همه میدانیم صدای هر فرد بخشی از وجودش است. هوایی که تنفس می‌شود در تن شما جاری است، رنگ و بوی افکار و احساسات را جذب می‌کند و وقتی بیرون می آید کاملاً جوهر وجودی شما را در خود دارد. پس چنین چیزی که این‌قدر نزدیک به انسان است باید قوی، آهنگین، خالص، ریلکس، مفرح و منعکس کنندۀ همۀ شخصیت باشد. میدانید که آواز خواندن باعث می‌شود نیمکرۀ چپ منطقی و شکاک خود را نادیده بگیرید و در عوض فرصتی پیدا کنید که با ضربات ملایم آوازی، نیمکرۀ راست را خلاق و بشاش‌تر کنید؛ چرا که این نیمه توانایی پرواز و اوج‌گیری شما را بالاتر می‌برد. مهم این نیست که لحن و آواز شما بهترین باشد. آواز شما بههرحال نشان دهندۀ این است که شما چه کسی هستید و در این مرحله دقیقاً مانند یوگا هیچ مقایسه‌ای در کار نیست. آواز هر کس مختص خود اوست. همانطور که در یوگا هیچ فردی، چه از نظر فیزیکی و چه از نظر سن و موقعیت، خودش را با کسی مقایسه نمی کند در آواز هم باید چنین باشد (مثلاً خیلی از افراد به اشتباه سعی می‌کنند صدای خودشان را شبیه خوانندۀ خاصی کنند که این اشتباه است. مقایسه و رقابت نباید باشد). صدای شما باید آنچه باشد که دلتان می‌خواهد بروز دهید و بهترین نوع موفقیت یعنی همین؛ یعنی با اعتماد به نفس خواندن. حرکات یوگا هم در شما اعتماد به نفس ایجاد می‌کند و می‌توانید خودتان را قوی‌تر از قبل نمایید. با صدا هم، مانند حرکات و رفتار در یوگا، انتظاراتی از شما در اذهان ایجاد می‌شود؛ یعنی صاحب چه رفتاری هستید؟ انرژی‌تان در چه سطحی است؟ و خود را چگونه در اجتماع به تصویر می‌کشید؟

باید حتی به طنین و لحن صدایتان نیز توجه داشته باشید؛ چون صدا علاوه بر معرفی شخصیت شما، از جهت فیزیکی هم تأثیراتی در بدنتان ایجاد می کند. مثلاً پچ پچ کردن و صحبت با صدای آهسته برای تارهای صوتی مضر است چرا که این کار به صدای آوازی لطمه زده و آن را از بین می‌برد. خوانندگانی که از لحاظ فیزیکی دچار اشکال در تارهای صوتی می‌شوند فقط به دلیل طرز صحبت کردن آنهاست نه نحوۀ خوانندگی‌شان. سیستم صوتی انسان طوری آفریده شده است که می‌تواند ۲۴ ساعت به طور مداوم صحبت کند یا آواز بخواند بدون آنکه خشن، گرفته یا دچار مشکل فیزیکی شود. پس اگر کسی نتواند به راحتی از تمام توانمندی صدایش استفاده کند، اشتباهی در کار است وگرنه یک انسان معمولی (نه استثناء) باید بتواند دو تا دو و نیم اکتاو را به راحتی و روان بخواند بدون آنکه صدایش به ناله یا جیغ تبدیل شود. تنها دو درصد از افراد ممکن است گوش موسیقی نداشته باشند. پس، اگر در خواندن دچار تردید می‌شوید یا بعضی نت‌ها را نادیده می‌گیرید به این معنی نیست که در صدای آن نت ناشنوا هستید، بلکه فقط خجولید. خوشحال باشید که هیچ مشکلی از جهت شنوایی ندارید. بلکه مسئلۀ حذف بعضی نت‌ها از بچگی و به علل مختلف در شما به وجود آمده است. حالا چند دستور اصلی برای اینکه بدون فشار، راحت‌تر و زیباتر بخوانیم.

۱- علاقه‌تان را نسبت به صدای خود از دست ندهید (مانند یوگا پیگیر باشید و ماندگاری در کار نشان دهید.) ۲- تا زمانی که موفق به اجرای دلخواه یک تمرین نشده‌اید آن را ادامه دهید. ۳- حتماً خودتان را، حتی برای چند دقیقه، با تصویرسازی در وضعیت بهتری تجسم کنید. مثلاً خود را در جایگاه پاواروتی یا آندره‌آ بوچلی (خوانندگان معروف ایتالیایی) ببینید. ۴- بدانید ته قلبتان چه می‌خواهید و چه هدفی دارید. بیش از اندازه نسبت به خود سخت‌گیر نباشید. مانند یوگا، در آوازخوانی هم اول به درستی از مربی‌تان تقلید کنید. وقتی صدای مربی را می‌شنوید یا حرکاتش را می‌بینید بارها به‌طور اتوماتیک دهان، چانه، عضلات شکم و همۀ حالات او را زیر نظر بگیرید. البته این یک تمرین فکری نیست، فقط برای این است که ترس و عدم اعتماد به نفس را کنار بگذارید و تقلید کنید. فقط گوش کنید و تکرار کنید. همه چیز خود به خود رو به راه خواهد شد. میدانید که موسیقی سبب تعالی روح می‌شود و وقتی در محل‌های عبادت که ذکر می‌خوانند قرار بگیرید بهتر متوجه این مسئله می‌شوید و احساس شادی بیشتر دارید چرا که عشق و دلبستگی و قدرت صدا را آنجا بیشتر احساس می‌کنید. در آواز خواندن هم مانند یوگا باید بین خوب و بد زندگی تعادل ایجاد کنیم و سفری به سوی کامل شدن داشته باشیم. اعتقاد بر این است که یافتن و پرورش صدا وسیله‌ای حیرت انگیز برای بازسازی و یافتن ارزش خود واقعی است. اما حقیقت این است که صدا مانند حرکات یوگا همیشه در حال پیشرفت است تا بتواند به سطوح بالاتر برسد.

مطالعه بخش دوم این مطلب»

این مطلب اولین بار به قلم ژیلا حاتمی در ماهنامه دانش یوگا منتشر شده است.