چرا رزومه اهمیت دارد؟
وقتی می‌خواهید دنبال کار بگردید رزومه  مهم‌ترین حلقه ارتباط شما با شغل و کارفرمای جدید خواهد بود. زمانی که مصاحبه را انجام  دادید و استخدام شدید (یا لااقل تا زمانی که بخواهید دنبال کار جدیدی بگردید) رزومه ارزشش را از دست می‌دهد!  تحقیقاتی که روی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف انجام شده نشان می‌دهد که%۹۰ آن‌ها نمی‌دانند چه طور باید یک رزومه خوب بنویسند. مهم‌تر از آن این که  %۹۵آن‌ها موفقیت‌هایشان را در رزومه ذکر نمی‌کنند. در شرایط اقتصادی جدید رزومه شما نه تنها باید ساختار و فرمت درستی داشته باشد، بلکه باید چشم نواز بوده و راحت نیز خوانده شود.  وقتی صدها متقاضی برای یک شغل وجود داشته باشد، مشخص است که یک رزومه ضعیف شانسی برای موفقیت نخواهد داشت. نگذارید رزومه ضعیف سد راه شما شود.

این کارها را انجام دهید تا رزومه شما روانه سطل آشغال شود!
معمولاً کارفرما یا مدیر منابع انسانی در  ۱۵ تا ۲۰ ثانیه اول تصمیمش را می‌گیرد که خواندن رزومه را ادامه دهد یا آن را کنار بگذارد. تجربه نشان داده که چند عامل موجب حذف و دور  ریختن رزومه در همان ابتدای کار می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

– اشتباهات دستوری و املایی
وجود اشتباهات دستوری و املایی در رزومه  نابخشودنی است و نشان می‌دهد که متقاضی فردی بی دقت و غیرحرفه‌ای است که برای کار خودش هم ارزش قائل نیست. جملات طولانی و غیر مرتبط هم شانس خوانده شدن  کامل رزومه را به صفر می‌رسانند. 

– صفحه‌آرایی و نحوه ارائه
از بین دو رزومه که پیش روی کارفرما قرار  دارند، رزومه‌ای شانس خوانده شدن پیدا خواهد کرد که خواناتر، و ظاهرش زیباتر و حرفه‌ای تر  باشد. صرف نظر از محتوا، ظاهر زیبا نیز تأثیر مثبتش را خواهد گذاشت و مطمئن باشید اگر هر دو رزومه به لحاظ تجربه و مهارت یکسان  باشند، کارفرما حتماً رزومه زیباتر را انتخاب خواهد کرد.

– استفاده از قالب‌های یکسان
قالب‌های مختلفی برای دادن رزومه در  سایت‌های اینترنتی معرفی شده‌اند که هیچ یک به تنهایی نمی‌توانند نیاز شما به دادن رزومه  قوی و حرفه‌ای را رفع کنند. هنگام استفاده از این قالب‌ها فراموش نکنید که باید آن‌ها را با  توجه به نوع شغل مورد نظر تغییر دهید. معمول‌ترین فرم رزومه بر اساس تاریخ تنظیم می‌شود. در این نوع رزومه‌ها باید از آخرین  شغلی که داشتید شروع کنید تا در انتها به اولین شغل برسید. از دایره‌های توپر برای مشخص کردن وظایفتان در هر شغل استفاده کنید. از  ذکر اطلاعات نامربوط مانند قد، وزن، رنگ چشم، و غیره خودداری کنید. خلاصه‌ای از ویژگی‌های بارز خود را به همراه اهدافتان در ارتباط با شغل مورد نظر در  ابتدای رزومه ذکر کنید. در همه جای رزومه به موفقیت‌هایتان اشاره کنید تا مخاطب به این نتیجه برسد که مناسب‌ترین فرد برای شغل مورد نظر هستید. متأسفانه مدیران منابع انسانی و کارفرماها هر  روز فرصت کم‌تر و کم‌تری را به خواندن رزومه متقاضیان اختصاص می‌دهند و خیلی سریع رزومه‌های غیرحرفه‌ای را کنار می‌گذارند. قانون طلایی این است که مهم‌ترین دستاوردهای خود را در صفحه اول رزومه بگنجانید. هر چه  قدر هم که مهارت، تجربه، و دانش شما بالا باشد، فقط ۱۰ ثانیه فرصت دارید نظر مخاطب را به آن‌ها جلب کنید. رزومه مدرکی است  برای بازاریابی کردن؛ ابزاری که با آن می‌توانید  مهارت و دانش خود را بفروشید. توجه به این نکات ریز  ۵۰ درصد مشکل را حل می‌کند.

