نسل جوان از داستان موفقیتهای معجزه آسای خود اخباری دارند و این را میتوان به عصر انفجار اطلاعات و تحولات فناوری امروزی نسبت داد. به لطف اینترنت، فناوریهای مدرن و راههای جدید انتشار دانش و اطلاعات بسیاری از مردم جهان به منابع عظیمی از اطلاعات دسترسی دارند. شاید هم علت اصلی موفقیتهای چشمگیر نسل جدید در مقایسه با نسل های پیشین در این است که نسل جدید آغوش خود را برای استفاده از اینترنت و فناوریهای مدرن باز کرده است، اما نسلهای پیشین همچنان از روزنامه ها و صنعت چاپ استقبال و حمایت میکنند. امروزه اینترنت در قالب گوشیهای هوشمند و تبلت در جیب های ماست و مردم هزاره جدید این واقعیت را پذیرفته اند که تمامی زندگی خود را برای یادگیری چیزهای جدید صرف خواهند کرد و از انجام دادن این کار نیز خرسند هستند. نسلهای امروزی بیشتر می آموزند و خودشان بخت موفقیتشان را رقم میزنند. این ریشه برتری آنها در مقایسه با نسلهای قبل است؛ ولی آنها چگونه این کار را میکنند؟

شاید رویای ثروتمند شدن به شیوه افرادی مانند بیل گیتس برای همه دست یافتنی نباشد، اما همه این امکان را دارند که ظرف مدت مشخصی میلیاردر شوند؛ ولی این امر مستلزم نهادینه کردن برخی عادتهای پولی، نظیر کم خرج کردن و بیشتر پس انداز کردن، است. راه ثروتمند شدن از طریق برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی طی نمیشود؛ زیرا این تبلیغات تلویزیونی قصد دارند به شما القا کنند که تنها از طریق «خریدکردن» ثروتمند میشوید، نه «پس اندازکردن». متاسفانه تنها حاصل برنامه های تبلیغاتی گودی زیر چشم به دلیل کم خوابی است! بنابراین اگر وقت و پول خود را برای رفتن به این سمینارهای ثروت یا خرید نوارهای ویدئویی در این باره صرف کنید، تنها چیزی که عایدتان میشود «بدهی بیشتر» است. حقیقت این است که اگر آنقدر خوشوقت باشید که ثروت هنگفتی به ارث ببرید، میتوانید مسیر خود را به سمت رفاه پیش ببرید. گرچه ممکن است شیوه بیل گیتس برای تبدیل شدن به فردی ثروتمند دست نیافتنی به نظر برسد، میلیاردر شدن، قطعا برای کسانی که از سنین جوانی شروع به تقویت عادات صحیح میکنند دست نیافتنی نیست؛ البته هر فرد، در هر سنی، میتواند عادات کاهش بدهی و افزایش ثروت را در خود تقویت کند.

جیسون فلوری، مدیر یک گروه مشاوره‌ای ارث و میراث، میگوید: «بخشی از فرهنگ ما میگوید برای رسیدن به چیزی اول باید ادای آن را درآورد؛ مثال برای ثروتمند شدن اول باید ادای ثروتمندان را درآورید؛ اما بدهی همیشه مردم را از رسیدن به این موفقیت بازمیدارد. آنها اغلب بدهی میخرند و برای همیشه زیر بار قرض میروند، درحالیکه خرج کردن کمتر از درآمدی که کسب میکنیم، داشتن شیوه زندگی متعادل و بسنده نکردن به یک موفقیت و پیشرفت بهترین راه برای رسیدن به ثروت است». عوامل و رویکردهای فراوانی وجود دارند که میتوانند به شما در رسیدن به موفقیت و کسب ثروت کمک کنند. افراد ثروتمند معمولا از شیوه های مختلفی برای رسیدن به اهدافشان استفاده میکنند که البته همه این شیوه ها به یک جا ختم میشود. ما اینجا هستیم که درباره برخی از این رویکردها و رفتارهای زندگی خوب که میتوانند در رسیدن به این هدف در زندگی کمکتان کنند راهکارهایی به شما ارائه کنیم.

