یوگا راه و روش و هنر زندگی صحیح و سیستم یکپارچه‌ای برای سودرسانی به جسم، ذهن و روح است. انجام آساناهای رایج یوگا و تمرینات تنفسی در کنار استفاده از داروهای گیاهی و طبیعی بهترین روش برای رفع مشکلات معده است. تنفس متمرکز عادی، انرژی مسدود شده در بدن را آزاد ساخته و سیستم هاضمه را تقویت می‌نماید. به طرز مشابهی کریاهای صبحگاهی خاص یوگایی‌ای وجود دارد که در تقویت نیروهای شکمی در جهت جلوگیری و درمان سوءهاضمه و دیگر ناهنجاری‌های مرتبط شکمی کمک می‌کند. هدف یوگا حفظ سلامت جسم و ذهن و روح است. آساناهای خاص معکوس یوگا برای درمان سوءهاضمه مفید است، چون خون را در جهت مخالف هدایت می‌کند. این امر باعث می‌شود تا فشار از روی پایین‌تنه برداشته‌شده و هنگامی‌که به وضعیت طبیعی بازمی‌گردید، خون به عقب برگردد. این کار هرگونه محدودیت را از بین برده و سیستم شما را با ذخیره‌ی خون تازه و اکسیژن تغذیه می‌کند تا بدنتان بتواند خود را جوان ساخته و به بهترین شکل عمل کند.

وضعیت‌های یوگا برای نفخ شکم

وضعیت قایق
وضعیت قایق را برای تقویت ناحیه‌ی شکمی و باسن و هماهنگی ماهیچه‌های میانه‌ی بدن، بهبود هضم و رهایی از استرس انجام دهید. 
می‌توانید از یک نوار یوگا برای نگه‌داشتن خود در این وضعیت به مدت طولانی‌تر کمک بگیرید، اگر نمی‌توانید پاهای خود را صاف نگهدارید.

وضعیت کمان
این تمرینی کششی است و ماهیچه‌های شکم را رها کرده و باعث افزایش جریان خون در این ناحیه می‌گردد و در رفع تمام ناهنجاری‌های هاضمه‌ای مفید است. در وضعیت کمان از تمام ماهیچه‌های پشت خود به‌طور همزمان استفاده می‌نمایید. این وضعیت معروف است، چون همانطور که آن را انجام می‌دهید؛ بدن شما همچون یک کمان خم می‌شود و دستانتان مستقیم همچون سیم یک کمان قرار می‌گیرد.

وضعیت کبری
این آسانا آسان‌ترین حالت برای رفع اضطراب است. کمر، شکم، دست و شانه‌ها را تقویت کرده و انعطاف‌پذیری کمر را افزایش می‌دهد. جذب اکسیژن را بالابرده و گردش خون در ستون فقرات را بهبود بخشیده و هاضمه را تقویت می‌نماید. بر روی شکم دراز کشیده و کف دست‌ها را در کنار شانه‌تان قرار دهید. پاها را به همدیگر چسبانده و نوک انگشتان پا به سمت بیرون باشد. سرتان را بالا ببرید و سینه‌تان را به‌آرامی بر روی زمین قرار دهید و سر را  کاملاً بالا ببرید. درحالی‌که به سمت بالا می‌آیید، دم بگیرید و هنگامی‌که به وضعیت اول بازمی‌گردید، بازدم نمایید.

وضعیت کبوتر
وضعیت کبوتر یوگا، کشش عمیقی در ماهیچه‌های باسن و پشت ران ایجاد می‌کند. تنوعات گوناگونی از قبیل خم به جلو، عقب جلو رفتن و کبوتر نشسته دارد. وضعیت یوگایی که باسن، ران و پشت را کشش می‌دهد. به احساسی که در حین انجام این وضعیت خواهید داشت، توجه کنید.

پرانایاما
پرانایاما تمرینی در جهت داشتن تنفس صحیح است. در دیدگاه یوگایی تنفس صحیح اکسیژن بیشتری را به خون و مغز می‌رساند و پرانا یا انرژی حیاتی را کنترل می‌نماید. یوگا پرانایاما دست به دست در آساناهای یوگا نیز تکرار می‌گردد. اتحاد این دو اصل یوگایی به عنوان بالاترین شکل تصفیه و خودسازی شناخته شده است که ذهن و جسم را توأمان پوشش می‌دهد.

آساناهای یوگا برای نفخ شکم

پاوان‌موکتاسانا
در سانسکریت پاوان به معنی «هوا» و موکت به معنی «رها کردن» است. پاوان موکتاسانا هوا را در سرتاسر بدن متوازن می‌سازد. این وضعیت ماهیچه‌های پایین کمر را رها کرده و بدن را آرام می‌سازد. این آسانا به بدن هوا می‌رساند. یبوست و سوءهاضمه را از میان می‌برد، چاقی و چربی‌های اضافی شکم را نابود می‌کند. مراحل:

– به پشت دراز بکشید، زانوهای خود را در سینه‌ی خود جمع کنید. در همین حال سر، گردن و شانه‌ی خود را آرام روی زمین قرار دهید. 

