این پیشنهاداتی است که به شما کمک می‌کند در سفر سلامت باشید و سالم بمانید. قبل از اینکه به سفر بروید اگر نیازی به واکسیناسیون دارید باید حداقل ۶ هفته قبل از سفرتان به دکتر بروید تا وقت کافی برای واکسیناسیون و اثر آن داشته باشید. این کار شما را از ناراحتی‌های بدن مطلع می‌کند و متوجه می‌شوید چه داروهایی مورد نیازتان است. به قدر کافی داروهای موردنیاز را با بسته‌های مناسب و نسخه دکتر را همراه خود ببرید.

واکسن‌های مورد نیاز: دکتر حتماً برنامه سفر شما را بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که کجا شما نیاز به واکسن دارید. حتی ممکن است واکسن‌هایی را که در دوران کودکی زده‌اید را دوباره برای شما تجویز کند. این واکسن‌ها شامل:

  1. هپاتیت A یا هپاتیت A هموگلوبین، هپاتیت B
  2. آنفولانزا
  3. آنسفالیت ژاپنی
  4. سرخک، اوریون، سرخچه
  5. مننژیت
  6. ذات‌الریه
  7. فلج اطفال
  8. هاری
  9. کزاز و دیفتری
  10. تب حصبه (تیفوئید)
  11. آبله مرغان
  12. تب زرد

یک نکته در مورد واکسن‌ها: گاهی اوقات مقدار یک واکسن معین نمی‌تواند برای تمام مردم که نیاز دارند، کافی باشد. وقتی در سفر هستید اگر به کشوری می‌روید که ریسک اسهال‌های مسافرتی در آن زیاد است، غذاهای مناسب بخورید. مثلاً غذاهایی که بخارپز شده و داغ هستند و خوب پخته شده‌اند از همه سالم‌تر است. از خوردن غذاهای دست‌فروشان خیابانی محصولات روزانه غیر پاستوریزه و غذاهای دریایی نپخته و خام اجتناب کنید. میوه‌ها را خودتان پوست کنید آب معدنی یا نوشابه‌های گازدار بنوشید. از خوردن یخ اجتناب کنید. هنگامی که دندان‌هایتان را مسواک می‌کنید از بطری آب استفاده کنید. اگر به کشوری سفر می‌کنید که پشه زیاد دارد، در مقابل حشرات خود را ایمن کنید. پماد ضد حشرات مانند دیت بهترین گزینه است. هنگامی که می‌خواهید بخوابید لباس‌های پوشیده بپوشید و از پشه بند استفاده کنید. اگر به کشوری سفر می‌کنید که در آن مالاریا رایج است ممکن است دکترتان داروی پیشگیری برای مالاریا تجویز کند. حتماً یادتان باشد که این دارو را در حین این سفر بخورید و تا آخر سفرتان ادامه دهید و همچنین وقتی به خانه برگشتید به مدت ۴ هفته نیز این دارو را ادامه دهید. در سفر از شنا کردن در رودخانه‌ها بپرهیزید و هیچ تماسی با آب رودخانه نداشته باشید. به طور مثال بعضی از رودخانه‌های مناطق آفریقا بسیار آلوده هستند که باعث بیماری بیلارزیا می‌شوند. سعی کنید از وسایل حمل و نقل شلوغ استفاده نکنید و همچنین از وسایلی که کمربند ایمنی ندارند، استفاده نکنید. اگر از موتور استفاده می‌کنید حتماً کلاه ایمنی بپوشید و در شب رانندگی نکنید. به مناطق نا آشنا بدون راهنما نروید.

وسایل موردنیاز جعبه کمک‌های اولیه در سفر: ۱- داروهای تجویزی در بسته بندی‌های مناسب: از دکتر بخواهید داروهایی برای اسهال، حالت تهوع و دل درد تجویز کند و همچنین آنتی بیوتیک به شما بدهد که در مسافرت اگر موردی پیش آمد استفاده کنید. ۲- داروهای سرماخوردگی: داروهای ضــد درد مانند آســـپرین، استامینوفن، ناپروکسن و ایبو پروفن قرص‌هایی که باعث خواب آلودگی نشوند. دکونژستان (ضد احتقان) و آنتی هیستامین نیز برای آلرژی مفید است. پماد، آنتی بیوتیک، باند چسب دار، کرم لب، کرم هیدروکرتیسون، پارچه مخملی برای آبله و تاول و کرم ضد آفتاب که دارای spf حداقل ۱۵ باشد. شربت دیفن هیدرامین که ممکن است از حالت تهوع جلوگیری کند و همچنین داروی پرومتازین و استازولامید. قیچی، ناخنگیر، موچین، بسته چاقو، دماسنج و آینه حوله دست و مایع دستشویی.

این مطلب اولین بار در دوماهنامه گشت و گذار منتشر شده است.