آشپزخانه از قدیم‌الایام به عنوان قلمرو پادشاهی زن خانه مشهور بوده و همگان این فضا را به عنوان قلب خانه می‌شناسند. به همین خاطر معمولاً سبک طراحی آشپزخانه تحت تأثیر طراحی اتاق نشیمن و سایر نواحی منزل است. با توجه به اهمیت محیط آشپزخانه، همه ساله انواع سبک‌های طراحی برگرفته از ایده‌ها و خلاقیت طراحان متعددی برای آشپزخانه‌های امروزی ارائه می‌شود که هدف آنها بالا بردن زیبایی این فضا و به تبع آن، افزایش جذابیت دکوراسیون سایر نقاط خانه است. سبک‌های طراحی دکوراسیون آشپزخانه ارائه شده در سال جاری اما بیشتر سبک‌های طراحی لاکچری است که با دیدگاه متفاوتی انجام شده است. در این طرح‌ها، تن رنگ اهمیت زیادی دارد و از رنگ‌های پر جنب و جوش و به یادماندنی استفاده شده؛ از جمله رنگ‌های مورد استفاده رنگ سبز پر رنگ، بلوطی و زغالی است.

دکوراسیون آشپزخانه‌های امروزی

نقش رنگ در طراحی آشپزخانه مدرن

بدون تردید رنگ از عوامل مهمی است که باعث می‌شود طراحی داخلی یک آشپزخانه، لاکچری و متفاوت به نظر برسد. برای ایجاد یک فضای شیک در آشپزخانه، بهتر است از دو رنگ تیره و روشن در کنار هم استفاده کنید. مثلاً میز و کابینت آشپزخانه به رنگ زرد خردلی و رنگ دیوارها تیره باشد. البته رنگ‌های قرمز و آلبالویی را نیز می‌توانید در قلب رنگ‌های سفید یا مشکی به کار ببرید. توجه داشته باشید که دیوارها و کف آشپزخانه به منزله زمینه می‌باشند و عناصری مانند میز و کابینت در این زمینه نمود و جلوه پیدا می‌کند. زمانی که رنگ‌های تیره در کنار رنگ‌های روشن مورد استفاده قرار می‌گیرند، در واقع یک کنتراست عالی و سرگرم کننده را در دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌های امروزی ایجاد می‌کنند. امروزه تکنولوژی به طور کامل وارد آشپزخانه شده و دیگر به شکل‌ها و لوازم فانتزی محدود نمی‌شود. در حال حاضر شما می‌توانید یک دکوراسیون آشپزخانه هوشمند داشته باشید ولی همچنان رنگ سفید برای کابینت آشپزخانه مدرن یک رنگ ایده آل و کاربردی است. رنگ دومی که برای بسیاری از کابینت‌های آشپزخانه مورد تأکید طراحان قرار می‌گیرد، رنگ خاکستری است.

دکوراسیون آشپزخانه‌های امروزی

کابینت‌های سبک جدید

در همین حال آشپزخانه‌ها طی دهه‌های اخیر بسیار تغییر کرده‌اند و طراحی و برنامه ریزی‌های لازم برای آشپزخانه بسیار مهم شده و از طرفی پیشرفت تکنولوژی و تغییر دینامیک اجتماعی نیز به افزایش اهمیت آشپزخانه مدرن کمک کرده است. تقریباً تمام کابینت‌هایی که به سبک جدید طراحی می‌شوند، بسیار ظریف هستند. شکل دهی آن‌ها نیز سبک‌های متنوعی از کروی تا ساده دارد. از سوی دیگر کابینت‌ها در دکوراسیون آشپزخانه امروزی به سبکی متفاوت و زیبا تهیه می‌شوند و توجه به لوکس و جدید بودن اولویت اول را دارد و نه تنها کابینت‌ها که تمامی وسایل آشپزخانه با دوربری های ظریف شکل گرفته‌اند. این نوع طراحی مخصوصاً در آشپزخانه‌های کوچک بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. چون مهمترین موضوعی که در وسایل و طراحی‌های ظریف رعایت می‌شود، مسئله کمبود فضاست. در طراحی‌های امروزی، کف پوش‌های صاف با سایر سطوح صاف آشپزخانه، هماهنگی زیادی ایجاد می‌کند و شما می‌توانید یک کابینت رنگ تند را با زمینه خنثی امتحان کنید. در این صورت هم پوشانی میان آن دو رنگ برقرار می‌شود و به هماهنگی می‌رسند؛ همین مسئله باعث می‌شود نه رنگ تند کابینت به صورت ناهنجار جلوه کند و نه رنگ خنثی دیوار به صورت سرد و بی روح دیده شود.

دکوراسیون آشپزخانه‌های امروزی

این مطلب اولین بار در نشریه صنعت چوب ایران منتشر شده است.