کدام پدر و مادری را دیده‌اید که نوزادشان هنوز متولد نشده رویای موفقیت و پیشرفت او را در سر نپرورانند. همه پدر و مادرها آرزو دارند فرزندانی باهوش و خوش‌فکر داشته باشند تا بتواند گذرگاه‌های مختلف زندگی را با انتخاب بهترین مسیرها پشت سر بگذارد. برای داشتن نوزاد باهوش و کودک نابغه هیچ‌وقت دیر نیست. روش‌ها و آموزه‌های زیادی برای پرورش یک نوزاد نابغه و متفکر وجود دارد که اجرای آنها از دوران جنینی و حتی پس از تولد می‌تواند به پرورش استعداد و نبوغ نوزاد کمک کند اما فراموش نکنید که موفقیت در این مسیر زیرساخت‌های مهمی را طلب می‌کند. اینکه نوزاد شما در خانه احساس امنیت کند و این امنیت را از طریق نگاه، آغوش، کلام و حتی انرژی حاکم بر محیط خانه بگیرد شرط اول بروز استعداد است. هرگز فراموش نکنید که هیچ نوزادی به تنهایی نمی‌تواند نبوغش را بروز دهد. اگر شما هم دوستدار پرورش نوزادان و کودکانی باهوش و عاقل هستید با ما همراه باشید تا با روش‌های پرورش انیشتین کوچولو آشنایتان کنیم.

تقویت قدرت یادگیری نوزاد

نتایج تحقیقات آکادمی علوم و دانشمندان ایرلندی نشان می‌دهد که مهم‌ترین قدم برای داشتن نوزادی باهوش ورزش هنگام بارداری است. به گفته این محققان مادرانی که هنگام بارداری تحرک نسبتاً مناسبی دارند یا به طور منظم ورزش می‌کنند نوزادانی باهوش با قدرت یادگیری بالا به دنیا می‌آورند اما نکته‌ای که مهم است انتخاب ورزش یا میزان تحرک مادر باردار است که حتماً حتماً باید با مشورت پزشک متخصص زنان تعیین شود؛ چرا که تحرک بیش از اندازه و غیراستاندارد می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر اندازد.

رژیم دریایی بگیرید

بی‌شک مصرف ماهی، غذاهای دریایی، دریافت اسیدهای چرب و امگا ۳ ساده روش برای تکامل مغز جنین و افزایش تیزهوشی اوست. محققان میگویند غذاهای دریایی و گنجاندن آنها در سبد غذایی مادران باردار این شانس را به آنها می‌دهند که علاوه بر رشد بهتر مغز جنین در دوران بارداری کارایی مغز آنها را در نوزادی نیز بیشتر کنند. بهترین رژیم دریایی رژیمی است که با مشاوره متخصص زنان و متخصص تغذیه انتخاب شود و در آن علاوه بر گنجاندن انواع غذاهای دریایی، مصرف دانه‌های روغنی کتان و آفتابگردان نیز در نظر گرفته شود.

تأثیر نوع زایمان بر تیزهوشی

در تحقیقی که روی نوزادان متولد شده در سه کشور آمریکایی صورت گرفت این نتیجه به دست آمد، نوزادانی که به شکل طبیعی متولد شدند در آینده نوزادانی با ضریب هوشی بالاترند.

اگر چه در این تحقیق به این موضوع اشاره نشده که آیا مادران این نوزادان از دیگر روش‌های پرورش تیزهوشی نوزاد استفاده کرده‌اند یا نه اما زایمان طبیعی را یکی از عوامل مؤثر در تیزهوشی نوزاد معرفی کرده‌اند. آنها بر این باورند که تولد نوزاد به صورت طبیعی موجب آزاد شدن پروتئینی در بدن نوزاد می‌شود که می‌تواند حافظه نوزادان را تقویت و ضریب هوشی آنها را بیشتر کند.

کدام غذاها را بخورید؟

بی‌شک یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها برای تقویت حافظه و هوش نوزاد اصلاح برنامه و رژیم غذایی است. پیشنهاد می‌کنیم با متخصص تغذیه صحبت کنید و از او درباره بهترین رژیمی بپرسید که می‌تواند به افزایش هوش نوزادتان کمک کنید. محققان بر این باورند که پروتئین‌های موجود در گوشت قرمز، حبوبات و تخم مرغ از ضروری‌ترین مواد مغذی است که مادر باردار باید در سبد غذایی‌اش داشته باشد. این خوراکی‌ها مادهای به نام کولین دارند که به تقویت حافظه کمک می‌کند.

از این بازی‌ها کمک بگیرید

خیلی از والدین تصور می‌کنند برای تقویت حافظه و افزایش تیزهوشی کودک باید مدام با او بازیهای فکری و معمایی بکنند. درحالی‌که این بازیها برای کودکان زیر دو سال غالباً مناسب نیست و کودک را خسته و دل‌زده می‌کند.

محققان می‌گویند بهترین انتخاب برای کودکان زیر دو سال بازی‌های حرکتی لمسی است. شما باید کودک را در موقعیتی قرار دهید که میل تجربه کردن را در خود تقویت کند. سعی کنید او را با کمک اسباب بازی‌ها، لمس آنها با اجسام و اشکال مختلف آشنا کنید. سطوح نرم، سخت و زبر را به او نشان دهید و امکان لمس آنها را برایش فراهم کنید. در این ایام اگر چه کودک مدام سعی دارد اجسام را از طریق دهان و زبانش لمس کند اما می‌توانید با انتخاب اسباب‌بازی‌های مناسب این میل را در او ایجاد کنید که با لمس کردن توسط سرانگشتانش میل به شناخت اشیا را برطرف کند. البته نباید فراموش کنید که بعد از هر بار بازی نوزادتان را تشویق کنید و برای او کف بزنید این کار باعث می‌شود او انگیزه بیشتری برای تکرار آموزه‌هایش داشته باشد و آنها را بیشتر در ذهنش حفظ کند.

