نوشته‌ی زیر به قلم محمد مقدس و با توجه به تجربه ایشان در زمینه مهاجرت و مهاجرت کاری است. اگر قصد مهاجرت دارید این مطلب را با دقت بخوانید.

هتره اول از خودم بگم. من مهاجرت نکردم! من فقط برای یک تجربه ی جدید و مدتی کوتاه -شاید چندسال- اومدم.

چندسالی هست که بخاطر حضور فعالم در محیط مجازی و پیرو اون شخصیت آنلاینی که تونستم از خودم بسازم، باعث شده روزانه Job Offerهای مختلفی بگیرم، علی الخصوص در شبکه ی LinkedIn… اما هیچوقت تصمیمم برای این تجربه جدی نشده بود. چون از دیدگاه خودم پیشرفت خوبی در ایران داشتم و از روندی که در حال طی کردنش بودم راضی بودم.

در یک مقطع زمانی خاص در حوزه ی کار خودم حس کردم که نیاز دارم تجربه ی بیشتری کسب کنم و به قولی چیزای بیشتری یاد بگیرم و همینطور خیلی موارد بودن که دربارشون مطالعات زیادی داشتم اما چون شرایطش فراهم نبود نمیتونستم کاربردیشون کنم؛ حس کردم شبکه ها برام کوچیک شدن و معمولا کارفرماها اعم از دولتی و خصوصی، به کیفیت کار اهمیتی نمیدادن… و این شد که درحال حاضر به نوعی مهاجرت کردم. و بعد از کسب تجارب لازم، بر میگردم و در ایران از اونا استفاده میکنم!

در وهله ی اول اینو بگم که من واقعا وطنم رو دوست دارم و با هیچ کجای دنیا عوضش نمی کنم. هیچ چیزش رو. من معتقدم هر مشکلی قابل حل هست و با همدلی و همراهی میشه موانع رو برطرف کرد؛ نباید توقع داشت اتفاقات بزرگ یک شبه بیافتن. کمااینکه شاهد تغییرات خوب و مثبت هستیم، هرچند کند اما به هرحال باید نیمه ی پر لیوان رو دید. واقعا این طرف دنیا بهشتی نیس و به جرأت میگم که در خیلی از مراتب کشور ما شاید پیشرفته تر باشه! شاید بمن بخندین یا فکر کنین کسی بمن گفته اینارو بگم اما اصلا اینطور نیس٫ ممکنه حرفایی که در ادامه میزنم ناخوشایند باشه اما خواهش میکنم کمی واقع بین باشیم و زود قضاوت نکنیم.

اگر در ایران مشکل خاصی ندارین، همین اول ازتون میخوام که راجع به زندگی و کار درخارج رؤیا پردازی نکنین (۱). جلوتر میرسین به اینکه چرا. و به این فکر کنین که چه مدت میخواین از ایران، خونواده و دوستانتون دور باشید. لیستی تهیه کنین که چه چیزایی رو پشت سر میذارین و از دست میدین (۲)

ارزیابی دقیقی از وضعیت فعلی زندگی، کار، تخصص و نهایتاً اهدافتون بدست بیارین (۳). اینو میگم چون من شخصاً تنها در شرایطی حاضر بودم ریسک مهاجرت رو قبول کنم که از همون اول در شرایطی بهتر از قبلم باشم!

تفاوت بزرگی در کشورهای غربی خیلی جلوه میکنه اینه که نظم و قانون مداری در فرهنگشون جا افتاده. در آلمان هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی، درگاهی وجود نداره که بلیط نشون بدین یا چک بشه؛ اما در فرهنگ و وجدان مردمشون جاافتاده که با تهیه بلیط به اقتصاد خودشون کمک می کنن و خودشون رو در پیشرفت مملکتشون شریک میدونن و متوجهن که همه چی بر دوش دولت نیس؛ میدونن که از طراحی که سیستم حمل و نقل رو طراحی کرده تا کارگری که در تونل بیل زده، همه و همه از خودشون هستن و هیچ کس به دیگری برتری نداره و میدونن که اون پول صرف تأمین مخارج زندگی اون افراد و همینطور تداوم سرویس دهی و افزایش کیفیت میشه.

از بحث خارج نشم. در چنین جامعه ای، قطعا کار کردن حس متفاوتی داره و با نظم و دقت خاصی همراهه. هرچند که در عجبم از اینکه کارهایی که در کشور ما با سرعتی بیشتر و همون کیفیت انجام میشه، اینجا شاید چندروز طول بکشه. بروکراسی اداری و کاغذبازی اینجا غوغا میکنه! البته که خیلی از این روال های اداری باعث پیشرفت و نظم میشه اما بعضی وقتا بیش از حد زمان بر هست.

برای کارکردن در خارج از کشور، بی گدار به آب نزنید. برنامه ریزی کنید. همینجور نمیشه گفت مثلا برم آمریکا چون از همه جا بهتره یا فلان جا چون میگن فلانه. منکر این نیستم که هرکسی در ذهنش علاقه خاصی به کشورهای خاص داره اما راجب فرهنگ اون کشور و شرایط و قوانین کار و مالیات و … مطالعه کنین و بعد تصمیم بگیرید (۴). من قبل از قبول کردن این پیشنهاد کار، شرکت من رو دعوت کرد تا بمن شهر و فرهنگ کاری خودشون و کارشون رو بمن نشون بدن. در غیر اینصورت به هیچ وجه نمیومدم! در اون سفر مواردی رو دیدم که حتی به شک افتادم و باعث شد بیشتر تحقیق کنم. شاید خنده دار باشه اما من حتی راجبه میزان بهداشتی بودن آبی که از شیر آشپرخونه میاد هم تحقیق کردم! بگذریم از اینکه آلمان زبانی متفاوت داشت که من درحد علاقه ی شخصیم آشنایی مختصری با اون داشتم و برام مهم بود که مردمشون چقدر میتونن انگلیسی صحبت کنن و رفتارشون با مردم کشورهای دیگه و دیدشون نسبت به ایران چی و مردم ایران چی هست. (البته این پاراگراف میتونه بعد از این که خودتون پیشنهاد کار گرفتین اتفاق بیافته؛ برای شخص من زمانی اتفاق افتاد که تصمیم گرفتم پیشنهاداتی که از کشورای مختلف داشتم رو بررسی کنم و خودم پیش از این هدفی برای مهاجرت به کشوری خاص یا کلا مهاجرت نداشتم)

نهایتا به لیستی از کارهای زیر می رسیم:

  1. رؤیا پردازی ممنوع!
  2. لیستی از چیزایی رو که پشت سر میذاریم و از دست میدیم
  3. رسیدن به ارزیابی دقیقی از وضعیت فعلی زندگی، کار، تخصص و نهایتاً اهداف
  4. برنامه ریزی و مطالعه راجع به کشور مقصد

دانستنی های پیش نیاز

اگر لیست بالا رو آماده کردین و تصمیمتون رو برای مهاجرت کاری گرفتین، ادامه مطلب به قدم های اصلی این کار اشاره می کنه.

اگر خودتون کشور مقصدی رو انتخاب کردین و تصمیم دارین خودتون دنبال کار بگردین و Apply کنین، قبلش باید راجع به یسری موارد اطلاعات لازم رو کسب کنین که در ادامه به اختصار راجبشون توضیح میدم.

زبان
به جرأت میگم مهمترین عامل موفقیت تسلط به زبان انگلیسی و آشنائی با حداقل یک زبان دیگر است. شاید شما در زمینه ی کارتون تک نباشید و خیلی متخصص نباشید اما اگر بتونین به راحتی ارتباط برقرار کنین و راجع به خودتون و تجاربتون صحبت کنین قطعاً به جاهای خوبی می رسین. توی ایران هم اگر بخواین موفق باشین باید روابط اجتماعی قوی داشته باشین و به اصطلاح بتونین با مردم لینک بشین. درواقع شما فروشنده ی تخصص و دانش خودتون هستین! مثلا اگر قصد مهاجرت کاری به آلمان رو دارین سعی کنین در حد چند جمله مختصر یاد بگیرین. همه انگلیسی بلدن اما ترجیج میدن نیرویی رو استخدام کنن که بتونه یکم زبونشون رو صحبت کنه و یاد بگیره. و پر واضحه که وقتی قصد دارید برای چندسال در یک کشور دیگه زندگی کنید باید بتونیم با مردمش ارتباط برقرار کنین نه اینکه ایزوله بشیم از جامعه.

میزان استقبال و نیازمندی به تخصص شما در اون کشور
قبلا گفتم که همینجوری نمیشه گفت چون فلان کشور اسمش بزرگه میخوام برم اونجا!

باید ببینین که آیا توی اون کشور به تخصص و دانش شما نیاز هست و آیا میتونین در شرایطی بهتر از وضعیت فعلی تون اونجا زندگی کنین یا خیر. بعنوان مثال تقریبا در اغلب نقاط دنیا به متخصصین IT در حوزه های مختلف نیاز هست اما اروپا در حال حاضر بشدت کمبود نیروی متخصص در این حوزه داره و بهمین دلیل نوعی اقامت کاری بنام EU Blue Card در کشورهای این اتحادیه مصوب شده که به شرکت ها این امکان رو میده که سریعتر و راحت تر نیروهای مورد نیازشون رو از کشورهای دیگه جذب کنن و قوانینشون از مهاجرت کاری نیروی متخصص خیلی خوب حمایت می کنه.

هزینه‌های زندگی
هزینه زندگی در هر شهری متفاوت هست. برای اینکه هزینه ها دستشون بیاد میتونین در گوگل مثلا برای برلین عبارت Berlin Living Costs‌ رو جستجو کنین و یکی دوتا نتیجه اول رو ببینین. برای اجاره خونه هم میتونین مثلا در سایت Immobilienscout24.de اسم شهر و منطقه و شرایطی که برای خونه مدنظر دارین رو تعیین کنین و جستجو کنین و اجاره های فعلی رو مشاهده کنین.

شناخت کلی از کشور در حد اینکه بتونین ۲ دقیقه راجبش توضیح بدین

حداقل Wikipedia اون کشور رو بخونین و سعی کنین یسری کلیات مثل موارد زیر رو بدونین:

  • وضعیت ثبات اقتصادی، تورم، جمعیت
  • آشنائی با شهرهای مهم
  • آب و هوا
  • فرهنگ اجتماعی و برخورد با خارجی ها
  • وضعیت بیکاری
  • شرایط بیمه و قوانین حمایت از کار

دونستن این موارد حداقل در دو موقعیت خیلی کمکتون میکنه؛ یکی اینکه شاید خواستین در رابطه با تصمیمتون تجدیدنظر کنین. و دوم اینکه معمولا در مصاحبه های کاری از شما می پرسن که چرا قصد مهاجرت کاری به این کشور رو دارید.

معرفی HSBC EXPAT EXPLORER

چندوقت پیش به این وبسایت برخوردم که بنظرم خیلی اطلاعات مفیدی ارائه می‌کنه برای افرادی که قصد مهاجرت کاری دارن. در همون صفحه ی اول حالت های مختلف بررسی داره که من به چندتاش اشاره میکنم.

مثلاً اگر مطمئن نیستین کدوم کشور شرایطی داره که شما دوس دارید، میتونین توسط این قسمت این شرایط رو انتخاب کنین و به شما پیشنهاد میده که کجا به علایق شما نزدیکتره.
یا مثلاً اگر از کشوری پیشنهاد کاری دارید و دوست دارین مطمئن بشین راجع به شرایط اون کشور، این قسمت اطلاعات خیلی خوبی میده.

شاید بپرسید اطلاعات این وبسایت از کجا جمع‌آوری شده و آیا معتبر هست یا نه. بانک HSBC یکی از بزرگترین و معتبرترین بانک‌های دنیا، هر ساله با همکاری یکسری شرکت دیگه، از افرادی که من و شما نظرسنجی میکنه و این اطلاعات رو جمع‌آوری و آنالیز میکنه. شما هم میتونین در این نظرسنجی شرکت کنین.

بجز این موراد پیشنهاد میکنم حتما راجع به جامعه ی ایرانی در اون کشور هم تحقیق کنین. مثلا من غذا خوردن یکی از تفریحاتم و غذای ایرانی رو با هیچی عوض نمیکنم. قبل از اومدن به آلمان حتی لیست رستوران ایرانی هارو هم میدونستم! و یا خیلی موارد هست که فقط ایرانیا توی خوردوخوراک مصرف میکنن و این خیلی خوبه که بدونین توی کشور مقصدتون میشه براحتی اونارو تهیه کرد مثه سبزی آش

بحث غذا شد اینم یه عکس از غذای ایرانی در برلین که روز اول سال ۱۳۹۴ دوتا از دوستهای آلمانی بعنوان احترام به سنت نوروز دعوتمون کردن:

از مطالب بالا که بگذریم به بحث شیرین آماده کردن پرونده ی کاری یا Job Application می رسیم. این مورد ارتباط مستقیمی میتونه داشته باشه با کشور مقصد، به همین دلیل اول باید اطلاعاتی که در پاراگراف های قبل عرض کردم رو داشته باشین تا بتونین یه Application خوب آماده کنین. چون معمولا برخی کشورها فرمت های خاصی رو دنبال میکنن و اگر Application شما در قالب اون فرمت نباشه خود به خود از چرخه ی بررسی حذف میشه.

جهت آمادگی ذهنی برای ادامه مطلب، در نظر داشته باشین که یک Job Application خوب، به ترتیب اولویت شامل موارد زیرمیشه:

  1. یک عکس پرسنلی خوب و راحت
  2. رزومه
  3. درصورت وجود، مدارک تخصصی مربوط به کارتون
  4. Motivation Letter یا Cover Letter
  5. اگر سابقه کاری خوبی دارید و با کارفرماهای مختلفی کار کردید حتما سعی کنید توصیه نامه یا Recommendation Letter یا Reference Letter بگیرید
  6. سوابق بیمه (ترجمه رسمی انگلیسی)
  7. مدارک تحصیلی (ترجمه رسمی انگلیسی)

رزومه کاری و Job Application

همونطور که گفتم، اولین قدم در این مرحله آماده کردن یه Application شامل موارد زیر به ترتیب اولویت:

عکس پرسنلی
عکس پرسنلی برای خیلی موارد به کارتون میاد از رزومه و پروفایل LinkedIn و پاسورت گرفته تا سایر مواقع…

دوستان عزیزم لازم نیس برین آتلیه عکس بگیرین! لازم نیس ژس خاصی بگیرین. یک عکس خیلی ساده و راحت. تقریبا میشه گفت یه عکس رسمی. عکسی که شمارو مرتب، با انرژی، با روحیه و مقتدر نشون بده. ربطی هم به خوش عکس بودن و بد عکس بودن نداره! همه خوش عکسن مگه اینکه خودشون بخوان توی عکس ژس های نامتناسب بگیرن. بعنوان نمونه:

رزومه
تا اینجا حتما شناخت خوبی از خودتون، توانایی هاتون و علائقتون بدست آوردین. خوشحالم!

تقریبا مهم ترین قسمت کار همین رزومه اس؛ البته بجز رزومه فن بیان و مذاکره ی خودتون هم بسیار مهمه که جلوتر بهش می رسیم.

معمولا کشورهای مختلفی که نیاز به نیروی کار متخصص دارن، نهادهای مختلفشون پرتال هایی رو آماده کردن که در اون اطلاعات زیادی از نحوه ی آماده کردن رزومه تا چگونگی پیدا کردن کار و قوانین مرتبط رو نوشتن. بعنوان مثال برای آلمان می تونین به وبسایت “Make it in Germany” سر بزنین.

نوشتن رزومه میتونه خیلی هم سلیقه ای باشه و وابستگی به صنعتی که شما در اون مشغول هستین هم مرتبط باشه. بعنوان مثال من برای خودم از یک راهنمای جامع برای نوشته رزومه ی IT استفاده کردم که فرمتش مربوط به کشور خاصی نیس٫ بعنوان مثال در کشور آلمان معمولا عرف هست که روزمه هاشون کوتاه باشه و در حد ۲ یا ۳ صفحه. اما خب ممکنه شما هم مثل من نتونین سوابق کاری و تخصص های مختلفتون رو در کمتر از ۵ صفحه قرار بدین.

پیشنهاد میکنم قبل از ادامه، رزومه ی من رو دانلود کنین و بعنوان یک Template ازش استفاده کنین. میتونین از اینجا فایل doc رو دانلود کنین. خوشحال میشم اگر پیشنهادی هم در رابطه با رزومه ی خودم داشتین بدونم.

اگر برای کشوری غیر انگلیسی زبان اقدام میکنن و به زبان اون کشور مسلط هستین، بهتره رزومتون رو هم به همون زبان بنویسین. اینجوری قطعا شانس بررسی شدن و تایید شدن رزومتون خیلی بیشتر میشه. اما اگر مسلط نیستید، هیچ نگران نباشین و به انگلیسی آماده کنین.

  • در قسمت بالا (Header) تمام صفحات رزومه عنوان CV – Your Name رو یادداشت کنین.
  • سپس در قسمت بعد نام و نام خانوادگی، عنوان شغلی مدنظرتون، سن، محل سکونت، شماره تلفن، ایمیل و وب سایت
  • بخش بعدی رو معمولا یک خلاصه (Summary) تشکلیل میده که باید با متنی دقیق و حساب شده وکلمات کلیدی متناسب با تخصصتون (Keyword) اون رو بنویسین.
  • سپس باید قسمتی رو اختصاص بدین به جزئیات تخصصتون (Skills and Expertise)
  • قسمت بعدی می بایست سوابق کاری خودتون رو شرح بدین. از کار تخصصی گرفته تا پروژه و حتی کارآموزی. سعی کنین در توضیحات سوابق شغلیتون از Keywordهای مرتبط با تخصصتون استفاده کنین. معمولا ابتدا رزومه ها توسط یک نرم افزار بررسی میشه و اونایی که keywordهای بیشتر و متناسب تری با اون شغل خاص رو داشته باشن برای بررسی مرحله بعد انتخاب میشن. سعی کنین متن رو جوری بنویسین که اثبات کنه شما فرد مؤثری برای اون مجموعه بودین و به پیشرفت مجموعه کمک کردین.

فراموش نکنین، درواقع شما فروشنده ی تخصص و دانش خودتون هستین!

  • در بخش های بعد میتونین تحصیلاتتون رو ذکر کنین و درصورت امکان مدارک تخصصی که مرتبط با شغلتون دارین.
  • قسمت بعدی میزان تسلط به زبان های مختلف و سپس علائقتون

ضمنا… فقط واقعیات رو بنویسین. دوستان عزیز چیزی ننویسید که وقتی ازتون پرسیدن نتونین جمعش کنین! زمانی که در ایران خودم درگیر پروسه ی استخدام نیرو بودم متاسفانه با خیل عظیمی از رزومه ها مواجه میشدم که فقط به قولی مبالغه کرده بودن راجع به خودشون یا مثلا پروژه هایی رو نوشته بودن که من خودم در اون پروژه بودم اما اون شخص اصلا اونجا نبوده! آیا این آبروریزی نمیشه؟ یا مثلا نوشته بودن فلان تخصص رو در حد تیم ملی میدونیم اما موقع مصاحبه…. چیزی نگم بهتره.

پیشنهاد رزومتون رو در ۳ فرمت آماده داشته باشین: PDF، doc و docx. علتش اینه که برخی از نرم افزارهایی که روزمه هارو خودکار بررسی میکنن قدیمی هستن و فقط فرمت doc رو متوجه میشن؛ مضاف بر اون معمولا Recruiterها یا مسئولین منابع انسانی دوس دارن روی فایل doc کار کنن و رووش کامنت بذارن یا اگر دارن بعنوان واسطه برای یه شرکت دیگه کار میکنن بتونن راحت متن رو تغییر بدن و copy/paste‌ کنن.

برای اطلاعات بیشتر می تونین عبارت نام کشور به اضافه ی شغل مدنظر و کلمه ی CV یا Resume رو گوگل کنین. مثلا: Germany Senior Network Consultant CV و یا how to write German cv

مدارک تحصیلی و تخصصی

سعی کنین مدارک تحصیلیتون رو از دیپلم و پیش دانشگاهی به بالا به همراه ریزنمرات همه رو ترجمه رسمی کنین. نه تنها برای ویزا نیازتون میشه بلکه ممکنه برای یه کار خاص مدرک یک رشته ی خاص مهم باشه. هرچند که معمولا در خارج از ایران، بیشتر به تخصص و تجربه و خلاقیت یک شخص بها داده میشه تا اینکه اصلا براشون مهم باشه که اون شخص مدرک تحصیلی داره یا نه!

اگر مدرک تخصصی هم دارید که به زبان فارسی هست اونارو هم ترجمه کنین. همه ی ترجمه ها که آماده شد ازشون اسکن بگیرید با یه کیفیت معمولی. چرا معمولی؟ چون حجم مجموع پیوست هایی که ایمیل میکنین بهتره کمتر از ۱۰مگابیت باشه. متاسفانه حتی خیلی از Mail Serverها ایمیل های بیشتر از ۵مگابیت رو هم reject می کنن. ترجیحا اسکن هارو تبدیل به PDF کنین و اگر حجمشون زیاد بود میتونین به کمک وب سایت Small PDF حجمشون رو به میزان چشم گیری کاهش بدین.

