جایگاه جدید بیوهی سیاه در گیشه به پایینترین سطح رسیده و میتواند باعث بروز مشکلاتی در آینده برای فیلمهای مارول شود.
مارول تقریبا برای همه انتقامجویان اصلی، فیلمهای مستقل ارائه داده است، از جمله چند مجموعه تلویزیونی جدید برای بازیگران جدیدتر اما ناتاشا رومانوف، بهعنوان یکی از اولین انتقامجویان معرفی شده در فاز ۱ مارول، از آن توجهات اولیه جا مانده بود. با وجود مرگ دلخراش ناتاشا در فیلم انتقامجویان: بازی پایانی، فیلم بیوهی سیاه ادای احترامی است به شخصیت او و با ایجاد خط داستانی جدیدی برای مجموعه، پیش میرود.
این فیلم مستقل دربارهی ناتاشا رومانوف، نه تنها از لحاظ فروش در گیشه موفق نبوده بلکه مورد انتقاد قرار گرفته که آیا واقعا متعلق به فازی است که مارول در آن قرار دارد یا نه، چرا که داستان فیلم پس از وقایع جنگ داخلی اتفاق میافتد و به فیلم جنگ ابدیت منتهی میشود که هر دو در فاز ۳ مارول جا داشتند اما بیوهی سیاه در فاز ۴ مارول اکران شده است. مخاطبان نظر بر این داشتند که شاید روایت داستان بیوهی سیاه در فاز ۲ یا ۳ مناسبتر بود و بهتر بود تا در آن زمان به بررسی زندگی خانواده از هم گسیخته ناتاشا و پیوند نزدیک او با کلینت بارتون پرداخته شود.
به دلیل همهگیری کرونا، تاریخ انتشار بیوهی سیاه بیش از یک سال عقب افتاد و موجب شد تا مردم، فیلم مستقل این شخصیت را که از سال ۲۰۱۰ با مارول همراه است، دیرتر ببینند. پیشتر قرار بود بیوهی سیاه اولین فیلم فاز ۳ مارول در کنار مرد عنکبوتی: دور از خانه باشد. اگرچه هنوز اولین فیلم مارول است که از سال ۲۰۱۹ اکران میشود اما هیاهوی آن تحتالشعاع موفقیت سریالهای وانداویژن، شاهین و سرباز زمستان و لوکی قرار گرفت که در دیزنیپلاس منتشر شدهاند. اگرچه اینها، همه عوامل موثر در کاهش فروش فیلم نیستند اما به راستی چرا جایگاه بیوهی سیاه در گیشه نشاندهنده آیندهای خوب برای مارول و دیزنی نیست؟
کاهش فروش بیوهی سیاه در هفته دوم اکران
بیوهی سیاه نهم ژوئیه در سینماها اکران شد و علاوه بر آن، برای افرادی ک اکانت ویژه در دیزنیپلاس دارند هم انتشار یافت تا با پرداخت ۳۰ دلار به مدت یک ماه به فیلم دسترسی داشته باشند. در حالی که فیلمهای بزرگی مانند یک مکان ساکت ۲ و سریع و خشمگین ۹ قبل از بیوهی سیاه فروش خوبی داشتند اما این فیلم موفق شد بیشترین فروش هفته اول در دوران کرونا را رقم بزند. در هفته افتتاحیه ۲۱۹٫۲ میلیون دلار در سراسر جهان درآمد کسب کرد که سهم فروش داخلی از آن ۸۰٫۴ میلیون دلار بود. طرفداران مارول بیش از دیگران مشتاق بازگشت به سینماها بودند و تاکنون بیوهی سیاه بیشترین پیشفروش بلیط را در سال ۲۰۲۱ داشته و حتی از پیشفروش فیلمهای آینده مارول مانند دکتر استرنج و مرد عنکبوتی پیشی گرفته است. با اضافه شدن درآمد حاصل از فروش در دیزنیپلاس، بیوهی سیاه پس از پلنگ سیاه و کاپیتان مارول در جایگاه سومین فیلم مستقل اصلی و پرفروش مارول قرار گرفت.
