نارگیل میوه خوشمزه و بسیار مفیدی است که دارای کاربردهای متعدد در علم پزشکی و داروسازی، پخت و پز و صنعت آرایشی بهداشتی می باشد. نارگیل از مواد غذایی رایج در آشپزخانه های هندی ها است و صدها گونه از آن در سراسر هند یافت می شود که طعم آن ها با توجه به خاک آن تغییر می کند. نارگیل دارای فواید و مزایای سلامتی بی‌شماری می باشد. از دیابت و درمان سرطان گرفته تا خواص ضد پیری، چربی سوزی و کاهش وزن همگی در حیطه فواید نارگیل قرار گرفته است. از آب و روغن نارگیل نیز برای تهیه ماسک های پوست و مو، درمان انواع جوش و آکنه، درخشندگی پوست و درمان ریزش مو استفاده می شود. طبع نارگیل گرم و خشک است. در ادامه با ویوین همراه باشید تا شما را با بخشی از فواید و خواص بی نظیر نارگیل برای سلامتی، درمان بیماری ها و زیبایی پوست و مو آشنا می کنیم.

خواص درمانی و فواید نارگیل

  1. منبع غنی فیبر: نارگیل میوه ای سرشار از فیبر است که حدود ۱۶ درصد فیبر را تامین می کند. فیبر موجود در نارگیل سرعت آزاد شدن قند خون را کاهش داده و موجب انتقال آن به سلول ها و تبدیل به انرژی می شود. این عمل در کاهش استرس در سیستم آنزیمی و لوزالمعده مفید بوده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.
  2. کنترل دیابت: مصرف نارگیل ترشح انسولین و استفاده از قند خون را بهبود بخشیده و با تاثیر مثبت روی هورمون های کنترل قند خون، باعث کاهش ابتلا به دیابت می شود.
  3. تقویت سیستم گوارشی: نارگیل دارای مزایای گوارشی بوده و باعث هضم بهتر غذا می شود و از اختلالات معده و روده پیشگیری می کند. مصرف نارگیل در درمان تهوع نیز مفید است.
  4. ضدپیری: سیتوکینین، کینتین و ترانسیتین موجود در نارگیل دارای اثر ضد سرطانی و ضد پیری برای بدن هستند.
  5. تقویت سیستم ایمنی: مصرف نارگیل برای سیستم ایمنی بدن عالی است. نارگیل به دلیل دارا بودن خواص ضد ویروسی، ضدقارچی، ضد باکتریایی و ضد انگلی، از بدن در برابر انواع ویروس ها و باکتری های مضر محافظت کرده و مصرف آن در درمان شدیدترین بیماری های عفونی مانند عفونت گلو، عفونت ادراری و کرم های روده مفید است.
  6. آب کردن چربی دور شکم: برای از بین بردن چربی های حفره شکمی نارگیل مصرف کنید. چربی شکم از خطرناک ترین انواع چربی و عامل اصلی برخی بیماری ها می باشد. مصرف روزانه ۲۰۰ گرم نارگیل باعث کاهش چشمگیر چربی های دور شکم و دور کمر در ۱۲ هفته می گردد.
  7. چربی سوزی و افزایش انرژی: مصرف نارگیل باعث چربی سوزی و در نتیجه افزایش انرژی بدن می شود. تری گلیسیرید موجود در روغن نارگیل با مصرف انرژی بدن، در کاهش وزن اثر فوق العاده دارد. تحقیقات نشان می دهد نارگیل باعث کاهش اشتها می شود، به طوری که افراد بعد از مصرف نارگیل می توانند تا چندین ساعت بدون احساس گرسنگی یا اثر هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) سپری کنند.
  8. بهبود عملکرد تیروئید: نارگیل روی عملکرد درست غده تیروئید تاثیر مثبت گذاشته و باعث کاهش عوارض خستگی مزمن در افراد می شود.
  9. ضدسرطانی: نارگیل دارای خواص ضد سرطانی بوده و مخصوصا برای درمان سرطان کولون و سرطان سینه بسیار مفید است.
  10. جلوگیری از عفونت ادراری: خواص دیورتیک نارگیل در درمان عفونت های ادراری تاثیر فوق العاده ای دارد.
  11. تنظیم کلسترول خون: مصرف نارگیل در بهبود سطح کلسترول خون موثر بوده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. چربی های اشباع موجود در نارگیل باعث افزایش کلسترول خوب شده و کلسترول بد خون را کنترل می کند.
  12. سلامت استخوان ها: مصرف روزانه و مرتب نارگیل در افزایش رشد استخوان ها مفید است. نارگیل باعث بهبود توانایی بدن در جذب کلسیم و منگنز شده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.
  13. درمان صرع: نارگیل حاوی مقادیر بالای چربی اشباع شده اما بی ضرر است. اسیدهای چرب موجود در نارگیل از دستگاه گوارش مستقیما به کبد منتقل شده و به کتون تبدیل می شوند که برای درمان اختلالات مغزی مانند صرع و آلزایمر مفید است.