یک نکته ی مهم در رابطه با مهاجرت کاری به کشور آلمان که مربوط به مدرک تحصیلی هست اینه که مدارک شما باید قابل ارزشیابی در آلمان باشن. یک دیتابیس بنام Anabin درحال حاضر وجود داره که خیلی از مدارک ایران هم اونجا ثبت شدن. با استفاده از این لینک میتونین مدرک و دانشگاهتون رو جستجو کنین و ببینین که آیا قبلا کسی برای ارزشیابی اقدام کرده یا نه. اگر نباشه باید خودتون برای این کار اقدام کنین. معمولا اگر کاری رو پیدا کردین و اون شرکت واقعا شمارو بخواد و مدرک شما قبلا ارزشیابی نشده باشه توی این پروسه بهتون کمک میکنه. این مورد یکی از اصلی ترین موارد برای Blue Card آلمان هست! این صفحه هم یک وب سایت دولتی دیگه هست که اطلاعات خوبی در این زمینه و روال کار ارشیابی و تطابق مدارک با شغل داره.

این رو هم بدونین که مدارک فنی حرفه ای ایران در همه جای دنیا معتبره. پس اگر مدرکی دارین یا میتونین امتحانی بدین بدونین که میتونه خیلی بهتون کمک کنه.

اگر مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتریا مدرکی از فنی حرفه ای ندارین یکم کارتون سخت میشه اما باز هم شدنی هست. برخی تخصص ها در کشور آلمان هست که برای اونا نیاز به مدرک تحصیلی نیست. این شغل ها به Whitelist Professions معروفن. این لیست توسط اداره کار آلمان بروزرسانی میشه و هر چندماه یک بار تغییرش میدن. بجز این مشاغل، در بعضی شهرهای آلمان به یکسری تخصص های خاص نیاز مبرم دارن. مثلا در اغلب شهرهای آلمان به تخصص های فناوری اطلاعات (IT) نیاز مبرم دارن و ممکنه شما در حوزه ی برنامه نویسی متخصص باشین اما مدرک لیسانس نداشته باشین. البته این کار خود به خود صورت نمی گیره و کارفرمای شما باید با نهادهای مختلفی که برای اثبات نیاز به تخصص شما در اون شهر وجود دارن مکاتبه کنه و بعد اون نهاد به شما یک نامه میده که اون نامه رو موقع اقدام برای ویزا با خودتون می برین سفارت. معمولا در آلمان این نهاد بنام IHK شناخته میشه و اسم این سرویس ‌Business Immigration Service هست.

این پروسه که میگم رو مستقیماً یکی از دوستان انجام داده و من در جریانش بودم. البته ایشون در دوسلدورف بوده: باید به شرکتتون بگین که با نهاد IHK اون شهر مکاتبه کنن و ازشون بخوان که نامه ای بدن مبنی بر اینکه با توجه به شرایط بازار و رشته‌ی آی.تی، به تخصص شما در اون شهر نیاز هست. درواقع IHK نامه ای میده که نشون میده وجود شما در اون شهر تاثیر مثبت اقتصادی خواهد بود. این رو ایشون برای من فوروراد کرده بود و جوابی هست که IHK بهشون داده بود این بوده که نامه ای با عنوان Prüfung eines öffentlichen Interesses iSd § ۱۸ Abs. 4 S. 2 AufenthG بهشون ارائه میشه تا ببرن سفارت.

دوباره تاکید میکنم اگر از فنی حرفه ای مدرکی دارین اما لیسانس خیر، ممکنه نیازی به این مکاتبات نباشه. پس حتما ترجمه رسمی مدرک فنی حرفه ای تون رو آماده کنین.

میتونین بوسیله ی این لینک شرایط فعلی تون رو و امکان مهاجرت کاری به آلمان رو بررسی کنین.

MOTIVATION LETTER یا COVER LETTER

این قسمت هم مربوط به اقدام برای ویزا میشه هم برای Job Application. چون برای سفارت هم شما باید یه متن آماده کنین و توضیح بدین که چرا میخواین مهاجرت کاری کنین و چی شد که کار رو پیدا کردین و برنامه اتون برای آینده چیه و ازین حرفا. که اتفاقا خیلی مهمه نحوه ی نوشتنش و ممیتونه تاثیر بسزایی در ویزا گرفتنتون داشته باشه. فعلا این مورد از حوصله این بخش خارجه و من راجع به Job Application توضیح میدم اما میتونین این نمونه رو از اینجا دانلود کنین.

گاهی اوقات ممکنه ببینین که در آگهی کار ازتون خواسته شده که یه Cover Letter هم بفرستین. این متن شامل یه توضیخ مختصر از خودتون و تجاربتون هست و بعد اینکه دنبال چه موقعیت کاری میگردین و دوس دارین درگیر چه کاری باشین و در چجور محیطی کار کنین و اینکه چرا دارین برای اون آگهی Apply میکنن و چه چیزی نظرتون رو جلب کرد. نمونه ی شخصی من رو می تونین از اینجا دانلود کنین. واقعیتش اصلا به کار خودم نیومد چون معمولا من برام آفر میومد و از من فقط رزومم و حقوق مدنظرم و … می پرسیدن که جلوتر به نحوه ی مذاکره و مصاحبه هم می رسیم، برای همین من یه متن کلی نوشتم و اصلا راجع به اینکه چرا مثلا یه کار خاص رو میخوام توضیحی ندادم؛ اما ممکنه بازم بتونه یه ایده ای بهتون بده.

برای اطلاعات بیشتر میتونین عبارت Cover Letter یا Motivation Letter به اضافه ی نام شغلتون رو گوگل کنین. مثلا: Senior Network Consultant Cover Letter و یا how to write cover letter

توصیه نامه

این مورد اصلا اجباری نیست اما داشتن یک مزیته. هم برای ویزا هم برای پیدا کردن کار. پیشنهاد میکنم هرجایی که کار کردین حتی مدت کوتاه، از مدیرتون، مدیرعامل یا حتی همکارتون یه نامه بگیرین که در اون راجع به همکاری با شما و مسئولیت شما و اینکه چجوری مفید بودین بنویسن. چند نمونه از توصیه نامه های من رو میتونین از اینجا و اینجا دانلود کنین.

اگر بیش از یک توصیه نامه دارین، همه رو اسکن کنین و در یک فایل PDF یکجا قرار بدین.

برای اطلاعات بیشتر میتونین عبارت Reference Letter یا Recommendation Letter به اضافه ی نام شغلتون رو گوگل کنین. مثلا: Senior Network Consultant Recommendation Letter و یا how to write reference letter

سوابق بیمه

خب… این مورد برای Job Application لازم نیس٫ اما برای اقدام ویزا و همینطور در آینده در کشور مقصدتون میتونه مفید باشه. نکته ی خاصی هم نداره. کافیه با شماره بیمه و کارت ملی برین یه شعبه ی کارگزاری بیمه و بگین سوابق بیمه اتون رو میخواین. همون چیزی که خودتون آنلاین میتونین ببینین رو پرینت میکنن و مهر میزنن. و بعد هم ترجمه رسمی.

نهایتا بعد از انجام همه ی موارد بالا تمام پرونده رو در یک فولدر قرار بدین تا هرموقع میخواین برای یک آگهی apply کنین راحت همه رو Select All کنین. فقط یه نکته ی مهم دیگه نحوه ی اسم گذاری فایل ها هست:


تاییدیه ZAB (ارزشیابی مدرک تحصیلی در آلمان)

معمولاً برای مهاجرت کاری به آلمان و یا ادامه تحصیل در آلمان، مورد تایید بودن مدرک تحصیلی در آلمان یکی از اصول مورد نیاز جهت اقدام برای ویزا/اقامت هست؛ برای اینکه بدونید مدرک شما مورد تایید هست یا نیاز به تاییدیه ZAB داره، قدم اول مراجعه به سایت Anabin هست و اگر در این دیتابیس رشته/دانشگاه شما بعنوان +H ثبت شده باشه یعنی مورد تائید هست، اگر -/+H درج شده باشه یعنی نیاز به بررسی و دریافت تاییده ZAB هست، و اگر -H بود متاسفانه دانشگاه فاقد اعتبار هست.
این مطلب گردآوری تجربه‌ی مخاطبان عزیز وبلاگ از روند دریافت تاییدیه ZAB یا درواقع همون ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان هست. در کنار توضیحات زیر، پیشنهاد می‌کنم حتماً دو لینک رسمیِ زیر رو هم مطالعه کنید:

فرآیند کلی:

  • اگر دانشگاه شما در اینجا پیدا شد و +H بود، میتوانید این ارزشیابی رو انجام ندید و فقط یک پرینت از صفحه سایت بجای مدرک تاییدیه ZAB ارائه بدید. در مدت اخیر و در مواردی از دوستانی که دانشگاهشون +H بوده هم تاییدیه خواسته اند پس انتخاب با شماست.
  • اگر دانشگاه شما در لیست -H هست احتمالش خیلی کمه که بتونید تاییدیه ZAB رو بگیرید؛ عملا گفته شده که نمیتونید ولی اگر بخواین میتونین شانستون رو امتحان کنین
  • اگر دانشگاه شما در لیست نیست و یا -/+H هست باید تاییدیه ZAB رو برای مدرکتون بگیرید به این صورت که:
    • در اینجا ثبت نام میکنید. (نکته: بعد از تکمیل فرم یک pdf بهتون میده که باید اون رو پرینت گرفته، امضا کرده و همراه مدارک ارسال کنید. توضیحات لازم برای پر کردن فرم در این لینک هست و در ادامه هم توضیح داده شده)
    • مدارکی که در زیر گفته شده رو براشون پست میکنید
    • ایمیلی به شما میزنن که مدارک به دستشون رسیده و شما باید مبلغ ٢٠٠یورو واریز کنید
    • واریز میکنید و ترجیحا تصویر فیش واریزی رو براشون ایمیل میکنید (به همان ایمیل قبل reply کنید).
    • ایمیلی میزنند که مبلغ به دستشون رسیده و پروسه ارزشیابی شروع شده
    • پس از مدتی ایمیل میزنن و نتیجه ارزشیابی رو در قالب یک pdf براتون ارسال میکنند و مدارکتون رو درب منزل پست میکنند

طبق توضیحات این لینک شما مدارک زیر رو باید آماده کنید:

  1. مدارک دانشگاهی و ریز نمراتشون: اصل ترجمه رسمی تایید شده توسط دادگستری (نکته: تاییدیه وزارت خارجه و سفارت نیاز نیست.)
  2. اگر کارشناسی ناپیوسته بودید کاردانی رو هم شاملش میشه و اگر ارشد بودید کارشناسی رو هم باید بذارید.
  3. دیپلم و پیش دانشگاهی: یک کپی ساده از اصل مدرک (نکته: ترجیحا کپی برابر اصل که با ۵ ۴هزار تومان در دفاتر اسناد رسمی قابل انجام هست. نیازی به تاییدیه تحصیلی و یا ترجمه نیست، الکی هزینه نکنید.
  4. اگر قراداد کاری دارید، یک کپی ساده از تمام صفحات قرارداد کاری
  5. یک کپی ساده از پاسپورت
  6. اگر اخیرا نام و یا نام خانوادگی تون تغییر کرده و در مدارک ارسالی این تغییر دیده میشه، کپی از صفحات شناسنامه و صفحه توضیحاتش
  7. فرم پر شده درخواست تاییده ZAB که در این لینک ثبت کردید

چگونگی تکمیل فرم درخواست تاییدیه ZAB

  • همه فیلدها با حروف لاتین پر بشه
  • لازم نیست در پر کردن این فرم خیلی زیاد حساسیت به خرج بدید، اگر فیلدی رو نمیدونید و نمیتونید هم جوابی براش پیدا کنید خالی بذارید.
  • فیلد Purpose of application:
    • اگر قرارداد دارید Blue Card beantragen و قسمت بعدی رو تیک بزنید
    • اگر جاب سیکر هستید طبق این لینک شما باید Blue Card angestrebt بزنید ولی ظاهرا با برخی دوستان تماس گرفتند و گفتند باید Visum رو میزدید، پس شما هم Visum رو بزنید.
  • در قسمت …Higher Education Qualification باید اطلاعات آخرین مدرک دانشگاهیتون رو وارد کنید.
    • اگر لیسانس هستید Official Length of Programme in years رو ۴ وارد کنید
    • فیلد Identification Number or Code یک کد روی مدرکتون هست مثل ۹۲/L/105 که باید وارد کنید
  • در قسمت Information on Prior Education باید اطلاعات مدرک تحصیلی ماقبل آخر رو وارد کنید، مثلا اگر لیسانس هستید پیش دانشگاهی رو وارد کنید.

نکات:

  • اصل مدارک رو به هیچ عنوان نفرستید، فقط در مورد مدارک دانشگاهی و ریز نمراتشون اصل ترجمه ها ذکر شده و نه اصل خود مدرک.
  • مدرک کاردانی به تنهایی قابل تایید نیست.
  • در توضیحات واریز ٢٠٠یورو، باید نام کامل و شماره رجیسترتون که روی فرم pdf و در تمام ایمیل ها هست رو بیارید.

زمان بندی

  • اگر قرارداد دارید ٢هفته ای، بعد از واریز مبلغ باید ارزشیابی انجام بشه
  • اگر قرارداد ندارید و برای جاب سیکر یا تحصیلی میخواید اقدام کنید ٣ماه ارزشیابی طول خواهد کشید
  • ارسال مدارک شما به ZAB، اگر با پست درست حسابی ارسال کرده باشید ١هفته ای به دستشون میرسه
  • ارسال مدارک از ZAB به شما، بین ١هفته تا ١ماه طول خواهد کشید
  • اگر در موعد مقرر ایمیل ارزشیابی رو دریافت نکردید با شماره ۰۰۴۹۲۲۸۵۰۱۶۶۴تماس بگیرید وازشون وضعیت پرونده تون رو جویا بشید معمولا پاسخگو هستند.
  • اگر وقت سفارت رسید و شما هنوز مدارک رو پستی تحویل نگرفتید
    • اگر تاییدیه رو گرفتید و با پست خود مدارک رو نگرفتید، همون تاییدیه رو پرینت رنگی بگیرید و ببرید کاملا کافی هست
    • اگر تاییدیه رو نگرفتید که خوب این یعنی در زمان بندی ها اشتباه کردید، آخرین ایمیل ZAB رو پرینت بگیرید و به سفارت نشون بدید شاید خوش شانس باشید و نقصی مدرک بزنند و بگن بعدا بیارید.
    • اگر برای جاب سیکر اقدام میکنید، بهتر هست اول مدارک رو برای ارزشیابی ZAB ارسال کنید، یک ماهی که گذشت بعد وقت سفارت بگیرید که مطمئن بشید در موعد مقرر ارزشیابی رو در دست دارید.

پرداخت هزینه تاییدیه ZAB:

هزینه ارزشیابی مدارک ٢٠٠یورو هست، در ایمیل درخواست واریز شماره حساب داده میشه. اگر قرارداد دارید، معمولا خود شرکت این کار رو برای شما میکنه، محترمانه ازشون بپرسید که آیا این کار رو انجام میدن یا نه؟ توضیح بدید بخاطر تحریم ها برای شما انتقال پول خیلی راحت نیست. اگر میخواین خودتون واریز کنید خیلی از صرافی ها این کار رو انجام میدن. البته برای پرداخت هزینه اگر شخص ثالث و یا آشنایی رو میشناسید که میتونه انتقال پول رو به اسم متقاضی که شما باشید براتون انجام بده، میتوانید از طریق ایشان اقدام کنید و حتما نباید صرافی باشه.

چطور مدارک رو ارسال کنم؟

از یکی از پست های معتبر که ترجیحا سریع هم هستند، من با این دو پست تجربه ارسال دارم:

  • کارا پست: وطنی هست و کارشون درسته، ١٠٠هزارتومن، کمتر از ١هفته، از درب منزل تحویل میگیره
  • DHL که شرکت پست آلمانی هست، ١۵٠هزار تومن، کمتر از ١هفته

از آنجایی که آدرسی که خود ZAB میده آدرس صندوق پستی هست و این پستها باید تحویل به شخص بدن و امضا بگیرن، آدرس زیر رو بنویسید:
Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen (ZAB)
im Sekretariat der Kultusministerkonferenz
Graurheindorfer Straße 157
۵۳۱۱۷ Bonn
Germany
(Postfach 2240, 53012 Bonn)

سوالات متداول:

مدارک رو تایید سفارت بکنم یا خیر؟
هیچ مدرکی جز مدارک دانشگاهی شما نیاز به تایید سفارت نداره، تایید سفارت خود مدارک دانشگاهی هم برای ارزشیابی ZAB مورد نیاز نیست، پس چرا باید تایید سفارت کنید؟ اگر طوری زمان بندی کردید که مدارک شما پست شده به دست با شما برسه تا در روز سفارت مدارک دانشگاهیتون رو داشته باشید، میتونید قبل از ارسال، تاییدیه سفارت رو هم بگیرید. روند فعلی تایید سفارت که نیاز به وقت هست، ممکنه بعد از دریافت پستی مدارک وقت کافی برای تایید مدارک تا روز مصاحبه تون نداشته باشید.
اما اگر احتمال میدید مدارکتون به موقع به دستتون نرسه یعنی باید یک ترجمه رسمی دیگه از مدارک دانشگاهیتون رو بگیرید و تایید سفارت کنید پس هزینه تایید سفارت قبلی هدر میره و الان تایید سفارت نیاز نیست، از طرفی زمان رو از دست ندید.

دیپلم و پیش دانشگاهی باید ترجمه بشه؟
خیر، یک کپی ساده (ترجیحا برابر اصل) از خود مدارک و ریز نمراتشون کافی هست.

تاییدیه تحصیلی مدارک دیپلم و پیش رو بگیرم؟
لازم نیست، زمان بر هست و برای ترجمه لازم باید تاییدیه تحصیلی رو داشته باشید، ترجمه این مدارک رو ZAB نمیخواد پس کلا بیخیال شید.

توضیحات زیر از تجربه‌ی دریافت تأییده ZAB رو آقای امیر اسکندری لطفا کردند به اشتراک گذاشتن:

اول توضیح بدم که من از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شدم و کارشناسی ناپیوسته خوندم، به علت طولانی شدن تحصیلم (کار همزمان با تحصیل) تحصیلم پاره وقت شد! و معدل کارشناسیم ۱۲٫۱۵ بود! و اسم دانشگاهم تو anabin نبود ! (کارشناسی کامپیوتر نرم افزار) متوجه باشید که ZAB اصولا مدرک شخص شما رو بررسی نمی کنه، چیزی که تایید می شه اینه که دانشگاه شما به عنوان یک دانشگاه معتبر شناخته می شه یا نه، ضمنا رشته شما معادلی در آلمان داره یا نه و اینکه آیا مدرک شما حداقل کارشناسی ۴ ساله هست یا نه به این معنی که مدرک دو نفر از یه دانشگاه با یه رشته یکی با معدل ۲۰ یکی با معدل ۱۲ اصولا فرقی با هم نمی کنن پس نگران معدل نباشید. (این توضیحات در مورد تایید شدن یا نشدن مدرک بود، جزئیات تایید می تونه متفاوت باشه علی الخصوص برای ادامه تحصیل !)

مدارک رو به صورت زیر فرستادم:

  1. پرینت درخواست از سایت ZAB امضا شده
  2. اصل ترجمه مدرک کارشناسی به زبان آلمانی با تایید وزارت امور خارجه و دادگستری (بدون تایید سفارت)
  3. کپی برابر اصل مدرک کارشناسی
  4. کپی برابر اصل ریز نمرات کارشناسی
  5. کپی عادی قرارداد کاری (من داشتم ولی لزومی نداره، فقط تسریع می کنه روال بررسی مدرکو)
  6. کپی برابر اصل مدرک کاردانی به همراه ریز نمرات
  7. کپی برابر اصل مدرک پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  8. کپی برابر اصل مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات
  9. کپی برابر اصل شناسنامه
  10. کپی برابر اصل پاسپورت

دوستان دقت کنید از مورد ۵ نیازی به برابر اصل کردن کپی وجود نداره ولی کل هزینه اون ۵ آیتم فقط ۱۲۰۰۰ تومنه پس به نظرم ضرر نداره برابر اصل بفرستید.