– عادی نفس بکشید.

– چشمانتان را ببندید یا به بالای زانوی خود خیره شوید و ماهیچه‌های پشت خود را آرام نگهدارید.

– این وضعیت را تا زمانی که احساس خوبی پیدا می‌کنید، حفظ نمایید.

– این وضعیت را بعد از خم شدن به عقب برای آزادسازی ماهیچه‌ها تکرار کنید. هنگامی‌که دم می‌گیرید، دو پا را رهاسازید.

هالاسانا

هالاسانا یک تمرین یوگا است که کم‌وبیش تنوع شیراسانا و ساروان گاسانا را دارد. حرکت کششی مزایای زیاد برای انعطاف‌پذیر کردن و تقویت ستون فقرات و ماهیچه‌های پشت شما دارد. برای کمک به عمل هضم، رفع یبوست و رفلکس اسید معده مفید است.

مراحل: به پشت دراز بکشید و دم بگیرید. پاها و بالاتنهی تان را در سی درجه و سپس ۶۰ درجه و درنهایت ۹۰ درجه همچون ساروانگاسانا بالا بیاورید. سپس پایتان را بالای سرتان و ۱۲۰ درجه ببرید. این مراحل را درحالی‌که بازدم می‌کنید، انجام دهید. اکنون شست پایتان را روی زمین، پشت سرتان قرار دهید و طبیعی نفس بکشید. می‌توانید از دستانتان به‌عنوان حائل استفاده کنید، اما در ساروانگاسانا و هالاسانا دست‌ها باید روی زمین باشد و کف دست زمین را لمس کند. همین مراحل برعکسش انجام می‌شود تا به حالت عادی بازگردید.

دانوراسانا

این وضعیت یک‌خم شدگی کامل ستون فقرات به سمت عقب و تمام ماهیچه‌های پشت از گردن تا پایین کمر یا کفل می‌دهد. بوجانگا، ملخ، دانور یک سری تمرینات مفید برای بدن هستند، هنگامی‌که باهم کار شوند. مراحل: روی شکمتان دراز بکشید و دست‌ها را در دو طرفتان بکشید. گونه‌ی راست یا چپتان را روی زمین بگذارید. زانوهایتان را خم کنید و پاهایتان را بالا بیاورید. پاشنه‌هایتان را نزدیک باسنتان بیاورید. به عقب برگردید و قوزک پایتان را با دستتان لمس کنید. زانوها و قوزک پا باید نزدیک یکدیگر باشند. بازدم کنید و به‌آرامی به سمت زمین برگردید. قوزک‌هایتان را بگیرید، هنگامی‌که به وضعیت اول خود بازمی‌گردید. گونه‌هایتان را روی زمین بگذارید و عادی نفس بکشید. قوزک پایتان را رها کرده و پاهایتان را به‌آرامی به سطح زمین برگردانید. دست‌هایتان را روی زمین گذاشته و به مدت ۶ تا ۸ ثانیه ریلکس باشید. شما یک دور از وضعیت کمان را تکمیل کرده‌اید. دم عمیقی بگیرید. گردن و سر خود را صاف کنید. نفس خود را حبس کرده و دست‌هایتان را صاف نگهدارید. بدنتان را به سمت بالا خم‌کنید. سر، سینه و ران‌هایتان را از زمین بلند کنید. به مدت ۵ تا ۶ ثانیه در این وضعیت بمانید.

بهوجانگاسانا
این آسانا مرتبط با ستون فقرات و ماهیچه‌های شکمی است و به از بین رفتن چاقی کمک می‌کند. به خاطر کشش، کار آیی ارگان‌های هاضمه بهبود می‌یابد. تا حدی مشکلات کمر به خاطر بهبود و تسریع گردش خون کاهش می‌یابد.

مراحل: هردو دست را نزدیک سینه بیاورید و کف دست‌ها را بر روی زمین قرار دهید. پیشانی را روی زمین قرار دهید. در اولین برداشتن پیشانی و چانه از روی زمین، دم بگیرید و گردن را تا حد ممکن به عقب ببرید و شانه‌ها را تا حد ممکن بالا بیاورید. سینه را هم بالا بیاورید تا حدی که دست‌ها صاف شود. گردن را به عقب ببرید و عادی نفس بکشید. در وضعیت نهایی دست‌ها را صاف نگه‌داشته، سینه روبه‌جلو باشد. ستون فقرات خمیده باشد. با کمک ستون فقرات در هنگام دم و بازدم، شانه‌ها را پایین آورده تا شکم و سپس سینه و پیشانی زمین را لمس کند. چانه را روی زمین قرار داده و دست‌ها را به حالت اولیه بازگردانید. به روی شکم دراز بکشید.

این مطلب اولین بار در مجله دانش یوگا منتشر شده است.