خواص آب نارگیل

  1. بارداری: آب نارگیل برای افزایش سیستم ایمنی بدن و سلامتی زنان باردار و نوزاد مفید است و از بروز انواع عفونت های خطرناک پیشگیری می کند. همچنین باعث افزایش سطح مایع آمنیوتیک می گردد که در حفظ سلامت عمومی جنین نقش مهمی را ایفا می کند.
  2. سلامت دهان و دندان: برای از بین بردن باکتری های دهان، خوشبو کردن دهان و حفظ سلامت عمومی دندان ها از آب نارگیل به عنوان دهانشویه استفاده کنید.
  3. مغذی و سالم: آب نارگیل از شیر لبنی سالم تر و مغذی تر است و همانند شیر مادر دارای اسید لوریک می باشد. از دیگر مزایای آن این است که به طور طبیعی استریل شده و یک نوشیدنی طبیعی هم سطح خون به شمار می رود.
  4. آبرسانی بدن: آب نارگیل حاوی مواد مغذی است که در حفظ هیدراتاسیون و آبرسانی بدن تاثیر مثبت دارد و برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت های بدنی شدید انجام می دهند، مصرف آن توصیه می شود. آب نارگیل جایگزین خوب برای آب معدنی است زیرا علاوه بر خوشمزه بودن، دارای ارزش غذایی عالی می باشد.
  5. درمان سوزش معده: آب نارگیل برای درمان ترش کردن و سوزش معده مفید است .
  6. کودکان
    • مصرف آب نارگیل باعث درمان اسهال و استفراغ در کودکان می شود. همچنین تقویت کننده انرژی است که مصرف روزانه آن برای کودکان توصیه می شود.
    • مصرف نارگیل باعث تقویت و رشد استخوان کودکان شده و از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند.
    • گرفتگی عضلانی در کودکان از نشانه های کمبود پتاسیم در بدن است، آب نارگیل منبع غنی پتاسیم است و برای بچه ها به ویژه کودکانی که فعالیت های ورزشی انجام می دهند بسیار مفید است.
    • خواص ضد ویروسی و آنتی باکتریایی آب نارگیل برای درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگی کودکان مفید است.
    • مصرف نارگیل از بروز عفونت های ادراری در کودکان پیشگیری کرده و عمل هضم را بهبود می بخشد.

خواص نارگیل برای پوست

  1. مرطوب کننده پوست: استفاده از روغن نارگیل روی پوست از خشکی و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری کرده و پوست را مرطوب و نرم نگه می دارد. همچنین باعث درمان عفونت و بیماری های پوستی می شود.
  2. پاک کننده پوست: برای دفع سموم، قارچ ها و باکتری هایی که در لایه های بیرونی پوست وجود دارد، می توان از پاک کننده های نارگیل استفاده کرد که علاوه بر سم زدایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و حفاظت از پوست می شود.
  3. پیشگیری از سرطان پوست: مصرف روغن نارگیل باعث افزایش رطوبت و چربی موجود در پوست شده و با بلاک کردن برخی اشعه های مضر از بروز سرطان پوست پیشگیری می کند.
  4. جوانسازی پوست: استفاده از روغن نارگیل راه عالی برای حفظ شادابی و جوانسازی پوست است. قبل از دوش گرفتن، چند قطره روغن نارگیل روی پوست بمالید، در حین دوش گرفتن منافذ پوست باز شده و جذب روغن از طریق پوست به صورت موثری انجام می شود. این کار را به صورت منظم انجام دهید تا پوستی شاداب و جوان داشته باشید.
  5. پاکسازی پوست: مصرف نارگیل باعث سلامت و زیبایی پوست می شود. کافیست ۱ قاشق چایخوری روغن نارگیل را روی پوست ماساژ دهید، این کار موجب رفع جوش و بثورات پوستی شده و به پاکسازی پوست کمک می کند.
  6. زیبایی پوست: مصرف منظم نارگیل باعث بهبود گردش خون شده و اکسیژن رسانی به سلول های پوست را افزایش می دهد. این کار باعث تنفس بهتر پوست می شود و تاثیر عالی روی زیبایی و سلامت آن دارد.
  7. درمان پوست چرب: آب نارگیل برای درمان پوست چرب نیز کاربرد دارد، زیرا باعث پاک شدن چربی های پوست شده و برای رفع آکنه، لکه های سیاه و قرمز موثر است. ماسک روشن کننده پوست نارگیل برای داشتن پوستی روشن و صاف نصف قاشق زردچوبه را به ۱ قاشق پودر صندل چوب و مقداری آب نارگیل مخلوط کرده و ۳ بار در هفته روی پوست خود بمالید.
  8. پاک کننده آرایش: برای پاک کردن آرایش چشم کافیست مقداری پنبه را به چند قطره روغن نارگیل آغشته و روی ناحیه مورد نظر بمالید.