ذکر دستاوردها و موفقیت‌ها در رزومه
در بسیاری از رزومه‌ها هیچ اشاره‌ای به دستاوردها  و موفقیت‌های متقاضی نمی‌شود و علت عمده آن این است که متقاضی شغل نمی‌داند چه طور باید آن‌ها را در رزومه خود بگنجاند. دستاوردهای خود را به طور   کاملاً مشخص و دقیق ذکر کنید. استفاده از عباراتی مانند «کمک به افزایش فروش» یا «ایفای نقش مؤثر در کار تیمی» تأثیری روی مخاطب ندارد. اگر واقعاً این کار را کرده‌اید در مورد آن توضیح  بدهید. مثلاً برای افزایش فروش چه کارهایی کرده‌اید؟ آیا تکنیک‌های جدیدی برای این کار ابداع و اجرا کرده‌اید؟ میزان افزایش فروش در یک دوره زمانی مشخص چه اندازه بوده است؟ به این ترتیب به مخاطب می گویید که  چه کاری را، چه طور، و با چه میزان موفقیت انجام داده‌اید.

آیا رزومه شما گزینش می‌شود؟
باور کنید یا نه، رزومه‌ها از برخی جهات توسط مسئول استخدام گزینش می‌شوند. یکی از شیوه‌های رایج این کار از طریق آدرس متقاضی است. گر چه  مسئول استخدام به لحاظ فنی نباید این کار را انجام بدهد، ولی متأسفانه این اتفاق می افتد. مسئول استخدام به دنبال بهترین کاندیدا است و معمولاً ترجیح می‌دهد که محل زندگی متقاضی شغل نزدیک به محل کار باشد تا بتواند هر چه سریع‌تر با او دیدار حضوری داشته باشد.  استخدام نیرو از خارج از شهر یا حاشیه شهرها دشوار و پر هزینه است. ممکن است ترتیب دادن جلسه مصاحبه روزها یا هفته‌ها طول بکشد و این از نظر مسئول استخدام مطلوب نیست. در عین حال، فاصله طولانی شما از محل کار  نیز باعث ایجاد یک سری پیش فرض‌ها در مخاطب می‌شود؛ از جمله این که ممکن است  فکر کند به دلیل دوری مسافت، احتمالاً هر روز دیر سر کار حاضر خواهید شد. در صورت دور  بودن محل زندگی از محل کار می‌توانید از ذکر آدرس خود در رزومه خودداری کنید؛ به ویژه اگر آن را از طریق ایمیل ارسال می‌کنید. این  کار باعث می‌شود که رزومه شما در گزینش اولیه رد نشود و لااقل فرصت گفت‌وگوی تلفنی به شما داده شود تا بتوانید توانایی‌های خود را عرضه کنید.

رزومه خود را ارزیابی کنید
نداشتن رزومه حرفه‌ای فرصت  شما را برای گرفتن شغل از بین می‌برد. با پاسخ دادن به سؤالات زیر می‌توانید جایگاه و رتبه رزومه خود را ارزیابی کنید. آیا رزومه من روان است و مخاطب به راحتی با سابقه کار من آشنا می‌شود؟ آیا در جاهای مختلف رزومه به موفقیت‌هایم  اشاره کرده‌ام؟ آیا برای اثبات این موفقیت‌ها دلیل و مدرک هم دارم؟ آیا به مهارت‌های کلیدی خود اشاره کرده‌ام؟ آیا رزومه را به ترتیب زمانی و همراه با تاریخ، عناوین شغلی، سمت‌های قبلی، و سایر نکات لازم تنظیم کرده‌ام؟ آیا رزومه را متناسب با شغل مورد نظر  تنظیم کرده‌ام؟ آیا حجم رزومه مناسب است؟ (خیلی کوتاه یا خیلی طولانی نیست؟) آیا مهارت‌ها و دستاوردهای خود را متناسب با شغل مورد ذکر کرده‌ام؟ آیا از واژه‌های کلیدی مناسب در رزومه استفاده کرده‌ام؟ اگر مسئول استخدام رزومه من را بخواند آیا نظرش به مصاحبه با من جلب خواهد شد؟  آیا ساختار و فرمت رزومه صحیح است؟ آیا ظاهر رزومه جذاب است؟ آیا رزومه فعلی می‌تواند بیشترین فرصت را در رقابت برای به دست آوردن شغل در اختیارم قرار دهد؟  آیا نامه‌ای که روی رزومه می‌گذارم به خوبی  معرف رزومه من هست؟ اگر رزومه باید به صورت آنلاین داده شود  (برای شغلی که حداقل ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر برای آن تقاضا می‌دهند) آیا آن قدر حرفه‌ای  تنظیم شده که بتواند جزو%۱۰ اولیه باشد؟ بابت هر یک از سؤالاتی که پاسخ شما به آن  «بله» بوده یک امتیاز به رزومه خود بدهید. اگر نمره شما بالای ۱۵ باشد به این معنا است که  رزومه شما جزو%۲۰ مورد اول خواهد بود، اما این کافی نیست و باید جزو%۱۰ مورد اول باشد.