من شنبه با پست DHL فرستادم و هزینه ۲۲۸۰۰۰ تومن شد (قابلیت رهگیری مرسوله رو داشتم) و سه شنبه مدارک به دست ZAB رسید، چهارشنبه به من ایمیل زدن و دریافت رو تایید کردن و اطلاعات پرداخت رو برام فرستادن، دوست من در آلمان پنج شنبه پرداخت رو انجام داد و دوشنبه بعد تایید دریافت هزینه رو برام ایمیل کردن؛ ۹ روز بعد ایمیل تاییدیه برام ارسال شد و بعد از ۱۰ روز پس از دریافت ایمیل تایید مدرک، تاییدیه به صورت پستی به آدرس من رسید، همه مدارک ارسالی + تاییدیه ZAB برام ارسال شد. تمام مدت از لحظه ارسال تا دریافت مدارک به صورت پستی ۲۹ روز حدودا


رزومه کاری آنلاین (LinkedIn)

همونطور که مشخص هست میخوام در این پست راجع به رزومه های آنلاین و علی الخصوص LinkedInیکسری توضیحات رو عرض کنم.

الان تقریبا در همه جای دنیا حتی ایران خودمون، سایت هایی وجود دارن که شرکت ها آگهی های شغلی خودشون رو میگذارن و همینطور کارجویان رزومه های خودشون در یک فرم آنلاین تکمیل میکنن. اینجوری هم کارجویان میتونن راحت دنبال کاری که علاقه دارن بگردن و هم کارفرما میتونه با استفاده از یسری گزینه، کارجوی مدنظرش رو پیدا کنه.

شاید خیلیا اسم LinkedIn رو شنیده باشین و یا حتی در اون پروفایل داشته باشین. خیلی مختصر اگر بخوام بگم، LinkedIn شبکه ای هست که میتونه آینده ی کاری شما رو رقم بزنه؛ چه در ایران چه در خارج. بوسیله ی LinkedIn شما رزومه ی خودتون رو مثل یک دکور آنلاین درست میکنین که در دسترس همه ی دنیاس٫ و در کنارش با افراد متخصص در حوزه های مختلف آشنا میشین و ارتباط برقرار میکنین؛ و از همین connectionها به ارتباطات متعددی دست پیدا میکنین که به احتمال قریب به یقین ختم میشن به کلی موقعیت کاری و پروژه! این همون رمزی هست که قبلاً گفتم بدون اینکه خودتون برین دنبال کار، کار میاد دنبال شما!

بعنوان یک نمونه ی شخصی؛ به جرأت میگم اگر هر روز نباشه، هفته ای سه چهارتا Offer از Recruiter/Headhunterهای مختلف از داخل همین وبسایت دریافت میکنم. چرا؟ چون من آدم خاصی ام یا خیلی حرفه ام؟ نه، منم یکی آدم خیلی خیلی معمولی و سادم! علت اصلی اینه که سعی کردم پروفایل کاملی داشته باشم و از کلمات کلیدی مرتبط با تخصصم به درستی و تناسب استفاده کنم و این باعث میشه که اون شخص وقتی مثلا برای Network Consultant جستجو میکنه من رو جزو نتایج اولش ببینه.

متاسفانه شاید هنوز فرهنگ استفاده ی صحیح کاملا در بین ما ایرانیای خوب جا نیافتاده باشه و گاهی دیده میشه که برخی عزیزان لینکدین رو با سایر شبکه های اجتماعی اشتباه گرفتن. لینکدین محل اشتراک گذاشتن عکس و کلیپ و جوک و این حرفا نیس٫ LinkedIn محل همخوان کردن اطلاعات علمی یا تجاری، و تبلیغات حرفه ای است.

کاری که باید بکنیم اینه که رزومه ای رو که آماده کردیم، حالا اونو بصورت آنلاین وارد پروفایل LinkedIn کنیم. بعنوان نمونه میتونین فایل رزومه ی من رو که در مطلب قبلی دانلود کردین با پروفایل لینکدینم مقایسه کنین. فقط نکته ای که شایان ذکر هست قسمت Title یا Professional Headline شما هست که زیر نامتون نوشته میشه. بجز قسمت Summary، مهمترین قسمت پروفایل لینکدین میتونه همین قسمت باشه! سعی کنین در تعداد کاراکتر محدودی یک معرفی مختصر از خودتون بدین. مثلاً من نوشتم:
Senior Network / Security Engineer and Consultant, specializing in Routing, Security and Service Provider Technologies

در پروفایل LinkedIn میتونین از مدیران یا همکارنتون درخواست نوشتن توصیه نامه (Recommendation) کنین؛ میتونین تخصص ها (Skills) رو اضافه کنین و افرادی که میشناسن شمارو بعنوان نشانه ی تسلط شما تخصص های شمارو endorse کنن. در واقع همین پروفایل لینکدین میتونه Job Application کامل شما باشه! در پست بعد راجع به این توضیح میدم که: “خیلی از شرکت ها آگهی های کاریشون رو در LinkedIn منتشر میکنن و یا وب سایتهاشون توسط API با این شبکه ارتباط داره و به این وسیله شما میتونین فقط با داشتن پروفایل LinkedIn برای یک کار apply کنین و تمام اطلاعات مربوطه رو براشون بفرستین.”

شخصاً در ایران هرموقع میخواستم کسی رو استخدام کنم و ببینم که چقدر در کارش حرفه ای هست بعد از گزینش اولیه، سعی میکردم در لینکدین پروفایلش رو بررسی کنم! پس بدونین که در ایران هم خیلی میتونه مهم و موثر باشه. و خب طبعاً در خارج از کشور چون فرهنگ استفاده از این شبکه بیشتر جا افتاده با یه نگاه اجمالی به پروفایل یک فرد، خیلی راحت میتونین پی به تخصصش ببرین.

قدم مهم بعدی در LinkedIn اینه که افرادی که در حوزه ی کاری شما فعال هستن رو پیدا کنین و باهشونConnect بشین. و اگر قصدتون مهاجرت به یه کشور خاص هست باید بگردین و Recruiter/Headhunterهایی که در اون کشور ساکن هستن رو پیدا کنین و connect بشین. مثلا اگر قصد مهاجرت به آلمان رو دارین در قسمت Advanced Search در فیلد Title مینویسین Recruiter یا Headhunter و در قسمت Location کشور Germany رو انتخاب میکنین. این لینک دقیقا نمونه ی همین قضیه هست. خوبیش اینه که تنظیمات جستجو رو هم میتونین ذخیره کنین و بعداً راحت ازش دوباره استفاده کنین.

یک نکته ی خیلی مهم راجع به آلمان و کشورهای آلمانی زبان (سوئیس و اتریش) اینه که بجز شبکه ی LinkedIn، تمام مردم این کشورها تقریبا عضو شبکه ای هستن بنام XING. این شبکه دقیقا معادل LinkedIn هست اما بطور خاص منظوره در این کشورها خیلی خیلی محبوب تره. یعنی در این حد که حتی ممکنه بقالی سر کوچه هم اینجا عضو XING باشه ? اونم به این علت که آلمانیا دوس دارن توی هرچیزی تکنولوژی و محصول خودشون رو داشته باشن و شاید علت مهمش این باشه که به بقیه کشورا اعتماد ندارن.

اگر حوصله و پیشنکار بیشتری دارین، پارو فراتر بگذارین و برای موفقیت بیشتر (درصورت تسلط به زبان کشور مقصد)، در LinkedIn یک پروفایل به همون زبون هم بسازین. LinkedIn این اجازه رو میده که شما با یک اکانت پروفایلتون رو با زبان های مختلف منتشر کنین.

یک نکته ی جالب اینکه گاهی ممکنه وقتی که در LinkedIn و یا XING هستین جایی ببینین که نوشته Premium Trial یا همچین عبارتی. اگر به یک Credit Card دسترسی دارید میتونین برای یک ماه بطور رایگان از سرویس ویژه ی این شبکه ها استفاده کنین. خیلی خلاصه بگم مزیت این سرویس اینه که باعث میشه پروفایلتون بیشتر دیده بشه ? مزیت های بیشترش رو میتونین ازینجا بخونین. و خب اگر از Trial راضی بودین و صلاح دونستین میتونین سرویسش رو بصورت ماهانه/سالانه خریداری کنید. واقعیت امر اینه که اگر Network خوبی داشته باشید و پروفایلتون رو صحیح و کامل درست کرده باشید، شاید نیازی به این مورد پیدا نکنین.

Network خوب یعنی اینکه در حوزه ی کاری خودتون Connectionهای متعددی داشته باشید؛ درنتیجه خود به خود شبکه ی ارتباطاتتون بزرگ و بزرگ تر میشه… عصر، عصرِ ارتباطاته! و خب در کنارش هیچ ضرری هم نداره که با افرادی که در زمینه ی دیگری فعال هستن Connect بشین. اما مرافب باشین! اگر تعداد زیادی Invitation ارسال کنید و درخواستتون رو قبول نکنن پروفایلتون ممکنه بسته بشه. ولی میخوام اینجا یه راه خیلی خاص رو بگم که شبکه ی ارتباطی بزرگ و بین المللی ایجاد کنین و در عین حال برای پروفایلتون مشکلی ایجاد نشه! راهش استفاده از دو وبسایت زیر هست. استفاده اش خیلی راحته برای همین توضیح بیشتری نمیدم:

پیشنهاد بعدی که در این زمینه براتون دارم اینه که اگر امکان پذیر هست یک دامنه (Domain) خریداری کنید و تحت یک وبسایت شخصی رزومه ی خودتون رو داشته باشید. و قطعاً در کنارش هم ایمیل شخصی خودتون. مثلاً بعنوان نمونه www.moghaddas.com و mohammad@moghaddas.com

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با اینکه LinkedIn چطور میتونه مفید باشه و در کاریابی کمک کنه، میتونین لینک های زیر رو مطالعه کنین:


کاریابی و بررسی بازار کار

در نظر داشته باشین که با استفاده از روش‌هایی که در این مطلب جهت کاریابی بیان میشه، همونطور میتونین بررسی کنین ببینین بازار کار یک تخصص چطوره در یک کشور یا مثلاً چه شرایط و نیازمندی‌های هست و کارفرماها معمولاً چه نکاتی مدنظرشون هست؛ همچنین میتونین بررسی کنین که در شرایط شما معمولاً چه حقوق و درآمدی وجود داره.

برای یک مرور کوتاه، تا الان حتما تحقیقاتتون رو کردین، یه Job Application مرتب آماده کردین و پروفایل LinkedIn تون رو بروزرسانی کردین. جالبه عرض کنم که از وقتی که این وبلاگ رو می نویسم دوتا از مخاطبان عزیز برام پیام فرستادن که توسط لینکدین (LinkedIn) بدون اینکه خودشون دنبال کار بگردن، و صرفاً با بروزرسانی پروفایل و connect شدن با recruiterها، برای مصاحبه دعوت شدن! پس اهمیت این پروفایل رو بدونین.

رای کاریابی و یا اینکه بخواین ببینین در یک کشور یا شهر بازار کارتون چطور هست و چه تخصص هایی لازم هست، قدم اول اینه که بگردین و سایت کاریابی مرتبط با اداره کار کشور مقصدتون که آگهی های کاری روی اون وبسایت منتشر میشه رو پیدا کنین. معمولا اغلب کشورهای اروپا همچین وبسایتی رو دارن. مثلا اداره کار آلمان (چندتا نام مختلف داره Bundesagentur für arbeit / Arbeitsamt / Arbeitsagentur / Job Center) یه وب سایتی دارن بنام Jobbörse که شرکت ها موظفن آگهی های کاریشون رو اونجا ثبت کنن. توی این وبسایت یه پروفایل درست میکنین و مدارک مختلف خودتون رو آپلود میکنین و میتونین با استفاده از keywordهایی که مدنظرتون هست دنبال کار بگردین. البته در رابطه با سایت کاریابی اداره کار آلمان، خودم که الان یه نگاهی کردم، دیدم تقریبا همه ی آگهی های کاری به زبان آلمانی هست؛ ولی ممکنه در متن آگهی مثلا قید شده باشه که زبان کار انگلیسی. بجز اینکه خودتون در این وبسایت میتونین دنبال کار بگردین، شرکت ها هم میان اینجا و رزومه هارو بررسی میکنن و دنبال نیرو میگردن.

معمولا در هرصنعتی یسری شرکتا هستن که خیلی شناخته شده هستن و ممکنه دوست داشته باشین برای اون شرکتا کار کنین و رزومه بفرستین. خیلی ساده اس٫ توی گوگل کافیه اسم اون شرکت رو بنویسین و جلوش کلمه ی careers. مثلا میزنین: microsoft careers
این شرکتا اغلب سیستم آنلاین منابع انسانی خودشون رو دارن و شما اونجا یه پروفایل میسازین و مدارکتون و رزومه اتون رو وارد میکنین و با همون یک پروفایل میتونین برای شغل های مختلفشون apply کنین.

حالا، یسری سایت های دیگه هم هستن که شرکت‌ها، بجز اینکه در وب‌سایت خودشون، در اون وب‌سایت‌های ثالث هم آگهی هاشون رو ثبت میکنن. یکی از بهترین سایت هایی که توی این زمینه وجود داره و تقریبا دیتابیسش کلی از سایت های دیگه رو هم در برمیگیره indeed هست. مثلا برای کاریابی در آلمان شما به آدرس de.indeed.com میرین و در قسمت سمت چپ keyword مربوط به شغلتون رو وارد میکنین و در قسمت سمت راستش شهر یا کلاً اسم کشور رو وارد میکنین.

با بررسی تعدد آگهی‌های کار برای یک تخصص به نسبت جمعیت یک شهر/کشور، میتونین حدس بزنین که چقدر بازار کار اون تخصص خوب یا بد می‌تونه باشه. همینطور پس از نگاه اجمالی به مثلاً ۱۰ تا آگهی مربوط به یک تخصص، معمولاً دستتون میاد که چه نیازمندی‌ها و شرایطی معمولاً مدنظر کارفرما هست. مثلاً میشه دید که در شهر برلین اغلی مشاغل مربوط به مباحث نرم افزاری، برنامه نویسی یا DevOps با زبان انگلیسی اوکی هستن. یا مثلاً برای کارهایی که بیشتر با مشتری بطور مستقیم سر و کار داره، در آلمان زبان آلمانی روان نیاز هست. یا یکسری مشاغل خاص نیاز به مدارک و لایسنس های خاص خودش رو احتمالاً داره.

حقوق و درآمد

خیلی سوال میشه که مثلاً درآمد فلان تخصص چقدر هست در فلان جا یا در برخی از این سایت ها که دارین فرم رو پر میکنین و یا میخواین Job Application رو ایمیل کنین ممکنه ازتون حقوق درخواستی پرسیده باشن. این کاملا بستگی به خودتون داره. اگر فکر میکنین در اون زمینه واقعا حرفی برای گفتن دارین و اون شرکت با استخدام شما واقعا ارزش افزوده ی زیادی کسب میکنه و شما میتونین به پیشرفتشون کمک کنین، اگر خیر میتونین اون قسمت فرم رو خالی بگذارین یا اگر ایمیل هست بنویسین که “حقوق براتون قابل مذاکره هست چون بیشتر هدفتون پیداکردن یه کار خوب هست که بتونین دانشتون رو پیشرفت بدین و از علمتون استفاده کنین“؛ اما اگر اون مورد اول هستین، با استفاده از وب‌سایت‌هایی که در پایین معرفی شدن، می‌تونین بگردین و بررسی کنین که در اون شهر/کشور یا حتی همون شرکت مدنظر، کسی با شرایط شما و در position شما چه حقوقی باید دریافت کنه. توضیحات زیادی در این مورد نمیدم چون خیلی وبسایت‌هاشون ساده اس و سر بزنین کامل دستتون میاد. در نظر داشته باشین هزینه‌های زندگی در اون شهر رو هم باید مدنظر داشته باشین.

اپلای کردن برای کار

همونطور که گفتم ممکنه برای بعضی جاها نیاز به ایمیل زدن باشه نه فرم پر کردن آنلاین. متنی که برای اون ایمیل هم می نویسین خیلی مهمه. باید خیلی خلاصه بنویسین که مثلا علت اینکه دارین apply میکنین برای اون کار چی هست، یه بخش کوچیکی از summary رزومتون رو شامل بشه و بعد هم یه پاراگراف کوتاه که مثلا بگین شما فرد موردنظرشون هستین و ازین حرفا. اون قضیه حقوق هم رو هم که یه توضیح دادم راجبش. ضمنا اگر مثلا زبان کاری که دارین براش apply میکنین غیر از انگلیسی هست، مثلاً آلمانی، و شما به آلمانی مسلط هستین که خب منطقا به آلمانی می نویسین؛ اما اگر یکم آلمانی میدونین یا هیچی نمیدونین و علاقه دارین که یاد بگیرین میتونین توی متن یه پاراگراف کوتاه بنویسین که “سطح آلمانی فعلیتون مثلا A2 هست اما به یادگیری علاقه دارین و درحال حاضر هم خودتون دارین میخونین و پیشرفت میکنین“. مثلا من برای خودم اگر بخوام بنویسم یه همچین متنی مینویسم (طبعا شما متن رو بر اساس شرایط خودتون تغییر میدین. متاسفانه فرمت متن بهم میریزه اینجا):

Dear Sir or Madam,
I’m looking for a Network Architect position which keeps me involved with business challenges, latest networking technologies, Routing, Switching and Security and let me progress in my career in business area, and I found your job posting interesting. As a highly enthusiastic and target oriented individual with around ten years of related work experience, I have the ability to maximize the efficiency and security of business networks.
Along with exceptional skills in network analysis and troubleshooting tools, I am convinced that I am the right candidate that you are looking for. I am positive that my application will portray my skills and qualifications in a manner that will warrant an interview with you. Feel free to contact me at +001234567890 or via my email address.
Thank you for considering my candidacy. I am looking forward to hearing from you.
Respectfully,
Mohammad Moghaddas

اگر رزومتون برای اون کاری که اپلای میکنین خوب باشه و با requirement های اون آگهی match باشه به احتمال زیاد ایمیلی برای مصاحبه یا حداقل چندتا سوال در قالب یک ایمیل دریافت می کنین. ممکن هم هست بدون هیچ ایمیل و خبری خیلی ناگهانی باهتون تماس بگیرن. البته معمولا شرکتای بزرگ و کاردرست همیشه قبلش خبر میدن و با در رابطه با زمان availability برای مصاحبه ازتون سوال میکنن.

یک پادکست مختصر در رابطه با مصاحبه کاری و کاریابی با یکی از عزیزانی که از با استفاده از مطالب این وبلاگ اقدام به مهاجرت کاری به آلمان کردن رو می‌تونین در این صفحه گوش کنین.

دوستان شاید در مطالب دیگه دیده باشن که سعی میکنم به همه ی مطالب در حد توانم پاسخگو باشم؛ پس خوشحال میشم سوالات، نظرات و پیشنهاداتتون رو بگذارین. و دوستان عزیزی که این مراحل رو انجام دادن و تجربه ی خودشون رو بگذارن تا من میزان اثرگذاری مطلب رو بدونم و ضمنا دیگران هم از تجربه اشون این عزیزان استفاده کنن.


همکاری با شرکت‌های آلمانی در ایران

خیلی پیش میاد شرکت‌های آلمانی بدنبال جذب نیرو داخل ایران هستند یا نیرویی که براشون بین ایران و آلمان کار کنه.
همینطور گاهی بعضی از شرکت‌های آلمانی، در ایران کارآموز می‌پذیرن (مثلاً اینجا برای زیمنس) و ممکنه شخص بتونه بعداً در همون شرکت استخدام بشه.
اغلب این کارها هم برمیگرده به پروژه‌هایی که اخیراً توسط شرکت‌های آلمانی در ایران شروع شده یا همکاری‌های صنعتی و اقتصادی.

یک راه پیدا کردن این موقعیت‌های کاری اینه که در سایت های کاریابی آلمانی، لغت Iran رو همراه با کلمه‌ی کلیدی مربوط به تخصصتون جستجو کنین؛ مثلاً در جستجوی زیر:
https://de.indeed.com/Iran-Jobs

البته این اتفاق میتونه برای شرکت‌هایی از کشورهای دیگه هم بیافته مثلاً هلند، سوئد و …


مصاحبه کاری

مصاحبه کاری خیلی موضوع مهم و گسترده ای هست و من صرفاً در حد سواد و مطالعاتی که کردم و تجربه‌ی شخصی خودم در هر دو جایگاه مصاحبه‌شونده و مصاحبه‌گر بهش می‌پردازم. (نمی‌دونم مصاحبه‌گر کلمه درستی هست اصلاً یا نه ? )
روالی که عرض می‌کنم عموماً در خارج از کشور برای شرکت‌هایی که ساختار درستی دارند (حتی کوچک یا Start-up) و تقریباً در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ ایران طی می‌شه؛ بجز بحث روال، تمرکز اصلی مطلب رو مرحله‌ی اول مصاحبه کاری و سوالات مختلف مصاحبه کاری هست که شاید ۸۰% اواقات بدین شکل باشه.

مرحله اول مصاحبه کاری و شاید آخر!