تا می‌توانید قصه بخوانید

اگر می‌خواهید نوزادتان در آینده به بهترین شکل با دنیای اطرافش در ارتباط باشد و تعامل خوبی با زندگی و آدمها داشته باشد برایش قصه بخوانید و روایت‌های مناسب سن و سالش را برایش نقل کنید. محققان میگویند کتاب خواندن یکی از مهمترین راهکارهاست که تأثیر مستقیم بر تیزهوشی نوزادان دارد به ویژه اگر این کار از دوران جنینی آغاز شده باشد و مادر در دوران بارداری به طور مستمر و منظم برای جنینش کتاب بخواند و بعد از تولد این کار را ادامه دهد.

این گروه از محققان آمریکایی معتقدند جنین یا نوزادی که در پنج یا شش‌ماهگی با واژه‌ها آشنا می‌شود در هشت ماهگی که توانایی شناخت کلمات را پیدا می‌کند، راحت‌تر می‌تواند با مفاهیم مختلف ارتباط برقرار کند و مفاهیم عبارت‌ها را درک کند. صدالبته او در هشت ماهگی با درک بهتری معنی داستان‌ها و قصه‌هایی که شنیده را مزه مزه می‌کند.

از هوش دیداری غافل نشوید

برای آنکه بتوانید هوش دیداری نوزادتان را تقویت کنید باید مدام با او دیالوگ‌های چهره به چهره داشته باشید. مثلاً هنگامی که به او شیر می‌دهید به چشمانش نگاه کنید یا وقتی با او صحبت می‌کنید مستقیم به چشمانش نگاه کنید و ارتباط چهره به چهره را از دست ندهید. این کار به نوزاد کمک می‌کند تا هوش دیداری‌اش را تقویت کند. این کار اگر توأمان با صحبت کردن، شعر خواندن و بازی کردن باشد می‌تواند هوش کلامی و هوش ذهنی کودکتان را نیز تقویت کند.

لالایی گفتن را به پدر واگذار کنید

خیلی از والدین با تهیه انواع سی‌دی‌های لالایی یا موسیقی مخصوص به کودکان یا دکلمه‌های کودکانه سعی می‌کنند دنیای کودکشان را رنگی کنند و برای او شرایطی را فراهم کنند که در کنار شنیدن شعرهای موزیکال شاد با بعضی واژه‌ها آشنا شود اما محققان می‌گویند این کار اگرچه فواید زیادی دارد اما وقتی می‌تواند بر هوش نوزاد و توانایی مغزی او اثر بگذارد که شعر یا لالایی توسط پدر یا مادر و با صدای بلند اجرا شود.

البته این کار را اگر پدر انجام دهد می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد؛ چرا که نوزاد و مادر بیشتر وقتشان را با هم می‌گذرانند و ناخودآگاه بیشتر از پدر و نوزاد صدای یکدیگر را می‌شنوند.

تور علمی برگزار کنید

اینکه خیلی‌ها میگویند نوزادان و کودکان زیر دو سال درک درستی از محیط اطرافشان ندارد حرف بسیار نادرستی است. اگر مشتاقید که توانایی ذهنی فرزندتان را بهبود ببخشید از پدر خانواده بخواهید نوزاد را هر روز به گردش ببرد. پیاده‌روی کردن با نوزاد در فضاهای عمومی و خیابان می‌تواند به نوزاد کمک کند که ارتباط بهتری با محیط اطراف بگیرد، اشیا و موجودات زنده را از نزدیک ببیند. مهم نیست که نوزادتان می‌تواند با شما صحبت کند شما برایش درباره اشیا صحبت کنید و فضایی را توصیف کنید که می‌بینید. درباره کلاغ‌ها صحبت کنید. از درختان برایش حرف بزنید. رنگ‌ها را به او نشان دهید. تکرار این صحبت‌ها می‌تواند به افزایش هوش او کمک کند و هوشیاری او را نسبت به پیرامونش بیشتر کند.

با نوزاد صخره نوردی کنید

بی‌شک بازی‌هایی که به کشف، شهود و ماجراجویی نوزاد کمک می‌کند یکی دیگر از کارهایی است که می‌تواند به تقویت هوش نوزادتان کمک کند. از پدر خانواده بخواهید با بالش‌ها کوه بسازد یا با چیدن کوسن‌های مبل روی هم فضایی را ایجاد کند که نوزاد با کمک او از آن بالا برود این کار به نوزاد کمک می‌کند که رابطه ذهن و اندام‌های بدنش را با هم هماهنگ کند. به این ترتیب با یک تیر سه هدف را زده‌اید هم ساعتی همسر و نوزادتان را با هم سرگرم کرده‌اید و هم به رشد و تقویت رابطه ذهن و بدن نوزادتان کمک کرده‌اید تا بتوانید عملکرد او را بلافاصله بعد از اراده کردن به حرکت تقویت کنید.

این مطلب اولین بار به قلم هنگامه نعمتی در مجله تندرستی منتشر شده است.