بندر هنگ‌کنگ که در سال ۱۸۹۸ توسط انگلستان به استعمار درآمد، ۹ سال بعد به چین برگردانده شد و اکنون یکی از مهم‌ترین مراکز ملی پیش روی جهان است، به طوری که بورس اوراق بهادار این بندر ششمین رتبه گذاری جهان از آن خود کرده است. پس از را در میان بازارهای سرمایه جنگ جهانی دوم، بندر هنگ‌کنگ در زمینه رشد صنعتی و تولید کالاهای صادراتی، پیشرفت چشمگیری داشت و با همان سرعت در دهه ۱۹۸۰، به یک اقتصاد خدمات محور تبدیل شد. دو بحرانی که هنگ‌کنگ پشت سر گذاشته را می‌توان بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۸ و شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ دانست؛ دو بحرانی که رنج فراوانی را به پیکره این شهر ساحلی وارد کرد اما زمینه‌ی توسعه آن به‌نوعی هموار بود که اکنون بندرگاه صادرات چین لقب گرفته است؛ با این که به دلیل کمبود مواد غذایی، کشاورزی و منابع طبیعی، مردمش برای روزگار گذراندن، چشم به راه محصولات وارداتی هستند!

جاذبه‌های اقتصادی

اغلب به هنگ‌کنگ به‌عنوان بهترین نمونه سرمایه داری آزاد در دنیای امروز استناد می‌شود. دولت در این بندر همچنان سیاست «عدم مداخلات مثبت» را دنبال می‌کند که به معنای واگذاری مدیریت اقتصاد به نیروهای بازار و بخش خصوصی است. از این منظر اقتصاد هنگ‌کنگ، اقتصاد بازار آزاد است که تا حد زیادی وابسته به تجارت و تأمین مالی بینالملل می‌شود. ارزش تجارت کالا و خدمات هنگ‌کنگ از جمله صادرات مجدد در حدود چهار برابر ارزش تولید ناخالص داخلی است. هنگ‌کنگ تعرفه‌ای روی کالاهای وارداتی قرار نداده و فقط چهار کالا هستند که مالیات بر ارزش‌افزوده به آنها تعلق می‌گیرد؛ چه وارداتی باشند و چه در داخل تولیدشده باشند: الکل، تنباکو، نفت هیدروکربن، الکل متیل. هیچ توافقنامه و یا تبصره‌ای خلاف این قانون وجود ندارد و تمام تلاش ها در یک  جهت انجام می‌شود: نزدیک‌تر شدن ارزش پول هنگ‌کنگ به دلار آمریکا!

آنچه فقط در هنگ‌کنگ می‌توان دید

هنگ‌کنگ یکی از هیجان‌انگیزترین و پر جنب و جوش ترین شهرهای جهان است که طبیعتی شگفت‌انگیز و زیبا، مراکز تجاری متنوع، پیشینه تاریخی غنی و فرصت‌های نامحدود برای بازدیدکنندگان دارد. بندرهای چینی هنگ‌کنگ، مرکز فرهنگ‌های گوناگون و به‌خصوص آیین به شمار می‌رود. اگرچه رد پای بریتانیا همه‌جا در اطراف بندر به چشم می‌خورد، اما ارزش‌های سنتی و آداب و رسوم کنفوسیوس که در سرزمین جا محفوظ مانده اصلی چین عمدتاً به دست فراموشی سپرده شده، این است. بازدیدکنندگان بندر هنگ‌کنگ می‌توانند در فستیوال‌های متعددی شرکت کنند، از بهترین رستوران‌های دنیا یا از غذاهایی که در خیابان‌ها سرو می‌شوند لذت ببرند و در اقامتگاه‌های مجلل و پنت هاوس های لوکس‌ ساکن شوند. آنها می‌توانند از روستاهایی با قایق‌هایهای چوبی دیدن کنند و طیف وسیعی از زبان، لهجه و گویش چینی را که در سراسر جهان بی‌نظیر هستند، بشنوند. بندر هنگ‌کنگ، دارای آب‌وهوای نیمه گرمسیری و مرطوب است. تابستان‌ها گرم و مرطوب هستند و با توفان، رعدوبرق و بارش‌های شدید باران همراه‌اند. زمستان‌ها اغلب ابری و همراه با موج‌های شدیدی است که منجر به وزش بادهای سرد می‌شوند. بهترین فصل برای دیدن هنگ‌کنگ، بهار و پاییز است.

کشتی‌های کروز

بهترین راه برای لذت بردن از اسکله ویکتوریا سفر با کشتی‌های کروز شبانه است. جایی که مسافران از سمفونی نورها و یک نمایش چندرسانه‌ای لذت می‌برند که شامل ۴۰ آسمان‌خراش و نورپردازی زیبای آنها با چراغ‌های رنگی، پرتوهای لیزری و فلاش‌های هماهنگ با موسیقی در حال پخش است. چه در شب و چه در روز سفر با کشتی‌های کروز در بندر هنگ‌کنگ برای مسافران همیشه سفری دل‌چسب و به یاد ماندنی خواهد بود.

