در این بخش و بعد از آشنایی با مزایا و معایب خوراکی‌های رایج مورد استفاده برای صبحانه، نوبت به رده‌بندی این خوراکی‌ها و انتخاب برترین‌ها می‌رسد. این انتخاب اگرچه ممکن است با کمی اغماض درباره خواص برخی خوراکی‌ها باشد، اما از بین خوردنی‌های مورد استفاده در وعده صبحانه، به این خوراکی‌ها بیشتر می‌توان اطمینان کرد.

سکوی نخست: تخم‌مرغ

یک بار دیگر خواص تخم‌مرغ را مرور کنید. ویژگی‌های تغذیه‌ای این خوراکی به حدی است که آن را غذای کامل می‌دانند. به همین دلیل خوردن حداقل هفته‌ای سه عدد تخم‌مرغ کامل به افراد سالم توصیه می‌شود. با وجود خواص بی‌شماری که این خوراکی دارد، باید این نکات را نیز درباره آن تذکر داد:
کلسترول: خوردن تخم‌مرغ برای افراد دارای کلسترول و فشار خون بالا و افزایش وزن، باید با ملاحظه باشد. دلیل آن هم کلسترول بالای آن است.
پروتئین: افرادی که دارای مشکل نقرس هستند یا کلیه آنها برای دفع اسید اوریک مشکل دارد، باید تخم‌مرغ را با تجویز پزشک مصرف کنند.
کالری: کالری هر عدد تخم‌مرغ کامل ۷۰ تا ۷۵ کیلو کالری است. پس افراد دارای اضافه وزن باید در مصرف آن دقت کنند.

سکوی دوم: شیر

بهترین نوشیدنی برای وعده صبحانه شیر است. اما درباره شیر نیز این نکته‌ها را به خاطر بسپاریم:
حساس‌ها: افراد مبتلا به مشکل حساسیت لاکتوز نباید شیر مصرف کنند. البته می‌توانند از انواع کم یا بدون لاکتوز آن استفاده کنند.
معده‌های بیمار: افرادی که دچار نفخ یا ورم معده هستند باید کمتر شیر مصرف کنند. در غیر این صورت معده آنها اذیت خواهد شد.
دریافت کم کلسیم: افرادی که به هر دلیل باید کلسیم کمتری دریافت کنند، باید در مصرف شیر دقت داشته باشند؛ مانند افرادی که دچار مشکل کلیه هستند.

سکوی سوم: عسل

از آنجا که مغز ما برای فعالیت منحصراً به گلوکز نیاز دارد، خوردن عسل به راحتی می‌تواند این نیاز را برطرف کند. به همین دلیل هم خوردن عسل به همه افراد توصیه می‌شود. البته به دلیل کالری‌ای که عسل دارد، باید میزان آن کنترل شده باشد.
غلات پخته شده: این گروه از خوراکی‌های صبحانه‌ای! جزو خوراکی‌های سنتی ما هستند. با وجود تمام ویژگی‌هایی که دارند، خوردن آنها به عنوان صبحانه با برخی محدودیت‌ها روبه‌روست.
نقرسی‌ها: افرادی که نقرس دارند، باید با مشورت با متخصص تغذیه یا پزشک از این خوراکی‌ها استفاده کنند. پروتئین این خوراکی‌ها برای این افراد مشکل‌ساز است.
نفخ: افرادی که به هر دلیل دچار نفخ می‌شوند؛ باید از این خوراکی‌ها کمتر استفاده کنند؛ مثل افراد مبتلا به زخم معده.
اسید آمینه کم و ناقص: با وجود اینکه این خوراکی‌ها حاوی اسید آمینه‌اند، اما فاقد اسید آمنیه «لوسین» و «ایزولوسین» هستند. به همین دلیل به نقص در میزان اسیدهای آمینه ضروری دچارند.
اضافه وزن: مصرف بیش از حد این خوراکی‌ها به دلیل کالری و نشاسته بالایی که دارد، باید کنترل شده باشد.

این مطلب اولین بار در دوماهنامه سلامانه منتشر شده است.