مصرف دانه کنجد در دوران بارداری
اگر باردار هستید، باید در انتخاب غذایی که می خورید بسیار دقت کنید. زیرا آنچه میخورید بر سلامتی شما و همچنین سلامتی فرزندتان تاثیرگذار است. هرچیزی که برای خوردن انتخاب می کنید، اول باید از سلامت آن اطمینان پیدا کنید. بنابراین مهم است که غذاهای سالم بخورید. چون حتی کوچکترین غذایی که می خورید روی کودک شما تاثیر خواهد داشت.

ممکن است در مورد غذاهایی که باید مصرف کنید یا از مصرف آن بپرهیزید، توصیه های زیادی از دوستان و آشنایتان بشنوید. ممکن است هیچ کدام از آنها به خواص کنجد اشاره نکرده باشند. آیا کنجد برای شما و کودکان مفید است یا مضر؟ برای فهمیدن این نکات ادامه مطلب را بخوانید.

این تصور که خوردن کنجد برای مصرف در دوران بارداری خطرناک است به مانند یک افسانه می ماند. در هند بسیاری از مردم عقیده دارند که کنجد یک ماده غذایی گرم است و باعث افزایش گرمای بدن خواهد شد. بدین ترتیب در باور هندی ها کنجد باعث از بین رفتن تعادل طبیعی بدن خواهد شد. برخی افراد عقیده دارند خوردن غذاهای گرمی مانند کنجد در دوران بارداری می تواند منحر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود. با این جال هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. دانه های کنجد سرشار از مواد مغذی ضروری مانند آهن، پروتئین، فیبر، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است که هم برای مادر و هم برای کودک بسیار مفید است. اما بیشتر پزشکان عقیده دارند که زنان باردار باید از مصرف کنجد در سه ماه اول بارداری خودداری کنند، چون این امر باعث به وجود آمدن تهوع و تشدید آن خواهد شد.

فواید دانه های کنجد در بارداری
دانه کنجد در بسیاری از مناطق جهان به عنوان یک غذای عالی محسوب می شود. کنجد می تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز خانم های باردار و نوزادان شان را فراهم کند. برخی از فواید خوردن دانه های کنجد در دوران بارداری به شرح زیر است:

دانه های کنجد پکیج کاملی از مواد مغذی مانند آهن، کلسیم و ویتامین ها است که همگی برای رشد جنین ضروری است.
دانه های کنجد منبع عالی پروتئین و اسید های آمینه است که برای رشد جنین مورد نیاز است.
دانه های کنجد منبع غنی از فیبر است که به هضم غذا در دوران بارداری کمک می کند. یبوست یک مشکل شایع در دوران بارداری است. اگر مشکل یبوست یا سایر مشکلات مرتبط با دستگاه گوارش دارید، می توانید کنجد بخورید تا مشکلاتتان بهبود یابد.
دانه های کنجد حاوی اسید اولئیک است که می تواند سطح کلسترول بد بدن شما یا LDL را پایین بیاورد. همچنین دانه های کنجد موجب بالا رفتن کلسترول خوب یا HDL خواهد شد. بنابراین چربی موجود در کنجد بسیار مفید است.
دانه های کنجد حاوی ویتامین سی است که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و شما را از انواع بیماری ها و میکروب ها مصون نگاه دارد. در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن تضعیف خواهد شد بنابراین بدن مستعد ابتلا به عفونت ها و بیماری ها است. خوردن دانه های کنجد خطر ابتلا به عفونت را کاهش داده و از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری خواهد کرد.
دانه های کنجد حاوی کلسیم است که یک ماده مغذی مهم برای سلامتی دهان و دندان در دوران بارداری است. همچنین کنجد منبع عالی کلسیم است. با خوردن کنجد در دوران بارداری از دندان و استخوان های خود مراقبت کنید. همچنین کنجد برای رشد و سلامتی کودک شما نیز مفید است.
دانه های کنجد حاوی اسید فولیک است و خوردن آن در دوران بارداری می تواند منجر به جلوگیری از نقص لوله های عصبی در نوزادان شود.
دانه های کنجد سرشار از ویتامین های گروه بی مانند ریبوفلاوین، نیاسین و پیریدوکسین است که همگی برای رشد جنین ضروری است.
همچنین باورهایی وجود دارد که مصرف کنجد موجب تقویت انرژی و کاهش استرس روحی و ضعف خواهد شد.
دانه کنجد یک منبع غنی از آهن است که می توانید اطمینان حاصل کنید که جنین شما علاوه بر آهن از اکسیژن کافی نیز به واسطه کنجد بهره خواهد برد.

خطرات مصرف دانه های کنجد در دوران بارداری
به طور کلی خوردن دانه های کنجد برای زنان باردار و فرزندانشان مضر نیست. با این حال این مسئله برای همه زنان یکسان نیست چرا که هر فردی نسبت به غذاها واکنش مخصوص به خود را دارد. اثرات دانه کنجد در زنان باردار می تواند متفاوت باشد. اگر بعد از مصرف کنجد حس ناراحتی در معده داشتید باید از خوردن آن خودداری کنید. اگر حالت تهوع پیدا کردید، صبر کنید تا حالت تهوع شما فروکش کند. بهتر از قبل از مصرف کنجد در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

آیا می توان در دوران بارداری غذای پخته شده با روغن کنجد مصرف کرد؟
خوردن مواد غذایی تهیه شده در روغن کنجد در دوران بارداری بی خطر است. این روغن می تواند نیازهای بدن شما به چربی سالم را در دوران بارداری برآورده کند. همچنین این روغن برای رشد مغز جنین شما بسیار مفید است. با این حال توصیه می شود قبل از خوردن هر غذایی که در روغن کنجد پخته شده با یک متخصص تغذیه و یا پزشک خود مشورت کنید.

گردآوری شده از سلام دکتر.