شاید بسیاری از گردشگران در هنگام سفر به کشورهای دیگر فرصت کافی برای امتحان کردن تمام غذاهای محلی و سپس تصمیم گیری در مورد خوش‌مزه‌ترین آنان را نداشته باشند. بنابراین از این شماره شما را با غذای ملل آشنا می‌کنیم. در این شماره با فلافل لبنانی آشنا می‌شویم. فلافل از جمله غذاهای نانی است که اصلیت آن به لبنان برمی‌گردد البته چند نوع فلافل وجود دارد که اصلی‌ترین آن نوعی است که با نخود تهیه می‌شود اما فلافل ماش، عدس، بادمجان، سیب‌زمینی و نخود نیز وجود دارد فلافل، غذایی تند است و با ترشی سرو می‌شود، یعنی در ساندویچ آن به جای گوجه‌فرنگی و خیار شور، ترشی‌های تند استفاده می‌کنند. نام این غذا نیز از فلفل گرفته شده است زیرا اصل لبنانی آن فلفل قرمز فراوانی دارد. با ما همراه شوید تا با نکته‌های ظریفی که بهتر است هنگام پخت و سرو این غذا آنها را رعایت کنید، آشنا شوید. فلافل را در کشورهای عربی و لبنان با سس‌های تند و انبه سرو می‌کنند اما اگر شما تمایل به تندی ندارید می‌توانید آن را با سس گوجه فرنگی هم میل کنید. فراموش نکنید که‌ترشی نیز یکی از همراهان اصلی این غذاست. نوشیدنی مناسب این غذا نیز می‌تواند یک لیوان شربت آب‌لیمو البته طعم دار شده با عرق نعناع باشد تا به هضم غذایتان کمک کند. البته چای نعناع هم گزینه مناسبی برای تندخورهای حرفه‌ای (مانند هندی‌ها) است.

مواد لازم:

  • نخود چرخ شده
  • پیاز بزرگ
  • تخم‌مرغ
  • روغن مخصوص سرخ کردن
  • زردچوبه، فلفل قرمز و نمک

طرز تهیه: نخودهای چرخ شده را با پیاز رنده شده، تخم‌مرغ و ادویه‌ها مخلوط کنید. سعی کنید پیاز را ریز رنده کنید و به دلخواهتان فلفل قرمز اضافه کنید. اصل این غذا تند است اما در صورت تمایل می‌توانید مقدار تندی غذا را کم یا زیاد کنید. برای اینکه شکل این غذا حفظ شود بهتر است از قالب مخصوص به فلافل استفاده کنید. پس از سرخ شدن نیز فلافلها را در سبدهای فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. به این ترتیب می‌توانید فلافلهای آماده شده را با برش‌های نان و ترشی سرو کنید. اما برای خوش طعم تر شدن این غذا باید به نکته‌هایی دقت کرد: بهترین ادویه برای تهیه این غذا، زیره است البته فرقی نمی‌کند که شما زیره سیاه اضافه می‌کنید یا سبز.

افزودن زیره به این غذا به هضم بهتر آن کمک خواهد کرد. در ضمن، می‌توانید به مایه فلافل کمی هم نعناع خشک اضافه کنید به این ترتیب غذایتان عطر بهتری پیدا خواهد کرد. چاشنی مناسب این غذا فقط ترشی است، آن هم ترشی انبه، بادمجان یا میوه. برای سرخ کردن فلافل، آنها را در ظرفی نچسب و کوچک که روغن عمق پیدا کرده است، قرار دهید تا فلافلها بعد از افتادن در روغن داغ به کف ظرف برخورد کنند و به سطح بیایند. به این ترتیب آنها پوک خواهند شد.

بهتر است نان مناسب برای خوردن این غذا پیتا باشد که نوعی نان لبنانی است و کمی ضخیم‌تر از نان لواش است و دو لایه دارد. هندی‌ها با این غذا نوشیدنی‌ای به نام لاسی می‌نوشند؛ «لاسی» دوغ شیرینی است که مواد تشکیل‌دهنده آن، میوه است. اما شربت‌هایی همچون شربت نعنا، لیمو و زعفران هم نوشیدنی‌هایی مطبوعی در کنار این غذا هستند.

این مطلب اولین بار در ماهنامه جاده‌های سبز منتشر شده است.