غلات صبحانه، که بیشتر ما آن را با نام کورن فلکس یا برشتوک می‌شناسیم، شکل حجیم شده غلاتی مانند ذرت، گندم، برنج یا جو هستند. یعنی با چرخ و خمیر کردن بلغور غلات مختلف و تحت فشار قرار دادن آن‌ها، محصولی حجیم، هوادار و شکننده تولید می‌شود. غلات صبحانه انواع مختلفی دارند و نوع مصرف آن هم در بین مردم متفاوت است. بهتر است تمام افراد هنگام خریدن غلات صبحانه به جدول ارزش غذایی و مواد تشکیل دهنده آن‌ها نگاهی بیندازند و از خرید محصولاتی که چربی ترانس یا اشباع دارند، خودداری کنند. غلات صبحانه غنی شده با انواع ریزمغذی‌ها از جمله آهن و ویتامین‌های مختلف هم به سایر محصولات مشابه، برتری دارند. در ضمن، به هر میزان شکر غلات صبحانه بیشتر باشد، انرژی آن هم بالاتر و فیبرش پایین‌تر است، بنابراین خرید محصولات کم شیرین از انواع پر از شکر و کالری آن‌ها بهتر است.

معمولاً غلات صبحانه به دو دلیل از یک وعده صبحانه معمولی کالری بالاتری دارند: اول اینکه خوردنشان بسیار ساده است و افراد حجم بیشتری از آن‌ها را در یک وعده غذایی مصرف می‌کنند و دوم اینکه شکر موجود در این محصولات باعث بالاتر رفتن کالری می‌شود. ضمن اینکه بیشتر افراد عادت دارند غلات صبحانه را صبحانه‌ای مقوی ترکیبی از غلات با شیر بخورند و اگر این شیر هم از نوع پرچرب باشد، صبحانه تبدیل به یک بمب انرژی خواهد شد، بنابراین بهتر است افرادی که از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند، غلات صبحانه رژیمی که شکر کمتری دارند یا اصلاً شکر ندارند انتخاب کنند.

غلات غنی شده با فیبر خوراکی هم بهترین گزینه برای این گروه افراد محسوب می‌شوند. استفاده از انواع میوه‌ها و سبزی‌های خشک در غلات فیبردار باعث می‌شود عملکرد دستگاه گوارش بهبود یابد و به همین دلیل مصرف این محصولات به افراد مبتلا به یبوست هم توصیه می‌شود. شیرهای کم چرب یا حتی بدون چرب یا آب ساده جوشیده و خنک شده هم می‌توانند همراهان خوبی برای غلات فیبردار باشند. در این صورت دیگر نگرانی‌ای از مصرف چنین محصولاتی برای افراد چاق وجود نخواهد داشت. البته فراموش نکنید که حتی مصرف یک وعده از کم کالری ترین غلات صبحانه هم حدود 170 تا 200 کیلوکالری انرژی به بدن می‌رساند. بنابراین در خوردن انواع رژیمی این محصولات هم نباید زیاده روی کرد. معمولاً کودکان عادت و تمایل چندانی به خوردن صبحانه ندارند و این هنر والدین است که چطور بتوانند فرزندان خود را به خوردن صبحانه تشویق کنند. غلات صبحانه شکلاتی یکی از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین صبحانه‌هایی هستند که می‌توانند بچه‌ها را سر میز غذا بکشانند. اگر غلات شکلاتی ندارید، انواع ساده آن‌ها را با شیرکاکائو مخلوط کنید و جلوی فرزندتان بگذارید. اگر فرزندتان لاغر است، می‌توانید مقداری غلات شکلاتی را با مقداری از انواع حاوی مغز آن مخلوط کنید و آن را با شیر نیم چرب به فرزندتان بدهید. اگر کودکتان چاق است باید غلات رژیمی را با غلات حاوی کشمش یا انواع میوه‌های خشک مخلوط کنید و آن را با شیرکاکائوی بسیار کم شیرین و کم چربی که خودتان از پیش آماده کرده‌اید، به او بدهید. ترکیب غلات صبحانه با شیرکاکائو باعث می‌شود بچه‌های چاق متوجه ساده یا شکلاتی بودن دانه‌های غلات نشوند.

غلات بدون مغز برای سالمندان بهتر است: سالمندان برای آسان شدن جویدن غلات صبحانه، آن‌ها را حداقل 15 دقیقه پیش از مصرف با حجم مناسبی از شیر مخلوط کنند. این کار باعث می‌شود بتوانند صبحانه نرم و باب دندانی را به سرعت برای خودشان مهیا کنند. البته غلات صبحانه حاوی انواع مغزها که جویدنشان با دندان مصنوعی سخت است یا محصولاتی که حاوی مواد چسبنده‌ای مانند کشمش هستند، برای این گروه توصیه نمی‌شود. همچنین خوردن غلاتی که با آهن و انواع ویتامین‌ها غنی شده‌اند و به جای شکر، عسل دارند، برای این عزیزان مناسب است.

این مطلب اولین بار در ماهنامه غذا، دام، کشاورزی (غدک) منتشر شده است.