نکته بسیار پررنگ و پراهمیت اولیه، در باب بوسیدن کودکان است. شاید این صحنه برایتان آشنا باشد که پدربزرگ، مادربزرگ، عمو، عمه، دایی و … به‌زور کودک را در آغوش کشیده و بوسه محکمی که بی‌شباهت هم به گاز گرفتن صورت کودک معصوم نیست، نثارش می‌کنند؛ از کودک اصرار و جیغ و فریاد و روی برگرداندن و از اطرافیان اصرار بر تقدیم کردن بوسه‌های آبدار و بغل کردن‌های اجباری. این‌گونه اعمال، چون علیرغم میل باطنی کودک است، می‌تواند چنان خشمی را در کودک ایجاد کند که از هر چه بوسیدن و در آغوش کشیدن است، بیزار شود. اجازه گرفتن از کودک برای بوسیدنش، در جهت تربیت جنسی و آموزش به کودکان، این درس بزرگ را به او می‌دهد که:

«بدن تو بسیار محترم است و حتی من که پدر یا مادر تو هستم، حق ندارم بی‌اجازه و علیرغم میل خودت، تو را ببوسم!»

شاید گله‌مند باشید که چطور می‌شود این را به اطرافیان گوشزد کرد و ما نمی‌توانیم به بقیه بگوییم که از کودک ما اجازه بگیرید و بعد او را ببوسید؛ اما فراموش نکنید که لازم نیست ما همیشه برای نشان دادن عدم تمایل‌تان به کاری یا یاددادن برخی نکات به اطرافیانمان، حتماً از کلام استفاده کرده و مخاطبمان را شرمنده کنیم. گاهی رفتار ما می‌تواند گویای بسیاری از خواسته‌ها و تمایلات ما باشد؛ پس تمرین کنید زمانی که در جمعی هستید، عمداً از کودک خود سؤال کنید که آیا من اجازه دارم ببوسمت؟ و اگر کودک صراحتاً گفت نه، به خواست او احترام گذاشته و بگویید: «پس هر وقت خودت تمایل داشتی، من هم دوست دارم تو را ببوسم.» این رفتار به جمع نشان می‌دهد که والدین احترام به بدن را به کودک خود آموزش داده و از شما هم انتظار دارند که این مورد را رعایت کنید. وقتی کودک ما از سن ۳ سالگی احترام به بدن خود را یاد می‌گیرد، در آینده نیز با اقتدار کامل نسبت به رعایت حریم خصوصی‌اش اهتمام می‌ورزد.

فراموش نکنید زمانی که به کودک آموزش می‌دهیم که اندام‌های خصوصی دختران در دو قسمت بدن و پسران در یک قسمت بدن است و به جز مادر و پدر و گاهی پزشک، آن هم در حضور والدین، هیچ شخص دیگری حق دست زدن و نگاه کردن به آنها را ندارد، باید در عمل هم این اصل را رعایت کنیم. از سن ۲ سالگی، کودک باید با والد هم‌جنس خودش به حمام برود؛ دختر با مادر و پسر با پدر. البته این مسئله به این معنا نیست که والدین در حمام حق برهنه شدن کامل را در حضور کودک دارند؛ هم پدر و هم مادر، باید در حمام حداقل پوشش ممکن را برای حفظ و آموزش خصوصی بودن اندام جنسی به تن داشته باشند که رعایت این مهم هم دلیل دارد.

وقتی کودک زودتر از موعد سنی که باید متوجه بسیاری مسائل شود، پدر یا مادر خود را برهنه ببیند، ممکن است دچار بلوغ زودرس شود که اصلا پدیده جالبی نیست و مسئله دوم هم این است که کودک شروع به مقایسه بدن خودش با والدینش می‌کند و سوالاتی می‌پرسد که رسیدن به جواب آنها در این سن، ممکن نیست. ما باید به کودک آموزش دهیم زمانی که کارش در حمام یا دستشویی به اتمام رسید، به هیچ عنوان در حضور جمع، برهنه از آن مکان بیرون نیاید.

کودک باید بیاموزد که ابتدا لباس پوشیده و بعد وارد جمع شود. تمامی این موارد و رعایت شئونات در حریم خانواده، فقط مختص کودکان نیست و رعایت تمامی این مسائل بر والدین هم واجب است؛ حتی برای استخر رفتن هم بعد از ۲ سالگی، هر کودک باید با والد هم‌جنس خودش باشد. شما می‌توانید برای آموزش خصوصی بودن اندام‌های جنسی از عکس‌های کارتونی موجود در اینترنت که مختص کودکان است، استفاده کنید که حتی در کنار دریا یا استخر هم خانم‌ها دو قسمت و آقایان یک قسمت از بدن خود را می‌پوشانند.

والدین محترم! وقتی خودتان نکات ریز ولی بسیار مهم را رعایت نمی‌کنید و فجایع اتفاق افتاده در روزنامه‌ها یا فضای مجازی را می‌خوانید، یکه نخورید؛ مهم‌ترین دلیل این است که مراقبتی که باید از کودک صورت می‌گرفته و نگرفته و حالا شیون و زاری و رسانه‌ای کردن این مسائل، دردی از کودک معصوم دوا نمی‌کند.

فراموش نکنیم که رعایت کردن همین نکات ریز و به ظاهر ساده است که می‌تواند از اتفاق افتادن بسیاری از فجایع دردناک در جامعه پرخطر امروزی بکاهد. نکته بسیار مهم دیگری که لازم است به شما عزیزان یادآور شوم، حفظ حریم خصوصی والدین در حضور کودک است؛ مثل در دسترس کودکان قرار ندادن فیلم‌های غیراخلاقی که متأسفانه در گوشی‌ها، تبلتها و لپ تاپ‌های بعضی از والدین یافت می‌شود.

تا جای ممکن از ذخیره کردن چنین فیلم‌ها و عکس‌های غیراخلاقی در گوشی خود جلوگیری کنید و اگر رعایت این امر از عهده‌تان خارج است، هرگز کودک را در معرض دیدن این‌گونه فیلم‌ها قرار ندهید. کودکی که این فیلم و عکس‌ها را در گوشی والدین یا خاله و دایی و عمو می‌بیند، نباید تنبیه شود و فردی که خواسته یا ناخواسته، این فضا را در اختیار کودک قرار داده، مستحق تنبیه است! اگر قرار است فیلمی خانوادگی دیده شود یا کارتونی برای کودک می‌خرید، اول از همه، خودتان تا انتها آن فیلم را ببینید و اگر مورد اخلاقی دارد، آن را در اختیار کودک قرار ندهید.

این مطلب اولین بار در دوهفته نامه موفقیت به قلم دکتر زهره افشارنیا منتشر شده است.