دکوراسیون داخلی بر اساس تعریف لغت نامه آکسفورد، هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه در آوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیای موجود در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه، است. با توجه به این تعریف، دکوراسیون داخلی بخشی پرچالش از طراحی داخلی است؛ به دلیل آنکه عوامل بسیار زیادی در این بخش دخیل هستند. نکته مهم در طراحی دکوراسیون، ارتباط برقرار کردن بین بخش‌های مختلف منزل و یا محل کار، از جمله اتاق نشیمن، حال پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی به شکلی هنرمندانه است. آگاهی از سلیقه، سبک، اولویت‌ها و دوست داشته‌ها، هنگام خانه آرایی و ایجاد تغییر در دکوراسیون اتاق یا خانه‌تان، به شما جهت می‌دهد و بر اساس همین آگاهی‌ها و یافتن سمت و سوی درست، می‌توانید با چیدمان‌هایی استثنایی، چشم نظاره گران و میهمانان را به گردش و زبانشان را به تحسین وادارید. برای رسیدن به چنین منظوری باید نکاتی را مد نظر قرار دهید که شما را راحتتر به سوی طراحی یا چیدمان استثنایی در منزلتان هدایت کند. در این نوشته سعی کرده‌ایم با استفاده از نظرات کارشناسان طراحی دکوراسیون، اصول پایه و مهم در طراحی و تزئین حرفه‌ای فضای خانه را به شما عزیزان معرفی کنیم.

همه آنچه که برای زیباسازی خانه باید انجام دهیم

حرفه‌ای اما کم هزینه

اینکه چه ترکیب رنگی در خانه به کاربگیریم و یا از چه سبک طراحی و نورپردازی استفاده کنیم، همه و همه زیرشاخه‌های طراحی دکوراسیون حرفه‌ای منزل است. اما از مهمترین نکاتی که در طراحی داخلی مدنظر کارشناسان این رشته قرار می‌گیرد، ساده و کم هزینه بودن است تا ضمن فراهم آوردن آرامش و رفاه مطلوب در منزل، هزینه زیادی نیز دربر نداشته باشد.
– یکی از قوانین مهم در دکوراسیون، ایجاد جایی به عنوان مرکز توجه است تا بتوانید در اطراف آن بقیه طرح خود را راحتتر پیاده کنید؛ این مکان می‌تواند شومینه، تختخواب یا حتی یک پنجره بزرگ باشد.
– برای آنکه دیزاین اتاق یا خانه شما خاص شود، چیزی پیدا کنید که  اجزاء مختلف طرح شما را به هم پیوند دهد؛ مثلایک سوژه، رنگ یا سبک که دکور را به هم ارتباط دهد.
– یکی دیگر از قوانین مهم در دکوراسیون، هماهنگ بودن اندازه وسایل یک اتاق است؛ وسایل خیلی بزرگ آن را سرد و بی‌روح و اگر فضای کافی وجود نداشته باشد، حتی آن را کوچک نشان می‌دهد؛ وسایل خیلی کوچک هم آن را شلوغ و درهم برهم می‌کند.
– وسایل را به صورت جفت انتخاب کنید. با این کار می‌توانید نظم را به منزل خود بیاورید. استفاده از وسایل تزئینی جفت (مانند صندلی، گلدان، شعله‌ها و دکوری‌های دیواری) در چیدمان و تزئین منزل مناسب است.
– خانه خود را با تزئینات طبیعی مثل گل‌ها و سنگ‌های طبیعی پر کنید. اگر امکان آن را دارید، از گیاهان وحشی و سنگ‌های لب رودخانه در منزل استفاده کنید و طبیعت را در منزل، کنار خود داشته باشید.
– طرحی که برای مبل و میز و صندلی در نظر گرفته‌اید، تغییر دهید. مبل‌ها را از کنار دیوار دور کنید و در بخشی از اتاق، در وسط بچینید. می‌توان از فضای پشت مبل‌ها برای قرار دادن آباژورهای پایه بلند یا مجسمه‌های زیبا استفاده کرد.
– هیچ وقت فرش را به لبه‌های دیوار خانه نچسبانید. فرش، حداقل باید ۳ سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد. بهترین حالت هم این است که مثلاً برای اتاقی ۱ متری، یک فرش ۶ متری را وسط اتاق بیندازید و مبل‌ها دور آن چیده شود.

