیک برای کمری و صندلی جلو و عقب گرم شونده، چرخش چراغ‌های جلو منطبق با فرمان، سامانه تشخیص علائم جاده متصل به کروز کنترل و محدودکننده سرعت برای مزدا ۶ اشاره کرد. کمری از هفت ایربگ و مزدا ۶ از شش ایربگ برخوردارند در حالی که سیستم صوتی ۶ مارک بوز یازده اسپیکره و کمری مارک JBL شش اسپیکره است. هر دو رقیب موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه استاندارد آمریکا شده‌اند.

مزدا ۶ اگرچه از سال ۲۰۱۲ روی خط تولید قرار دارد اما طراحی کابین آن در عین سادگی همچنان شکیل و زیبا به نظر می‌رسد. کیفیت چرم و پلاستیک به کار رفته در داخل کابین همانند کمری تحسین برانگیز است در مقابل کمری از کابینی مدرن‌تر و کمی شلوغ‌تر بهره می‌برد که شبیه به کابین هیچ کدام از کمری‌های نسل پیشین نیست. سلیقه شما مشخص می‌کند کدام زیباتر است اما منطق می‌پذیرد که چسبندگی اجزا در طراحی کابین ۶ بیشتر رعایت شده و پراکندگی کمتری را در کابین مزدا شاهد هستیم. جایگاه صندلی در کمری بالاتر و با دید بهتر و در ۶ پایین و اسپرت‌تر طراحی شده است.

در ردیف عقب کمری به مقدار جزیی جادارتر از رقیب نشان می‌دهد اما در فضای صندوق عقب، کمری با اختلاف از مزدا ۶ پیشی می‌گیرد. همان‌طور که در مشخصات ابعاد دو خودرو می‌بینیم کمری از لحاظ طول کشیده‌تر از مزدا است اما فاصله بین دو محور هردو تقریباً یکسان است. این نشان می‌دهد کمری فضای اضافه را به صندوق عقب اختصاص داده است. سامانه اطلاعات سرگرمی ساده هردو خودرو کارآمد عمل می‌کند اما گرافیک ساده و کیفیت صفحه نمایش متوسط دارند به طوریکه کیفیت صفحه نمایش اسمارت فونهای جدید به مراتب بهتر از آنها است، اما صفحه نمایش مزدا علاوه بر تماس لمسی با دکمه مدور موجود در کنسول میانی نیز تنظیم می‌شود که کار را برای کاربر راحت‌تر می‌کند. نکته ناامیدکننده این است که هیچ کدام از این دو سامانه اطلاعات سرگرمی مطابق با اسمارت فونها چه اندروید چه iOS نیستند.

مزدا ۶کمری
طول (میلیمتر)۴۸۶۵۴۹۰۵
عرض۱۸۴۰۱۸۴۰
ارتفاع۱۴۵۰۱۴۴۵
فاصله بین دو محور۲۸۳۰۲۸۲۵
صندوق عقب (لیتر)۴۷۴۵۲۴
وزن۱۶۰۷۱۶۳۰
قیمت (هزار دلار)۳۴۳۴

موتور V6 به حجم ۳.۵ لیتر قوی‌ترین موتوری است که تویوتا برای کمری در نظر گرفته است و طبق عادت تویوتا که چندان تمایلی به استفاده از موتورهای توربو ندارد این موتور هم از تنفس طبیعی بهره می‌برد. این موتور با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور روی کاغذ می‌تواند دل حریفان را بلرزاند. تویوتا مصرف ایده آل این موتور را ۸.۹ لیتر اعلام کرده است اما در تست عملی مصرف ۹.۵ لیتر به ثبت رسید. در مقابل مزدا ۶ با موتور چهار سیلندر دو لیتری توربو و ۲۳۰ اسب بخار قدرت به مصاف حریف رفته که گشتاور آن به لطف وجود پرخوران به ۴۲۰ نیوتن رسیده است. مصرف ایده آل این موتور ۷.۶ لیتر و در تست عملی و در شرایط یکسان با کمری ۷.۸ لیتر ثبت شده است. گیربکس هشت سرعته خودکار برای کمری و شش سرعته خودکار برای مزدا ۶ وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارند.

کمری با فنربندی مستقل دوبل جناغی در عقب و مک‌فرسون در جلو بالاخره می‌تواند ادعا کند هندلینگی هم‌سطح با مزدا ۶ فراهم کرده است خصوصاً که با این موتور ۳۰۰ اسب بخاری نیاز به چنین هندلینگی بیش از پیش احساس می‌شود البته اشتباه نکنید هندلینگ هیچ‌کدام از این دو رقیب را نمی‌توان هم سطح با هات‌هچ‌ها (هاچ بک‌های اسپرت) دانست اما هردو می‌توانند پیچ‌های تند و سریع را به خوبی مدیریت کنند. با این حال سواری کمری همچنان نرم‌تر از رقیب است موتور آن نیز صدای کمتری همانند یک زمزمه آرام تولید می‌نماید.

در مقابل کمی سفت بودن فنربندی مک‌فرسون در جلو و چند اتصالی مستقل در عقب مزدا ۶ سبب می‌شود بازهم کیفیت سواری اسپرت‌تری از ۶ شاهد باشیم. در شتاب‌گیری مسیر مستقیم اگرچه کمری سرتر از رقیب است اما در ترافیک شهری با توجه به موتور توربوی مزدا که در دور پایین‌تر به گشتاور بیشتری دست می‌یابد می‌توان با دور موتور پایین‌تر همان توان کمری را در دسترس داشت. در تست رانندگی اسپرت گیربکس شش سرعته مزدا اگرچه قدیمی‌تر است اما دقیقتر و هماهنگ‌تر با موتور عمل می‌کند. گیربکس هشت سرعته کمری در رانندگی سریع کمی گیج نشان می‌دهد و دریافتن دنده مناسب با دور موتور دچار تعلل می‌شود. در مجموع باید گفت هرکدام از این دو رقیب را انتخاب کنید انتخاب هوشمندانه‌ای انجام داده‌اید. در واقع برای خرید سلیقه خریدار نقش به سزایی در تصمیم گیری ایفا می‌کند.

با این حال کمری با توجه به فضای بزرگتر می‌تواند انتخاب منطقی خانواده‌ها باشد فراموش نکنیم که در اکثر کشورها سرویس و هزینه‌های دورهای تویوتا کمری ارزان‌تر از مزدا ۶ تمام می‌شود اما مزدا ۶ نیز با توجه به ذات اسپرت خود در جایگاهی است که همچنان می‌توان از آن به عنوان یک انتخاب دلی نام برد.

این مطلب اولین بار توسط ماهنامه سرعت و به قلم حمید کلاته منتشر شده است.