معمولاً بعد از اینکه برای کاری اقدام می‌کنین، واحدی در شرکت‌ها بعنوان منابع انسانی هست که Job Application شما رو بررسی اولیه می‌کنه؛ البته خیلی اوقات هم این بررسی توسط نرم افزار هایی انجام میشه که رزومه رو برای کلمات کلیدی مرتبط با اون کار بررسی میکنه و اگه چگالی مناسبی داشته باشه احتمالاً پروفایلتون بعدش میره دست یکی از افراد منابع انسانی برای چِک بعدی یا شایدم که مدیر واحد مربوط به کارِ شما. مجموعاً، در این مرحله هست که اگر پروفایل شما یکسری موارد رو داشته باشه، برای مصاحبه اولیه انتخاب میشه (Shortlist)

بعد از اینکه پروفایل شما در مرحله اول انتخاب شد معمولاً ایمیلی دریافت می‌کنین جهت تنظیم یک وقت مصاحبه اولیه تلفنی/آنلاین و احتمالاً در اون ایمیل یکسری سوال دیگه مثل حقوق درخواستی یا یکسری اطلاعات دیگه که در پروفایلتون پیدا نکردن، ازتون پرسیده می‌شه.
در رابطه با اینکه حقوق درخواستی رو چه جوابی بهش داده بشه اینجا قبلاً توضیح دادم که مختصر همون رو اینجا paste میکنم.

این کاملا بستگی به خودتون داره. اگر فکر میکنین در اون زمینه واقعا حرفی برای گفتن دارین و اون شرکت با استخدام شما واقعا ارزش افزوده ی زیادی کسب میکنه و شما میتونین به پیشرفتشون کمک کنین، اگر خیر میتونین اون قسمت فرم رو خالی بگذارین یا اگر ایمیل هست بنویسین که “حقوق براتون قابل مذاکره هست چون بیشتر هدفتون پیداکردن یه کار خوب هست که بتونین دانشتون رو پیشرفت بدین و از علمتون استفاده کنین“؛ اما اگر اون مورد اول هستین، با استفاده از وب‌سایت‌هایی که در این صفحه معرفی شدن، می‌تونین بگردین و بررسی کنین که در اون شهر/کشور یا حتی همون شرکت مدنظر، کسی با شرایط شما و در position شما چه حقوقی باید دریافت کنه. توضیحات زیادی در این مورد نمیدم چون خیلی وبسایتشون ساده اس و سر بزنین کامل دستتون میاد.

اینکه می‌گم مصاحبه اولیه، منظور اینه که یکی از کارمندان HR اون سازمان یا یک Recruiter/headhunter مستقل با شما تماس می‌گیره و یکسری سوال عمومی میکنه. اما گاهی هم ممکنه این مصاحبه اولیه با مصاحبه اصلی یا ثانویه ادغام شده باشه و مدیر اون واحدی که شما براش apply کردین یا یکی از کارمندان اون واحد، با شما بخواد مصاحبه کنه. معمولاً در اون ایمیل موضوع مصاحبه ذکر میشه اما اگه نبود، میتونین سوال کنین.
ضمناً در همون سایت glassdoor میتونین تجربیات مصاحبه دیگران از شرکت مدنظر رو پیدا کنین و حتی ممکنه سوالات اون مصاحبه برای یک Position خاص که خودتون اپلای کردین هم قبلاً کسی همخوان کرده باشه! در کشورهای آلمانی زبان هم یک وبسایت معروف هست بنام Kununu که اطلاعاتی مشابه رو دراختیارتون میگذاره.

در بعضی شرکت‌ها چه در ایران چه در خارج پروسه‌ی استخدام گاهی حتی تا ۴ مرحله (یا بیشتر!) مصاحبه هم هست. مثلاً آمازون به پیچیدگی روال مصاحبه معروف هست.

من در این مطلب فقط به همین مرحله اکتفا میکنم چون معمولاً مراحل بعدی در رابطه با اصل کار هست و بقولی فنی. ممکنه مرحله‌ی آخر هم با یکی از مدیران ارشد یا همچین حالتی باشه. در رابطه با برخی موارد که در تمام مراحل مصاحبه کاری صدق میکنه در این مطلب توضیح دادم و این مورد رو ذکر کردم.
اما اگر استقبال و سوالات زیادی دیدم در رابطه با مراحل بعدی میشه، حداقل در زمینه‌ی کاری خودم میتونم راجع به یکسری موارد صحبت کنم.

پوشش (Dress Code) و ظاهر

سعی کنین با استفاده از سایت‌هایی که ذکر کردم در رابطه با جو شرکت تحقیق کنین. معمولاً در شرکت‌های IT یا پوزیشن‌هایی که شما با مشتری در ارتباط نیستین، Dress Code خاصی وجود نداره. یا بعضی شرکت‌ها در خارج کلاً خیلی ریلکس و نه تنها بقولی Employee-friendly، بلکه pet-friendly یا dog-friendly هستن.
اما در رابطه با پوشش، مثلاً من روز اولی که در شرکت ProfitBricks مشغول بکار شدم، اواسط زمستون بود. (شرکت حدود ۵۰۰ کارمند داره و تقریباً از فاز Startup خارج شده و به revenue رسیده پس راجبه شرکت نه خیلی کوچیک و نوپا، اما تقریباً کوچیک صحبت میکنیم) دیدم مدیرعامل شرکت با شلوارک خیلی ریلکس از مترو پیاده شد و دوان‌دوان وارد ساختمون شد تا سرما نخوره ? )
اما از طرف دیگه در کار اصلی فعلیم در AT&T، چون بعنوان Architect یا Consultant زیاد سمت Business هستم اغلب روزهایی که با مدیران مشتریمون جلسه داریم باید با لباس متناسب و تقریباً رسمی ظاهر بشم. اما موقع هایی که جلسه با تیم‌های فنی یا یک رده پایین تر CxO ها مثل Service Delivery Manager ها و … اصراری به لباس رسمی نیست.

مَخلص کلام منظورم اینه که به این مورد دقت کنین چون نه تنها در مصاحبه حضوری/تصویری مهمه بلکه به هرحال مثلا یکی ممکنه براش سخت باشه همیشه کت‌شلوار بپوشه. من پیشنهادم اینه که در مصاحبه اول رسمی ظاهر شین و ببینین جو چطوره. ضرر نمی‌کنین!

یک نکته‌ی مهم که در تمام طول مصاحبه کاری صدق می‌کنه، حتی اگر مصاحبه حضوری یا تصویری نیست، لبخند ساده‌ای داشته باشین و سعی کنین با انرژی مثبت صحبت کنین! این خیلی مهمه.
با نشاط صحبت کردن خیلی تأثیر خواهد داشت.

تمرین آرامش کنید و سعی کنید دوستانه رفتار کنید. (البته نه اینکه سریع صمیمی شین ? ) دقت کنید افراد خودشون رو چجوری معرفی می‌کنن؛ اگر مثلاً گفت من John هستم شما هم میتونین در طول مصاحبه اون رو John صدا کنین.

رسمی بنشینید و از بازی کردن با دستانتون پرهیز کنین. قبول دارم که ممکنه استرس داشته باشین. اما تمرین کنین. نکته‌ی بدی نیست و مصاحبه کننده هم درک می‌کنه شما ممکنه استرس داشته باشین برای همین معمولاً سعی میشه که جو رو دوستانه کنن تا شما احساس راحتی کنین. مسابقه نیست. در مصاحبه کاری شما قصد دارید توانمدنی و استعداتون رو به اون ها بفروشین و اون ها هم در ازاش به شما حقوق بدن. اما مصاحبه کاری برای اینه که اونها مطمئن بشن شما اون توانمندی ها رو بخون به اون ها ارائه خواهید کرد.

نهایتاً، خودتون باشید چون شما خوب هستید!

مصاحبه کاری شروع می‌شود!

در روال کلی مصاحبه اولیه منابع انسانی، بجز اینکه اون شخص توضیخ مختصری از شرکت میده، ممکنه سوالات زیر از شما پرسیده میشه. توجه داشته باشید که من صرفاً مواردی که تجربه‌ی شخصیم بوده و حس کردم مهم تر هست رو ذکر کردم. با گوگل کردن عبارت interview questions میتونین نمونه های زیادی رو پیدا کنین:

از خودتون برای ما صحبت کنین
این سوالی یکی از مهم‌ترین و معمول‌ترین سوالاتی هست که در هر مصاحبه کاری پرسیده میشه و به این معنی هست که بطور خیلی کلی از سابقه تحصیلی/کاری تون صحبت کنین و نه در رابطه تخصصتون. معمولاً در حد ۱~۲ دقیقه؛ باید سعی کنین در این زمان نکات مثبت که راجبه خودتون فکر می‌کنین رو در صحبت‌ها بگنجونید. پیشنهاد میکنم متنی آماده کنین و چندین بار برای خودتون جلوی آینه تمرین کنین.

ضمناً توجه کنین که در طول مصاحبه نباید از کلمه‌ی “ما” استفاده کنین بلکه باید روی خودتون و دستآوردهای خودتون مانور بدین. نه اینکه خیلی “مَن مَن” کنید اما خب بالاخره باید یجوری باشه که نشون بدین کارِ شما بوده و شما سهم بسزایی در شرکت قبلی یا پروژه تحصیلی یا … داشتید.

چرا قصد تغییر کار دارید؟
(اگر تازه فارغ‌التحصیل نیستید و در حال تغییر کار هستین) در جواب این سوال تا میتونین نباید از کار قبلی‌تون بدگوئی کنید.

همینطور نباید هدفتون صرفاً درآمد بیشتر باشه. چون اینجوری یعنی اگر روزی کاری با حقوق بیشتری پیشنهاد بشه براحتی کارتون رو تغییر می‌دید و سرمایه‌گذاری و وقتی که اون شرکت برای شما کرده براتون مهم نیس. منظور از سرمایه گذاری شاید زمان و هزینه ای باشه که گاهی حتی تا ۱ سال اون شرکت صرف می‌کنه تا شما در کار جا بیافتید.

قبول دارم که گاهی آدم مجبور به تغییر کار میشه، اما خیلی وقتا هم باید با برنامه اینکار رو انجام داد. طبعاً ممکنه یکی بعد از دو سه سال از یک محیط/سبک کاری خسته بشه، یکی هم ممکنه در یک کار راضی باشه و سال‌ها همون رو ادامه بده. یکی هم میخواد مدتی تجربه کنه و بعد برای خودش حالا یا بصورت Freelancer کار کنه یا شرکت بزنه. اما خب اغلب کارفرماها دوست ندارن همچین چیزی رو بشنون چون دنبال این هست که یک همکار خوب و بلندمدت استخدام کنن.

جوابی که میدین باید منطقی باشه. مثلاً پیشرفت کاری، کسب تجربه در یک تکنولوژی یا محیط جدید، دنبال چالش‌های جذاب و جدید و … جواب‌های خوبی هستن که باید بتونین راجبشون توضیح هم بدین.

چرا برای این کار در شرکت ما APPLY کردید؟
قبل از مصاحبه کاری، خووب در رابطه با شرکت و خدماتی که ارائه می‌کنن یا محصولشون تحقیق کنین. چند نمونه از رقبای شرکت رو هم حداقل به اسم بشناسین. اولین محل برای آماده کردن یه جواب خوب به این سوال، وب-سایت اون شرکت هست و بعدش هم سایت‌هایی مثله Glassdoor و Kununu و …

همینطور Job Description کار رو مجددا بدقت مطالعه کنین. خیلی اوقات این آگهی‌های کاری صرفا یک Template هستن اما خیلی اوقات هم اینطور نیست. پس منبعتون اون باشه و در مصاحبه هم موظف هستن بر مبنای اون آگهی کاری و Job Application که شما فرستادین ازتون سوال کنن. سعی کنین به جنبه‌هایی از اون پوزیشن بپردازین که براتون جالب هست و در انجام اون‌ها خوب هستین یا میتونین پیشرفت کنین.

مجدداً میگم به نقاط منفی کار فعلی یا قبلی‌تون نپردازین!

چرا باید شمارو استخدام کنیم؟
مشابه سؤال قبلی، باز هم باید نقاط مشتری رزومه خودتون و اون آگهی کاری رو بررسی کنین و توضیح بدین که تجربیات یا دانش مهمی در اون رابطه دارین که با استفاده از اون می‌تونین در کار مؤثر باشید. سعی کنین با کلمات خوب بازی کنین و توضیح بدین که شما چه ارزش افزوده‌ای برای شرکت خواهید داشت.

چرا تصمیم به مهاجرت یا مهاجرت کاری گرفتید؟
(اگر برای مهاجرت کاری به کشور دیگری اقدام می‌کنید) از شما پرسیده می‌شه که هدفتون از مهاجرت چی هست؟ براتون سخت نیست؟ یا مثلاً از کشور/شهر مقصد چه اطلاعاتی دارین؟

قبلاً در این مطلب هم عرض کرده بودم که ممکنه همچین سوالی بشه؛ پس بهتره اگر برای کشور خاصی هدف‌گذاری کردین اطلاعات خوبی هم داشته باشین راجبش. من در رابطه با جوابش نمیتونم توضیح زیادی بدم اما باز هم نباید به هیچ وجه انرژی منفی وارد صحبت هاتون کنین. پیشرفت کاری، کسب تجربه در محیط بین‌المللی، تنوع و تجربه‌ی یک زندگی جدید، و … میتونه موضوع پاسخ به این سوال باشه.

چه نقاط مثبت و منفی در خودتون می‌بینید؟
این سوال مربوط به تخصص کاری شما نیست! بلکه از لحاط شخصیتی پرسیده می‌شه.

در رابطه با هردو مورد بهتره به نکاتی اشاره کنین که در راستای پیشرفت و یا بهبودشون قدم برداشتین. در رابطه با حصوصیات اخلاقی مثبت، بنظرم بهتره چند مورد که به کارتون هم مرتبط باشه رو انتخاب کنین و راجع به اونا صحبت کنین. پس بهتره Job Description کار رو قبل مصاحبه خوب مطالعه کرده باشین.

مثلاً در رابطه با نکات مثبت: مسئولیت‌پذیری، روحیه کار تیمی، پرتلاش بودن، هدایت کردن یک تیم، مثبت اندیشی و …
در رابطه با خصایص منفی: خجالتی بودن، ترس از صحبت در جمع، کم‌خوابی، کم بودن اعتماد به نفس و …

چرا تصمیم به کارمند شدن گرفتین؟
(اگر قبلاً بصورت مستقل و Freelancer کار می‌کردید و یا بیزنس خودتون رو داشتین) یکی از بزرگترین دلایلی که معمولاً باعث تغییر کار از خوداشتغالی به کارمندی ذکر میشه، امنیت شغلی هست. عالی الخصوص در کشورهای اروپایی که وقتی شما قرارداد کار دائم دارید کارفرما به سختی میتونه شمارو اخراج کنه و شرایط بیمه ای شما هم کمی شاید بهتر باشه (مگر اینکه بیمه Private با Plan خوب بگیرید).
یک مزیت کوچیک دیگه هم اینه که درگیر کاغذ بازی و مجوز و مالیات و … نمیشین و همه رو کارفرما انجام میده.
البته برای این کارها معمولاً شرکت‌هایی هستن که براتون این موارد رو انجام میدن و حتی تمام کارهای مالیاتی/اداری شرکتِ شمارو یا اگر Freelancer باشین، هم بعهده می‌گیرن. ولی خب بازم یکم دردسر داره گاهی.

در کار/محیط کاری چه مواردی برای شما اهمیت دارند؟
چند روز قبل با یکی مصاحبه میکردم و در فرم مرحله اول و دوم مصاحبه کاری ایشون دیدم که به این سوال جواب های خوبی داده:

  • حس کنم جزئی از تیم هستم
  • اطلاعات توسط سایر همکاران از من مخفی نمونه
  • شرکت برای من فضای پیشرفت رو آماده کنه و اجازه شرکت در دوره‌های آموزشی رو بده چون من دوست دارم با شما بلندمدت کار کنم (معمولاً اغلب شرکت ها، به میزان معقول، اسپانسر شرکت در دوره‌ها و آزمون مدارک مرتبط با کار میشن چون پیشرفت شما برای شرکت هم سود زیادی خواهد داشت)
  • محیط کار دوستانه

برای من این جواب‌ها رضایت بخش بود. ?

مهم‌ترین دستاوردهاتون در دوران کار/تحصیل چی بوده؟
در دوران تحصیل که می‌تونه مثلاً ارائه مقالات و تحقیقات خوب، اختراع/ابداع و … باشه. در دوران کار هم مثلاً به اتمام رساندن پروژه‌های مهم، تولید یک محصول مهم، ارائه‌ی یک پیشنهاد سودآور و …

مهم اینه که باید به مواردی اشاره کنین که نه فقط برای خود شما، بلکه برای کارفرمای شما و یا جامعه مفید بوده باشه. مثلاً من فلان طرح رو دادم و در طول مدت بررسی، تحلیل، پیاده سازی پابه‌پای سایر اعضای تیم کار کردم و نهایتاً باعث n میلیون سودآوری شرکت یا کاهش هزینه های شرکت شد…

خودتون در چندسال آینده کجا می‌بینید؟
بهتره در جواب به این سوال هم به اهداف کوتاه مدت بپردازین هم بلند مدت. مثلاً: فکر میکنم پس از دوسال تلاش در شرکت شما و تقویت تخصص خودم در فلان زمنیه‌ها، نقش بسزایی در تیم شما خواهم داشت که همراه با پیشرفت شغلی من خواهد بود و مثلاً اگر الان کارشناس هستم به درجه‌ی senior می‌رسم.

حقوق درخواستی تون چقدر هست؟
این مورد رو بالا هم توضیح دادم؛ اما اگر این سوال در مصاحبه‌ی دوم پرسیده شده و یا در همون مصاحبه اول شخص مصاحبه کننده خیلی مصر بود، بهتره که بگین با استفاده از فلان وبسایت ها متناسب با شرایط خودم و هزینه های زندگی تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که فلان رقم مناسب هست.

اگر در شرایطی هستین که براتون حقوق مهم هست و ارزش کار خودتون رو می‌دونین و در واقع از یک رقمی کمتر کار نمی‌کنین، خیلی رک اما محترمانه بگین که بنده کمترین حقوقی که مدنظرم هست اینقدر هست.

دقت داشته باشین که حقوق منظور عدد قبل از مالیات و بیمه و سایر کسورات هست. جهت محاسبه حقوق دریافتی در آلمان مثلا میتونین با استفاده از ابزاری که در اینجا هست مالیات در آلمان و هزینه‌های بیمه در آلمان و سایر کسورات رو محاسبه کنین.

مالیات انواع بسیار مختلفی داره اما یکی از مدل های دیگر که خیلی معمول هست به اصطلاح مالیات بردرآمد هست که برای افراد Freelancer، سهام‌دار، سرمایه‌گذار، شرکت‌دار، و کلاً کسانی که درآمدی فارغ از استخدام دارند استفاده می‌شه. بنده یکسالی هست که در این نوع می‌گنجم، و با اینکه عمده‌ی کارم خارج از آلمان و حتی گاهی اروپا هست اما چون سکونت رسمی من در آلمان هست لذا مالیات رو هم باید در آلمان بپردازیم. در واقع تمام درآمد شما در سراسر جهان تحت محاسبه مالیات قرار می‌گیره.
بحث در رابطه با این نوع مالیات و کسوراتش زیاد هست. اگر دیدم سوالات زیادی در این رابطه شد شاید روزی مطلب بنویسم اما عموم افرادی که برای مهاجرت کاری اقدام میکنن حداقل در بدو کار فکر می‌کنم این مورد از حوصله‌ی بحث براشون خارج باشه.

آیا شما سؤالی دارید؟
صد در صد! بدترین کار اینه که هیچ سوالی نبپرسید. سوال هایی که میتونین بپرسین:

  • خوشحال می‌شم اهداف بلندمدت شرکت شما رو بدونم و اینکه فکر میکنین در ۱۰ سال آینده چه نقشی رو در market ایفا میکنین.
  • دوست دارم از محیط کاری بدونم و شرایط و مزایایی که شما برای کارمندانتون فراهم می‌کنید.
  • من احساس خوبی نسبت به این موقعیت کاری دارم و امیدوارم که تونسته باشم نظر شمارو جلب کرده باشم اما دوست دارم بدونم مراحل بعدی پروسه مصاحبه به چه صورت خواهد بود.
  • (اگر در حال مهاجرت کاری هستین و این مورد رو خودشون بیان نکردن) در رابطه با بحث ویزا و اقامت کاری شما چه کمکی به بنده می‌کنید؟
  • (اگر در حال مهاجرت کاری هستین و این مورد رو خودشون بیان نکردن) با توجه به اینکه من از یک شهر/کشور دیگه در حال مهاجرت هستم شما در رابطه با نقل و انتقال و سکونت چه شرایطی فراهم می‌کنید؟ آیا Relocation Package خاصی ارائه می‌کنید؟

ضمناً در مراحل بعدی مصاحبه کاری هم کلاً از شما میرسن که آیا سوالی دارید یا نه که میتونین مجدداً در رابطه با مراحل بعد و یا هر سوالی که مرتبط با بحث اون مصاحبه بوده بپرسین.