همه آنچه که برای زیباسازی خانه باید انجام دهیم
– همیشه یک مبل تک‌نفره یا یک صندلی متفاوت از باقی مبلمان را در اتاق نشیمن جای دهید. این تفاوت، اتاق را زیباتر می‌کند.
– قاب عکس را تصحیح کنید. اگر اتاق را رنگ جدیدی زده‌اید، رنگ قاب عکس‌ها را نیز با رنگ اتاق هماهنگ کنید. اگر تغییری در رنگ اتاق نداشته‌اید، قاب عکس را از روی دیوار بردارید؛ رنگ مورد علاقه و متناسب با یک میز به آنها بزنید و روی میز، با طراحی زیبا و جدید بچینید.
– استفاده از آینه، بهترین کار برای اتاق‌های کوچک است. آینه‌های بزرگ و قاب شده به دیوار را در اتاق‌های کوچک به کار ببرید. این کار فضای اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.
– وسایل هم شکل بر روی سطوح بگذارید. به راحتی می‌توانید وسایلی مانند ظروف سفالی و گلدان‌ها را به جای وسایل به هم ریخته و ناهمگون، در کتابخانه و یا روی شومینه قرار دهید.
– روکش‌های مبلمان را تعویض کنید. استفاده از پارچه‌های معمولی، قدیمی و زیبا برای روکش مبل‌ها و صندلی‌ها مقرون به صرفه است.
– برای وسایل مربوط به هم که معمولابر روی زمین پخش می‌شوند، از سبد استفاده کنید. (مثل اسباب بازی‌های کودکان)؛ یک سبد بزرگ برای آن‌ها انتخاب کنید.
– برای تغییر ظاهر منزل، تابلوهای تکراری و قدیمی را با نمونه‌های جدید و زیبا جایگزین کنید.

یکی از قوانین مهم در دکوراسیون، ایجاد جایی به عنوان مرکز توجه است تا بتوانید در اطراف آن بقیه طرح خود را راحت‌تر پیاده کنید؛ این مکان می‌تواند شومینه، تختخواب یا حتی یک پنجره بزرگ باشد

– همیشه از نورپردازی بهره بگیرید. حتی می‌توانید از چند شمع کوچک و ارزان استفاده کنید. این بدان معنی نیست که تمامی روشنایی‌های دیواری و آباژورها تعویض کنید! به راحتی می‌توانید با تغییر لامپ‌ها و رنگ آنها، به نورپردازی جدیدی برسید. یک تنظیم کننده نور برای کم و زیاد کردن نور اتاق، بر روی دیوار نصب کنید.
– اگر پرده‌های پنجره‌ها، به اندازه خود پنجره‌ها است، آنها را با پرده‌هایی از سقف تا زمین جایگزین کنید. این کار از اصول دکوراسیون پرده است. با این روش پنجره‌ها بزرگ‌تر و زیباتر می‌شود.
– برای هماهنگی با فصول، از حوله‌هایی با رنگ‌های متناسب با آن فصل، استفاده کنید. در هر فصلی حوله را تعویض کنید. در روحیه ساکنین منزل تأثیر زیادی دارد.
– رنگ آمیزی دیوارها، از سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه‌های به وجود آوردن تنوع در طراحی داخلی منزل است. دیوارها را با رنگ‌های پرانرژی و مناسب رنگ آمیزی کنید.
– رنگ در ورودی منزل را تغییر دهید و طیف جدیدی از رنگ را برای آن انتخاب کنید.
– یک رنگ جدید برای سقف انتخاب کنید. این کار تنوع ایجاد می‌کند. بعضی رنگ‌ها به هم نمی‌آیند؛ از به کار بردن صرفاچندین رنگ خنثی یا طیف‌های مختلف از یک رنگ خودداری کنید تا یکنواخت و خسته‌کننده به نظر نرسد؛ رنگ‌های متضاد به خوبی به هم می‌آیند؛ می‌توانید آنها را با رنگ خنثی هم هماهنگ کنید، می‌توانید از رنگ‌های متضاد در مبلمان و وسایل نیز استفاده و سبکی خاص را پیاده کنید.
– هراتاقی به یک رنگ سیاه احتیاج دارد. نه اینکه دیوارها را رنگ کنید یا مبل‌ها را با روکش سیاه انتخاب کنید، نه. یک جاشمعی کوچک با رنگ سیاه هم کافی است تا رنگ سیاه به مجموعه اضافه شود و جایش خالی نباشد.

