سراتو؛ خودرویی که در بازار کشور مبدأ کیا K3 و در بازار آمریکای شمالی کیا Forte شناخته می‌شود. شرکت کیا موتورز تاکنون چهار نسل از سراتو را معرفی و به بازار جهانی عرضه نموده که تنها سه نسل از آن توانسته وارد بازار ایران شود. این کره‌ای جذاب در کلاس خودروهای کامپکت قرار گرفته و در سه نوع چهار درب سدان، دو درب کوپه و پنج درب هاچ بک به بازار جهانی عرضه می‌شود. هرچند که در بازار کشورمان انواع سدان و کوپه بیشتر مورد پسند واردکننده و مشتری ایرانی قرار گرفته و مدل هاچ بک به وضوح در مناطق آزاد دیده می‌شود! با توجه به ورود هر سه نسل به بازار داخلی کشورمان، نسل دوم با توجه به ویژگی‌های مناسب فنی و ظاهری و نبود رقیب هم وطنش یعنی هیوندای الانترا، موفق‌تر از سایر نسل‌هایش در ایران ظاهر شد و بیشتر مورد استقبال مشتریان سخت پسند ایرانی قرار گرفت؛ به همین علت، شریک تجاری کیا موتورز در ایران یعنی سایپا را وا داشت تا با افزودن سراتوی نسل دوم به سبد محصولاتش و داخلی سازی ۲۵ درصداز قطعات آن، بتواند از قیمت سراتو بکاهد و مشتریان این سدان کامپکت را به سمت خود بکشاند. اما این فرایند به حدی طولانی شد که در سال،۹۳ هنگامی که سایپا نسل دوم سراتو را بر روی خط تولید برد، کیا نسل دوم را از رده خارج و نسل سوم را جایگزین آن نمود.

سراتوی مورد بررسی مونتاژ سایپا و مجهز به جعبه دنده خودکار بوده که با توجه به افزودن برخی از امکانات جدید نظیر سانروف، سنسور پارک عقب و … لقب آپشنال را نیز به خود گرفت.

در زیر کاپوت سراتو چه می‌گذرد؟! کیا سراتوی اتوماتیک اپشنال مونتاژ سایپا، مجهز به یک پیشرانه ۴سیلندر ۱۶سوپاپه DOHC MPI بوده که قادر است حداکثر قدرت ۱۵۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۴ نیوتن متر را تولید کند. این پیشرانه با اتصال بر جعبه دنده ۶ سرعته خودکار، نیروی تولیدی را به محور جلو منتقل می‌کند

طراحی ظاهری ساده و در عین حال ماندگار! کیا سراتوی نسل دوم را می‌توان از لحاظ زبان طراحی، ساده و ماندگار توصیف کرد که از خطوط شکسته کمتری بهره می‌برد. البته این نسل از سراتو سبک طراحی‌اش را مدیون طراح معروف آلمانی پیتر شرایر می‌باشد. با مقایسه‌ای مختصر بین نسل اول و دوم سراتو می‌توان بدون شک به این موضوع پی برد. این سدان کامپکت اسپرت با طول ۴۵۲۰ میلی متر و عرض ۱۷۷۵ میلی متر در کنار فاصله محوری ۲۵۶۰ میلی متری در زمره یک سدان خانوادگی نیز قرار می‌گیرد.

سیستم تعلیق سراتو با توجه به تغییرات سایپا در آن نسبت به ویژگی جاده‌های کشور و جایگزین کردن رینگ‌های۱۶ اینچی با لاستیک‌های فاق بلند ساخت بارز به جای رینگ‌های اصلی ۱۷ اینچی با لاستیک‌های فاق کوتاه، تا حد زیادی از کوبش‌های شدید به درون کابین خودرو کاسته است و ارامش بیشتری را برای سرنشینان به همراه دارد. هر چند از سراتو نباید انتظار یک سواری نرم داشت, زیرا ماهیت أن اسپرت است.