قله

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های هنگ‌کنگ که هیچ توریستی نباید دیدن آن را از دست بدهد، the Peak یا همان قله است. این قله در جایی قرار گرفته که شما می‌توانید دید پانورامایی از بندر هنگ‌کنگ، اسکله ویکتوریا و تپه‌های اطراف آن داشته باشید. برای تردد به قله، تراموایی طراحی شده که تا ارتفاع ۳۷۳ متری دامنه تپه‌های اطراف بالا می‌رود.

اسکله

اسکله ویکتوریا را می‌توان یکی از مکان‌های جادویی بندر هنگ‌کنگ دانست. منطقه «سیم شا سویی پرومنید» واقع در ناحیه «یو سیم مانگ»، نمایی بسیار زیبا از بندر هنگ‌کنگ و خط افق هنگ‌کنگ ارائه می‌دهد. در این اسکله معروف‌ترین مراکز خرید بندر، مشهورترین خیابان‌ها و زیباترین جلوه‌های لوکس شهر قرار دارند.

مجسمه بودا

یکی از مکان‌هایی که حتماً باید به بازدید آن رفت، صومعه بودا / پولین است. مجسمه بودای این مجموعه بلندترین مجسمه ایستاده بودا در جهان است.

روی دیگر هنگ‌کنگ

دولت هنگ‌کنگ، منطقه اداری ویژه جمهوری خلق چین است. پس از حاکمیت بریتانیا از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷، چین تحت حاکمیت «یک کشور، دو نظام» قرار گرفت. قانون اساسی، تضمین می‌کند که وضعیت سیاسی فعلی برای ۵۰ سال باقی خواهد ماند. حقوق و آزادی‌های مردم هنگ‌کنگ بر اساس قوانین بی‌طرفانه و یک قوه قضاییه مستقل تعیین شده‌اند. هنگ‌کنگ در میان بزرگترین اقتصادهای تجاری جهان، رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است که سرزمین اصلی چین آن را مهم‌ترین شریک تجاری خود می‌داند. اقتصاد هنگ‌کنگ خدمات محور است و ارتباطات ویژه‌ای را با سرزمین اصلی چین و سایر نقاط آسیا و اقیانوس آرام برقرار می‌کند.

قطب ورزش‌های آبی

همان‌طور که هوا در هنگ‌کنگ رو به گرمی می‌رود، هیچ راه بهتری برای خنک شدن به‌جز رفتن به ساحل یا استخر وجود ندارد؛ اما اگر از شنا کردن خسته شده‌اید و می‌خواهید چیزی متفاوت را امتحان کنید، ما لیستی از ورزش‌های مهیج آبی در بندر را برای شما آورده‌ایم.

Water polo

اگر شما به دنبال یک ورزش آبی هستید که قدرت و استقامت شما را آزمایش کند درحالی‌که سرگرم‌کننده و جذاب است، به شما واترپلو را پیشنهاد می‌دهیم. داگ وو، بنیان‌گذار واترپلوی ساحلی هنگ‌کنگ می‌گوید که در طول این سال‌ها که کلوپ واترپلوی هنگ‌کنگ به راه افتاده، آنها علاوه بر تمرین و ورزش به آموزش این ورزش هیجان‌انگیز به توریست‌ها مشغول هستند.

Underwater hockey

شاید وقتی از بالا روند این بازی را تماشا کنید، به نظر بیاید که بازیکنان تحرک زیادی ندارند اما بهتر است بدانید بیشتر تحرک این بازی زیر آب صورت می‌گیرد. هاکی زیر آب شامل حرکاتی می‌شود که شما نمی‌توانید روی خشکی انجام دهید. پس مطمئن باشید با انجام این ورزش ماهیچه‌هایی را کشف خواهید کرد که تابه‌حال از آنها استفاده نکرده‌اید. هاکی زیر آب یک ورزش بدون تماس است که در آن دو تیم در زیر آب عمیق شناکنان رقابت می‌کنند و تلاش می‌کنند تا به حریف خود گل بزنند. گرچه برای دهه‌های متوالی این بازی در سراسر دنیا رواج داشته، اما در هنگ‌کنگ یک بازی نسبتاً جدید است.

Wakesurfing

حتماً اسم ورزش اسکی روی آب را شنیده‌اید، اما دربارهی «ویک سرفینگ» چطور؟ یکی از جدیدترین ورزش‌هایی که به ساحل هنگ‌کنگ آمده، همین «ویک سرفینگ» است؛ مانند «ویک بوردینگ»، موج‌سوار با طناب به قایقی وصل می‌شود و قایق او را روی آب حرکت می‌دهد تا زمانی که بتواند بایستد و تعادلش را به دست بیاورد. تفاوت «ویک سرفینگ» با بوردینگ این است که پاهای موج‌سوار به بورد وصل نیست و آزادانه موج‌سواری می‌کند.

این مطلب اولین بار در ماهنامه بندر و دریا منتشر شده است.