ویزای جستجوی کار آلمان

وب‌سایت سفارت آلمان در تهران دستخوش تغییراتی شده و بالاخره توضیحاتی برای ویزای جستجوی کار آلمان اضافه شده که در این لینک می‌تونین مطالعه کنین. همینطور بخش‌هایی از مطلب هم مجدداً با اطلاعات جدید ویرایش شدن.

بنده خودم برای این ویزا اقدام نکردم برای همین هیچ تجربه شخصی در این زمینه ندارم، اما مسئولیتی بر خودم حس میکردم که حداقل جوابگوی دوستان باشم، تصمیم گرفتم اطلاعاتی رو در این زمینه جمع‌آوری کنم بلکه شاید مفید باشه. برای اینکار مکاتبه ای با سفارت آلمان داشتم و توضیحات مختصری هم از اونجا دریافت کردم.

چون خیلی موضوع مهمی هست همین اول مطلب مینویسم. دوستان، درانتهای مطلب هم ذکر کردم، قبل از اقدام برای ویزا، از ایران شروع کنید برای کاریابی؛ اگر حداقل ۱۰ بار مصاحبه شدید و حس کردین که خیلی مرزی رد شدین و فکر میکنین علت رد شدنتون فقط این بوده که اون موقع آلمان نبودید، و ۹۹٫۹۹% مطمئنید که اگر حضوری آلمان باشید کار پیدا می‌کنید، بعد برای ویزای جستجوی کار آلمان اقدام کنین. متاسفانه به کرات میشنوم (و حتی چندین نفر از صنف کاری خودم رو در تماس بودم از نزدیک) که بدون انجام این روال، برای ویزا اقدام کردن؛ مهم تر از پول، وقتشون رو هدر دادن، چون بدون اطلاع از شرایط و سنجش وضعیت بازار و خودشون، رفتن آلمان اما نتونستن کار بگیرند و مجبور شدن ناموفق برگردند!

مطالبی که در این پست ذکر میکنم، در زمان نوشتن این مطلب معتبر بوده اما ممکنه یک روزی تغییر کنه، پس حتماً مرجع اصلی شما نهایتاً باید وب‌سایت سفارت آلمان در تهران باشه.
در طول مطلب از عناوین مختلفی که به این ویزا داده شده استفاده می‌کنم تا نشون‌دهنده‌ی یکسان بودن این اسامی باشه، اما باید دقت کرد که این ویزا، ویزای کار آلمان نیست و فقط ویزای ‌جستجوی کار در آلمان هست!

ضمناً، برای دانشجویانی که در آلمان فارغ‌التحصیل شدن هم اقامتی صادر میشه که مشابه همین ویزای جستجوی کار هست، اما با مزایای بیشتر، که توضیح مختصری هم در اون رابطه میدم.

اقدام برای ویزای جستجوی کار آلمان بسیار ساده هست و تقریباً هیچ هزینه ای جز کارمزد سفارت (۶۰ یورو در حال حاضر)، ترجمه رسمی و تایید مدارک، و وقت گران‌بهای شما نخواهد داشت. متاسفانه برخی شرکت ها هستند که در قبال هزینه هایی نامعقول، صرفاً پرونده‌ی شما رو آماده میکنن؛ باور کنید سفارت آلمان با هیچ شخص و شرکتی در زمینه ویزا و یا وقت مصاحبه سفارت ارتباطی نداره و این افراد هیچ تاثیری در روند کار شما ندارند! حتی برخی این ویزارو بعنوان اقامت کاری یا ویزای کار آلمان تبلیغ میکنن که پس از مطالعه این مطلب و قوانین مربوط به ویزای جستجوی کار آلمان متوجه میشین که اصلاً اینطور نیست.

ویزای جاب سیکر چیست؟
خیلی خلاصه میشه گفت که، این ویزا برای افراد دارای مدرک دانشگاهی که علاقمند به کاریابی در آلمان هستند صادر میشه. دارنده‌ی ویزای جستجوی کار آلمان میتونه بمدت ۶ ماه در این کشور اقامت داشته باشه و مستقیماً بطور حضوری دنبال کار بگرده. در ایران، ویزای Job Seeker توسط سفارت آلمان در تهران صادر میشه، اما اگر شما در کشور دیگری اقامت دارید، میتونین از سفارت آلمان در همون کشور برای این ویزای اقدام کنین.

شرایط ویزای Jobseeker آلمان
در طی ۶ ماه اقامتی که در آلمان خواهید داشت، میتونین در هر شهری به جستجوی کار بپردازید؛ اما در این بازه‌ی شش ماهه حق هیچگونه فعالیت کاری بجز کاریابی نخواهید داشت. بعد از پیدا کردن کار و عقد قرارداد، اداره مهاجرت اون شهر اقدام به صدور اقامت کاری (از جمله Bluecard) شما میکنه. روال این مرحله در هر شهری ممکنه متفاوت باشه؛ معمولاً به این صورت هست که بعد از گرفتن وقت، همراه با مدارک کلی مثله پاسپورت و عکس، قرارداد، بیمه و برگه ثبت سکونت (Anmeldebescheinigung) به اداره مهاجرت مراجعه می‌کنین. احتمالاً کارفرما هم در طی این مراحل شمارو همراهی میکنه.

شنیدم که درصورت عدم موفقیت پس از ۶ ماه ممکنه بشه این ویزارو برای ۶ ماه دیگه هم تمدید کرد. (در قانون اینطور گفته نشده)

ضمناً از سفارت پرسیدم که آیا این ویزا فقط برای تخصص‌های خاص صادر میشه یا نه، که جواب دادند خیر، پس از لحاظ تخصص به گفته ی سفارت آلمان محدودیتی برای صدور ویزای جستجوی کار آلمان وجود نداره.

گویا با این ویزا امکان همراهی خانواده یا همسر نیست؛ جایی نوشته نشده، و بنده هم تا بحال نشیندم. و خب تا حدودی منطقی هم بنظر میاد چرا که شخص هنوز وضعیت مشخص و ثابتی نداره.

قانون رسمی ویزای جستجوی کار آلمان رو میتونین اینجا بخونین.

اقامت جستجوی کار دانشجویان در آلمان
برای دانشجویان اقامتی ۱۸ ماهه صادر میشه و در این بازه ۱۸ ماهه اجازه هرگونه فعالیت کاری وجود داره؛ اما پس از ۱۸ ماه می‌بایست کاری مرتبط با مدرک تحصیلی پیدا کنند. درباره این اقامت هم شنیدم که قابل تمدید هست.

نکته ی خیلی خیلی مهم اینه که به هرحال اون افرادی که مسئول صدور اقامت شما هستن، انسان هستند و ممکنه باهتون راه بیان؛ ممکن هم هست نیان. بستگی به اون طرف داره و نحوه ی برداشتش از قوانین. البته در نظر داشته باشین که همه چی در چارچوب قوانین پیش میره به هرحال.

در اینجا توضیحات خوبی برای دانشجویانی که در آلمان تحصیل کردن ارائه شده. قانون رسمی مربوط به این اقامت رو میتونین در بند چهارم این لینک مطالعه کنین.

مدارک لازم برای ویزای جستجوی کار آلمان
در ایمیلی که از سفارت آلمان دریافت کردم به مدارک ذیل جهت اپلای کردن برای Jobseeker visa اشاره شده:

‌‌نکته: تمام کپی‌ها می‌بایست در کاغذ A4 باشند، حتی اگر مدرک اصلی سایزی متفاوت دارد!
دو سری از تمامی مدارک مربوطه برای درخواست روادید را به صورت جداگانه در دو دسته و به ترتیب ذیل مرتب نمائید.

  1. فرم ویزا یا همون Application Form
  2. عکس جدید گذرنامه‌ای-بیومتریک به ابعاد ۳۵ در ۴۵ میلی‌متر (نباید از ۶ ماه قدیمی‌تر باشه) (لینک اطلاعات سفارت)
  3. پاسپورت (امضا شده) و کپی از صفحات اصلی (۲ و ۳) روی کاغذ A4
  4. شناسنامه همراه با ترجمه رسمی انگلیسی یا آلمانی تأییدشده توسط سفارت آلمان در تهران
  5. مدرک محل اقامت در آلمان مثلا رزرو هتل، یا دعوتنامه‌ی غیررسمی از خویشاوندان یا دوستان که آدرس دقیق مشخص نوشته شده باشه به همراه کپی کارت شناسایی یا پاسپورت اون شخص و مجوز اقامت
  6. مدرک تحصیلی (حداقل کارشناسی)، همراه با ترجمه‌ی رسمی و تایید شده توسط سفارت آلمان در تهران
  7. تاییده ZAB مبنی بر مورد قبول بودن مدرک تحصیلی در آلمان و همچنین معتبر بودن دانشگاه. هردو مورد با استفاده از وبسایت Anabin قابل بررسی هست و می‌بایست پرینت صفحه به هنگام درخواست ویزا ارائه بشن.
  8. سوابق کاری و تحصیلی مانند توصیه نامه از کارفرما و یا اساتید به زبان آلمانی یا انگلیسی
  9. رزومه‌ کاری
  10. انگیزه‌نامه (Motivation Letter) که حداقل به موارد زیر پاسخ بده:
    • تخصص شما و برنامه‌ی کلی زندگی
    • به دنبال چه نوع کار و سمتی هستید؟
    • چرا کشور آلمان رو انتخاب کردین و قصد کاریابی در آلمان دارین؟
    • در کدام مناطق و شهرهای آلمان قصد کاریابی دارین؟ چرا؟
    • نرد کدام کارفرماها قصد اقدام دارید؟ اگر با کارفرمایی قرار مصاحبه گذاشتید یا از قبل ارتباط برقرار کردین، مدارک مربوطه رو همراه پرونده ارائه کنین.
    • اگر با زبان آلمانی آشنایی ندارین، توضیح بدین که چرا؟ آیا برنامه‌ای برای یادگیری دارید یا فکر می‌کنین در حوزه تخصص شما در شروع نیازی به تسلط به زبان آلمانی نیست؟
    • وضعیت سکونت شما در آلمان چگونه خواهد بود؟ (حتی بهتره آدرس محل سکونت یا هتل رو هم ارائه کنین)
  11. مدارکی که اثبات کنه در طول ۶ ماه قادر به ساپورت هزینه‌ها به میزان حداقل ۴۳۲۰ یورو هستید
    • مثل گردش حساب و … (که در اینصورت در ویزای شما قید میشه که باید این رقم رو موقع ورود به آلمان همراه داشته باشین و پس از ورود در یک حساب بانکی در آلمان بلوکه بشه (Sperrkonto)
    • و یا یک تعهدنامه رسمی (Verpflichtungserklärung) از شخصی ساکن آلمان مبنی بر بعهده گرفتن هزینه‌ها
  12. گواهی مبنی بر تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی، در صورت وجود. (دوستانی بودن که سفارت تاکید داشته باید مدرک ارائه کنن و دوستانی هم بودن که بدون مدرک ویزا گرفتن)
  13. بیمه‌ی مسافرتی ۶ ماهه با حداقل پوشش ۳۰۰۰۰ یورو

اقدام برای ویزای جستجوی کار آلمان
جهت گرفتن وقت مصاحبه به وبسایت سفارت آلمان مراجعه کنین. در حال حاضر این روال به این صورت هست که توسط یک فرم، درخواست خودتون رو ثبت میکنین و تقریباً حدود دو هفته ی بعد توسط ایمیل وقت مصاحبه به شما اعلام میشه. در این سیستم ابتدا باید نوع درخواستتون رو انتخاب کنین که برای ویزای جاب سیکر باید گزینه‌ی “اقامتی غیر از پیوند به همسر و یا ازدواج” رو انتخاب کنین؛ در این فرم باید نام و نام خانوادگی، شماره پاسپورت، ایمیل و شماره تلفن تون وارد کنین. تاکید میکنم که خیلی دقت داشته باشین که تمام اطلاعات رو صحیح وارد کنین.

روزی که برای مصاحبه تشریف می‌برید مدارکتون رو مرتب بر اساس چک لیست هایی که در سایت سفارت آلمان ذکر شده آماده و مرتب کنین. در طول مصاحبه بر حسب اطلاعاتی که خودتون ارائه میکنین ممکنه ازتون چند جمله ی خیلی ساده به انگلیسی یا آلمان سوال کنن صرفاً جهت اینکه ببینن بلد هستین.

اون شخصی که با شما مصاحبه می‌کنه تقریبا میشه گفت فقط نقش منشی و کسی که مدارک رو تحویل میگیره و فرم پر میکنه داره؛ ایشون شاید تاثیر زیادی در روند ویزای شما نداشته باشه. پس به هیچوجه استرس نداشته باشید و نگران نباشین. اصلاً به اشتباه اسم این روند رو میگن “مصاحبه”. اصلاً مصاحبه نیست، فرض کنین رفتین بانک و میخواین حساب باز کنین. شما فردی با تخصص هستین و از خداشون هم باشه ?

درنظر داشته باشید هیچ راه دیگری برای گرفتن وقت سفارت آلمان وجود نداره و به حرف افراد و شرکت هایی که دورِ سفارت آلمان هستن اعتماد نکنین ?

ورود به آلمان با ویزای جستجوی کار
کلا در رابطه با تمام ویزاها سفارت از شما میپرسه که چه زمانی قصد سفر دارید و وقتی ویزا صادر میشه یک بازه درنظر گرفته شده که شما مهلت دارین از ویزا استفاده کنین.

بنده خودم تجربه ی این نوع ویزا/اقامت رو ندارم، اما طبق این اطلاعاتی که اداره مهاجرت برلین در اعلام کرده، در حال حاضر روال به اینصورت هست:

  1. سفارت ویزای ورود به آلمان جهت کاریابی رو صادر می کنه و شما
  2. پس از ورد به آلمان معمولاً می بایست محل سکونت خودتون رو ثبت کنین (معروف به Wohnung Anmeldung) اما اگر شرایط این کار به هردلیلی براتون مقدور نیست، استثناً برای این نوع اقامت یک مدرک که سکونت شمارو اثبات کنه کفایت می‌کنه
  3. (با فرض اینکه Anmeldung رو انجام نمیدین هرچند که بهتره انجام بدین) معمولاً باید از اداره مهاجرت شهرتون یک وقت بگیرید و همراه با مدارک ذیل جهت دریافت اقامت جستجوی کار در آلمان تشریف ببرین:
    • پاسپورت
    • یک قطعه عکس بیومتریک
    • مدرک تحصیلی (که مورد تایید در آلمان باشه، مثلاً همراه بودن یک پرینت از وبسایت anabin و یا تاییدیه که از ZAB گرفتین)
    • بیمه (بیمه مسافرتی برای مدت ۶ ماه کفایت میکنه)
    • مدارک اثبات شرایط مالی (گردش حساب انگلیسی، یا نامه رسمی از شخصی که شمارو از لحاظ مالی ساپورت می‌کنه)
    • ۵۰ یورو کارمزد صدور
  4. اقامت شما معمولاً بصورت یک برچسب در یک صفحه‌ی پاسپورت پرینت میشه.

۶ ماه زمان شما جهت کاریابی آغاز شد.

چند نکته
قبل از اقدام برای این ویزا حتماً به ارزیابی خوبی از خودتون برسین و شرایط زندگی و خانواده اتون رو در نظر بگیرین. به هرحال چه کم چه زیاد حدود ۶۰۰۰ هزار یورو از لحاظ مالی، و حدود ۷ تا ۸ ماه زمان برای اینکار باید بگذارید، و دوری از خانواده، دوستان و وطن.

پیشنهاد می‌کنم حتماً قبل از اقدام برای ویزای جستجوی کار آلمان، مدارک و کلاً Job Application اتون رو آماده کنین و مدتی اقدام به کاریابی کنین و یا ببینین براتون پیشنهادی میاد؛ اگر چندبار مصاحبه شُدید و در بدترین حالت قبولتون نکردند اما حس کردید بقولی مرزی شمارو reject کردن، برای ویزای جاب سیکر اقدام کنین.
البته اگر کلاً شرایط خاصی ندارید و از لحاظ مالی، خانوادگی، و وقت مشکلی ندارید و در خودتون می‌بینین که بطور حضوری میتونین کار پیدا کنین، چرا که نه. من شخصاً ترجیح دادم هرموقه شرایط کاری حداقل مطابق با شرایط کاری ایرانم بود اونموقع مهاجرت کنم. این تصمیم خیلی شخصی هست و کاملاً به خودتون بستگی داره.

اگر تصمیتون رو گرفتین که میخواید در آلمان زندگی کنین، شروع به یادگرفتن زبان آلمانی کنین؛ و حتی اگر ویزای جستجوی کار آلمان رو گرفتین، شاید ایده‌ی خوبی باشه که در اون بازه‌ی ۶ ماهه کلاس زبان برید و در محیط تمرین کنین. در طول مصاحبه کاری این مورد برای کارفرما نشون‌دهنده‌ی مصمم بودن شما است.


تجربه‌ی ویزای جستجوی کار آلمان

۱۷ مهر ۱۳۹۷ – مهدی
بنده بعد از سه ماه از تاریخ ورودم به آلمان موفق شدم قرارداد کاری از یک شرکت توی مونیخ بگیرم ، بنده ٣٨ سالمه و بیش از ١۴ سال تجربه در زمینه شبکه و Service Provider رو دارم ، دو روز بعد از ورودم به آلمان جایی نزدیک مونیخ ملده کردم روز سوم حساب بانکی باز کردم و موبایل گرفتم
و شروع به فرستادن رزومه به شرکتهای مختلف رو انجام دادم از تمامی سایتهایی که تو گروه هم لیستش هست شروع کردم ، از لینکداین گرفته تا xing ، stepstoneو … تو این مدت بالای ٢٠ ورژن رزومه و Anschreiben رو عوض کردم و به توصیه دوستان به ازای هر آگهی یک Andchreibenمجزا نوشتم که با استاندارد اینجا سازگار باشه کاری که باید با حوصله و بدون خطا انجام گردد
همزمان کلاس آلمانی ثبت نام کردم و برنامه ام به این صورت بود صبح مطالعه آلمانی و کلاس عصر ها مطالعه متون فنی و شبکه شب ها ارسال رزومه تا ساعت ٢ بامداد روز بعد ، تعداد روزمه هایی که ارسال میکردم زیاد بود
تعداد مصاحبه هایی که تلفنی میگرفتم زیاد بود و بعضی هاشون به مصاحبه دو هم کشیده میشد بعضی ها هم که درجا بدون مصاحبه رد میشد
به شب فکر کردم روشی غیر از سایتهای جستجوی شغل رو پیدا کنم چون خیلی هد هانتر بهم زنگ میزدن و در واقع به دلیل استرسی که داشتم دنباله روش سریعتر بودم ان شد که از طریق looking glass های اینترنتی لیست تمام شرکتهای Service Provider
که سرویس bgp میدن و من توش تخصص دارم رو با وب سایتهاشون پیدا کردم و مستقیم واسشون رزومه میفرستادم بالای ٣٠٠ تا شرکت بود ، که روزی ٨ تا ١٠ تا شرکت رزومه میفرستادم روز سوم ارسال رزومه به این روش ، یکی از شرکتها ظرف ٧ ساعت بهم ایمیل زد (بدون مصاحبه تلفنی) که میخواهیم ببینیمت این اولین مصاحبه حضوری ام بود و دو روز بعدش قرارداد واسم فرستادن
تعطیلات تابستانی باعث شد من دیر کار گیرم بیارم و باعث شد اولین پیشنهاد رو قبول کنم بعد از اتمام تعطیلات تابستانی حدود ١٠ مصاحبه حضوری شهرهای مختلف گرفتم ولی همه رو رد کردن کردم چون قرارداد امضا کرده بودم
بعد از امضای قرار داد ، قرارداد به همراه فرم Stellenbeschreibung
که کارفرما باید پر کنه رو به آوسلندر شهری که ملده هستم بردم و درخواست بلوکارت دادم امروز بعد از ١٧ روز یه مجوز موقت ٣ ماهه به نام Fiktionbescheinigungدادن تا بعدا بلو کارتم بررسی و صادر بشه

۱ خرداد ۱۳۹۷ – ساره
سلام من در تاریخ ۱ خرداد ۱۳۹۷ به سفارت برای دریافت ویزای جستجوی کار به سفارت مهاجرت کردم.
اولا که دوتان در نظر داشته باشند که در سایت جدید سفرات که تازه آپلود شده یزای جستجوی کار و مواردی که نیازه هم آورده شده.
دوم مدارکتون رو که آماده کردین باید دوتا کار مهم انجام بدین: ۱ شناسنامه تون رو که ترجمه کردین باید سفارت هم تایید کنه ۲- در مورد مدارک تحصیلیتون هم همینطوره
یعنی باید قبل از وقتتون از ساعت ۷ تا ۱۰ به بخش تآیید مدارک مراجعه کنید که اینکار رو براتون انجام بدن.
ترتیب مدارک که تحویل میدین خیلی مهمه و مهم تر از اون اینه که هر مدرکی که به اونها تحویل بدین به شما بر نمیگرده یعنی حواستن به اصل مدارکتون باشه.
شما باید ۲ تا دست آماده داشته باشین اول دسته مدارک اصلی رو تحویل میدین
دسته دوم به همون ترتیب کپی اون مدارک رو تحویل میدین
حالا مدارک مورد نیاز:

  • فرم ویزا
  • عکس ۳*۴ جدید ۳ نسخه
  • کپی گذرنامه امضاء شده
  • شناسنامه ترجمه شده
  • رزرو هتل
  • گواهی بانک
  • مدارک تحصیلی و مدارک تایید آنابین یا ZBA
  • گواهی بیمه ترجمه شده و مدارک کاری
  • تمام نامه های مربوط به کارتون و کارهای قبلی
  • رزومه
  • نامه انگیزشی
  • مدرک آموزش زبان آلمانی و انگلیسی

اینکار خیلی طول نمیکشه به شرطی که همه چیز رو آماده داشته باشین
من یک مورد دیگه هم داشتم که خیلی مهم بود و ازمن پرید من با تمام شرکت هایی در ارتباط بودم و به من وقت مصاحبه داده بودن و یا گفته بودن که تنها علتی که الان نمیتونن با من همکاری کنن اینه که من آلمان نیستم. اینها همه رو همراه نامه انگیزشیم بهشون دادم و توی نامه ام هم در موردش نوشتم.
اگر شغلتون جزو وایت لیست آلمانه حتما در نامه انگیزشیتون بهش با رفرنس و شماره اشاره کنید.