در حالی که به نظر میرسید موفقیت هفته افتتاحیه فیلم نشاندهنده وسعت فروش آن باشد اما فروش هفته دوم به مثابه آب سردی بر پیکر این تفکر بود. جدا از رکوردی که در هفته اول اکران به جا گذاشت، بیوهی سیاه رکورد دیگری هم در بین فیلمهای مارول ثبت کرد و آن، بیشترین افت فروش هفته دوم گیشه بود. سقوط ۶۷ درصدی که حتی از افت ۶۲ درصدی مرد مورچهای هم فراتر رفت. فیلم از لحاظ فروش در هفته دوم پس از فیلم هرج و مرج فضایی ۲ در جایگاه دوم قرار گرفت که با نقدهای نسبتا ضعیفی روبهرو شده بود. در حالی که بیوهی سیاه نظرات مثبت منتقدان را دریافت کرد و با وجود داشتن امتیاز ۸۲ از منتقدان و ۹۱ از مخاطبان در راتن تومیتوز، احتمالا آینده اکرانهای سینمایی مارول را با چالش روبهرو کند.
چرا فروش گیشه بیوهی سیاه برای مارول ناامیدکننده است
در طول دهه گذشته، فیلمهای مارول دارای موفقیتی ثابت و مداوم در گیشه در سینماهای سراسر جهان بودهاند و طرفداران از دیدن آنها بر روی پرده لذت میبردند. نزدیک به دو سال پس از اکران، فیلم بازی پایانی با پشت سر گذاشتن تایتانیک و آواتار، رکورددار پردرآمدترین فیلم در تمام تاریخ شد تا اینکه آواتار پس از اکران مجدد در چین، در مارس ۲۰۲۱ این عنوان را پس گرفت. بازی پایانی تنها در مدت ۱۱ روز پس از اکران خود ۲ میلیارد دلار درآمد کسب کرد، پس میتوان با قاطعیت گفت که مارول فیلمهای خود را برای فروش در گیشه در سطح بالایی آماده میکند. بیوهی سیاه بهعنوان دومین فیلم مارول که پس از بازی پایانی منتشر شده است، کاهش فروشی ناامیدکننده برای مارول دربرداشته است.
از آنجا که بیوهی سیاه در طول همهگیر شدن کرونا سه بار به تأخیر افتاد، انتظار میرفت که با اکران خود، نه تنها طرفداران مارول بلکه دوستداران فیلم در سراسر جهان را به سینماها بازگرداند. فیلم بیش از آنکه بهعنوان یادبودی برای ناتاشا در بازار عرضه شود، بهعنوان بازگشت مارول به سینماها معرفی شد تا راهی برای جبران تمام ضررهای سال بدون اکران ۲۰۲۰ باشد. سینماها بهترین راهحل برای چنین برندینگ و بازاریابی بودند تا تعامل مخاطبان را به همراه داشته باشند اما با توجه به کاهش بیسابقه فروش بیوهی سیاه، شاید اکران در سینما بهترین راه برای فیلم های آینده نباشد و این نشان میدهد که مارول هم با داشتن محصولی ضعیف، نسبت به استقبال کم مخاطبان، ضد گلوله نیست.
