دنیا در ۲۰۰ میلیون سال پیش: نه تلفن، نه برق یا حتی انسانی! آیا می‌توانید در این دنیا زنده بمانید؟ آیا می‌توانید یک دایناسور را به عنوان حیوان خانگی داشته باشید؟ صبر کنید، دایناسورها اینجا هستند؟ خب، شاید خیلی هم بد نباشه! در ادامه با ویوین و داستان زندگی در ۲۰۰ میلیون سال پیش همراه باشید.

دنیا در طی دوره تریاس پسین کاملا متفاوت بوده است. یکی از قابل توجه‌ترین تفاوت‌ها این است. این پانجه‌آ است، یک ابرقاره که شامل تکه‌های مختلف دنیای امروز است.

آخرین دورهٔ تریاس که در حدود ۲۳۵ میلیون پیش آغاز شده و در حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش به پایان رسیده‌است. این دوره آخرین و طولانی‌ترین دورهٔ تریاس است که با اتمام آن کرهٔ زمین به دوران بعدی زمین‌شناسی یعنی ژوراسیک وارد می‌شود.

پانجه‌آ

استرالیا در پایین جنوب قرار دارد، آمریکای شمالی در شمال غربی و اوراسیا در شرق، و همگی به هم متصل. کمی طول می‌کشد، اما در تئوری میتوانید از کالیفرنیا تا فرانسه را پیاده‌روی کنید. اما نمی‌توانید پیاده روی مشاهیر هالیوود یا برج ایفل را چون وجود ندارند ببینید. چه چیزی خواهید دید؟

اولین چیزی که با سفر در طول پانجه‌آ متوجه خواهید شد دایناسورهایی را می‌بینید که مشغول هستند. نیاز نیست نگران دایناسورهایی مثل دیلانگ باشید که تنها ۱۱ کیلوگرم وزن دارند و تهدیدی به حساب نمی‌آیند. اما مراقب ملانوروسور با ارتفاع ۱۲ متر باشید چون غذای خوشمزه‌ای برای او به شمار می‌روید. دانشمندان می‌گویند که دوره‌ی تریاس پسین آغاز اولین دایناسورها بوده است. دایناسورهایی با همه اندازه‌ای در همه جا. همچنین موجودات عجیبی خواهید دید که قبلا ندیده‌اید و برخی موجوداتی که شما را به یاد حیوانات امروزی می‌اندازد. این گونه‌ها به درپانوسور (داسی‌سوسمار) شناخته می‌شوند، با پوست خزنده مانند و پشت قوس‌دار ممکن است اولین نوع از پرنده‌های موجود باشند.

داسی سوسمار

دوره‌ی تریاس، ۵۰ میلیون سال فوق‌العاده مهمی از فرگشت بوده است. زمانی بدون رقابت آن چنانی بین گونه‌ها، زیرا که قبل از این دوره هفتاد درصد موجودات زمین در انقراضی بزرگ محو شده بودند. بسیاری از حیوانات در این زمان قادر به رشد و بزرگ شدن بدون نیاز به مراقبت دائم در برابر شکارچیان بودند. هرچه بیشتر در پانجه‌آ سفر کنید شاهد تغییرات آب و هوایی بیشتر خواهید بود. لبه‌های بیرونی ابرقاره ممکن است پر از جنگل‌های باشکوه و چمن‌های سبز باشد اما هرچه بیشتر داخل شوید، تغییرات شروع می‌شود. دانشمندان گمان میکنند که اکثر پانجه‌آ زمین بایر خشک و بیابانی بوده است زیرا که تراکم زمین آن‌قدر بزرگ بوده است که بخش داخلی ناتوان در دریافت اثرات خنک کننده اقیانوسی بوده است.

حال که صحبت شد، اقیانوس پانتالاسا دور تا دور پانجه‌آ را احاطه کرده و هفتاد درصد سطح زمین را پوشش می‌داده است. این اقیانوس به شدت مرگبار بوده است. به راحتی می‌توانسته ابرتوفان‌ها و بادهای موسمی تولید کند. و به دلیل بزرگی آن می‌توانسته با افزایش تکانه‌ها با هوایی بالقوه مهلک به پانجه‌آ برخورد کند. پانجه‌آ در در ۲۰۰ میلیون سال پیش در آغاز جدا شدن بوده است. اگر میتوانستید چند میلیون سال بیشتر برای دوره ژوراسیک در این اطراف بچرخید آن زمان بود که می‌توانستید حقیقتا رشد دایناسورها را ببینید. تی-رکس، برکیوسور، استگوسور.

چه می‌شد اگر هنوز هم زنده بودند؟ سوالی که پاسخ آن را باید در دیگر مطالب ویوین بخوانید.