کتاب قصه‌های من و بابام اثر اریش ازر آلمانی است که حدود هشتاد سال پیش در مجله‌ای آلمانی منتشر می‌شده است. اصل آثار ازر فقط نقاشی بوده و نوشته‌ای به‌همراه ندارد. مجموعه «قصه‌های من و بابام» سه کتاب «بابای خوب من»، «شوخی‌ها و مهربانی‌ها» و «لبخند ماه» را دربرمی‌گیرد. این اثر در سال ۱۳۶۱ برنده‌ی جایزه‌ی اول شورای کتاب کودک ایران شد. «قصه‌های من و بابام» از سوی انتشارات فاطمی منتشر شده و در اختیار مخاطبان گروه کودک و نوجوان قرار گرفته است.

این مجموعه، همان‌طور که از عنوان کتاب هم معلوم است ماجراهایی را بازگو می‌کند که در زندگی یک پدر و پسر خاص که با هم زندگی می‌کنند پیش می‌آید. اریش ازر این قصه‌های دل‌نشین را برای پسرش کریستیان، نقاشی کرده است. یعنی او هر داستان را در پنج یا شش تصویر تعریف می‌کرده و هر داستان فقط عنوانی بالای صفحه داشته. خود ازر در مقدمه کتاب نوشته که این‌ها ماجراهای زندگی خود اوست.

دانلود کتاب قصه های من و بابام

کتاب اصلی با نام «پدر و پسر» (Vater und Sohn) در دهه چهل خورشیدی، سوغات سفر همسر ایرج جهانشاهی (از پیشگامان آموزش و ادبیات کودک در ایران) به آلمان بود. این کتاب فقط داستان‌ها را با نقاشی‌های سیاه و سفید پدر و پسر در حالت‌های مختلف ارائه کرده بود و هیچ کدام شرح و نوشته‌ای نداشت. ایرج جهانشاهی با دیدن کتاب تصمیم می‌گیرد که برای تصاویر آن داستان بنویسد و نتیجه‌اش کتاب‌هایی می‌شود که می‌بینید. آقای جهانشاهی در موخره‌ای که بر کتاب نوشته توضیح داده که بچه‌های زیر ۷ سال کاملا می‌توانند با تصویرها ارتباط برقرار کنند و بالای ۷ ساله‌ها هم می‌توانند با خواندن متن از کتاب لذت ببرند. «قصه‌های من و بابام» از سوی انتشارات فاطمی در سه جلد که هر جلد ۱۰۸ صفحه است منتشر شده و در اختیار مخاطبان گروه کودک و نوجوان قرار گرفته است.