همان‌طور که ممکن است از نام آن حدس بزنید، پیش دیابت بدون کنترل اغلب به دیابت کامل تبدیل می‌شود. اما دانستن این که آیا شما نیز به پیش دیابت مبتلا هستید دشوار است، زیرا معمولاً نشانه‌ای از آن وجود ندارد. هیچ راهی برای شناخت پیش دیابت وجود ندارد که یک پزشک بتواند آن را با آزمایش خون تشخیص دهد. با این حال، علائم و تغییرات خاصی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

دچار اضافه وزن هستید: تجمع چربی اضافی، به ویژه در ناحیه میانی بدن، شانس ابتلای شما به مقاومت انسولین را افزایش می‌دهد که خود بزرگ‌ترین عامل بروز دیابت خواهد بود. چاقی و اضافه وزن، فشار را بر روی پانکراس (لوزالمعده) برای افزایش تولید انسولین و فعالیت بیشتر این عضو از بدن افزایش می‌دهد. وقتی شکمتان بیشترین چربی را در خود دارد، یعنی این که بیشترین چاقی در اطراف ارگان‌های بدنتان است، احتمال ابتلای شما به دیابت آسیب‌زننده را بالا می‌برد. یکی از بهترین راه‌های صاف کردن شکم مصرف بیشتر سبزیجات، ورزش و فعالیت بدنی زیاد است.

پوستتان غیرعادی عمل می‌کند: پیش دیابت، معمولاً علامتی ندارد، اما در برخی از افراد، ممکن است خود را به صورت علائم خفیف مرتبط با بیماری دیابت، مانند احساس تشنگی یا نیاز مکرر به دفع ادرار نشان دهد. علامت هشداردهنده دیگر این بیماری در تغییرات پوستی است، مانند رنگ پریدگی و برخی علائم پوستی. برخی افراد دچار پیش دیابت ممکن است است علائم مقاومت به انسولین مانند تیرگی پوست در ناحیه زیر بغل یا پشت یا بخش‌هایی از گردن و یا یکسری ضایعات پوستی در بخش‌های مشابه را دارا باشند. مراقب این علائم باشید و مدام آنها را زیر نظر بگیرید و نگرانی خود را با پزشکتان در میان بگذارید.

یک فرد بسیار کم تحرک هستید: فعالیت بدنی منظم به بدن کمک می‌کند که بتواند از انسولین بهتر استفاده کند. همچنین می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند که به نوبه خود خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت را کاهش می‌دهد. اگر از شیوه زندگی بی تحرک پیروی می‌کنید، سه بار در روز با یک پیاده‌روی 10 دقیقه‌ای شروع کنید. هنگامی که به این روش عادت کردید (و پس از مشورت کردن با پزشک خود،) راه و فعالیتی را انتخاب کنید تا برای همیشه یک فرد متحرک و پر جنب و جوش باشید. در حالت ایده آل، شما باید تلاش کنید که حداقل 150 دقیقه فعالیت متوسط را در برنامه‌های هفتگی‌تان وارد کنید.

شمع‌های تولد زیادی را خاموش کرده‌اید: شما نمی‌توانید زمان را متوقف کنید، اما بزرگ‌تر شدن و افزایش سن، شما را در معرض خطر زیادی برای بسیاری از موارد، از جمله بیماری پیش دیابت قرار می‌دهد. به همین دلیل است که انجمن‌های دیابت در سراسر دنیا به تمام بزرگسالان بالای 4٥سال توصیه می‌کنند برای آگاهی از وضعیت خود، سالی یک مرتبه آزمایش خون بدهند. این بسیار مهم است که در بزرگسالی به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که شما یک رژیم غذایی خوب و قندخون نرمال دارید.

قبلاً دچار مشکلات قندخون شده‌اید: زنانی که در دوران بارداری دچار دیابت بارداری می‌شوند، پس از تولد نوزاد خود دقیقاً به حالت عادی باز نمی‌گردند. حتی اگر سطح قندخونشان در بررسی‌های پس از زایمان طبیعی باشد، در آینده در معرض خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت هستند. سابقه خانوادگی و قومی شما نیز مهم است. اگر دیابت در شجره خانوادگی شما دیده شود، احتمال بیشتری وجود دارد که به پیش دیابت مبتلا شوید.

خواب خوبی ندارید: اگر شما هنگام شب، خواب خوبی را تجربه نکنید، بدنتان می‌تواند به سرعت دچار اشکالاتی شود. خواب نامناسب، می‌تواند موجب اضافه وزنتان شود، که خود خطر ابتلا به پیش دیابت را افزایش خواهد داد. اختلالات خواب، مانند آپنه خواب می‌تواند سبب اختلال در سطح قندخون شود. اگر با چرت زدن و سستی ناشی از بی‌خوابی مبارزه می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید. درمان مشکلات خواب شما می‌تواند شما را از منطقه خطرناک دیابت دور نگه دارد.

این مطلب اولین بار در فصلنامه پیام دیابت به قلم دکتر مهیار خسروشاهی منتشر شده است.