۲۹ دی ۱۳۹۶ – مانی
ساعت ۹:۴۵ دقیقه درب رو باز کردن و گفتن کسانی که ساعت ۱۰ وقت دارن وارد بشن. وارد شدم و پس از گیت امنیتی وارد سالن توی فضای باز شدم و از راهروی شماره ۳ وارد شدم و رفتم داخل گفتم برای ویزای جاب سیکر اومدم و بهم گفت برو باجه شماره ۷٫ وارد سالن شدم و باجه شماره ۷ رو پیدا کردم. ۳ نفر جلوی من بودن که ویزای پیوستن به خانواده میخواستن بگیرن. با خوبی و خوشی کارشون انجام شد و بعد نوبت من شد. تمامی مدارک رو به ترتیبی که توی این صفحه گفته شد بهشون دادم و گفت حالا کپی ها رو بده. همشو دادم. توی مدارکم ازم ترجمه رسمی سابقه بیمه ام رو هم گرفت با وجود اینکه نامه از شرکت داشتم ولی اون رو هم تو مدارکم گرفت. ازم سوال هاشو شروع کرد. گفت چند سالته، آیا ازدواج کردی، فرزندی داری؟ چند سالشه؟ بعد ازم انگلیسی پرسید که آیا به زبان انگلیسی تسلط دارید؟ به همون انگلیسی گفتم چون مدرک دانشگاهیم از دانشگاه بین المللی بوده، مسلما زبانم خیلی خوبه. ازم آلمانی سوال کرد که زبان آلمانی بلدی؟ به آلمانی جواب دادم که بله آلمانی ۶ ماه خوندم و ماه گذشته امتحان گوته دادم ولی متاسفانه یک تایل از ۴ تایل رو قبول نشدم و ماه آینده دوباره امتحان میدم و تا زمانی که اینجا هستم زبانم رو ادامه میدم. گفت مدرکی داری از اینکه گوته امتحان دادی؟ گفتم پرینت پروفایلم که نمره هام هست توش رو دارم و تاریخ امتحان ماه آینده هم توش خورده. اونو ازم گرفت و گفت بهتره که یک مدرک از اینکه مشخص بشه داری آلمانی میخونی برات مفیده.
سوالهای دیگری هم ازم پرسید شامل اینکه چرا آلمان رو انتخاب کردی، اگر کار پیدا کردی چکار میکنی و اگر پیدا نکردی چطور؟ من بواسطه اینکه پدرم نزدیک ۲۰ سال در آلمان تحصیل و کار کرده بود، جواب دادم که به فرهنگ آلمانی و تجربه پدرم آلمان رو انتخاب کردم. این رو خاطر داشته باشید که اگر همسر و فرزند دارید، براشون خیلی مهمه که راجع بهشون چطور فکر میکنی. گفتم اگر کار پیدا کنم، اولین کاری که بکنم همسر و فرزندم رو میارم پیش خودم و اگر کار پیدا نکنم برمیگردم.

در آخر ازش سوال کردم که آیا دوره های کاری که توی مدت کار کردنم گرفتم رو ارائه بدم؟ گفت بده یه نگاهی بندازم. اصل هاش رو گرفت و نگاه کرد و گفت بده کپی هاشو بذارم توی پروندت مفیده. سپس قبض رو بهم داد ۷۵ یورو پرداخت کردم و تمام.

امیدوارم اطلاعات من بدردتون خورده باشه، اگر سوالی هم داشتید در خدمتم. در ضمن توی سفارت دوستانی رو دیدم که برای ویزای جاب سیکر اقدام کرده بودند که از طریق شرکت های معروف مهاجرتی پرونده تشکیل داده بودن که مشخص بود پول زیادی هم داده بودن برای این کار. توی پرونده هاشون ترجمه سند ازدواج، پاسپورت های قدیمی و یک سری مدارکی که اصلا لازم نبود رو گفته بودن ببر با خودت.

واقعا به اطلاعاتی که توی این صفحه میبینید اطمینان کنید و وقت گرانبها و پول با ارزش خودتون رو دست شرکت های مهاجرتی ندید. واقعا خودتون میتونید این کار رو انجام بدید و به هیچ کس دیگری احتیاج ندارید.

۱ شهریور ۱۳۹۶ – مریم ا
وقت من ساعت ۱۱ بود که ساعت یک ربع به ۱۱ خانمی از کارمندهای سفارت اومد و پرینت وقتمو نشون دادم و رفتم داخل بعد از اون یک کارمند دیگه اسممو تو قسمت ویزاهای اقامتی پیدا کرد و خط زد و از گیت امنیتی رد شدیم و رفتیم به سمت باجه ها. چون ویزای job seeker اقامتی محسوب میشد گفت قسمت باجه یک بشینم ، دقت کنید اشتباه نشینید که پشت سر ویزاهای توریستی معطل نشید بعد پاسپورت رو تو باجه دید و گفتم تایپ job seeker هستم و شماره نداد و گفت مستقیم برم باجه شش.
موبایل و تبلت رو تحویل دادم و رفتم باجه شش که قبلش اگر نیاز بود میشد کپی گرفت صفحه ایی ۵۰۰ تومن.
باجه شش خانم باحجابی پذیرش میکرد. اصل مدارک رو که دادم گفت مدارک مرتب نیست مگه چک لیست نداشتی ؟ و گفت وقت گرفته میشه اینجوری خلاصه خودش مرتب کرد که طبق ایمیلی که سفارت برای من فرستاده بود نبود! و بهم داد و گفت کپی اینا رو هم به همین ترتیب مرتب کن و بعد بیا ..
ترتیب مدارک :

۱٫ فرم ویزای بلند مدت
۲٫ کپی پاسپورت
۳٫ ترجمه شناسنامه ( مهر دادگستری و وزارت خارجه و تایید سفارت نمیخواد)
۴٫ رزرو هتل
۵٫ ترجمه مدرک کارشناسی با مهر دادگستری و وزارت خارجه و تایید شده توسط سفارت
۶٫ پرینت سایت آنابین از نام دانشگاه
۷٫ پرینت سایت آنابین از رشته تحصیلی
۸٫ گردش حساب بانکی به انگلیسی (معادل ۶۰۰۰ یورو)
۹٫ ترجمه گواهی های کار و سابقه بیمه
۱۰٫ رزومه
۱۱٫ Motivation Letter

سری دوم مدارک هم به همین ترتیب که شامل کپی های مدارک بالا میشه

(من دو مکاتبه ایمیلی با شرکت های آلمانی داشتم و چون شطرنجباز هستم پرینت پروفایلم رو از سایت فدراسیون جهانی شطرنج رو هم دادم گفتم شاید تاثیری در تصمیم گیری داشته باشه)

دقت کنید فقط ترجمه ها رو بدید و اصل مدارک اونجا نمونه من یکی از گواهی های کارم اصلش موند که امیدوارم بتونم پس بگیرم چون گفت هیچ کدوم از مدرک ها رو پس نمیدن

بعد دو قطعه عکس بیومتریک ۳٫۵ در ۴٫۵ رو ازم گرفت

این سوالات رو که میپرسید توی فرمی یادداشت میکرد جوابامو :

-اسم ، آدرس ، سن ، مجرد یا متاهل ، مدرک تحصیلی
-چطوری با این نوع ویزا آشنا شدی ؟ من گفتم دوستم بهم گفت و بعد خودم راجعبش سرچ کردم ( خانمی اونجا قبل من در جواب این سوال گفت سایت سفارت رو دیدم ! که در جواب خانم محجبه داخل باجه بهش گفت ما تو سایت سفارت راجع به job seeker مطلبی نداریم!)
– کدوم شهر میخوای بری ؟
– تا حالا آلمان رفتی؟
– مدرک زبانت کو ؟ گفتم ندارم گفت پس چه جوری میخوای کار پیدا کنی؟ گفتم من برنامه نویسم و شرکتهای انگلیسی زبان زیادن اما آلمانی هم شروع کردم و دارم میخونم
– انگلیسی بگو چرا آلمان رو انتخاب کردی و کار شرکت فعلیت و قبلیت چی بوده (در مجموع دو تا سوال انگلیسی پرسید)
-بعد از شش ماه چی کار میکنی اونجا ؟ گفتم اگر شغل مناسب پیدا کنم میمونم وگرنه برمیگردم
-اقوام درجه یک داری در آلمان؟
-شغلت چیه ؟
-هزینه هاتو اونجا چه جوری میدی ؟ گفتم خودم میدم و در حسابم معال ۶۰۰۰ یورو پول دارم
-شماره موبایل و آدرس

گفتم پاسپورتهای قبلیم که ویزاهای شینگن داخلش هست رو بدم که گفت نیازی نیست و ظاهرن سفرهایی اروپایی که رفتین تاثیری در تصمیم گیریشون نداره

بعد پاسپورتمو پس داد و گفت برم صندوق ۶۰ یورو پرداخت کنم و جواب رو ۸ تا ۱۰ هفته دیگه میدن

دو نفر دیگه هم که نقص مدارک داشتن دیدم که مدارکشون رو گرفت و بهشون گفت که بعدن بیارن مدارک رو تحویل قسمت نقص مدارک بدن مثلن خانمی بود که رزومه ، حساب بانکی و motivation letter نداشت و یا آقایی بود که اسم رشتش داخل آنابین نبود و گفت تاییدیه zab هنوز براش آماده نشده و خوبیش این بود که پذیرش شدن.

۲۳ مرداد ۱۳۹۶ – عقیلی
امروز ۲۳ مرداد من وقت مصاحبه داشتم. مدارکم دادم و خانمی که تحویل میگرفت خیلی خوش برخورد بود .مدارکو مرتب کرد و طبق اونا از من خواست که نسخه دوم رو بچینم.
ترتیب هم فکر کنم به این صورت بود: فرم سفارت. کپی پاس. ترجمه شناسنامه. ترجمه مدرک کارشناسی . تاییدیه zab. نامه رزرو هتل. تامکین مالی. سوابق کاری و قرلردادها و توصیه نامه ها. رزومه. انگیزه نامه.
نکته: بیمه میاز نبود. سندملکی نیاز نبود.
زبان: من مدرک زبان نداشتم. به المانی از من سوال پرسید متوجه نشدم و همون سوال رو به انگلیسی پرسید.
سوالشون خیلی ساده بود : کارشرکتتون چی هستش؟
بعد انگشت نگاری رفتم صندوق و شصت یور رو پرداخت کردم.

برای سفارت فقط کارشناسی ولی درصورت نیاز به ارسال مدارک یه موسسه zab از دیپلم تا اخرین مدرک لازمه.
هتل برای چند روز کافیه من با هتل a&o مکاتبه کردم و برام رزرو کردن.بدون پرداخت هزینه
گردش حساب و مانده که بش میگن تمکین مالی برای سه ماه باید بگیرید و مبلغ حدودا ۲۸ میلیون باید باشه البته این رقم معادل ۶ هزار یورو هستش

قط مدرک کارشناسی و شناسنامه تایید وزارت می خواد و فقط مدرک کارشناسی تایید سفارت لازم داره.
تمکین مالی برید بانک که حساب دارید بگید گردش حساب سه ماهه اخر به لاتین و مانده حساب رو میخوام.
بقیه مدارک به انگلیسی یا المانی باشن کافیه اگر هم نیستند بدین فقط ترجمه بشن.

۲۴ تیر ۱۳۹۶ – کیان
هفته گذشته ساعت ۱۳ وقت سفارت داشتم بیست دقیقه زودتر رسیدم ولی متاسفانه حدود ساعت ۱۴ بود در رو باز کردن و تونسیتم بریم داخل، از گیت امنیتی که رد میشین یه باجه هست که دوباره نام و ساعتتون رو چک میکنه و ازم پرسید ساعتت چنده گفتم ۱۳ که پرسیدم چرا در رو انقدر دیر باز کردن و گفت جلسه داشتیم و نمیتونستیم پذیرش کنیم، بعد گفت مستقیم برو باجه فلان، یک خانمی در باجه بود که مدارک رو دادم و شروع کرد سوال و جواب های متعدد ولی نه عجیب غریب فقط در مورد پرونده وهم ثبت اطلاعات میکرد، شاید یه ۴۰ دقیقه ای کار من طول کشید، در آخر یه برگه داد گفت برو صندوق پرداخت کن و چندتا نقص هست که باید رفع بشه، اول یه کسر کپی بود که گفت بگیر بیار ، دوم تاییدیه سفارت برای مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهیم بود ، و سوم تاییدیه مدرک دکترایی که از خارج از ایران گرفته بودم از سایت kmk یا همون Anabian ، و چهارم Motivation Letter

این موارد رو مدنظر داشته باشید:

۱٫ خیلی میگن آلمانی ها شاید خوب برخورد نمیکنن، ولی بهتون بگم جزء بهترین انسانهان، من چندین کشور اروپایی رو رفتم، اینو بدونید خیلی انسانهای مرتب، منظم و اصولی هستن و خیلی دوستانه، حداقل برای من تا حالا اینطور بوده، توی سفارتش هم که این برام اثبات شد، یکی از یکی برخورداشون بهتر.
۲٫ برای نقص مدرک اذیتتون نمیکنن یا پرونده رو نگیرن و فقط میگن باید بیاری
۳٫ برای تایید مدارک الان وقتی شده و باید وقت تاییدیه مدارک بگیرید
۴٫ در مورد زبان بلد بودن یا نبودن، فقط سوال میکنه آلمانی بلدی که من گفتم صفر و خیلی سخته و گفت انگلیسی بلدی گفتم بله خوب، که به انگلیسی پرسید چرا آلمان رو انتخاب کردی و برنامت چیه که منم به انگلیسی کامل پاسخ دادم
۵٫ راستگو باشید تا نه شما ناراحت بشین نه اونا


مهاجرت کاری به آلمان با مشاغل Whitelist

چندین بار تابحال در وبلاگ سوال شده که برای مهاجرت کاری به آلمان ، آیا بجز رشته های تخصصی/مهندسی و بدون داشتن مدرک دانشگاهی، امکان کار پیدا کردن در آلمان برای کارهای فنی مثل نقاشی، جوشکاری و … هم هست یا خیر. جوابش تقریباً بله هست؛ قبلاً چند بار به توضیحاتی راجع به این مورد برخورده بودم و مختصر پاسخ داده بودم، ولی اینبار تصمیم گرفتم مطلبی در اینباره بنویسم و چندتا منبع خوب رو در قالب این مطلب معرفی و لینک کنم.
لطفاً توجه داشته باشین بنده بجز این مواردی که در این صفحه نوشتم هیچ اطلاعاتی ندارم، برای هرگونه اطلاعات بیشتر باید خودتون تحقیق کنید؛ جه با استفاده از لینک‌هایی که در این صفحه معرفی شدن و بررسی سایت‌های سازمان‌ها و ادارات مربوطه در آلمان و حتی مکاتبه با آن‌ها، تحقیق از سفارت آلمان در تهران، و همینطور جستجو در اینترنت.

در راستای قوانین مهاجرت کاری به آلمان ، بعد از اقامت Bluecard، انواع اقامت‌های کاری و اقامت‌های موجود برای دانشجویان، دولت آلمان به این نتیجه رسید که باز هم نیاز مبرم به نیروی کار از خارج دارن، نه تنها در مشاغلی که نیاز به به تحصیلات آکادمیک یا تخصص سطح بالا دارن، بلکه در مشاغل و تخصص‌های فنی که با دوره‌های فنی کوتاه‌مدت قابل انجام هستن، مثل نقاشی، جوشکاری، پرستاری سالمندان، تکنسین برق و …
مثلاً طبق بررسی‌ها، با توجه به پیر بودن جامعه‌ی آلمان، در سال ۲۰۲۵ آلمان به ۱۵۵ هزار پرستار خانگی/سالمند نیاز داره!

از اول جولای سال ۲۰۱۳، بر اساس قانونی که میتونین اینجا بخونین، اداره کار آلمان هر شش‌ماه لیستی رو منتشر میکنه بنام مشاغل Whitelist.

اگر شغل مدنظر شما در این لیست وجود داشته باشه، جهت مهاجرت کاری به آلمان برای این دسته از مشاغل، قدم بعدی ارزشیابی مدرک و دوره ای هست که شما برای اون کار گذروندین. برای این کار باید به وبسایت Recognition in Germany یا به آلمانی Anerkennung in Deutschland مراجعه کنین. در این وبسایت پس از وارد کردن نام شغلتون (که قبلاً در اون لیست پیدا کردین) توضیحی راجع به اون شغل و وظایف اون ارائه شده. بعد باید شهری که قصد دارین در اونجا کار کنین رو وارد کنین و وبسایت روال ارزشیابی و نهاد مسئول این کار در اون شهر به همراه اطلاعات تماسش رو نشون میده.

در این وبسایت همینطور اطلاعات تماسی برای سرویس‌های مشاوره رایگان ارائه شده که در زمینه ارزشیابی و اینکه دقیقاً مشخص بشه که عنوان شغل شما چی هست، کمک میکنن.
وقتی که اقدام به ارزشیابی کنین، نهایتاً به شما مدرکی ارائه میشه که نشون میده شما دانش و تخصص لازم جهت اون شغل خاص رو دارید و میتونین برای دریافت ویزا به سفارت مراجعه کنین.
البته ممکن هست که به شما این مدرک ارائه نشه و بگن که باید دوره‌ی خاصی رو در آلمان بگذرونین تا ارزشیابی شما تکمیل بشه؛ برای اینکار اقامت خاصی صادر میشه که اتفاقاً در وبسایت سفارت آلمان توضیحاتی در اینباره داده شده که میتونین اینجا بخونین. متن بخش مهمی از توضیحات یک فایل قدیمی‌تر از سفارت آلمان در تهران هست که فایل اصلی اخیرن از روی وبسایتشون حذف شده:

نیرو های کار متخصص شاغل که به عنوان حرفه های ضروری در «فهرست مثبت» (مانند مشاغل بیمارستانی، نگهداری از سالمندان) یا مشاغل دارای قوانین جدی، که نیازمند مدرک دانشگاهی هستند (مانند پزشکان)، می توانند از این امکان استفاده نمایند. برای این کار، تشخیص برابری ارزش کامل مدارک شغلی، از سوی نهادهای مربوطه تایید کننده در آلمان الزامی است. به دلیل کمبود دانش نظری، توانمندی های عملی یا تجربه، این امر همیشه بطور فوری امکان پذیر نیست. در اینصورت نهادهای تایید کننده می توانند اطلاعیه‌ای صادرنمایند که در آن تخصص های فعلی موجود، توضیح، کمبودهای تشخیص داده شده، تشریح گردیده و لزوم انجام موارد تطبیقی جبرانی تعیین شده باشد (اطلاعیه کمبود پیش‌نیاز). برای جبران کمبودهای تشریح شده، می توان طبق ماده a 17 قانون اقامت، یکی از اهداف اقامت درخواست گردد:

انجام یک دوره آموزشی (ماده ۱۷a، بند ۱ قانون اقامت): در صورتیکه در اطلاعیه کمبود پیش نیاز، کمبودهای تخصصی، عملی یا زبانی درج شده باشند، امکان انجام یک دوره آموزشی مناسب تا مدت ۱۸ ماه به همراه یک امتحان پایانی وجود دارد. هنگام درخواست چنین اجازه اقامتی، وجود یک پیشنهاد کاری الزامی نیست. میان یک دوره آموزشی که بیشتر عملی است و یک دوره آموزشی «مدرسه ای» (کلاس زبان، دوره های تکمیلی تحصیلی یا نظایر آن) تفاوت وجود دارد. در صورتیکه (پس از ارزیابی برابری ارزش مدارک شغلی و آموزشی) پیشنهاد کاری برای شغل آینده وجود داشته باشد، فرد می تواند طی دوره آموزشی، فعالیتی که در ارتباط تنگاتنگ با همان حرفه است (به عنوان نیروی کمکی) داشته باشد. در صورتیکه هنوز پیشنهاد کار معینی وجود نداشته باشد، اقامت می تواند پس از تعیین برابری ارزش، تا مدت یک سال جهت جستجوی شغلی متناسب با تخصص حرفه ای، تمدید شود. فعالیت کاری جانبی غیر مرتبط با دوره آموزشی، در هر دو مورد، تا ده ساعت در هفته مجاز است.

