زیبایی و سرسبزی این شهر، استخر و کوهی در مرکز شهر با تصویری از قایق‌های پدالی بر روی آب و تله کابین، مزارع چای و بهارنارنج و کافه‌های کنار استخر، ناخودآگاه شما را یاد شهرهای کوچک اروپایی می‌اندازد. نفس کشیدن در عطر بوته‌های چهارفصل چای پیچیده در فضا با هوای مطبوع شهر لاهیجان و نوشیدن چای قند پهلوی اصیل این شهر، حال و هوایی را برایتان تداعی می‌کند که در کمتر شهری می‌توان آن را تجربه کرد. کفش‌های راحتی خود را بپوشید و برای ۳-۲ روز هیجان انگیز و پر از دیدنی آماده شوید. چراکه این شهر علاوه بر داشتن طبیعتی مسحور کننده، به علت تاریخ پر فراز و نشیب، جاذبه‌های باستانی و تاریخی زیادی را نیز در خود جای داده است. این مطلب به شما کمک می‌کند که برنامه ریزی بهتری برای دیدن همه جاذبه‌ها و استفاده از امکانات لاهیجان داشته باشید.

کمی درباره تاریخ لاهیجان: 

  • قدمت این شهر به ۸۰۰ سال می‌رسد. 
  • این شهر در اوایل قرن ۸ هجری قمری و در سال ۷۰۵ توسط «اولجایتو» فتح و محل حکومت «کیائیان» شد. 
  • لاهیجان شهری است که از دیربار در تجارت ابریشم نقش داشته است. 
  • در سال ۱۳۱۱ نخستین کارخانه تولید چای در آن برپا شده و بخش زیادی از برنج گیلان و مرکبات جلگه خزر در آن تولید می‌شود. 
  • لاهیجان در دورانی از سیطره و خلافت اعراب، دارالاماره یا دارالامان نام داشت و پس از گذشت زمان، باری دیگر نام ایرانی خود را باز پس گرفت. در ابتدای این بازگشت لاهیجان المبارک خوانده می‌شد و در پی گذر زمان، دیگر بار، لاهیجان خوانده شد. 
  • گفته می‌شود که لاهیجان، عربی شده «لاهیگان،» به معنای شهر بافندگان، نساجان و ابریشم بافان است. یا آنکه در تجزیه پهلوی (پارسی میانه) از این نام، می‌توان به «لاه» به معنای ابریشم و «جان» که پسوند مکان است و لاهیجان نیز شهر ابریشم، رسید.

جاذبه‌های تاریخی که در سفر به لاهیجان باید دید:

۱- مسجد اکبریه لاهیجان
«مسجد اکبریه» یکی از عمارات تاریخی و از جاذبه‌های گردشگری در جنوب غربی شهرستان لاهیجان است. این بنای کهن را می‌توان یکی از میراث ارزشمند و مهم کشور نامید که سنگ نبشته‌ای از جنس مرمر، تاریخ احداث آن را سال ۱۲۳۹ هجری قمری در زمان حکومت «فتحعلی‌شان» و به همت «حاج علی‌اکبر لاهیجانی» بیان می‌کند. آرامگاه کاشف السلطنه (موزهی تاریخ چای) «آرامگاه محمدمیرزا قاجار قوانلو،» فرزند بزرگ «اسدا…میرزا نایب‌السلطنه» از رجال تحصیل کرده و بلند رتبه‌ی مملکتی، در زمان قاجاریه است که بنا بر وصیت وی، بر تپه‌های چای در لاهیجان ساخته شده و امروزه این منطقه به «موزهی تاریخ چای» تبدیل شده است. وی چای و وسایل کاشت آن را از هندوستان به ایران و لاهیجان آورد و به دلیل تلاش‌هایش در امر کاشت آن، به چای کار شهرت یافت.

۲- پل خشتی لاهیجان
در غرب شهرستان لاهیجان، در محله‌ای به نام «پرده سر» سازهای تاریخی قرار دارد که قدمت آن به دوران حکومت کیائیان باز می‌گردد. این پل تاریخی دارای طولی برابر با ۵۰ متر، عرضی بالغ بر ۴ متر و ۵۰ سانتیمتر و ۱۱ متر ارتفاع است که با آجری به رنگ قرمز آهک و ساروج ساخته شده است. همچنین این پل دارای ۵ چشمه معلق که پیشینه‌ی آن به قرن نهم هجری بازمیگردد، است.

۳- مسجد جامع لاهیجان
از دیگر بناهای کهن و جاذبه‌های گردشگری مذهبی در شهرستان لاهیجان، «مسجد جامع» این شهر است که در مجاورت اثر تاریخی دیگری به نام «بقعه‌ی چهار پادشاهان» قرار دارد. گفته می‌شود که بنای مسجد جامع لاهیجان در محل آتشکده‌های قدیمی ساخته شده است. 