یک خودروی اصیل با امکانات نسبتاً خوب

اکثر مشتریان ایرانی، خودروهای کره‌ای را به خاطر سطح بالای آپشن هایشان می‌پسندند؛ سراتوی مونتاژ سایپا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در سطح خوبی از امکانات ایمنی و رفاهی قرار دارد. از امکانات مشترک سراتوی اتوماتیک معمولی با اپشنال می‌توان به صندلی‌های تاشوی عقب، فرمان چرمی مجهز به کلیدهای کنترل، کروز کنترل، دو کیسه هوا، سنسور نور، سیستم ضد سرقت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و رینگ‌های۱۶ اینچی آلومینیومی اشاره کرد.

سراتوی اپشنال علاوه بر این امکانات، به سانروف، سنسور و دوربین دنده عقب، مانیتور لمسی به همراه ۶ بلندگو،صندلی‌های چرمی، شیفتر پشت فرمان، صفحه آمپر سوپر ویژن و کی لس مجهز است و خود را با همین لیست از امکانات اضافی نسبت به سراتوی اتوماتیک معمولی متمایز می‌کند.

۱۴۰۰ کیلومتر با سدان خانوادگی کره‌ای

دیگر نیازی به ریموت برای باز کردن درب خودرو ندارید. کافیست که ریموت در جیبتان باشد! تنها با فشردن دکمه مشکی رنگ برروی درب بازکن درب راننده یا شاگرد قفل تمامی درب‌ها باز می‌شوند. با باز شدن درب، بوی نسبتاً نامطبوعی استنشاق می‌شود که احتمالاً ناشی از ارتباط روکش چرمی صندلی‌ها با گرما باشد! کیفیت قطعات داخلی سراتوی سایپا کمی نازل‌تر از سراتوهای وارداتی به نظر می‌رسد اما کیفیت مونتاژ آن‌ها با توجه به وسواس‌های سایپا و کیا خوب ارزیابی می‌شود. هنگام قرار گرفتن در پشت فرمان، در اولین نگاه، شیفترهای پشت فرمان و صفحه آمپر سوپر ویژن با هاله‌ای از نور قرمز خودنمایی می‌کند. حال خودرو را با دکمه روشن می‌کنیم.

با استارت زدن، پیشرانه ۲۰۰۰ سی سی سراتو با کمترین صدا روشن می‌شود که این نکته خبر از عایق بندی خوب کابین سراتو می‌دهد. جعبه دنده ۶ سرعته خودکار سراتو را در حالت درایو قرار داده و با کولر روشن اقدام به شتابگیری می‌کنیم. شتابگیری به بهترین شکل و بدون افت توان و لرزش پیشرانه انجام شده و کولر هیچ تاثیری بر کشش و شتاب موتور ندارد و جعبه دنده ۶ سرعته خودکار سراتو، به بهترین نحو و بدون لرزش دنده‌ها را تعویض می‌کند. همچنین با وجود شیفتر های پشت فرمان، تعویض دنده‌ها در حالت دستی لذت بخش تر می‌شود. اما نمی‌توان به پیشرانه سراتو زیاد فشار مونتاژ سایپا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در سطح خوبی از امکانات ایمنی و رفاهی قرار دارد. از امکانات مشترک سراتوی اتوماتیک معمولی با اپشنال می‌توان به صندلی‌های تاشوی عقب، فرمان چرمی مجهز به کلیدهای کنترل، کروز کنترل، دو کیسه هوا، سنسور نور، سیستم ضد سرقت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و رینگ‌های۱۶ اینچی آلومینیومی اشاره کرد. سراتوی اپشنال علاوه بر این امکانات، به سانروف، سنسور و دوربین دنده عقب، مانیتور لمسی به همراه ۶ بلندگو،صندلی‌های چرمی، شیفتر پشت فرمان، صفحه آمپر سوپر ویژن و کی لس مجهز است و خود را با همین لیست از امکانات اضافی نسبت به سراتوی اتوماتیک معمولی متمایز می‌کند.