اهداف شما را در مسیر پیش روی ثابت‌ قدم می‌کنند

داشتن یک تصویر ذهنی خوب و کامل از آنچه میخواهید به دست آورید به شما کمک میکند به سوی آن هدف گام بردارید؛ البته ممکن است در طول راه به راحتی حواستان پرت شود و از اهدافتان چشم بردارید؛ به علاوه، فکر کردن به این آرزو که «چگونه میتوانم میلیونر شوم؟» و تکرار این آرزو در ذهنتان چیزی نیست که بتوان نام آن را هدف گذاشت؛ حتی فرد بیخانمانی نیز که در زیر پلی زندگی میکند این آرزو را دارد. اینها بیشتر آرزو اندیشی است، اما آنچه شما لازم دارید تعیین اهداف است. شما باید تعیین کنید در زندگی چه میخواهید و تنها آن وقت است که برای رسیدن به آن اهداف برنامه ریزی میکنید؛ با این حال هیچگاه خود را به اهداف بلند مدت محدود نکنید. به خاطر داشته باشید اهداف کوتاه مدت در این میان تاثیر بسزایی میگذارند و می‌توانند به شما در دستیابی سریعتر و زودتر به اهداف بلندمدت کمک شایانی کنند؛ اما همیشه مقصد نهاییتان را در ذهن داشته باشید و از تمامی قدرت و توان خود برای تحقق آن استفاده کنید.

حرفه خود را با تعقل انتخاب کنید

بیایید روراست باشیم؛ انتخاب شغل مناسب تنها در حرف آسان است. وقتی دنبال شغلی خوب هستیم اغلب مخلوطی از آرزوهای درونی را در نظر میگیریم، تحقیق میکنیم و از توصیه های افراد استفاده میکنیم که تصمیم خود را بگیریم. در این میان خانواده و دوستان و دیگر افراد مورد اطمینان شما تصور میکنند میدانند چه چیزی برای شما خوب است، همینطور قلب شما یک چیز میگوید و عقلتان نیز چیزی کاملا متفاوت، هم همین اوضاع را پیچیده تر میکند؛ ولی نسل امروزی آگاه است که میتوان مسیر شغلی که عقل به آنها پیشنهاد میشود و خواسته های قلبی را با هم داشت، به شرطی که به درستی تحقیق کرد. امروزه میتوانید از بسیاری از منابع رایگان برای داشتن تصویری روشنتر از وضعیت اقتصادی کنونی و چشم اندازهای شغلی کمک بگیرید. اطمینان پیدا کنید تصمیمات خود را براساس حقایق واقعی همچون وضعیت اقتصادی اتخاذ میکنید که میدانید واقعیت دارند؛ مطمئن باشید با پیروی از این شیوه هیچگاه اشتباه نخواهید کرد

ارتباطات خود را حفظ کنید و گسترش دهید

از این توصیه برداشت اشتباه نکنید؛ حرف من این نیست که فقط با افراد پولدار معاشرت کنید، بلکه باید ارتباطاتی را با افرادی که مانند خودتان به دنبال همین هدف هستند ایجاد کنید. داشتن یک شبکه ارتباطی همانطور که اهداف خود را پیگیری می‌کنید از اهمیت بسیاری برخوردار است. احتمال تحقق اهداف به دست جمعی از افراد که هدف مشترک دارند بسیار بیشتر از انجام دادن آن به دست یک فرد تنهاست. گاهی در زندگی ممکن است با افرادی آشنا شوید که میتوانند زندگی شما را از این رو به آن رو کرده، در دستیابی به اهدافتان نقش بزرگی ایفا کنند. راههای زیادی برای انجام دادن این کار وجود دارند. یکی از بارزترین آنها استفاده از شبکههای اجتماعی است؛ ولی شما باید این کار را در دنیای واقعی هم انجام دهید. هیچ پل ارتباطی را قطع نکنید و تلاش کنید شبکهای از ارتباطات را برای خود ایجاد کنید؛ برای مثال، اگر در دانشگاه تحصیل میکنید، میتوانید شبکه بسیار عظیمی از ارتباطات را با همکلاسی هایتان و دوستان آنها و دیگر دانشجویان دانشگاه خود ایجاد کنید. امروزه دانشجویان بیش از دیگر افراد از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند و همین امر به شما در یافتن ارتباطات جدید کمک شایانی خواهد کرد؛ همچنین میتوانید با همکاران قدیمی و کنونی، شرکای تجاری و دیگران ارتباط تخصصی و تقویت شده ای را برقرار کنید. حتی اگر یک ارتباط در حال حاضر به نظر بی ربط برسد، ممکن است در آینده فرصتهای مغتنمی را برای شما به همراه داشته باشد؛ چه کسی میداند که در طول مسیر چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اینترنت بهترین دوست شماست