همه آنچه که برای زیباسازی خانه باید انجام دهیم
– برای کابینت‌های آشپزخانه، رنگ بندی خاصی در نظر بگیرید. مثلاً، رنگ کابینت‌های بالایی را روشن‌تر از کابینت‌های پایینی انتخاب کنید. چراکه زیبایی خاصی به آشپزخانه می‌دهد.
– از قاب عکس بالای شومینه استفاده کنید. به نظر کارشناسان، بهترین اشیای دکوری بر روی شومینه، قاب عکس‌ها هستند.
– خیلی راحت یک صندلی یا نیمکت یکنواخت و خسته‌کننده را با چند کوسن با رنگ و طرح متنوع جدید جلوه دهید. همچنین به دنبال یک جفت بالش با رنگ یکسان ولی طرحی متفاوت باشید.
– با قرار دادن بالش‌های جدید روی مبل و ترکیب‌های مختلف، متوجه تغییر قابل توجه در فضای خانه خواهید شد. سعی کنید بالش‌ها دارای منگوله، حاشیه، مهره‌دار و مخملی باشند. این بالش‌ها جلوهای خاص به اتاق می‌دهند.
– می‌توانید با درست کردن یک چارچوب در اطراف تخت خود، آرامش بیشتری پیدا کنید. از حلقه‌هایی با هر جنس (آهن، کروم و غیره) استفاده و آنها را از بالا به اطراف تخت آویزان کنید و پارچه‌ای بزرگ دور تا دور تخت بکشید. هر چهار طرف را با پارچه پهن سجاف کنید. پارچه باید به اندازه کافی بلند باشد تا در مواقع لزوم بتوانید آن را به طرف بالا تا بزنید. برای زیبایی از حاشیه یا منگوله استفاده کنید.
– همچنین می‌توانید از یک تخته به عرض تخت خواب که آن را با پارچه هماهنگ پوشانده‌اید، برای دیوار بالای تخت استفاده کنید.
– مجموعه تزئینی زیبایی را روی میز اتاق نشیمن بچینید. می‌توانید در گوشه اتاق نشیمن خود، میز گردی قرار دهید و روی آن مجموعه‌ای از ظروف و گلدان‌های زیبا که با هم تطابق دارند قرار دهید.
– برای دیده نشدن به هم ریختگی‌های آشپزخانه هنگام تهیه غذا می‌توانید بین اتاق و آشپزخانه پرده‌ای زیبا نصب کنید. هر وقت هم نیاز ندارید می‌توانید جمعش کنید. استفاده از پنجره‌های شیشه‌ای و فلزی در داخل خانه چندان جالب نیست.

یکی دیگر از قوانین مهم در دکوراسیون، هماهنگ بودن اندازه وسایل یک اتاق است؛ وسایل خیلی بزرگ آن را سرد و بی‌روح و اگر فضای کافی وجود نداشته باشد، حتی آن را کوچک نشان می‌دهد؛ وسایل خیلی کوچک هم آن را شلوغ و درهم برهم می‌کند

