امروزه تعداد افرادی که در خانه کار میکنند بسیار زیاد است که گاهی بیشتر روزشان را در برابر رایانه میگذرانند. اگر شما از این دسته افراد هستید که البته روز به روز هم به تعدادشان افزوده میشود، اتاق کارتان در خانه باید به گونه ای باشد که در آن احساس آرامش و راحتی نمایید.

به نکاتی که در ادامه بیان میشود لطفا دقت بیشتری داشته باشید:

  • بدانید “چرا”: برای رسیدن به موفقیت در هر چیزی اولین گام روشن کردن این است که به چه دلیل چیزی را میخواهید. بنابراین هنگام چیدمان اتاقتان به اینکه چه چیزی انگیزه کار کردنتان را بالا میبرد، توجه نشان دهید. از جمله این موارد می‌تواند نصب پوسترهای زیبا و یا رنگ مناسب برای اتاق کارتان باشد. بنابراین با توجه به روحیه خود بهترین کار را انجام دهید.
  • مرزبندی کنید: تعادل برقرار کردن بین کار و زندگی شخصی در خانه بسیار دشوار است. بنابراین ویژگی‌های بصری اتاق کارتان را به گونه ای ترتیب دهید که تا به محض ورود به اتاق کار، به سرعت حس و حال کار کردن پیدا کنید و خود را در منطقه کار ببینید و از زندگی شخصیتان فاصله بگیرید.
  • مرتب باشید: بهم ریختگی اتاق کار بدترین اتفاقی است که میتواند برای زندگی کاریتان رخ دهد. بنابراین تا میتوانید به این موضوع توجه نشان دهید. وقتی برای هر چیز، مکانی اختصاص دهید، خیلی زود و آسان مرتب می‌شوید. بنابراین برای وسایل کاریتان، راه حلهای هوشمندانه در نظر بگیرید. وقتی همه اقلام مربوط به کارتان مرتب باشد، چیزی گم نمی‌شود و مجبور نمیشوید، دوباره خرید کنید و پولتان را هدر دهید. در ضمن وقتی هر چیزی سر جایش باشد، برای پیدا کردن آنها وقتتان بیهوده از دست نمیرود.
  • تا جایی که میتوانید اتاق کارتان را سبز کنید: منظور رنگ سبز نیست، بلکه استفاده از وسایل کار به گونه ای است که کمترین ضرر را به محیط زیست بزند. مثلا تا جایی که میتوانید از کاغذ کمتر استفاده کنید و البته چه بهتر که با جمع کردن کاغذهای باطله که دیگر لازم ندارید، آنها را به دست کسانی که به بازیافت کاغذ مشغول‌اند برسانید.
  • طبیعت را به اتاق بیاورید: طبیعت اثر آرام بخشی روی انسان دارد. مثلا یک گیاه ساده و یا یک دسته گل میتواند در محیط تفاوت بینظیری ایجاد کند. گیاهان، نه تنها احساس خوبی به شما میدهند، بلکه برای سلامت تان نیز مفید هستند. بسیاری از گیاهان مواد سمی مضر موجود در هوا را از بین میبرند. اگر نمیتوانید در اتاقتان از گیاهان استفاده کنید، استفاده از رایحه های خوشبو مانند نعناع، اکلیل کوهی (رزماری) و لیمو در تمرکز، وضوح ذهن و حافظه به شما کمک میکند. از طرفی ساعت‌ها بی‌حرکت نشستن پشت میز، مشکلی است که پزشکان امروزه آنها را نوعی سیگار کشیدن ‌‌جدید می‌نامند. این سبک زندگی به تدریج سلامت بدن را به خطر می‌اندازد و فرد را گرفتار چاقی، فشار خون بالا، افسردگی و مشکلات دیگر میکند. حداقل هر ساعت، ۵ دقیقه از پشت میزتان بلند شوید یا اینکه اتاق کارتان را به میزهایی با پایه های بلند مجهز کنید که بتوانید هراز گاهی ایستاده کار کنید.

این مطلب اولین بار در نشریه دید برتر منتشر شده است.