رزومه نوشتن برای دانشجوها
نوشتن اولین رزومه می‌تواند وحشتناک باشد؛  به ویژه زمانی که اصلاً تجربه کار ندارید. این مشکل اکثر دانشجوها است که معمولاً به دو شیوه نادرست با آن مقابله می‌کنند: یا برای شغلی درخواست می‌دهند که نیاز به  رزومه نداشته باشد، و یا رزومه‌ای می‌دهند که اطلاعات بسیار اندکی در آن ارائه شده است. هرگز رزومه خود را خالی نفرستید! همه آدم‌ها از یک سری دانش و مهارت‌ها برخوردارند که  می‌توانند آن‌ها را به نمایش بگذارند؛ حتی اگر یک روز هم کار نکرده باشند. چالشی که پیش روی شما قرار دارد این است که باید این دانش و مهارت‌ها را کشف کنید و بعد در قالب کلمات  بنویسید. اگر دانشجو هستید یا تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید به دوره‌های آموزشی یا موفقیت‌های تحصیلی خود در ارتباط با شغل مورد نظر اشاره کنید؛ از جمله این که چه مهارت‌هایی را طی دوره‌های آموزشی کسب کرده‌اید.   مثلاً آیا مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کرده‌اید؟ یا آیا دانش شما نسبت به اصول و رویه‌های بازاریابی افزایش یافته است؟ ببینید در آگهی استخدام شرح شغل نیز داده  شده یا خیر و داشتن چه مهارت‌ها و اطلاعاتی برای گرفتن شغل مورد نظر لازم است. سپس در جایی از رزومه خود به دانش و مهارت‌های مورد نظر اشاره کنید. اکثر کارجویان برای  مشاغل مورد نظرشان واجد شرایط هستند،  خواه قبلاً تجربه کار داشته باشند یا نداشته  باشند. چالش اصلی این است که مشخص کنید این مهارت‌ها را کجا کسب کرده‌اید و سپس  اطلاعات خود را روی کاغذ بیاورید.

راه‌های تقویت رزومه در زمان تحصیل
بازار کار بازار بی رحمی است؛ به ویژه برای  فارغ‌التحصیلانی که تازه وارد آن می‌شوند. بزرگ‌ترین مشکل فارغ‌التحصیلان نداشتن تجربه کار است. مسئولان استخدام معمولاً از  این موضوع مطلع‌اند و علیه شما از آن استفاده نمی‌کنند، اما در ضمن این را هم می‌دانند که فرصت کسب تجربه در دنیای واقعی همواره برای دانشجوها وجود دارد. دانشجویانی که از  این فرصت‌ها بهره می‌برند بیشتر مورد توجه مسئولان استخدام قرار می‌گیرند. دانشجوها به منابع مختلفی دسترسی دارند. آن‌ها می‌توانند برای دوره‌های کارآموزی یا کارهای داوطلبانه درخواست بدهند (که البته  اغلب اوقات این کارها بدون حقوق هستند.) این قبیل کارها معمولاً چند ساعت در هفته وقت دانشجو را می‌گیرند و به تحصیل آن‌ها لطمه نمی‌زنند. در عوض، می‌توانند این تجربیات عملی را به رزومه خود اضافه کنند تا  در زمان مناسب از آنها بهره ببرند.

تجربه کار یا تحصیلات
بسیاری از افراد موقع نوشتن رزومه نمی‌توانند تصمیم بگیرند که ابتدا تحصیلات خود را ذکر کنند یا سوابق کاری را. در این خصوص لازم است به وضعیت خودتان نگاه کنید. اگر  سابقه کار شما خیلی کم است یا اصلاً سابقه کار ندارید، با تحصیلات شروع کنید. در این قسمت می‌توانید دوره‌های آزاد کوتاه مدتی که گذرانده‌اید و با شغل مورد نظر سنخیت دارند را هم اضافه کنید. برعکس، اگر سوابق کاری شما بیشتر است می‌توانید ابتدا به ذکر آن‌ها  بپردازید.

اشاره به سرگرمی‌ها در رزومه
زمانی مد شده بود که افراد در رزومه‌هایشان به «سرگرمی‌ها و تفریحات» خود هم اشاره می‌کردند. این کار اصلاً موضوعیتی ندارد و  بهتر است برای خلاصه کردن رزومه از این  قسمت صرف نظر کنید. فراموش نکنید که شرکت یا مدیری که به او تقاضای کار می‌دهید  دنبال کسی است که بتواند به پیشرفت شرکت کمک کند، نه این که بداند شما به چه چیزهایی  علاقه دارید. تنها در صورتی به ذکر تفریحات و سرگرمی‌های خود بپردازید که مرتبط با کار  باشند و به نوعی «تعهد،» «وفاداری،» «پشتکار» یا «مهارت‌های ارتباطی و مدیریتی» شما را نشان دهند. نکته آخرین این که در انتخاب واژه‌ها دقت  کنید و قبل از تنظیم رزومه، مهارت‌های لازم برای انجام شغل مورد تقاضا را به دقت مطالعه کنید تا بدانید کارفرما دقیقاً دنبال چه کسی با چه مهارت‌ها و تجربیاتی می‌گردد.

این مطلب اولین بار در دوماهنامه سازمان برتر منتشر شده است.