انجام امتحان (ماده ۱۷a، بند ۵ قانون اقامت): به محض این که یک پیشنهاد کاری برای فعالیت شغلی آتی وجود داشته باشد، امکان صدور اجازه اقامت فقط جهت انجام آزمون صالحیت کاری مورد نیاز در خصوص ارزیابی تخصص حرفه ای خارجی وجود دارد (بدون دوره آموزشی پیشین). این اجازه اقامت از زمان انجام آزمون تا اعالم نتیجه امتحان اعتبار دارد. فعالیت کاری درچارچوب این دوره اجازه اقامت، مجاز نیست.

اطلاعات سفارت آلمان در تهران جهت این نوع اقامت، و مدارک لازک رو میتونین اینجا بخونین.

پیشنهاد می‌کنم قبل از هرگونه اقدام برای مهاجرت کاری به آلمان از تصمیمتون مطمئن بشین.
من فکر می‌کنم برای این قبیل مشاغل زبان آلمانی جزو ملزومات خواهد بود چون بیشتر با مردم سروکار خواهید داشت اما شاید این امکان هم وجود داشته باشه که زبان رو در آلمان یاد بگیرید اما کلاً پیشنهاد من اینه که اگر تصمیمتون برای مهاجرت کاری به آلمان قطعی هست و علی الخصوص برای این نوع مهاجرت، از قبل در ایران شروع به یادگیری زبان آلمانی کنید.

در طول این مطلب، لینک های مختلفی در رابطه با قوانین مهاجرت کاری به آلمان ، روال کار، ارزشیابی، سفارت و … ارائه شدن؛ لطفاً حتماً همه‌ی این‌ها رو مطالعه کنین چون منبع قانونی و رسمی اون‌ها هستن.

مجدداً عرض میکنم، دقت کنین که تمام این کارها رو خودتون میتونین بدون هیچ کمکی انجام بدین و هیچ هزینه‌ی خاصی نداره بجز آماده کردن (و درصورت نیاز ارسال مدارک به آلمان جهت ارزشیابی) و وقت ارزشمندتون جهت مطالعه و نحقیق. بنظرم خیلی ارزش داره که خودتون اطلاعات کسب کنین و این کار رو انجام بدین تا اینکه الکی هزینه کنین (با توجه به اینکه خیلی وقت ها هم متاسفانه برخی شرکت ها و افراد سواستفاده میکنن از ندونستن ما). و از همه مهم‌تر، بنظرم اگر نتونین این کارها رو خودتون انجام بدین، احتمالاً زندگی سختی در خارج از کشور خواهید داشت.


زندگی در آلمان

مطالب زندگی در آلمان مربوط به زمانی هست که بنده بیشتر آلمان بودم و در جامععه‌ی آلمان حضور بیشتری داشتم، اما تقریباً از اواخر ۲۰۱۵ در آلمان فعالیت کاری خیلی کمتری دارم و بیشتر زمان کاریم در هلند یا سوئد هست؛ برای همین ممکنه کمی یکسری چیزا تغییر کرده باشه علی‌الخصوص پس از اتفاقات ناخوشایندی که این روزها در دنیا می‌افته…. همینطور دید شخصی من هم بشدت نسبت به آلمان، زندگی در آلمان و آلمانی‌ها تغییر کرده اما کلیت مطلب تغییری نکرده.

در این مطلب سعی میکنم بطور خلاصه به برخی جوانب زندگی در آلمان بپردازم و هر از گاهی اون هارو با سایر چالش‌هایی که به ذهنم میرسه گره بزنم. برحسب نیاز و سوالاتی که ممکنه بشه شاید در آینده مطالب مفصل‌تری رو برای هر موضوع درباره‌ی زندگی در آلمان بنویسم.

معمولا وقتی مهاجرت میکنین و بعد از مدتی با دوستان و آشنایان قدیمی تماس میگیرین، اولین سوالی که ازتون می پرسن اینه که: «آلمان چطوره؟ خوش میگذره؟ زندگی در آلمان خوبه؟ اگه خوبه که ماهم جمع کنیم بیایم»

این یکی از کلی ترین و سخت ترین سوالانی هست که میشه پرسید؛ و در عین حال من رو هم یکم ناراحت میکنه. اما من همیشه این جواب مشابه رو میدم: «خوبه. خدارو شکر. اما بستگی به این داره که از زندگیت چه توقعی داشته باشی و سلایقت توی زندگی چی باشه»

واقعیت امر اینه که من راضی ام؛ اما این رضایت نسبی هست. همونطور که قبلا گفتم بستگی داره که دنبال چی میگشتین و چه هدفی داشتین و خب پر واضحه که هر کاری یکسری مزایا داره و یکسری معایب. برای اینکه خودتون نتیجه گیری کنین من سعی میکنم یکسری موضوعات مختلف مربوط به زندگی در آلمان رو از دیدگاه شخصی خودم مطرح کنم.

غالب رفتارها و برخوردها در آلمان دوستانه اس، علی الخصوص بخاطر بدنامی که از آلمان ها در گذشته در تاریخ ثبت شده، خیلی تلاش می کنن با نشون دادن رفتار خوب دیدگاه سایر مردم رو نسبت به خودشون تغییر بدن و این واقعا مشخصه که اتفاقاتی که در گذشته رخ داده واقعا باعث خجالت زدگی و شرمندگیشون هست. البته خب هرجایی آدم خوب و بد داره و نمیشه گفت که ۱۰۰درصد جامعه آلمان رفتار دوستانه ای دارن و اصلا شما برخورد نادرست نمیبینی. اما غالبا میشه گفت آلمانی های آدم بدی نیستن ولی خب شاید خیلی دوستانه و صمیمانه نباشن مثه ما ایرانی‌ها. و خب حضور شدید ملل مختلف در آلمان، مخصوصا در برلین، مونیخ، فرانکفورت و سایر شهراهای بزرگتر آلمان باعث شده که جامعه دست خوش تغییراتی بشه و بیشتر به یه محیط بین الملیی تبدیل بشه. یا مثلا اگر سمت کلن و هامبورگ برین انقدر ایرانی زیاد هست و رستوران و مغاره های ایرانی که باورتون نمیشه.

مثلا در برلین، آخرین زبونی که شما در خیابون میشنوین آلمانی هست. البته زبان رسمی تمام ادارات و حتی تمام تابلوهایی که در سطح شهر می بینین آلمانی هست و تقریبا هیچی انگلیسی نمی بینین. متاسفانه ۹۰درصد وب سایت ها هم به زبان آلمانی نوشته شده و زبان انگلیسی درنظر گرفته نشده. ولی از جهت دیگه تقریبا بیش از ۶۰ درصد جامعه آشنایی به زبان انگلیسی دارن و جوابتون رو می‌تونن تا حدودی به انگلیسی میدن، مخصوصاً نسل جوان‌تر که از تسلط خوبی به انگلیسی و گاهی حتی یک یا دو زبان دیگه برخوردارن.

برگردیم به بحث رفتار؛ نظر شخصی من اینه که روابط در ایران خیلی دوستانه تر و صمیمانه تر بود. قبول دارم که خیلی اوقات این صمیمیت باعث برخی مشکلات، اختلافات و دخالت ها میشد اما بازهم بنظرم خوبیاش بیشتر از بدیاش بود. آلمانی ها از لحاظ روابط عاطفی نسبت به ما ایرانی ها خیلی ضعیف تر هستن. شایدم قوی تر هستن و خیلی خوب خودشون رو کنترل میکنن. همیشه روابط دوستانه اشون در یک چارچوب خاصی هست. واقعا برای من عجیب بود وقتی نه از یک نفر بلکه در سه مورد دیدم که برای دیدار با بستگانشون مثله مادر از یکی دو هفته قبل هماهنگ میکردن! شاید چندتا عامل در این قضیه موثر بوده؛ یکی اتفاقات تاریخی و جنگ جهانی و دیگری آب و هوا. مطالعات زیادی نشون داده که در آب و هوای سرد خیلی وقتا مردم خشک تر و کمتر ارتباطات صمیمانه دارن.

ولی یه نکته ای که خیلی به چشم میاد همیشه اینه که وقتی کمکی از دستشون برای کسی بربیاد دریغ نمیکنن و واقعا سعی میکنن تا بهت کمک کنن و پشتیانت باشن. از قناعت و صرفه جویی گرفته تا کمک به هم نوع و نیکی و پرهیز شدید از دروغ و غیبت… شاید همین موارد باعث شده که اینجا بهترین دوستان من آلمانی باشن. در جامعه ی آلمان شما اصلا به رخ کشیدن و کلاس گذاشتن رو نمی بینین! همه در یک سطح هستن، همه انسان هستن! حالا در هر شرایطی که باشن! اصلا کسی به کسی فخر نمیفروشه… جالبه بدونین اینجا حتی در رده های غنی جامعه خیلی از وسایلشون رو دسته دوم تهیه میکنن! حتی گروه هایی هست که وسایلی که نیاز ندارن رو بطور رایگان به دیگران میدن. و اون دیگران هم افراد فقیر یا بی پولی نیستن. اعتفاد دارن که وقتی از یک وسیله یا لباس میشه استفاده کرد و هنوز عمر خودش رو نکرده نباید دور ریخت!

در همین راستای صرفه جویی در ۸۰درصد خونه ها شرکت ها ادارت و … کولر وجود نداره! چون تقریبا فقط دو تا سه ماه سال گرم هست. اونم اغلب گرمایی بینی ۱۵ تا ۲۵ درجه. در فصل سرد سال هم در برخی ساختمون ها شب ها از ساعت ۱۲ تا ۴ یا ۵ صب سیستم های گرمایشی رو برای صرفه جویی انرژی خاموش میکنن!

سیستم حمل و نقل عمومی در اغلب شهرها قوی و بسیار سر وقت هست. البته بین شهرهای آلمان برلین بزرگترین و قوی ترین سیستم حمل و نقل رو داره. شما در برلین اصلا ماشین نیاز ندارین و هرجایی که بخواین برین با انواع مختلفی از سیستم ها حمل و نقل میتونین جابجا بشین. وخب مشابه ایران خودمون شما با یک بلیط میتونین از همه این سیستم ها استفاده کنین. اما نکته ای که سیستم حمل و نقل آلمان رو جالب میکنه اینه که درگاهی برای نشون دادن بلیط نیس٫ اصطلاحا به این سیستم میگن Honor System. همه ی مردم بر اساس وجدان خودشون بلیط رو خریداری میکنن! البته گاها بعضی مامورین در ایستگاه های شلوغ و مرکزی تر وارد قطار میشن و بلیط هارو چک میکنن که خب قطعا اگر بلیط نداشته باشین جریمه اش اصلا قشنگ نیست. صرفا برای اینکه نام برده باشم سیستم های حمل و نقل رو:

و خب بجز این سیستم ها استفاده از دوچرخه هم جزیی از فرهنگ آلمان هست و معمولا حداقل در زمان هایی که دما ۱۰ درجه به بالاس شاید از هر ده نفر ۶ نفر از دوچرخه استفاده میکنن.
شاید خودم در رابطه با سیستم حمل و نقل مطلبی کامل نوشتم اما خوندن مطلب دوستم آقای خشایار حاجیان خالی از لطف نیست. ایشون یک مطلب خوب هم در رابطه با زباله ها و تفکیک زباله در مبدا نوشتن که اون رو هم اینجا میتونین بخونین. خلاصه اینکه اینجا در هرحونه شما چند نوع سطل مختلف میبینین برای انواع زباله ها و خودتون همون اول تفکیک میکنین و بعد نهادهای مربوط زباله ها رو جمع آوری میکنن.

نکته ی خیلی مهم دیگه در رابطه با زندگی در آلمان، قانونمندی شدید این جامعه اس، متاسفانه باید بگم که طی این مدتی که در اینحا زندگی کردم قانون شکن ترین افرادی که در آلمان دیدم اولش خودم و بعدش متاسفانه برخی همطونان گرامی یا سایر مهاجرین خاورمیانه‌ای بودن. اینجا اگه نگم ۱۰۰درصد اما ۹۰درصد قوانین اجرا میشه! بماند که چقدر قوانینی هست که شاید از دید اولیه ما دست و پاگیر و الکی باشه…

مثالی که خیلی گاهی منو اذیت میکنه: برخی عزیزان بر اساس شرایطی که شاید تحت خطر بودن به هر دلیل صحیح یا غلطی به اینجا پناه آوردن؛ کاری به اون ها ندارم. اما متاسفانه یه سری از دوستان هستن که بدون هیچ مشکلی در گذشته و به قولی مایه‌داری، اومدن اینجا از راه های خیلی عجیبی (که واقعا بنظرم باعث تخریب شان و منزلت و عزت خودشون هست)، و حالا از دولت و جامعه ی آلمان به عنوان کسی که پناه آورده اینجا، کمک مالی میگیرن؛ اما در کار سیاه میکنن پول سیاه میگیرن؛ زندگی ای شاید پوچ و بیهوده رو ادامه میدن و کاملا در شرایطی که واقعا عذر میخوام، «مفت خوری» نامیده میشه زندگی میکنن. جالبه که مثلا من در برخی گروه های ایرانی میبینم یک عزیز ایرانی قصد شروع بکار و سرمایه گذاری داره تا بیزنسی مثلا داشته باشه و برخی راهنمایی میکنن که «نه! مگه عقلت کمه! بشین پول کمکی بگیر و کار سیاه بکن و زندگی راحت….» یا راه های خیلی غیر انسانی مثه که اینکه «با یه آلمانی ازدواج کن مخش رو بزن» و ازین حرفا… واقعا ما به کجا رسیدیم؟ آیا این زندگی بی هدف نیست؟ آیا این سربار بودن جامعه نیست؟ کمک هزینه هایی که این دوستان میگیرن از مالیات سنگینی که امثال من پرداخت میکنن تامین میشه و این باعث میشه که دید مردم نسبت به افرادی که حتی به دلایل واقعی به اینجا پناه آوردن بد بشه. شخصا من خیلی خوشحالم اگر مالیاتی که میدم به دستی اونی برسه که واقعا نیازمنده اما وقتی توی جامعه ی اینجا برخی از این دوستان رو می بینم واقعا شوکه می شم.

دوباره برمیگردم به یه مطلبی که اوایل نوشتم، واقعا باید بررسی کرد و دید هدف از مهاجرت و زندگی در آلمان یا هرجای دیگه چیه. واقعا اینجوری نمیشه که بگیم بریم ببینیم چی میشه و خدا چی میخواد. قطعا خدا برای هیچ بنده ای بد نمیخواد اما بنده هم باید با تلاش و فکر و منطق تصمیم گیری کنه.

از اینا بگذریم؛ اگر قصد دارین با عزت و منزلت مهاجرت کنین، راحت هست اما واقعا باید قبلا تجربه کاری خوب یا دانش خوب و تحصیلات خوب داشته باشین. تخصص در هر چیزی. حتی مثلا میگم نجار متخصص. گاهی بعضی از دوستان که بامن صحبت میکنن اینجوری براشون تداعی شده که من در ایران نشسته بودم پام روی پام و همه چی برام فراهم بوده و بدون تلاش و تجربه و زحماتی که در دوران کودکی و جوانیم (بین ۱۶ سالگی تا ۲۲سالگی) کشیدم، همینجوری الکی و شانسی جاب آفر میگرفتم. نه! من بجای اینکه مثلِ عموم همسن های خودم بیشتر وقتم رو صرف تفریح کنم، نشستم و مطالعه کردم و تخصص کسب کردم و کار کردم. نمیگم کسی که تفریح میکنه اشتباه میکنه. منظورم اینه که برای موفقیت در یک بازه هایی باید سختی کشید زحمت کشید و از یکسری چیزها گذشت.

قبل تر حرف از مالیات شد بد نیست اینو بدونین که مثلا اگه شما در سال ۲۵۰هزار یورو درآمد قبل از مالیاتتون (gross یا در آلمانی brutto) باشه بعد از کسر بیمه و مالیات و کمک هزینه احتماعی و این حرفا، حقوق خالصتون (net یا در آلمانی netto) میشه حدود ۱۵۰ هزارتا. البته حقوق خالص اندکی بر اساس مجرد یا متاهل بودن و یکسری شرایط خاص ممکنه تغییر کنه. اگر اسختدام شده باشین بیمه و مالیات و سایر کسورات رو کارفرما خودکار از حقوقتون کم میکنه. اما اگر خودتون شرکت داشته باشین یا freelance باشین خودتون باید پرداخت کنین و یکسری روال اداری خاص داره که از حوصله ی این مطلب خارجه اما چون شرایط خودم به این گونه هست اگر بعداً سوالی شد و دیدم نیاز به توضیحات بیشتر داره حتماً در خدمتتون خواهم بود.

یه نکته مهم راحبه حقوق بگم. متاسفانه در ایران خیلی اوقات به خودمون اجازه میدیم از دارایی ها و حقوق هم جویا بشیم. در خارج از کشور این یکی از زشت ترین رفتارهاست.

بجز حقوق و یا درآمد شرکتی/freelance هرنوع پولی که وارد حساب های بانکیتون بشه هم میتونه تحت مالیات قرار بگیره. متاهلین باید آخر سال اجبارا اظهارنامه ی مالیاتی بفرستن و هزینه ها و درآمدهاشون رو ذکر کنن (چون متاهلین در خوشه ی خاص مالیاتی قرار میگیرن و درصد کمتری مالیات پرداخت میکنن؛ البته در شرایطی که فقط یک نفر شاغل باشه). بعد از اظهار درآمد، درصدی از برخی هزینه هارو ممکنه اداره مالیات از مالیات پرداختی کم کنه و برگردونه. مثلا هر هزینه ای که مستقیما مربوط به کار باشه حتی بلیط مترو. باید رسیدهارو نگه داشت و آخر سال در اظهار نامه مالیاتی ثبت کرد. و نهایتا با یک نامه نتیجه بهتون میاد و اگر شما طلبکار باشین یه چک هم همراه نامه هست. گاهی هم ممکنه کاملا حساب هاتون بررسی بشه و اگه خلاف مالیاتی صورت گرفته باشه یا پولی وارد حسابتون شده باشه که اظهار نکرده باشین جریمه های سنگین بدنبال خودش داره.

ضمنا اینجا بیمه برای همه اجباری هست و خب مبلغش هم بر اساس شرکت بیمه و سن و شرایط سلامتی و تعداد فرزندان و … تا حدودی میتونه متغیر باشه. معمولا برای یک زوج متاهل با بیمه Public بنام TK که مثلا بهترین بیمه هست حدود ۱۵درصد درآمد قبل از مالیات هست. البته این یک سقفی داره که سقفش برای شخص متاهل میشه ماهی ۷۵۰ یورو. البته با پرداخت این بیمه شما موقع ویزیت دکتر و یا برخی درمان ها و عمل/جراحی ها هزینه ای پرداخت نمیکنین و فقط کافیه کارت بیمه اتون رو نشون بدین. در موقع خرید دارو هم ۵ یوروی اولیه رو پرداخت میکنین و البقای با بیمه. البته نه هر دارویی. فقط داروهایی که مستقیما دکتر شما تشخصی داده که برای بهبودتون اجباری هست. در انتهای هر سال هم شرکت های بیمه معمولا یه مبلغی رو برمیگردونن.

میشه نتیجه گرفت کسری درآمد زیاده اما خب نتیجه اش رو هم در امنیت جامعه، عدم اختلاف طبقاتی شدید و سایر مزایای اجتماعی که وجود داره میشه دید.

جالبه بدونین شما ممکنه توی خونتون حتی تلویزیون نداشته باشین اما در آلمان هزینه ای هست که ماهیانه برای هرخونه حدود ۱۸ یورو برای گسترش و حمایت از شبکه های تلویزیونی و رادیویی پرداخت میشه! تاکید میکنم حتی اگر تلویزیون و رادیو نداشته باشین!

