دوران خوشی را که در دبیرستان عاشق احتمالات شده بودم، از یاد نمی‌برم. کلی کتاب خارج درس هم خریده بودم و به عنوان سرگرمی به مسائلشان فکر می‌کردم.

اما اگر خوب فکر کنید ریاضیات یا همین دانش احتمالات می‌توانند با تحلیل دقیق اتفاقات دنیای پیرامون، پرده از بسیاری از وقایع و پشت پرده‌ها برداند. حتی در آن کشورهایی که داده‌ها به شدت دستکاری می‌شوند، باز هم این دانشکار دست جاعلان می‌دهد.

در این راستا دیدن همان دقایق اولیه فیلم سواران عدالت یا Riders of Justice برای من دلنشین بود.

فیلم از آنجا شروع می‌شود که یک دانشمند علم آمار به نام اوتو، از سر مهربانی جایش را به یک مادر می‌دهد. اما این کار او دقایقی بعد باعث مرگ مادر و جان به در بردن خودش می‌شود؟

چرا؟

چون دقایقی بعد یک تصادف رخ می‌دهد و ضربه ناشی از تصادف به مادر می‌رسد و او اتو جز خراش مختصر هیچ مشکلی پیدا نمی‌کند.

گرچه در فیلم می‌بینیم که یک عالم آدم دیگر همه تصادفی (به قول برخی‌ها تقدیر) سوار همین قطار شده‌اند و شاید اوتو نباید خودش را ملامت کند، اما او که عذاب وجدان پیدا کرده و در تقابل با نگاه پرسشگر دختر این مادر، سخت رنجیده است، ناگهان به این فکر می‌افتد که مبادا حادثه قطار تصادف نبوده باشد و یک کار تروریستی بوده باشد.

او با تکیه به شواهد و احتمال رخ دادن آن هر یک حوادث مجردی که دیده، به این نتیجه می‌رسد که احتمال تصادفی بودن آن حادثه نزدیک به صفر بوده است.

پس با دوست خود و یک هکر، گروهی تشکیل می‌دهند و بعد شوهر آن زن را هم که نظامی خشنی است پیدا می‌کنند تا به آنها بپیوندد. نقش این همسر را که در فیلم مارکوس نام دارد، مس میکلسون بازی می‌کند که این ماه‌ها به خاطر بازی در فیلم Another Round حسابی مشهور شده است. البته من از وقتی در سال ۲۰۱۲ فیلم شکار (The Hunt) از او را دیدم با بازی قدرتمندش آشنا شدم. خیزش والهالا هم فیلم قابل توجه دیگری از او بود.

در فیلم او دختری نوجوان دارد و پیداست که تا هنگام مرگ مادر نتوانسته برای او پدری کند و حالا او باید به یکباره هم انتقام مادر را بگیرد و هم پدری قابل قبول برای دخترش شود.

فیلم را «آندرس توماس جنسن» کارگردانی کرده و در ژانر کمدی سیاه است و آمیزه‌ای از خشونت و درام با شوخی‌های خوب و ظرافت‌ها گیک‌های دانشمند اما خل مزاج است!

فیلم در IMDB‌ نمره خوب ۷.۶ را دارد و قطعا فیلمی سرگرم‌کننده برای آخر شب یا یک روز تعطیل شما خواهد بود.

منبع