۱۴۰۰ کیلومتر با سدان خانوادگی کره‌ای دیگر نیازی به ریموت برای باز کردن درب خودرو ندارید. کافیست که ریموت در جیبتان باشد! تنها با فشردن دکمه مشکی رنگ برروی درب بازکن درب راننده یا شاگرد قفل تمامی درب‌ها باز می‌شوند. با باز شدن درب، بوی نسبتاً نامطبوعی استنشاق می‌شود که احتمالاً ناشی از ارتباط روکش چرمی صندلی‌ها با گرما باشد! کیفیت قطعات داخلی سراتوی سایپا کمی نازل‌تر از سراتوهای وارداتی به نظر می‌رسد اما کیفیت مونتاژ آن‌ها با توجه به وسواس‌های سایپا و کیا خوب ارزیابی می‌شود. هنگام قرار گرفتن در پشت فرمان، در اولین نگاه، شیفترهای پشت فرمان و صفحه آمپر سوپر ویژن با هاله‌ای از نور قرمز خودنمایی می‌کند. حال خودرو را با دکمه روشن می‌کنیم. با استارت Economic Magazine 20 سراتو؛ خودرویی که در بازار کشور مبدأ کیا K3 و در بازار آمریکای شمالی کیا Forte شناخته می‌شود. شرکت کیا موتورز تاکنون چهار نسل از سراتو را معرفی و به بازار جهانی عرضه نموده که تنها سه نسل از آن توانسته وارد بازار ایران شود. این کره‌ای جذاب در کلاس خودروهای کامپکت قرار گرفته و در سه نوع چهار درب سدان، دو درب کوپه و پنج درب هاچ بک به بازار جهانی عرضه می‌شود. هرچند که در بازار کشورمان انواع سدان و کوپه بیشتر مورد پسند واردکننده و مشتری ایرانی قرار گرفته و مدل هاچ بک به وضوح در مناطق آزاد دیده می‌شود!

با توجه به ورود هر سه نسل به بازار داخلی کشورمان، نسل دوم با توجه به ویژگی‌های مناسب فنی و ظاهری و نبود رقیب هم وطنش یعنی هیوندای الانترا، موفق‌تر از سایر نسل‌هایش در ایران ظاهر شد و بیشتر مورد استقبال مشتریان سخت پسند ایرانی قرار گرفت؛ به همین علت، شریک تجاری کیا موتورز در ایران یعنی سایپا را وا داشت تا با افزودن سراتوی نسل دوم به سبد محصولاتش و داخلی سازی ۲۵ درصداز قطعات آن، بتواند از قیمت سراتو بکاهد و مشتریان این سدان کامپکت را به سمت خود بکشاند. اما این فرایند به حدی طولانی شد که در سال،۹۳ هنگامی که سایپا نسل دوم سراتو را بر روی خط تولید برد، کیا نسل دوم را از رده خارج و نسل سوم را جایگزین آن نمود. سراتوی مورد بررسی مونتاژ سایپا و مجهز به جعبه دنده خودکار بوده که با توجه به افزودن برخی از امکانات جدید نظیر سانروف، سنسور پارک عقب و … لقب آپشنال را نیز به خود گرفت. در زیر کاپوت سراتو چه می‌گذرد؟! کیا سراتوی اتوماتیک اپشنال مونتاژ سایپا، مجهز به یک پیشرانه ۴سیلندر ۱۶سوپاپه DOHC MPI بوده که قادر است حداکثر قدرت ۱۵۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۴ نیوتن متر را تولید کند. این پیشرانه با اتصال بر جعبه دنده ۶ سرعته خودکار، نیروی تولیدی را به محور جلو منتقل می‌کند. طراحی ظاهری ساده و در عین حال ماندگار!