اسکراب بدن با روغن نارگیل

برای تهیه اسکراب خانگی مقداری روغن نارگیل را با ۱ فنجان شکر قهوه ای مخلوط کرده و هم بزنید. سپس مقداری گوشت نارگیل خرد شده به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. همچنین می توانید ۱ قاشق غذاخوری آب نارگیل و عدس را با هم ترکیب و به شکل خمیر درآورده و به مدت ۲ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس بشویید.

خواص نارگیل برای مو

  1. درمان ریزش مو استفاده از آب و روغن نارگیل برای درمان ریزش مو مفید می باشند. کافیست قبل از حمام موهای خود را با آب یا روغن نارگیل ماساژ داده و سپس بشویید. این کار باعث تقویت و پرپشت شدن موها شده و موها را صاف و نرم می کند.
  2. درمان شوره سر و شپش خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی نارگیل برای عفونت های پوستی مفید بوده و شوره سر، خارش و شپش را، که از عوامل کاهش رشد مو هستند درمان می کند.

مقایسه آب نارگیل و شیر نارگیل

شیر نارگیل از نوشیدنی های فوق العاده مقوی و خوشمزه است که با نام ”مایع معجزه“ نیز مشهور می باشد. شیر نارگیل به همراه محصولات دیگر نارگیل مانند آب نارگیل و روغن نارگیل از سالم ترین مواد مغذی موجود در جهان محسوب می شوند. شیر نارگیل به صورت طبیعی در داخل گوشت نارگیل رسیده وجود دارد و با آب نارگیل متفاوت است. هنگامی که پوست نارگیل را جدا می کنید، آب طبیعی سفید رنگی از آن خارج می شود که ”آب نارگیل“ است، برای به دست آوردن شیر نارگیل، لازم است گوشت آن را به همراه مقداری آب، در مخلوط کن مخلوط کنید تا شیر نارگیل به دست بیاید. دقت شود آب نارگیل بیشتر در نارگیل های نارس ) حدود ۵ تا ۷ ماهه( یافت می شود اما برای تولید شیر نارگیل بیشتر، بهتر است از نارگیل های رسیده که آب به داخل گوشت آن ها نفوذ کرده استفاده کنید. آب نارگیل در مقاسه با شیر نارگیل دارای مقادیر بیشتری قند و الکترولیت های خاص می باشد اما شیر نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع شده و کالری بیشتر می باشد. آب نارگیل دارای مقادیر کم کالری، کربوهیدرات، قند و چربی می باشد. از سوی دیگر منبع غنی ویتامین C ،ویتامین B و پروتئین است.

خواص شیر نارگیل

از جمله خواص شیر نارگیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انرژی زا
  • کاهش کلسترول خون
  • کاهش فشار خون بالا
  • جلوگیری از سکته قلبی و مغزی
  • جایگزین شیر لبنی برای گیاهخواران
  • کاهش وزن و چربی سوزی
  • تقویت ماهیچه ها
  • پیشگیری از خستگی
  • بهبود هضم
  • پیشگیری از کم خونی
  • درمان آرتریت
  • درمان زخم ها

