برای برطرف کردن بوهای مزاحم در خانه، اغلب مردم از اسپری‌های خوش‌بوکننده هوا استفاده می‌کنند اما شیوه عمل این اسپری‌ها به این صورت است که در حقیقت بو را از بین نمی‌برند بلکه با بوی نافذ اسانس‌های مصنوعی خود، بوهای نامطبوع را می‌پوشانند با اینکه مانند قرص‌های بوگیر توالت محتوی دی کلروبنزن، سلول‌های بویایی ما را با لایه‌ای از ترکیبات روغنی زیان آور که از خود متصاعد می‌کنند، پوشانده و از این طریق مانع استشمام بوی نامطبوع می‌شوند. پرسش این است که چرا باید برای رفع بوهای نامطبوع و خوش بو کردن منزل، انواع مواد شیمیایی خطرناک را در محیط زندگی خود رها کنیم، وقتی که طبیعت هر آنچه برای این کار مورد نیاز است، در دسترس ما قرار داده است؟ برای آشنایی با جایگزین‌های طبیعی همراه ما باشید!

بوی نامطبوع در آشپزخانه

برای برطرف کردن بوی نامطبوع بعضی از مواد غذایی، به ویژه ماهی و سبزی‌هایی مانند کلم، سیر، و پیاز در آشپزخانه، محلولی با یک نسبت مساوی سرکه و آب را در یک ظرف در باز، برای مدتی روی حرارت ملایم بجوشانید یا اینکه کمی سرکه سفید را در آب حل کنید و در هوای آشپزخانه اسپری کنید برای برطرف کردن هم زمان بو و خوش بو کردن آشپزخانه مقداری گیاهان معطر مورد علاقه خود را در سرکه بریزید و در ظرف در بسته نگه دارید. پس از چند روز، سرکه معطر به دست آمده را مانند شیوه یاد شده استفاده کنید. برای خوش بو کردن آشپزخانه و سایر نقاط خانه، مقداری دارچین نکوبیده و میخک طبی با گیاهان معطر دیگر مانند رزماری اسطوخودوس و آویشن را در یک کیسه کتان ریخته و آن را به آرامی در آب بجوشانید. پوست مرکبات را دور نیندازید. آنها را در آب بریزید و با ملایمت بجوشانید تا بوی خوش مرکبات آشپزخانه و سایر نقاط خانه شما را فراگیرد.

برای جذب و از بین بردن بوهای نامطبوع در یخچال، مقداری جوش شیرین را در یک بشقاب کوچه ریخته و آن را در یخچال قرار دهید و هر چند گاه آن را با جوش شیرین تازه جایگزین کنید. قهوه خشک را نیز می‌توانید برای جذب بو در یخچال، مانند شیوه بالا استفاده کنید. برای زدودن بوی ماهی از دستان خود، کمی نمک روی یک برش لیموترش با پوست بپاشید و آن را روی دستان خود بمالید و پس از مدت کوتاهی، با آب بشویید. پس از خرد کردن سیر و پیاز و سبزی‌های دیگر، بوی تند آنان را از تخته و چاقو، با مالیدن به یک برش لیموترش یا کمی سرکه و سپس آب کشیدن برطرف کنید. برای جلوگیری از رشد قارچ‌ها و باکتری‌های ایجاد کننده بو و آلودگی در ته سطل خود، هر بار پس از تخلیه و شستشو، مقداری جوش شیرین یا نمک خشک را در ته آن بپاشید.

در سرویس‌های بهداشتی

  1. از تهویه غافل نشوید.
  2. مخلوطی از گیاهان معطر مورد علاقه خود را در یک کیسه کتان یا قوطی سوراخ شده ریخته و در حمام و توالت قرار دهید.
  3. گلوله‌های معطر درست کنید. برای این کار مقدار مساوی نمک را با آرد گندم مخلوط کنید و به آن مقداری آب گرم و کمی عصاره طبیعی گیاهان معطر مورد علاقه خود را اضافه و به خوبی مخلوط کنید تا خمیر سفتی به دست آید در صورت تمایل، با کمی رنگ خوراکی، خمیر را به رنگ‌های دلخواه خود در آورید. خمیر را به صورت گلوله‌های کوچک در آورید و آنها را در سایه و هوای آزاد خشک کنید. این گلوله‌های رنگی و معطر را در ظروف در باز، در توالت و دست شویی و سایر نقاط خانه قرار دهید.