قطعا بسیاری از جوانان امروزی به خوبی آگاه اند که اینترنت چه عظمت  و قدرتی دارد و هنوز زمینه های رشد آن به پایان نرسیده است. اینترنت جایی است که بسیاری از جوانان نیمی از عمر خود را در آن میگذرانند. در حقیقت هر چیزی که بخواهید، از ایده های کسب و کار گرفته تا راه هایی برای گسترش تجارت خود، همه، را میتوانید در اینترنت بیابید. جایگاه خاص شما هر جا که باشد، اهداف کسب و کاری شما هر چه باشند، اینترنت میتواند از طرق مختلفی به شما کمک کند. می‌توانید بدون آنکه سر کلاسهای حقیقی بنشینید، از طریق اینترنت دوره های خاص را بگذرانید و مدارک معتبری نیز دریافت کنید؛ البته این به معنای آن نیست که در اینترنت غرق شوید و ارتباطات خود با دنیای واقعی را به طور کامل قطع کنید. برای ایجاد ارتباط، بازاریابی، موقعیت های تجاری، سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، تحقیقات رقابتی و هر چیزی که فکرش را بکنید میتوان راهی یافت که بهصورت آنلاین انجام شود. شما میتوانید در اتاق گرم و نرم خود بنشینید، قهوه خود را میل کنید و تنها با استفاده از یک لپتاپ و اینترنت لوگویی را برای یک شرکت تجاری در ازبکستان طراحی کنید یا دادههای یک شرکت چینی را در سیستم وارد کنید و از همه این راهها درآمدهای زیادی کسب کنید. در یک کلام میتوان گفت فرصتهای طلایی در اینترنت بی پایان هستند.

افراد موفق را الگوی خود قرار دهید و از آن‌ها درس بگیرید

داستان و شیوههای موفقیت افرادی را که در سنین جوانی موفق به انجام این کار شده اند الگوی خود قرار دهید. شاید داستان خالق شبکه هایی چون فیسبوک یا واتساپ را خیلی ها بدانند؛ چون از شبکه اجتماعی آنها استقبال بسیار زیادی شد. درباره این آدمها تحقیق کنید و ببینید آنها از چه روند فکری استفاده کردند که به جایی که اکنون قرار دارند برسند؛ چه چیزی الهام بخش آنان برای رسیدن به اهدافی بود که داشتند و چگونه به این موفقیت بزرگ دست یافته اند؟ خلاقیت و الهام بهترین متحدانی هستند که میتوانید در محیط کسب و کار داشته باشید و وقتی با سختی ای مواجه میشوید، در حفظ انگیزه به شما کمک میکنند.

از دوران جوانی خود بهره کامل را ببرید

به طور حتم افراد جوان با انتقادات و تایید نداشتن بیشتری از سوی قدیمیترها رو به رو میشوند، اما نباید اجازه دهید که این امر شما را مایوس کند. آنها بیشتر از شما تجربه دارند، اما شما نظم دنیای جدید را بسیار بهتر از آنان درک میکنید و علاوه بر آن میتوانید ۱۵ ساعت در روز کار کنید. پنج تا ۶ ساعت بخوابید و سپس بازگردید و باز هم ۱۵ ساعت کار کنید. بسیاری کارها هستند که جوانان میتوانند بهتر از افراد مسنتر انجام دهند؛ یکی از آنها داشتن ابتکار بیشتر در سازگاری با چیزهای جدید است. از طرفی جوانترها در مقایسه با افراد میانسال و پیر چیزهای جدید را بهتر و با سرعت بیشتری یاد میگیرند؛ بنابراین به جوانی خود تکیه کنید که از تجربیات نسلهای پیشین بیاموزید، نظرات تجاری جدید به دست آورید و درک بهتری از شغل خود داشته باشید. اجازه ندهید انتقادات آنها ترس و نگرانی در شما را ایجاد کند.