روش های مصرف نارگیل در پخت و پز

با توجه به مزایای سلامتی و شاخص گلیسمی پایین نارگیل، این میوه خوشمزه به صورت های مختلف در صنعت پخت و پز کاربرد دارد، که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرد نارگیل؛ که بدون گلوتن بوده و دارای کربوهیدرات پایین و فیبر بالا می باشد.
  • شیر و کرم نارگیل؛ شیر نارگیل با مخلوط کردن گوشت نارگیل خرد شده با آب در مخلوط کن به دست می آید. کرم نارگیل همان شیر نارگیل است که آب به آن اضافه نشده باشد.
  • شکر نارگیل؛ از شیره نارگیل به دست می آید. شیره نارگیل مایعی با طعم شیرین می باشد که از زمان جوانه زدن گل تا بزرگ شدن نارگیل ها از آن استخراج می شود. شکر نارگیل یک ماده غذایی کم گلیسمی محسوب می شود که برای دیابتی ها مفید و جایگزین خوبی برای شیرین کننده های دیگر است

مقایسه نارگیل سبز و قهوه ای

نارگیل تازه به دو صورت نابالغ و رسیده یافت می شود . نارگیل نابالغ دارای پوسته سبز یا سفید است (که پوست سبز آن جدا شده باشد). این نوع نارگیل ها معمولا از انواع آسیایی می باشند. نارگیل رسیده دارای پوسته قهوه ای است. نارگیل سبز دارای آب بیشتری بوده و گوشت آن حالت ژله ای و نرم است اما نارگیل رسیده و قهوه ای درای گوشت سخت و آب کمتری است. نارگیل سبز به دلیل دارا بودن آب نارگیل فراوان، دارای مزایای سلامتی به ویژه برای ورزشکاران می باشد و آبرسانی بدن را افزایش داده، برای عضلات و اعصاب مفید می باشد.

ارزش غذایی نارگیل

  • کالری: ۳۵۴
  • کربوهیدرات: ۱.۲۳ گرم
  • پروتئین: ۳.۳ گرم
  • چربی: ۳۳.۴۹ گرم
  • فولات: ۲۶ میکروگرم
  • ویتامین C :به مقدار ۳.۳ میلی گرم
  • سدیم: ۲۰ میلی گرم
  • پتاسیم: ۶۵۳ میلی گرم
  • کلسیم: ۱۴ میلی گرم
  • مس: ۰.۴۳ میلی گرم
  • آهن: ۲.۴۳ میلی گرم
  • منیزیم: ۳۲ میلی گرم
  • منگنز: ۱.۵ میلی گرم

تاریخچه نارگیل

برخی معتقدند گیاه نارگیل متعلق به نواحی جنوبی آسیا می باشد و گروه دیگر منشا آن را منطقه شمال غربی آمریکای جنوبی می دانند. هزاران سال است که میوه نارگیل توسط انسان مورد استفاده قرار می گیرد. نارگیل در مناطق گرمسیر رشد می کند و به دلیل سبک بودن و شناور ماندن در آب، در سفرهای دریایی به نقاط مختلف جهان منتقل شده است. مدارک موجود نشان می دهد میوه نارگیل با تلاش مسافران جزایر پلینزی به هاوایی برده شد. نام ”tunococ ”به معنای نارگیل توسط کاشفان اسپانیایی و پرتغالی برای این میوه در نظر گرفته شد. این نام از lE ocoC به معنای هیولای افسانه ای مصر گرفته شده است. علت این نامگذاری، احتمالا به دلیل هسته بزرگ و موی اطراف میوه نارگیل است. فسیل های کشف شده در نیوزیلند نشان می دهد درخت نارگیل (یا مشابه آن) حدود ۱۵میلیون سال پیش در سواحل نیوزیلند رشد می کرده است.

عوارض جانبی و مضرات نارگیل

  • نارگیل حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده می باشد که مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث افزایش کلسترول خون و بروز بیماری قلبی گردد.
  • افرادی که از آلرژی های غذایی، مخصوصا حساسیت به دانه های آجیل رنج می برند بهتر است در مصرف نارگیل احتیاط کنند. آلرژی به روغن نارگیل اگرچه بسیار نادر است اما در صورت بروز ممکن است بسیار خطرناک باشد.
  • مصرف بیش از حد گوشت، شیر یا روغن نارگیل ممکن است باعث افزایش وزن و چاقی شود. با توجه به مقادیر بالای کالری و چربی اشباع شده موجود در نارگیل، بهتر است مصرف خود را به مقادیر معمولی در طول روز کاهش دهید .

این مطلب اولین بار در ماهنامه مهندسی کشاورزی منتشر شده است.