همهگیری کرونا هنوز کاملا به پایان نرسیده است، بنابراین میزان فروش بیوهی سیاه ممکن است به دلیل میانگین حضور تماشاگران در بازگشت به سینماها باشد. کاملا غیرمنطقی است که مارول انتظار داشته باشد فروشی نزدیک به بازی پایانی بدست آورد، چرا که تأثیرگذاری کرونا بر فروش گیشه، قابل پیشبینی بود. بیوهی سیاه پروژهای با حضور یکی از محبوب ترین شخصیتهای مارول است و شاید کاهش فروش آن، مشکلاتی را برای فیلم شانگچی و افسانه ده حلقه ایجاد کند. قبل از اکران شانگچی در سپتامبر ۲۰۲۱ اتفاقات زیادی میتواند بیافتد، از جمله آرامتر شدن شرایط کرونا و محدودیتهای آن اما با توجه به تجربه بیوهی سیاه، مارول باید تدابیر ویژهای برای موفقیت آن فیلم در گیشه بیاندیشد.
تأثیر فروش بیوهی سیاه در دیزنیپلاس بر آینده سینما
با وجود کاهش فروش فیلم در سینماها، بیوهی سیاه در هفته افتتاحیه خود، ۶۰ میلیون دلار از طریق فروش در دیزنیپلاس در سراسر جهان به دست آورد و امیدها را زنده نگه داشت. بیوهی سیاه اولین فیلمی است که برای اکانتهای ویژه دیزنیپلاس منتشر شده است، بنابراین مقایسه آن با کروئلا و مولان درست نیست. از آنجایی که درآمد هفته افتتاحیه دیزنیپلاس کمی کمتر از یک سوم فروش هفته اولیه گیشه بود، با توجه به مقدار پول به دست آمده، همچنان میتوان به فروش فیلمهای آینده به این روش امیدوار بود. این موضوع برای دیزنی هم مثبت به نظر میرسد، چرا که از این طریق پول بیشتری نسبت فروش در سینماها به دست میآورد.
موفقیت بیوهی سیاه در دیزنیپلاس به افت شدید فروش گیشه در هفته دوم دامن میزند. اگرچه تماشای فیلم در سینما معمولا به معنای صدا، تصویر و تمرکز بهتر است اما قیمت بلیطها برای یک خانواده، بسیار گران تمام میشوند و تماشای همان فیلم با ۳۰ دلار از تلویزیون شخصی میتواند گزینه بسیار بهتری از نظر مالی باشد. اکانت ویژه چندین مزیت دیگر مانند دسترسی ۳۰ روزه را هم در اختیار بینندگان قرار میدهد ، به این معنی که مخاطبان میتوانند به جای اینکه دوباره به سینماها بروند و بلیطهای بیشتری را برای بازدید دوم خریداری کنند، در هر بازه زمانی، فیلم را هر چند بار که میخواهند دوباره تماشا کنند. به همین ترتیب، این روش احتمالا بهترین گزینه برای کسانی باشد که هنوز با وجود شیوع کرونا، با تماشای فیلم در سینماها راحت نباشند.
مبلغ به دست آمده برای بیوهی سیاه از طریق اکانتهای ویژه خبر خوبی برای مارول است اما ممکن است به این معنی باشد که فروش فیلمهای آینده در سینماها در خطر خواهد بود. هنگام محاسبه درآمد فیلمهای سینمایی در سالهای اخیر از میزان فروش گیشه برای تجزیه و تحلیل موفقیت فیلم استفاده میکردند، زیرا پخش آنلاین و DVD تا پایان اکران سینمایی در دسترس نبود اما حالا که اکثر فیلمها همزمان با اکران در سینما، در رسانههای دیگر هم پخش میشوند، تخمین جبران هزینههای فیلم کمی دشوارتر شده است. موفقیت آنلاین فیلمها تهدیدی بزرگ برای سینماها است که قبلا درصد مهمی از درآمد خود را به واسطه حضور سرویسهایی مانند نتفلیکس از دست دادهاند و موفقیت مارول در دیزنی پلاس این خطر را دو چندان میکند. فروش گیشه بیوهی سیاه دلیلی بر این ادعاست که فیلمهای با اکران همزمان در سینماها و دیزنیپلاس، ممکن است در بلند مدت به آینده مارول لطمه بزنند.
منبع: Screenrant