شاید سوال پیش بیاد که این بیمه و مالیات وحقوق و حق تلویزیون و این موراد رو دولت چجوری میفهمه. قضیه اینه که شما به محض ورود و سکونت در آلمان اولین کاری که میکنین Anmeldung یا به انگلیسی Registration هست. این اولین قدم هست. حتی قبل از اینکه برین اداره مهاجرت و بخواین کارت اصلی اقامتتون رو تحویل بگیرین باید این کار رو کرده باشین. توسط این قضیه بطور خودکار تمام سیستم های دولتی آلمان و شرکت هایی که با دولت کار میکنن دقیقا میدونن که شما کی هستین و کجا ساکن هستین. و خب طبعا وقتی هم میخواین حساب بانکی باز کنین این مورد مشخصه… برای همینه که میگم خیلی قانونمنده ?

اینجور بگم که بدون ثبت کردن سکونت شما هیچکاری در آلمان نمیتونین بکنین… هیچی!

خب بحث دیگه ی زندگی در آلمان خورد و خوراک هست که باز هم برمیگرده به عقاید شخصی هر کس، اما خب فروشگاه های حلال کم نیست و ازین بابت مشکلی نخواهید داشت. و در اغلب مراسم هایی که برگزار میشه معمولا به فکر سایر مذاهب هستن و غذاهایی هم هست که برای ما قابل خوردن باشه. در واقع این احترام رو برای عقاید شخصی ما قایل میشن. جالبته بدونین اینجا یک روز ماه رمضان من با یک دوست آلمانی همراهش رفته بودم بیرون. ایشون میخواست نهار بخوره اما وقتی فهمید ماه رمضان هست و روزه نه تنها غذا نخورد بلکه این فلسفه رو ستایش میکردن که چقدر جالبه براش و میگفت فکر میکنم روزه گرفتن برای نظم و انظباط روحی خیلی خوبه. اما جالب تر اینه که برخی از دوستان ایرانی که اینجا می بینم به عقاید دیگران احترام نمیگذارن و مثلا اگه کسی روزه بگیره شروع میکنن به نصیحت کردن و تحمیل عقاید خودشون درصورتی که شخصا ممکنه شما اصلا هیچی به اون نگفته باشی و اصلا کاری نداری که اون چیکار میکنه و به عقاید اون کاملا احترام میگذاری و راجبش قضاوت نمیکنی اما اون ها که دم از روشن فکری و تفکرات مدرنیزه میزنن همین اصل اول رو رعایت نمیکنن…

شاید شنیده باشین که معمولا جوامع ایرانی در خارج از کشور زیاد همبستگی ندارن، چیزی که متاسفانه به وضوح در سایر ملیت ها دیده میشه و میبینی که پشت هم و همراه هم هستن. شاید یکی از ساده ترین علل گسستی ایرانیان خارج از کشور همین عدم احترام به عقاید همیدگه اس!

از نظم براتون بگم که در آلمان برای ۸۰ درصد کارهای روزمره از اداری و بانکی گرفته تا دکتر و آرایشگاه و … معمولا باید وقت بگیرین! و اگر سر وقت نرسین ممکنه مثلا دکتر دیگه قبولتون نکنه!

یک نکته ی دیگه که الان یادم اومد کاغذبازی هست. آلمانی ها عاشق کاغذبازی هستن. پس اگر قصد اومدن به آلمان دارین و فکر میکردین که در ایران سیستم های الکترونیکی کم جا افتادن بدونین ایران از این جهت نسبت به آلمان فوق العادس٫ شبکه ی شتابی که ما در ایران داریم و بدون هیچ مشکلی هرجایی که باشیم و مشتری هر بانکی که باشیم میتونیم پول برداریم و پرداخت کنیم، اینجا وجود نداره! اگر شما مشتری بانک آ باشی و بخوای از خودپرداز بانک ب پول برداری حداقل ۵ یورو کارمزد ازت کم میشه! یا مثلا اگر بخواین وجهی رو به یک حساب دیگه انتقال بدین حداقل ۲۴ ساعت گاهی تا ۷۲ساعت طول میکشه!!!! اینجا همه ی مغازه ها کارت قبول نمیکنن! بعضیا فقط کارت های خاصی رو قبول میکنن بعضی ها هم وقتی خریدتون از یه حدی بیشتر باشه کارت قبول میکنن و باز از همه بدتر بعضی مغازه ها اگه بخواین کارت بکشین کارمزد میگیرن!

البته دولت و نهادهای مختلف دارن سعی میکنن که سیستم های الکترونیکی و روال های دیجیتال رو بیشتر کنن اما این حرکت کندهو علتش هم اینه که خیلی از افراد در سیستم هستن که اگه این روال های کاغذی و manual‌ نباشه اونا بیکار میشن…

اگر بخوام تیتروار این مطلب رو جمع بندی کرده باشم:

  1. آلمان خیلی قانونمنده
  2. مردم آلمان رفتار خوبی دارن اما نمیشه گفت همیشه دوستانه
  3. مردم آلمان عموما به هم نوعان کمک میکنن، از هر قوم و ملتی که باشن.
  4. صمیمیت و جنس رفاقتی که در ایران هست اینجا نیست!
  5. آلمانی ها به عقاید همه انسان ها احترام میگذارن
  6. سیستم حمل و نقل در آلمان تقریبا قوی و خرید بلیط بر اساس وجدان شهروندان هست.
  7. زباله ها در منزل تفکیک میشن.
  8. اگر قصد مهاجرت داریم، با شان و منزلت مهاجرت کنیم
  9. باید تلاش کرد و برنامه ریزی داشت و زحمت کشید چون موفقیت الکی و شانسی و ساده نیس
  10. کسری بیمه و مالیات در آلمان زیاده، و نتیجه ی مثبت پرداختش تقریباً به چشم میاد اما ضعف‌های زیادی هست
  11. بنظرم سیستم های الکترونیکی در ایران بیشتر از آلمان استفاده میشه.

مالیات در آلمان – بازپس‌گیری مازاد مالیات بر درآمد

مالیات در آلمان و علی الخصوص مالیات بر درآمد یکی از مواردی است که بسیار جای بررسی دارد. با توجه به سوالاتی که گاهی در وبلاگ راجع به مباحث مالیات در آلمان شد، اولین مطلب در این زمینه را به توضیح کلیات مالیات بر درآمد در آلمان می‌پردازیم.

از اولین زمانی که درآمد کسب کنید، با این نوع از مالیات در آلمان سروکار خواهید و درواقع می‌توان گفت مالیات بر درآمد (Einkommensteuer) مهمترین مالیات در آلمان هست.
همه‌ی افراد شاغل در آلمان، و حتی افرادی که سکونت رسمی آن‌ها در آلمان هست اما در کشور دیگری درآمد دارند، به نحوی بطور سالانه بر اساس درآمد، مالیات پرداخت می‎کنند. برای کارمندان مالیات بطور خودکار درکنار سایر کسورات توسط کارفرما کسر و پرداخت می‌شود اما افرادی که فعالیت خوداشتغالی دارند، شخصاً یا توسط وکیل (مشاور مالیات) نسبت به اظهار درآمد و پرداخت مالیات اقدام می‌کنند.

در آلمان، برای سال ۲۰۱۷، ۸۸۲۰ یورو از درآمد اشخاص مجرد و ۱۷۶۴۰ یورو برای یک خانوار متاهل، معاف از مالیات هست؛ یعنی اگر شخص مجرد یا خانوار متاهل کمتر یا مساوی این اعداد درآمد در آلمان داشته باشند، هیچ مالیات بر درآمدی پرداخت نمی‌کنند.

نرخ مالیات بر درآمد، بر مبنای سود شما، یعنی درآمد منهای هزینه‌های مربوط کار محاسبه می‌شود و درصد آن بین ۱۴ تا ۴۲ متغیر است. جهت محاسبه مالیات در آلمان میتونین از این لینک یا این لینک استفاده کنین.
درنظر داشته باشید که این نرخ صرفاً بر اساس سود نیست، بلکه عواملی همچون وضعیت خانوادگی نیز در محاسبه آن تاثیرگذار است؛ از لحاظ بحث مالیات در آلمان افراد به ۶ دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

  1. شخص مجرد
  2. شخص مجرد اما دارای فرزند
  3. متاهلی که درآمدش از همسرش بیشتر باشد (یا همسرش در آلمان درآمدی ندارد کلاً)؛ در این حالت همسر در گروه ۵ مالیاتی آلمان قرار می‌گیرد
  4. زوج متاهلی که هر دو درآمدی نزدیک دارند؛ در این حالت درصد مالیات هردوشخص برابر خواهد بود با درصد مالیات شخصی که درآمد کمتری دارد
  5. همسر فردی که در گروه سوم قرار گرفته است و درآمد کمتری از همسرش دارد (یا درآمد ندارد)
  6. افرادی که بیش از یک شغل دارند

نهایتاً در پایان سال، با اظهار درآمد توسط اظهارنامه مالیات در آلمان ، شخص می‌تواند از دولت درخواست کند تا پرداخت مالیاتی را بررسی کرده و چنانچه مازاد مالیات پرداخت شده است، آن مازاد به او برگشت داده شود که در ادامه به چگونگی این امر می‌پردازیم.

بازپس گرفتن بخشی از مالیات در آلمان!

راساس گزارش Frankfurter Allgemeine Zeitung هر آلمانی به طور متوسط هر سال ۹۰۰ یورو از مالیات پرداختی را از دولت بازپس می گیرد. اما با استفاده از نکات زیر امکان رسیدن به مبالغ بالاتر از این نیز وجود دارد.

خدمات آنلاین برگرداندن مالیات در آلمان
روش معمول برای پر کردن فرمهای مالیات در آلمان استفاده از نرم افزار ELSTER است که می توانید از این لینک آن را دانلود کنید. در این لینک می توانید راهنمای جامعی در مورد فرم های متفاوت و نحوه پر کردن آنها پیدا کنید. درصورتی که استفاده از این نرم افزار برای شما گیج کننده است می توانید از سایت SteuerGo استفاده کنید. در این سایت کلیه فرمها به صورت انگلیسی ارائه شده است. همچنین این سایت برای بازگرداندن مالیات بیشتر شما را راهنمایی می کند و در پایان نیز مبلغ حدودی بازگشتی را به شما نشان می دهد. در انتها امکان ارسال الکترونیکی این فرمها نیز با پرداخت ۲۵ یورو امکانپذیر است.

آماده سازی کلیه مدارک لازم
به خاطر داشته باشید که وقتی شما برای برگرداندن مبلغ خاصی از مالیات در آلمان اقدام می کنید حتما باید مدارک لازم برای اثبات آن را نیز داشته باشید (مثلا رسید یا فیش پرداختی). بعد از ارسال فرمها ممکن است اداره مالیات از شما برای ارائه این مدارک درخواست کند.

هزینه های جابجایی برای کار
اگر در طول یک سال مالیاتی شما برای کارتان جا به جا شده‌اید، می توانید آن را به عنوان هزینه‌ی مربوط به کار (Werbungskosten) درج کنید. بر اساس گفته های مشاور مالیاتی مهاجرتی Peter Scheller از هامبورگ حتی اگر جابجایی شما در یک ناحیه باشد و به وضوح زمان رفت و آمد شما به محل کار را در مجموع حداقل یک ساعت کاهش دهد این قاعده معتبر است.

هزینه های محاسبه شده شامل جابجایی جعبه ها، وسایل حمل، هزینه غذا و هزینه های اقامت موقت را شامل می شود. همچنین هزینه های محل اقامت قبلی در صورتی که جابجایی باید قبل از زمان خاصی انجام می شده است که بتوان به صورت قانونی قرارداد را لغو نمود.

شما همچنین میتوانید هزینه های کار پردازی جهت یافتن خانه ی جدید برای اجاره و افزایش هزینه های تحصیل برای فرزندانتان را که به واسطه جابجایی متحمل شدهاید را درج کنید.

اگر شما محل اسکان خود را تغییر دادید ولی این جابجایی مربوط به شغل شما نبوده، شما ممکن است حتی بتوانید بعضی هزینه هایی که متحمل شده را مانند Haushaltsnahe Dienstleistungen کسر کنید. با توجه به وب سایت Finanztip.de این هزینه ها شامل هزینه های کارگران جهت بازسازی ها نیز خواهد شد که در ادامه تشریح خواهد شد.

هزینه های کار در منزل
اگر شما از منزل کار خود را انجام میدهید و جایگزینی از طرف کارفرما برای شما وجود ندارد، شما می توانید در سال حداکثر ۱۲۵۰ یورو را بابت فضای کار (بخشی از اجاره منزل) از مالیات خود کسر کنید. معلمان، مترجمان و بازاریابها ممکن است به طور مداوم دور کاری داشته باشند.

این مبلغ بر اساس اجاره خانه و با توجه به ابعاد اتاقی (اتاق نشیمن، اتاق اضافه و غیره) که در آن کار می کنید محاسبه شود. شما همچنین می توانید خدمات رفاهی آن اتاق را نیز کسر کنید.

هزینه های مربوط به کار، بدون توجه به کم بودن آنها
قهوه یا ناهار با یک مشتری، یک میز جدید در خانه جهت انجام کار، لباس های مناسب جهت مصاحبه کاری، خودکار، کاغذ، قبض تلفن و همه ی این موارد مربوط به کار که از جیب پرداخت میکنید میتوانند به عنوان هزینه های حرفه ای کسر گردند. این همچنین شامل هزینه های رفت و آمد خواهد شد، که بر اساس نزدیک ترین مسیر رفت و آمد محاسبه خواهد شد.

اگر شما مجبور به سفر کاری باشید، کارفرمای شما احتمالا هزینه های پرواز و اقامت را پوشش خواهد داد. ولی اگر موارد دیگر مانند غذا بخشی از بودجه شما نبود، آلمان حداقل بخشی از آن را پوشش می دهد. سفرهای بین ۸ تا ۲۴ ساعت ۱۲ یورو را شامل خواهد شد و سفرهای بیش از ۲۴ ساعت به ازاء هر روز این مبلغ ۲۴ یورو خواهد بود. هزینه های کم دیگر مانند حمل و نقل عمومی جهت کار در طول سفر محدودیتی با سقف ۱۰ یورو در روز دارند.

هزینه های بازسازی منزل
اگر باید کار را در منزلتان انجام دهید، شما می تواند ۲۰ درصد هزینه های سرویس های معمول شامل باغبان ها، شیشه پاک کن ها، نظافتچی های دود کش را تا سقف ۴۰۰۰ یورو کسر کنید. برای به کارگیری افراد با مشاغل خاص مانند تعمیرکار سقف، تعمیرکار یا هر بازسازی دیگر، شما می توانید ۲۰ درصد تا سقف ۱۲۰۰ یورو را کسر کنید (Scheller).

حتی مستاجر ها هم میتوانند هزینه های تعمیر را کسر کنند
معمولا صاحب خانه هزینه های تعمیر و نگهداری ساختمان (Betriebskosten) را از مستاجر ها دریافت می کنند. شما ممکن است این بخش را در قرارداد اجاره خود مشاهده نمایید. از آنجایی که مستاجر ها در تعمیرات مشارکت می نمایند آن ها نیز می توانند این هزینه ها را کسر نمایند، ولی باید بتوانند این مبالغ را از طریق یک اظهار نامه از مالک خانه دریافت نماید (Scheller).

هزینه های مراقبت از کودک
برای والدین، هزینه نگهداری از کودک می تواند بخش عمده ای از هزینه ها باشد. ولی خوشبختانه در آلمان، این هزینه ها میتواند به عنوان (Sonderausgaben) از مالیات پرداختی شما کسر گردد. بر اساس قانون تا ۴۰۰۰ یورو به ازاء هر کودک کمتر از ۱۴ سال می باشد. این قانون همچنین برای فرزندان بالای ۱۴ سال که بنا به ناتوانی جسمی توانایی مراقبت از خود را ندارند، نیز صدق میکند.

هزینه های نگهداری از بچه شامل، مراقبت روزانه و پرستار کودک می باشد. VLH توصیه می کند که این پرداخت ها باید به صورت انتقال وجه بانکی باشند نه نقدی. هزینه های غذا و بازی قابل کسر شدن نمی باشند.

حتی اگر مادربزرگ یا پدربزرگ از کودک خردسال نگهداری کنند، شما همچنان می توانید هزینه های رفت و آمد را در صورتی که به آنها پرداخت می کنید به عنوان هزینه مراقبت کسر نمایید. VLH توصیه می کند که در مورد اعضای خانواده شما باید یک قرارداد کوچک با امضای آنها تنظیم نمایید که نحوه مراقبت از کودکان و نحوه پرداخت هزینه های رفت و آمد را مشخص می نماید.

انتخاب مشاور مالیاتی
اگر شما خویش فرما یا Freelancer با شرایط مالی و حسابداری کمی پیچیده هستید، پیدا کردن یک مشاور مالیاتی می تواند در انتها به نفع شما باشد، به خصوص اگر بتواند ۱۰۰۰ یورو از Finanzamt به شما برگرداند.

Scheller از هامبورگ و همچنین Expat Tax در مونیخ به صورت تخصصی به مهاجران در مورد مالیاتشان کمک می نماید. سامانه جستجوی رایگان Ageras نیز به شما جهت یافتن بهترین حسابدار یا توجه به نیاز های شما کمک می کند.

آماده سازی برای سال مالی آتی
بخشی از تشکیل پرونده برای بازگشت مالیات شما نگهداری از اسناد پرداخت هزینه های بسیار مهم است. در هنگام آماده سازی مدارک شما ممکن است متوجه شوید که موارد بسیار زیاد دیگری بود که می توانستید از مالیات خود کسر کنید ولی رسید ها را نگه نداشته اید.

پس شروع کنید به یادگیری تشکیل پرونده برای سال آینده تا همه چیز را برای سال آینده ساده تر نمایید.

۸ نکته‌ی کوتاه در مورد آلمان!

وقتی از ایران میپرسن اونجا چجوریه و یا زندگی در آلمان چطوره، میمونم چی بگم اما این چیزا براتون عادی میشه! خودم که تا قبل اینکه بیام آلمان فکر میکردم آلمان یه لابراتوار بزرگ هست همه دارن تحقیق میکنن ?

یک؛ اول از هرچیزی به این فکر میکنی آیا پول اتوبوس و مترو بصرفه هست یا نه؟ البته اگر دانشجو باشی که کارت دانشجویی داری!? ولی یه نگاه میکنی میبینی اگر مسیر نسبتا کوتاه هست و لاین دوچرخه هم تو خیابون هست، پس اول میری دوچرخه میگیری. خیلی ها هم در آلمان به این روش حمل و نقل میکنند. جالبه بدونین در هلند شهری وجود داره که تردد ماشین ممنوع هست، فقط ?

دو؛ اینجا زمان خیلی زود میگذره طوری که باورت نمیشه! من خودم ایران در طول روز دانشگاه میرفتم! کار میکردم! ناهار و استراحت داشتم! مامان بزرگم رو سر میزدم! یه خیابون گردی هم داشتم! تازه انقدر شب وقت داشتم که تورنت بازیم شروع میشد ? اما اینجا صبح بلند میشی سرتو برمیگردونی میبینی شب شده! ? خلاصه تعجب نکنید.

سه؛ خب حالا یه نکته‌ی خوشمزه در باب زندگی در آلمان ! دونر کباب یا کباب ترکی ناجی شما در اوقات گشنگیست ? هرجا بچرخی یه دونری میبینی ?

چهار؛ وقتی میگن قلب اروپا یعنی از اینجا همه شهر های اروپایی رو میتونی بری! کمتر ایرانی اومده آلمان همه اروپا رو نرفته باشه! ولی فکر کن نروژ باشی ? اصلا فکرشم عذاب آوره. نه اینکه زندگی در آلمان خیلی با زندگی در نروژ متفاوت باشه یا نروژ بد باشه، اتفاق نروژ خیلی زیباس و واقعاً کشور خوبی هست. منظورم از جهت مرکزیت بود.

پنج؛ آلمانی ها خیلی سیگار میکشن! کلا دلیل دور همی های بعد ناهار و استراحت، وقت کشیدن سیگار هست! حواستون باشه سیگاری نشید که عجیب تو خرج میوفتید!

شش؛ اینجا بیای یاد میگیری زباله هارو تفکیک کنی! بیو! زباله خشک! کاغذ! شیشه! مواد سخت مثل آهن، چوب و وسایل خونه رو هم ماهی یک بار شهرداری اعلام میکنه بزارید جلو در و میان میبرن؛ در غیر اینصورت باید هزینه بدید برای حمل!

هفتم؛ معماری خونه ها اصلا مثل ایران نیست، بیشتر اتاق اتاق هست برا همین وسواس به خرج ندید، از شمال تا جنوب همینه!

و در آخر، همه رستوران های زنجیره ای باید خودتون چیزایی که خوردید رو جمع کنید و میز رو خالی تحویل بدید!

به آلمان خوش آمدید

منبع: وبلاگ محمد مقدس. در صورت وجود هر گونه سوال در زمینه مهاجرت به این بلاگ مراجعه کنید.