– اگر حمام بزرگی دارید که می‌توان در گوشه‌ای از آن وسایل تزئینی و عتیقه جای داد، حتماً این کار را انجام دهید. می‌توانید از مجسمه‌های زیبا، کشوهای چوبی آنتیک یا گلدان‌های عتیقه برای زیباسازی حمام خود استفاده کنید. ایده‌ای بسیار نو که در کمتر خانه‌ای دیده می‌شود.
– با نصب بشقاب‌های تزئینی زیبا در اندازه‌های مختلف روی دیوار اتاق ناهارخوری، یا جایی که میز ناهارخوری قرار دارد، می‌توانید نمای زیبایی به آن ببخشید. کارکرد این کلکسیون دیواری، همچون یک تابلو نقاشی زیبا در اتاق پذیرایی است.
– برای زیبا جلوه دادن راهروهای خانه، می‌توان از قالیچه یا گلیم استفاده کرد. این قالیچه فضای خالی راهرو را پر و این فضای بی روح را به محیط زیبایی تبدیل می‌کند. استفاده از کاناپه در انتهای راهرو، کنسول و آینه در ورودی پله‌ها یا سطل‌ها و گلدان‌های تزئینی نیز اثر مثبتی در زیباتر شدن فضا دارند.
– تزییناتی که از گوشه‌های دیوار آویزان می‌شوند یا از گوشه‌ای از اپن آشپزخانه، دکور خانه را تکمیل می‌کند.
– از قرار دادن گیاهان و به خصوص گل‌های همه آنچه که برای زیباسازی خانه باید انجام دهیمطبیعی بودار و معطر در اتاق خواب خود و کودکانتان بپرهیزید. استراحت شما به مدت چندین ساعت در این فضا و تنفس هوایی که عطر گل در آن پراکنده است، احتمال بروز حساسیت را افزایش می‌دهد، به خصوص برای افرادیکه دارای زمینه مساعدی برای بروز حساسیت هستند. در این شرایط به جای گل‌های طبیعی از انواع گل‌های مصنوعی استفاده کنید.
– گستردن یک‌تخته فرش خوش نقش و نگار برای فضاییکه همه رنگ‌ها ملایم بوده و بر روی لوازم، دکوراسیون پارچه‌ای و حتی سطوح کف، اثری از طرح‌ها و نقوش چندان به چشم نمی‌خورد، تنوع خاصی به وجود آورده و انتخابی به جا محسوب می‌شود.
-کاربرد رنگ‌های تند برای فضاهاییکه افراد به منظور انجام کار در آنجا حضوری طولانی مدت دارند،کاری ( به لحاظ دکوراسیونی و روحی روانی) نادرست است.
– در نورپردازی داخل خانه برای حفظ ایمنی بیشتر، نورپردازی پله‌ها را از یاد نبرید. نصب چراغ در بالا و پایین هر مجموعه پله کافی خواهد بود.
– ایجاد یک پالت رنگی مناسب در فضای آشپزخانه، با چرخش رنگ‌های انتخابی در قالب لوازم دکوراسیون بزرگ و حتی خرده ریزها انجام پذیر است.
– ازکفپوش های پلاستیکی مانند مکالئوم و لینولئوم برای پوشش کف آشپزخانه استفاده نکنید؛ زیرا در مجاورت مستقیم با آب کنده می‌شوند.

ایده‌های ارزان اما کاربردی

برخلاف تصور برخی از خانم‌ها، برای تغییر دکوراسیون منزل نیاز به هزینه‌های سنگین و گزاف نیست. راه‌های زیادی وجود دارد که با انجام آنها می‌توانیم خانه‌ای زیبا و دل‌نشین بسازیم. فقط کافی است ذوق و سلیقه‌مان را به‌کار ببریم و از وسایل ظاهراً بیهوده و دور ریختنی حداکثر استفاده را ببریم. در اینجا به معرفی ریزه کاری‌هایی می‌پردازیم که می‌تواند شما را در چیدمان منزل به بهترین وجه یاری کند.
– برای زیبا و صمیمی جلوه نمودن اتاق نشیمن، مبلمان را در فاصله‌های نزدیک به هم قرار دهید.
– از پارچه‌های رنگین دوخته و بلند به جای پرده اتاق یا رومبلی و برای روشنایی اتاق به جای نصب لوسترهای بزرگ از تعدادی لامپ هالوژن و شمع استفاده کنید.
– تعدادی شمع در اشکال مختلف جمع آوری کنید و در کنار پنجره و روی میز و یا اپن آشپزخانه قرار دهید.
– از پارچه‌های ساده و بلااستفاده با کمک روبان و پارچه‌های رنگی می‌توانید زیباترین پرده آشپزخانه یا رومیزی‌ها تهیه کنید.
– اگر قصد تعویض مبلمان اتاق نشیمن را دارید از خرید مبلمان بزرگ و تیره خودداری کنید.
– گذاشتن یک مبل راحتی یا کاناپه با طرحی متفاوت در گوشه اتاق زیبا و شکیل‌تر از قرار دادن چندین دست صندلی و مبل است.
– اشیای قدیمی را دور نریزید. با انداختن یک رو میزی رنگی روی چهارپایه‌های چوبی قدیمی می‌توانید بهترین میز عسلی (میز کنار مبل) را داشته باشید.
– عکس‌هایتان را در آلبوم تلنبار نکنید. برخی از آنها را قاب کنید و روی میز یا بوفه قرار دهید. در این صورت، هم خاطرات دل‌نشین یادآوری می‌شود و هم اتاق جلوه‌ای زیبا پیدا می‌کند.
– اگر جای اضافه برای گذاشتن کتابخانه دیواری ندارید، یک‌گوشه اتاق را از کف تا سقف قفسه بزنید که جایی برای کتاب،CD، آباژور، گلدان و حتی اثاثیه غیرضروری باشد.

این مطلب اولین بار در نشریه صنعت چوب ایران منتشر شده است.