اینکه از جف بزوس خوشتون بیاد یا ازش متنفر باشید مهم نیست مهم اینه که اون در حال حاضر یکی از موفق ترین ها در تاریخ کارآفرینی است. مردی که میخواست کتابفروشی آنلاین راه اندازی کنه،اما در نهایت آمازون رو به چیزی بیشتر از یک کتابفروشی تبدیل کرد. امروزه میتونید آمازون رو در همه جا ببینید و در میان بزرگترین کسب و کارهای دیجیتالی در اینترنت رد پای اون رو ببینید. جف بزوس تونست آمازون رو به یک چیز غول‌پیکر تبدیل کنه چون اصول موفقیت را به صورت ریشه‌ای در کسب و کارش قرار داده بود.در اینجا من می خوام ۵ تا از اصول جف بزوس رو که باعث شد اون به یک میلیاردر تبدیل بشه براتون بیان کنم.

۱- تلاش کنید حتی اگر امکان موفقیت وجود ندارد.

من تصمیم به تلاش کردن گرفتم.اصلا به فکر تلاش کردن و شکست خوردن و در نهایت تاسف خوردن نبودم.و همیشه مظنون به این بودم که به سمت تصمیمی برم که نخوام براش تلاش کنم.پس از سنجش های بسیار زیاد مسیری را انتخاب کردم که پر ریسک بود برای رسیدن به علایقم و الان به اون انتخاب افتخار می کنم.

جف بزوس بعد از ده سال که از دانشگاه فارغ التحصیل شد خودش را در یک دو راهی یا چند راهی برای تصمیم‌گیری دید. این که تو دنیای کسب و کار بمونه با حقوق زیاد یابره به سراغ رویایی که برای راه اندازی کتابفروشی آنلاین داشت. بنابراین بزوس تصمیم گرفت که به سراغ رویاش بره و تاریخ سازی کنه. زندگی به ما میگه که نباید زیاد خطر کنیم یا میتونیم دلو بزنیم به دریا و تلاش کنیم حتی زمانی که فکر میکنیم همه چی تمومه. اما شگفت انگیز تر از همه قدرت ایمان، تلاش سخت و شجاعت چه پشتوانه شما در انجام کارها است. تنها چیزی که نیاز داریم یک عزم قوی و برداشتن اولین قدم برای انجام هر کاری است.

۲- اهمیت انتخاب هایی که می کنید را بدانید. شما همیشه تحت کنترل هستید.

تفاوت بین موهبت و انتخاب چیست؟ باهوش بودن یک موهبت است، مهربان بودن یک انتخاب. موهبت یک چیز آسونیه، بالاخره یه جوری به دست میاد. انتخاب سخته. اگر مراقب نباشید میتونید خودتون رو با موهبت از راه به در کنید و اگر چنین کنید به انتخاب های شما ضرر میرسونه.

ما این حق انتخاب رو داریم که هر روز بر اساس ارزش هامون زندگی کنیم یا قربانی حواس پرتی های زیادی بشیم که در اطراف ما وجود داره. اگر نقشه راهی داشته باشیم که شامل اهداف و موفقیت‌ها باشند، تنها کافیست تا ذهن خود را برای تلاش و به اجرا گذاشتن کاری سخت تقویت کنیم. خوب یا بد، این حق انتخاب رو ما همیشه داریم‌.

۳- بهترین و چابک ترین تصمیم ها را بگیرید

تصمیم‌هایی با کیفیت و شتاب بالا بگیرید.

جف بزوس ای یاد گرفت که اگر بخواهد در دنیای درحال تغییر اینترنت پیش برود باید تصمیم های هوشمندانه و سریعی بگیرد. یکی از این تصمیم های هوشمندانه راه اندازی وب سرویس های آمازون بود. جف میتونست به همون فروشگاه آنلاین بسنده کنه، اما بازار و تقاضا را به سمت چیزهای بیشتری دید. اونن صرفاً تماشاگر نبود. تا تنور داغ بود نون رو چسبوند.

۴- سمج باش اما انعطاف پذیر هم باش

اگه سمج نباشی زود پا پس میکشی، و اگر انعطاف‌پذیر نباشید راه حلی برای مشکلات پیدا نمی کنید و فقط سرت رو به دیوار می کوبی تا یک راه حل پیدا کنی.

توازن ایجاد کردن در مسیری که می دانید چه زمانی باید نگرش خود را تغییر دهید، هوش تاجری را نشان می دهد. به خودتون ایمان داشته باشید. اگر در کاری خوب هستید از آن استفاده کنید. اما باید خواهان ایجاد تغییر در مسیر باشید در غیر این صورت در حال هدر دادن وقت خود هستید. بزوس آمازون رو به یک امپراطوری تبدیل کرد و دلیل آن چیزی نبود جز سماجت و انعطاف پذیری که سرلوحه کار او بود.

۵- بدانید برای چه کسی کار میکنید

چیزی که من رو به حرکت وا میداره نوع ساده ای از انگیزه است. و این انگیزه از جایی نمیاد جز اعتماد دیگران به من.

شما علاوه بر اینکه همیشه برای خودتان کار می کنید، در حال کار کردن برای دیگران هم هستید. از زمانی که ریسک زیاد و نقطه امنی وجود نداره،انگیزه و نیاز بیشتری برای حرکت رو به جلو با کارایی و شتاب بیشتر وجود دارد. هیچ وقت کسانی که شما را حمایت میکنند مثل خانواده و کسانی که برای شما کار می کنند مثل کارمندان تون رو از یاد نبرید. منافع اونهارو بر منافع خودتون ارجح بدونید.

چیزهای زیادی هست که میشه از زندگی بزوس و موفق‌های اون یاد گرفت. این ۵ عاملی که بیان شد چارچوب و دلایلی هستند که چطور ثروتمندترین فرد جهان در این نقطه از تاریخ ایستاده است. شما هم می‌توانید با اجرای این اصول در زندگی خود به موفقیت شگرفی برسید.