۴- حمام گلشن لاهیجان
«حمام گلشن»، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در شهر لاهیجان است که در زمان حکومت «فتحعلی شاه قاجار» و در زاویه‌ی شمال شرقی میدان وحدت، احداث شد. گفته می‌شود که این اثر تاریخی در گذشته دارای حوضچه‌ها و خزینه‌های بسیاری بوده است که اثری از آنها باقی نیست. همچنین ساختمان حمام دارای پلانی کثیرالاضلاع بوده که از ساروج، گل آهک و آجرهای قرمز رنگ محلی، در ساخت آن، استفاده شده است. 

۵- بقعه تاریخی شیخ زاهد گیلانی
«بقعه شیخ زاهد گیلانی»، یکی دیگر از بناهای تاریخی در شهرستان لاهیجان است که در روستا «شیخانه‌ور» و در مسیر لاهیجان به لنگرود بر دامنه کوه احداث شده است. عمارت بقعه از دو اتاق مربع و مستطیل شکل که در مجاورت یکدیگر قرار گرفته ساخته شده است. زیباترین قسمت بقعه، گنبد هرمی شکل آن است که به صورت هشت ترک و با شیبی تند ساخته شده و سطح حره با استفاده از کاشی‌کاری زرد و آبی رنگ، سفید و سیاه رنگ و نقش و نگارهای سنتی و گل‌دار، تزئین شده است. همچنین پیرامون گنبد و قسمتهای دیگری از ساختمان با سفال پوشش داده شده است.

۶- شیخانبر
شیخانبر از نقاط دیدنی لاهیجان است که بر کمرکش کوه سرسبز امتداد یافته و پوشیده از درخت است. این منطقه در عهد پادشاهان صفویه به بهانه زیارت مرقد جد مادری‌شان شیخ زاهد بسیار مورد توجه بوده است. آثار و خرابه‌های بناهای آجری اطراف مقبره شیخ زاهد و چشمه‌های زلال آب، مبین این مسئله است. همچنین وجود سنگ‌های بسیار بزرگ در شاه خانی ور در منطقه عمر سنگ بیانگر آن است که این منطقه میدان مشق سپاهیان آن دوران بوده است. 

۷- بازار سنتی لاهیجان
بازار سنتی لاهیجان، حال و هوایی شبیه به سایر بازارهای سنتی و محلی شمال کشور دارد. بازاری رنگارنگ و قشنگ، پر از بو و مزه‌های ترش و شیرین، سبزی‌های محلی، مرغ و خروس‌هایی که برای فروش آورده شده و ماهی‌هایی که چند ساعتی بیشتر از صیدشان نمی‌گذرد. در بازار سنتی لاهیجان، مایحتاج روزانه با قیمت مناسب فروخته می‌شود.

لاهیجان

جاذبه‌های طبیعی که در سفر به لاهیجان باید دید: 

۱- استخر لاهیجان
در لاهیجان اولین موردی که نظر هر گردشگر را جلب می‌کند، استخر بزرگی در بخش شرقی شهر است. این استخر با امکانات تفریحی اطرافش، چهره‌ای شاد و زنده به لاهیجان بخشیده است. این جاذبه زیبای گردشگری، در زمینی به وسعت ۱۷ هکتار و با عمقی نزدیک به ۴ متر قرار گرفته است که در دوران گذشته به عنوان مخزن آب جهت آبیاری شالیزارهای برنج استفاده و توسط آب‌های جاری شده از کوه تغذیه می‌شد. از زیبایی‌های این استخر طبیعی، وجود جزیره زیبا در مرکز آن است و پیشتر به آن «میان پشته» گفته می‌شد. این جزیره، توسط یک پل سیمانی که دارای طولی نسبتاً بلند است، به بخش جنوبی استخر وصل شده است. همچنین طول حاشیه این استخر نزدیک به ۲ کیلومتر بوده که در کنار بلواری زیبا قرار دارد و دور تا دور استخر را احاطه کرده و از مراکز دیدنی و تفریحی مهم لاهیجان است. این منطقه به دلیل وجود تله کابین، شهربازی، رستوران و امکانات دیگر تفریحی یکی از مهم‌ترین مراکز گردشی این منطقه است.

۲- شیطان کوه و آبشارش
در بخش شرقی شهرستان لاهیجان، یکی از زیباترین کوه‌های شمال کشور قرار دارد که به «شیطان کوه» شهرت یافته است. «شاه‌نشین کوه» نام پیشین این جاذبه گردشگری طبیعی است. همچنین درون شیطان کوه، آبشار مصنوعی ساخته شده که آب آن را از استخر لاهیجان، تأمین می‌کنند. آبشار شیطان کوه از کوه به پایین می‌تراود و منظرهای بسیار دیدنی و منطقه‌ای تماشایی را ایجاد کرده است. در کنار این آبشار یک راه پلکانی تا قله کوه وجود دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از ۷۵۰ پله که از کنار آبشار و پای کوه آغاز شده و از داخل درختان سرسبز می‌گذرد به قله کوه و بام سبز می‌رسند. 