کیا سراتوی نسل دوم را می‌توان از لحاظ زبان طراحی، ساده و ماندگار توصیف کرد که از خطوط شکسته کمتری بهره می‌برد. البته این نسل از سراتو سبک طراحی‌اش را مدیون طراح معروف آلمانی پیتر شرایر می‌باشد. با مقایسه‌ای مختصر بین نسل اول و دوم سراتو می‌توان بدون شک به این موضوع پی برد. این سدان کامپکت اسپرت با طول ۴۵۲۰ میلی متر و عرض ۱۷۷۵ میلی متر در کنار فاصله محوری ۲۵۶۰ میلی متری در زمره یک سدان خانوادگی نیز قرار می‌گیرد. سیستم تعلیق سراتو با توجه به تغییرات سایپا در آن نسبت به ویژگی جاده‌های کشور و جایگزین کردن رینگ‌های۱۶ اینچی با لاستیک‌های فاق بلند ساخت بارز به جای رینگ‌های اصلی ۱۷ اینچی با لاستیک‌های فاق کوتاه، تا حد زیادی از کوبش‌های شدید به درون کابین خودرو کاسته است و ارامش بیشتری را برای سرنشینان به همراه دارد. هر چند از سراتو نباید انتظار یک سواری نرم داشت, زیرا ماهیت أن اسپرت است. یک خودروی اصیل با امکانات نسبتاً خوب اکثر مشتریان ایرانی، خودروهای کره‌ای را به خاطر سطح بالای آپشن هایشان می‌پسندند؛ سراتوی همه چیز در باره سوگلی سایپا؛ سراتو شریک تجاری کیا موتورز در ایران یعنی سایپا را وا داشت تا با افزودن سراتوی نسل دوم به سبد محصولاتش و داخلی سازی ۲۵ درصداز قطعات آن، بتواند از قیمت سراتو بکاهد و مشتریان این سدان کامپکت را به سمت خود بکشاند.

اما این فرایند به حدی طولانی شد که در سال،۹۳هنگامی‌که سایپا نسل دوم سراتو را بر روی خط تولید برد، کیا نسل دوم را از رده خارج و نسل سوم را جایگزین آن نمود مهدی درفشی آورد؛ چراکه در صورت تعویض نکردن دنده در حالت دستی، جعبه دنده به صورت خودکار در دور ۶۰۰۰ تعویض دنده را انجام می‌دهد. پس از شتابگیری اقدام به ترمز گرفتن ناگهانی می‌کنیم. عملکرد ترمزهای سراتو خوب ارزیابی می‌شود و حس اطمینان را به راننده القا می‌کنند. اگر چه سایپا می‌توانست با به کار بردن ترمزهای دیسکی در عقب این حس اطمینان را در مالکین سراتو بیشتر کند! از بحث فنی که عبور کنیم، کیفیت روکش چرمی صندلی‌های سراتو چندان مناسب نبوده و سریع باعث تعریق سرنشینان می‌شود و تنها راه دفع این مشکل تعویض روکش صندلی‌هاست! سیستم صوتی خودرو نیز مجهز به یک مانیتور لمسی بوده که این سیستم صوتی دارای پورت‌های USB،AUX و Ipodمی‌باشد. این سیستم صوتی دارای ۶ بلندگو بوده که در مجموع خروجی قابل قبولی را ارائه می‌دهند. نکته قابل توجه سیستم مولتی مدیا سراتوی سایپا این است که در هنگام حرکت خودرو قادر به پخش فیلم نبوده و منجر به حواس پرتی راننده نمی‌شود. همچنین این نمایشگر به دوربین پارک عقب نیز متصل است و به همراه سنسور پارک عقب اطمینان قابل ملاحظه‌ای را به راننده می‌دهد. در آخر می‌توان گفت سراتوی آپشنال مونتاژ سایپا با توجه به امکانات فنی و رفاهی و برچسب قیمتی بالای ۱۰۰ میلیون تومانی نسبتاً خوب ارزیابی می‌شود و می‌توان آن را خودرویی دانست که حداقل اصیل است و با توجه به کیفیت کیا و خدمات پس از فروش خوب سایپا می‌توان روی آن حساب نمود.

این مطلب اولین بار در ماهنامه تیتر صبح به قلم مهدی درفشی منتشر شده است.