ترس در موفقیت هیچ جایی ندارد

بعضی چیزها هستند که بخت شما برای پولدارشدن را ویران میکنند و در این میان میتوان به ترس اشاره کرد. ترس میتواند شما را به شکست بکشاند یا کاری کند که از بسیاری از فرصتهای پیش آمده در زندگی به راحتی عبور نکرده، از آنها بهره برداری نکنید. رایجترین آنها این است که Lمن خیلی جوانمK و این مورد بدترین آنهاست. تنها به این دلیل که جوان هستید به این معنی نیست که نمیتوانید کسب و کاری عالی داشته باشید و خیلی ها هستند که با کسب و کار موفقشان این را اثبات کرده اند. اگر شما خود را جدی نگیرید، هیچکس دیگری نیز شما را جدی نخواهد گرفت. بدون ترس از انتقاد دیگران یا ترس از شکست پیش بروید و ایدههای خود را عملی کنید، بعدها برای این کار از خود تشکر خواهید کرد. جوانی پر از ظرفیت است و بهترین سازمان دهنده تغییرات محسوب میشود. شما نباید هرگز به خود اجازه دهید که باور کنید ظرفیت رسیدن به چیزی را ندارید.

سرمایه و پول خود را به گردش در آورید

خیلی وقت است که از دوران انباشتن پول، نگهداری آنها در حساب پس انداز و انتظار برای دریافت بهره آن گذشته است. حال این کار وقت بسیار زیادی طلب میکند و ممکن است از رشد کاری شما ممانعت کند. ممکن است یافتن شغل برای جوانان ترسناک باشد، اما کارهای بسیاری وجود دارند که شما میتوانید در منزل انجام دهید که بتواند دستاویزی برای شروع کارتان باشد. پس انداز برای سرمایه گذاری یکی از شیوههای کار با پول است. شما باید با سرمایه گذاری در امور جدید، پول خود را برای پولسازی بیشتر به کار اندازید؛ البته سرمایه گذاری نیز خطرهایی دارد؛ بنابراین اگر میخواهید در کاری سرمایه گذاری کنید، بهتر است طرحی برای خود داشته باشید و پیش از هرگونه اقدامی در مورد حوزه سرمایه گذاری مورد نظر خود تحقیق و احتمال موفقیت و همچنین خطرات احتمالی را به طور کامل ارزیابی کنید.

با غریزه مصرف‌گرای خود بجنگید

والدین ما در سیستم «مصرفگرایی» رشد کردند و به تدریج آن را پذیرفتند. نسل ما کمی متفاوت است. ما در جامعه ای که غرق در مصرف گرایی بود متولد شدیم و بخش بزرگی از نسل ما نیاموختند چگونه با آن دست و پنجه نرم کنند. آنها با تبلیغات رنگارنگ به هر سو کشیده میشوند و اگر با آخرین مدها هماهنگ نباشند، افسرده میشوند. پولدارها چیزهایی میخرند که آنها را پولدارتر میکند، اما افراد فقیر چیزهایی را میخرند که افراد پولدار را پولدارتر میکنند. درک همین موضوع برای درگیری با غریزه مصرف گراییتان کافی است. تلاش کنید در دام تبلیغات رنگارنگ نیفتید. اگر به این تبلیغات توجه کنید، پس از مدت کوتاهی هر آنچه ببینید میخواهید و پول خود را از این طریق به هدر خواهید داد. یاد بگیرید هزینه های خود را به آن چیزهایی محدود کنید که واقعا نیاز دارید، نه آن چیزهایی که فکر میکنید باید داشته باشید. اگر میخواهید ثروتمند شوید و همچنان ثروتمند باقی بمانید، باید کمتر از آنچه به دست می آورید خرج کنید. به خاطر داشته باشید صرفه جو بودن به معنای خسیس بودن نیست، بلکه به معنای آن است که شما تلاش میکنید پولی را که با مشقت بسیار به دست آورده اید در راههای مناسب خرج کنید.

از شکست نهراسید

از شکست و اشتباه نترسید. به جوانی خود به چشم دورهای نگاه کنید که ۱۰ میتوانید در صورت شکست در انجام دادن کاری آن را بارها تکرار کنید. درحقیقت، شکست در انجام دادن کاری به این معناست که شما در حال تلاش هستید. اگر در راحتی و آسایش به سر میبرید و به هیچ مشکلی برنمیخورید، شاید به این معناست که گام بلندی برنداشته اید. اگر اوضاع آنگونه طبق برنامه پیش نرود، اسمش تجربه است. این تجربیات در طول زندگی همواره با شما خواهند بود و بینش و از دنیای اطراف به شما درک عمیقتری خواهند داد.

این مطلب اولین بار در ماهنامه آینده روشن منتشر شده است.