در دنیایی انباشه از سوخت‌های فسیلی، پنل‌های خورشیدی می‌توانند راه‌حلی پایدار برای مشکل انرژی باشند. اما آن‌ها نیز مسائل مربوط به خود را دارند. اول اینکه مزرعه‌های خورشیدی بسیار بزرگ هستند و باید جایی برقرار شوند که مقدار زیادی از نور خورشید را دریافت کنند. حال اگر ما مقدار زیادی زمین غیرقابل استفاده داشتیم که به شکل تضمین شده‌ای نور خورشید هر روز به آنجا می‌تابید، آیا می‌توانستیم یک منطقه بیابانی را با پنل‌های خورشیدی بپوشانیم؟ آیا برای رساندن برق به تمام دنیا کافی بود؟ در ادامه با ویوین و داستان پوشاندن صحرای بزرگ آفریقا با پنل‌های خورشیدی همراه باشید.

اگر فقط ۱.۲ درصد صحرای بزرگ آفریقا را با پنل‌های خورشیدی می‌پوشاندیم می‌توانستیم به اندازه نیاز کل دنیا انرژی برق تولید کنیم. چطور باید بر موانع ژئوپولتیکی و مالی آن غلبه می‌کردیم؟ چطور این پروژه می‌توانست اقلیم این صحرا را تغییر دهید؟ معمولا، مزرعه خورشیدی برای جلوگیری از تغییرات محیط‌زیستی ساخته می‌شود، اما اگر در صحرای بزرگ آفریقا ساخته شود این صحرا دستخوش تغییراتی می‌شود.

اگر پنل‌های خورشیدی را در سطح این صحرا به خط می‌کردیم بارندگی در این منطقه دو برابر می‌شد و پوشش گیاهی تا حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یافت. کمی باورنکردنی به نظر می‌رسد؟ خب اجازه دهید توضیح دهم. شن‌های بیابان معمولا رنگ روشنی دارند که به معنی انعکاس نور بیشتر و بازگشت گرما به هوا است. اگر این شن‌ها توسط پنل‌های خورشیدی تیره پوشیده شوند نور خورشید بیشتر جذب خواهد شد و دمای زمین افزایش پیدا خواهد کرد. هوای گرم‌تر به مناطقی در جو وارد می‌شود که خنک‌تر است و رطوب متراکم شده و به شکل باران می‌بارد. قبل از آنکه متوجه شوید، یکی از اقلیم‌های زمین دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود.

تغییر اقلیم صحرای آفریقا و ایجاد دریاچه

پس این پنل‌های خورشیدی نه تنها انرژی مورد نیاز را فراهم می‌کند، بلکه باعث سبز شدن بزرگترین صحرای زمین می‌شود. پس منتظر چه هستیم؟ نباید تاکنون این چیزها را می‌ساختیم؟

خب، داستان کمی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست اول اینکه، تامین انرژی مورد نیاز دنیا بسیار عالی‌ست اما مسئله این است که چطور می‌خواهید این برق را به همه مردم دنیا برسانید؟ اولین نقطه‌ای که این انرژی به آن‌جا خواهد رسید، اروپا است. صادرات انرژی پایدار مزایای زیادی برای اقتصاد آفریقا دارد، اما آیا آنها وسایل مورد نیاز این کار را دارند؟ هم‌اکنون، شبکه‌های برق در آفریقا آنچنان قابل اعتماد نیستند و نیازمند خطوط برق از ۸۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر هستند تا به مکان مورد نظر برسند. انتقال برق به مکان‌های دوردست منجر به از دست رفتن ۱۰ درصد آن می‌شود، که یعنی پروژه‌ای پرخرج، هزینه‌برتر خواهد شد و این پول از کجا خواهد آمد؟

آفریقا خانه‌ی دولت‌های ناپایدار است که باعث می‌شود پرچم‌های بزرگ قرمز به نشانه مخالفت توسط سرمایه‌گذاران پروژه‌های چندمیلیارد دلاری مانند این به اهتزاز در آید. علاوه بر آن، این پروژه‌ای طولانی مدت است که نیاز به مشارکت زیاد دارد. چندین کشور باید درگیر آن شوند و هر یک از آن‌ها ممکن است دچار تغییرات سیاسی در طی سال‌ها شود که می‌تواند باعث اختلال یا پایان یافتن همه چیز شود. هرقدر که این پروژه عالی باشد احتمالا بهتر است که ابتدا در مقیاس کوچکتری انجام شود مثل استفاده از پنل‌های خورشیدی برای برق‌رسانی به روستاهای کوچک آفریقا و کمک به گسترش دسترسی به نیروی برق.