۳- بام سبز
بام سبز یکی از بهترین جاذبه‌های تفریحی و جاهای دیدنی لاهیجان است. فضایی مسطح که در مسیر بالای شیطان کوه واقع شده و به بام سبز لاهیجان شهرت یافته است. وجود آب و هوای معتدل و پاک و چشم‌اندازهایی زیبا از شهر لاهیجان و طبیعت شمال باعث شده تا مسئولان امکانات ویژه‌ای را برای راحتی و رفاه مسافران و گردشگران این منطقه در نظر بگیرند. این منطقه به دلیل آب و هوای خاص و دید وسیعی که به تمام شهر لاهیجان دارد توجه گردشگران را به سمت خود جلب کرده است. در کل دو مسیر به سمت بام لاهیجان وجود دارد مسیری ماشین رو و مسیر پله‌ای. مسیر ماشین رو دارای هزینه‌ای کم است که شما می‌توانید با خیال راحت وسیله نقلیه خود را تا بالای کوه بیاورید. حتی پارکینگی بزرگ نیز برای این منظور ساخته شده است. در مسیر پله‌ای بیش از ۱۰۰۰ پله سنگی تا بام لاهیجان قرار دارد که البته پیشنهاد می‌کنیم درصورتی که این مسیر را نرفته‌اید حداقل یکبار بروید.

۴- تالاب سوستان
در ۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان در بخش مرکزی و دهستان لیل روستایی بکر و زیبا وجود دارد که به خاطر قرار گرفتن تالابی زیبا درون خود از گذشته معروف شده است. شاید بسیاری از افرادی که به این شهر مسافرت می‌کنند نام این تالاب را نشنیده باشند اما به گفته بسیاری از افرادی که از آن بازدید کرده‌اند، گفته‌اند این روستا تکه‌ای از بهشت است: پدیدهای طبیعی به نام «تالاب سوستان». جالب است بدانید که این جاذبه دوست‌داشتنی در فصل زمستان و پاییز مملو از آب شیرین است و داخل و گرداگرد آن را درختانی باشکوه، گیاهان مردابی و نیزارها محصور کرده است. مکانی که به دلیل آب و هوای مناسب پوشش گیاهی مطلوب و آب شیرین، زیستگاه پرندگان و آبزیان مختلفی است. از ویژگی‌های این تالاب، مسیر دسترسی بسیار زیبا با چشم‌اندازهای خارق‌العاده است که به دلیل حضور منطقه‌ای سرسبز، مکان‌های بکر و دست‌نخورده و همچنین مسیر دسترسی آسان، به یکی از نقاط گردشگری شمال کشور تبدیل شده است. در گذشته این قسمت تفرجگاه خان‌های این منطقه بود. دور تا دور این تالاب را نیزار فراگرفته و در داخل و کناره‌های آب گیاهان مردابی رشد کرده‌اند و محل زندگی آبزیان و پرندگان نیز است. این تالاب در تمام فصول دارای زیبایی خاصی است. در پاییز و زمستان بارش باران و برف در این منطقه به زیبایی آن می‌افزاید اما بهترین زمان برای مراجعه به این تالاب فصل بهار و تابستان است مخصوصاً در ماه‌های اردیبهشت تا شهریور که نیلوفرهای آبی در سطح تالاب رشد می‌کنند و منظره‌ای بی نظیر برای گردشگران خلق می‌کنند. البته اوج شکوفایی این گیاهان در مرداد و شهریور است.

۵- تالاب بین‌المللی امیر کلایه (شیخ علی کل، شاله کل)
تالاب بین‌المللی امیر کلایه یکی دیگر از تالاب‌های دیدنی و زیبای استان گیلان است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این تالاب در مقایسه با دیگر تالاب‌های استان گیلان، این است که این تالاب از معدود محیط‌های تالابی آب شیرین است که به فاصله یک کیلومتری دریا قرار دارد. پسته دریایی که در زبان محلی به آن ثعله به اقلی میگویند یکی از گیاهان زیبایی است که در این تالاب می‌روید و محصول آن لاله تالابی است. از دیگر زیبایی‌های طبیعی تالاب، نیلوفر آبی سفید است، این تالاب در زمستان‌ها محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان است. دسترسی به این تالاب در حال حاضر از طریق جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان‌پذیر است. 

۶- پارک جنگلی میرصفا
پارک جنگلی میرصفا پارکی طبیعی است که در ابتدا جنگل بوده و در سال ۱۳۹۵ این پارک به دلیل قرار گرفتن در مکانی شلوغ در شهر و مناسب نبودن برای استفاده خانواده‌ها تبدیل به مجموعه تفریحی و گردشگری شد. این پارک دارای درختانی با قدمت بالا و آلاچیق‌هایی برای رفاه گردشگران وجود دارد.

این مطلب اولین بار در ماهنامه مارکوپولو منتشر شده است.