بوی نامطبوع در اتاق‌ها

برای رفع بوی سیگار و سایر بوهای نامطبوع در اتاق‌ها کمی سرکه را در چند بشقاب کوچک ریخته و در نقاط گوناگون قرار دهید یا اینکه کمی سرکه سفید را در آب حل و در هوا اسپری کنید و یا کمی سرکه به آب داخل مخزن دستگاه بخور برقی اضافه کنید. برای خوش بو کردن اتاق‌ها، چند برش لیموترش یا نارنج تازه را در نقاط گوناگون قرار دهید. در زمستان مقداری گیاهان معطر یا عصاره طبیعی آنان را در آب ریخته و روی بخاری یا رادیاتور قرار دهید. هر چند گاه، آب تبخیر شده را با آب تازه جایگزین کنید. از گلوله‌های معطر یا ظرف در باز محتوی مخلوط گیاهان معطر استفاده کنید. اگر بوی تند حلال‌های نفتی فضای اتاق تازه رنگ آمیزی شده را پر کرده است، به عنوان مهم‌ترین گام، پنجره‌ها را باز نگه دارید و تا خروج کامل این بخاری‌های مضر، وارد اتاق نشوید. در صورت نبودن امکان تهویه مناسب، یک عدد پیاز بزرگ را در اتاق قرار دهید. با این کار، بوی رنگ تازه تا حد زیادی برطرف خواهد شد. البته ممکن است برای مدت کوتاهی، بوی ملایم پیاز جایگزین شود که حتماً سالم‌تر و قابل تحمل تر از بوی حلال‌های نفتی است.

کمد لباس: یک پرتقال، لیموترش یا نارنج تازه را بردارید و تعداد زیادی میخک طبی، در پوست آن فرو کنید و سپس آن را در کمد لباس خود قرار دهید تا به تدریج خشک شود. این خوش بو کننده طبیعی، بیدها و بسیاری حشرات دیگر را نیز از لباس‌های شما دور نگه می‌دارد. از گلوله‌های معطر یا کیسه پارچه‌ای محتوای گیاهان معطر استفاده کنید. مقداری قهوه خشک را در یک کیسه کتانی یا یک قوطی سوراخ شده بریزید و آن را در کمد، کشوها و قفسه‌های پوشاک قرار دهید. قهوه ضمن برطرف کردن بوهای نامطبوع، رایحه دلچسبی نیز به لباس‌های شما خواهد بخشید.

خوش بو کردن کتابخانه: قرار دادن چند تکه گچ یا زغال چوب در قفسه‌های نگهداری کتاب‌ها، سبب کاهش رطوبت شده و به افزایش عمر کتاب‌ها کمک خواهد کرد. البته این قطعات گچ و زغال باید هرچند ماه یک بار عوض شوند.

خوش بو سازی کفش: برای از بین بردن بوی بد کفش‌هایی که مدت زیادی به پا داشته‌اید، مقداری جوش شیرین را به داخل آنها بپاشید و برای چند ساعت در هوای آزاد قرار دهید. پیش از پوشیدن دوباره، با تکاندن کفش‌ها، باقی مانده جوش شیرین را از آنها خارج کنید.

بوگیر و خوش‌بوکننده اتاق خودرو: برای برطرف کردن بوهای نامطبوع، مقداری جوش شیرین را در یک قوطی سوراخ شده ریخته و در داخل خودرو بگذارید یا اینکه مقداری جوش شیرین خشک را روی روکش پارچه‌ای صندلی‌های خودروی خود بپاشید و چند ساعت بعد آن را با جاروبرقی جمع آوری کنید. گیاهان معطر با گلوله‌های محتوی اسانس‌های طبیعی آنها، پوست لیموترش، نارنج و پرتقال، وانیل و قهوه خشک، همگی جایگزین‌های طبیعی و موثری برای خوش‌بوکننده‌های مصنوعی هستند مقداری از هرکدام از آنها را در زیر سیگاری خودرو یا هر ظرف مناسب دیگر بریزید و از رایحه مطبوع آنها لذت ببرید. برای از بین بردن بوی بد کفش، مقداری جوش شیرین به داخل آن بپاشید و برای چند ساعت کفش را در هوای آزاد قرار دهید.

این مطلب اولین بار در ماهنامه صنایع بهداشتی و آرایشی منتشر شده است.