سندگان: اریک راث، دنی ویلنوو و جان اسپیتز | کارگردان: دنی ویلنوو

بازیگران: تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، جاش برولین، اسکار آیزاک، جیسون موموآ، خاویر باردم و زندیا

تاریخ اکران: ۱ اکتبر (جمعه، ۹ مهر ۱۴۰۰ خورشیدی)

«دیون» یا «دون» که در ایران بیشتر با ترجمه‌ی نادقیق و کم‌وبیش نامفهوم «تل‌ماسه» شناخته می‌شود، بدون شک یکی از مهم‌ترین رمان‌های علمی-تخیلی تاریخ به حساب می‌آید. به‌گونه‌ای که در زمان انتشار این کتاب، منتقدهای زیادی گفته بودند که در سرتاسر ادبیات فانتزی فقط و فقط «ارباب حلقه ها» جی. آر. آر. تالکین توانایی رقابت با آن را دارد. هرچند شاید این توصیف در نگاه مخاطب امروز تا حد خوبی اغراق‌آمیز باشد. ولی در اصل کیفیت و جذابیت شاهکار ادبی فرانک هربرت، شکی وجود ندارد.

این صفات مثبت باعث نشدند که اقتباس‌های Dune یکی پس از دیگری شکست نخورند؛ چه اقتباس‌هایی که قبل از آغاز تولید به بن‌بست رسیدند و شما اسم آن‌ها را هم نشنیده‌اید و چه اقتباس‌هایی که به تلویزیون یا سینما رفتند و اکثریت را ناامید کردند. آلخاندرو خودوروفسکی که بزرگانی چون نیکلاس ویندینگ رفن و دیوید لینچ خود را تاثیرگرفته از او می‌دانند، به‌تازگی گفت: «من فیلم Dune جدید را خواهم دید. اما متاسفانه شکی در شکست خوردن نسبی آن ندارم. کتاب Dune فرانک هربرت کم‌وبیش غیر قابل اقتباس است. Dune شاید علمی-تخیلی باشد، ولی بسیار بسیار ادبی است؛ انقدر ریشه در ادبیات دارد که نمی‌توان آن را به هنر هفتم آورد».

دنی ویلنوو می‌گوید که برای اقتباس ایده‌آل Dune آن را در دو قسمت می‌سازد. اما فراموش نکنید که قسمت دوم فیلم هنوز از استودیوهای برادران وارنر چراغ سبز نگرفته است. ماجرا وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانید Dune با بودجه‌ای نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار ساخته شد؛ عددی که بخش قابل توجهی از آن مربوط‌به دستمزد تیم بازیگری بسیار پرستاره‌ی فیلم است. پس Dune فقط برای اینکه ضرر مالی ندهد، باید به نزدیکی ۵۵۰ میلیون دلار فروش جهانی برسد. منابع نزدیک به استودیوهای برادران وارنر هم می‌گویند که اگر فیلم فروش خود را حداقل به ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار نرساند، هرگز چراغ سبز ساخت قسمت دوم آن داده نمی‌شود. می‌پرسید چرا برادران وارنر نمی‌تواند از رسیدن فیلم به این عدد مطمئن باشد؟ نگاه به وضعیت مالی اسفناک فیلم Blade Runner 2049 پاسخ شما را می‌دهد.

بلید رانر ۲۰۴۹ که تازه پرفروش‌ترین فیلم کارنامه‌ی دنی ویلنوو تا به امروز است، حدودا به ۲۶۱ میلیون دلار فروش جهانی رسید. این در حالی است که فیلم با بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون دلاری ساخته شده بود و برای سوددهی باید به ۴۰۰ میلیون دلار فروش نزدیک می‌شد. در نتیجه برادران وارنر با اینکه از دیدن نقدهای مثبت رضایت داشت، در آخر به خاطر Blade Runner 2049 مجبور به تحمل ۱۰ها میلیون دلار ضرر خالص بود. به همین دلیل اگر فیلم Dune چنین ضررهایی را به استودیو تحمیل کند، خبری از قسمت دوم نیست.

در نتیجه شاید از همین حالا امید زیادی به موفقیت هنری اثر و تبدیل شدن آن به یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ داشته باشیم، ولی اگر می‌خواهید اقتباس ویلنوو کامل شود، باید دعا کنید که او از توانایی کشاندن مردم به سینماها و افزایش قابل‌توجه تعداد مشترکان شبکه HBO Max بهره ببرد.

زومجی