در این مقاله ۱۲ انیمیشن‌ پرفروش پیکسار را کنار هم آورده‌ایم و عملکرد تک‌تک آن‌ها را در گیشه بررسی کرده‌ایم تا ببینیم یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای فیلم‌سازی جهان چگونه قلب میلیاردها نفر را به دست آورده‌ است.

استودیو پیکسار را بیشتر به خاطر انیمیشن‌های خانوادگی پرطرفداری می‌شناسیم که تحسین منتقدان را برمی‌انگیزند و با لحظات عمیق و احساسی‌اشان گریه‌ی کودکان و بزرگسالان را در می‌آورند. ولی پیکسار در کنار این‌ها به خاطر عملکرد آثارش در گیشه هم معروف شده و انیمیشن‌هایی ساخته که همیشه در عین به دست آوردن دل منتقدان، مخاطبان پرشماری را خوشحال و راضی نگه داشته و فروش خوبی در گیشه رقم زده است.

استودیو پیکسار از همان زمان که با «داستان اسباب‌بازی» وارد عرصه‌ی ساخت انیمیشن‌های بلند سه‌بعدی شد تا امروز چیزی نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار در گیشه‌های جهانی به دست آورده و سال به سال انیمیشن‌های محبوب‌تر و پرفروش‌تر و جایزه‌بگیرتری ساخته‌ است. بخشی از این فروش فوق‌العاده مدیون عنوان‌هایی است که به تنهایی بالای ۱ میلیارد دلار در گیشه‌های جهانی فروخته‌اند،‌ همچنین انیمیشن‌های ارجینالی که بالاتر از انتظار همه ظاهر شدند. این‌ها عملکرد چندین ساله‌ی یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین استودیوهای فیلم‌سازی تاریخ سینماست، استودیویی که شنیدن نام و دیدن لوگوی آن به مخاطبان سراسر جهان اطمینان خاطر می‌دهد که قرار است انیمیشنی تماشایی و فراموش‌نشدنی ببینند.

با این حال وقتی پرفروش‌ترین انیمیشن‌های پیکسار را کنار هم می‌آوریم، متوجه می‌شویم که عوامل بسیار زیادی در جذب تماشاگران جهانی به این فیلم‌ها دخیل بوده است. تک‌تک فیلم‌های این فهرست ویژگی‌های مهمی داشتند که مستقیما به فروش بالایشان ربط داشته. مثلا تبلیغات منحصربه‌فرد و جذابی داشته‌اند، یا زمانی بسیار مناسب اکران شده‌اند، و حتی شاید چون دنباله‌ای بر یک اثر محبوب و مشهور بوده‌اند به این رقم دست یافته‌اند.

با بررسی عوامل موفقیت و فروش بالای انیمیشن‌های پیکسار بیشتر از قبل ارزش تولیدات این استودیو را درک خواهیم کرد و متوجه می‌شویم که چرا و چگونه به جایگاه مهم و بزرگ امروزیش رسیده است.

۱۲. شرکت هیولاها (Monsters, Inc)

شرکت هیولاها
  • محصول: ۲۰۰۱
  • کارگردان: پیت داکتر
  • صداپیشگان: جان گودمن، بیلی کریستال، استیو بوشمی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

در شرایط سینمایی امروز و وقتی ۱۰ انیمیشن گوناگون موفق شده‌اند رکورد فروش بیش از ۱ میلیارد دلار را در گیشه‌های جهانی بشکنند، سخت است که باور کنیم زمانی این دست انیمیشن‌ها برای رسیدن به رقم ۵۰۰ میلیون دلار هم کلنجار می‌رفتند، چه برسد به اینکه رؤیای فروش میلیاردی را ببینند. تا اوایل قرن ۲۱، تنها انیمیشنی که توانست نیم میلیارد دلار بفروشد «شیر شاه» (The Lion King) بود و تا مدت‌ها انیمیشن دیگری موفق نشد به آن برسد. تا اینکه سال ۲۰۰۱ شرکت هیولاها اکران شد و فروش حیرت‌انگیزی کرد.

این انیمیشن پیکسار ۵۶۰.۴ میلیون دلار در گیشه‌های جهانی فروش کرد که البته ۵۰.۲ میلیون دلار از این فروش مربوط به اکران مجدد و ۳بعدی آن در سال ۲۰۱۲ بود، پس یعنی فروش اولیه‌ و اصلی شرکت هیولاها ۵۱۰ میلیون دلار است. با این حال دومین انیمیشنی بود که موفق شد تا آن زمان بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بفروشد. شرکت هیولاها همچنین با پشت سر گذاشتن «شرک» (Shrek) پرفروش‌ترین انیمیشن سال ۲۰۰۱ شد. علاوه بر همه‌ی این‌ها، این انیمیشن در زمان خودش پرفروش‌ترین محصول پیکسار هم به حساب می‌آمد و موفق شده بود از فروش قسمت دوم داستان اسباب‌بازی پیشی بگیرد.

تمام این موفقیت‌ها مدیون سابقه‌ی پیکسار در تولید آثار مطرح و تماشایی بود، همچنین داستان و ایده‌ی بکر و تازه‌ی فیلم که شغل هیولاها و روزمرگی‌های آن‌ها را به نمایش در می‌آورد برای همه تازگی داشت و با دیدنش هیجان‌زده می‌شدند. این روزها فروش بالای ۵۰۰ میلیون دلار برای انیمیشن‌های پیکسار اتفاقی معمول و عادی است، ولی سنگ بنای آن را آثاری مثل شرکت هیولاها گذاشته‌اند.

۱۱. راتاتویی (Ratatouille)

راتاتویی
  • محصول: ۲۰۰۷
  • کارگردان: برد بِرد
  • صداپیشگان: پتون آزوالت، جنین جرافالو، لو رومانو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

راتاتویی دومین انیمیشن از پیکسار بود که داستانش خارج از آمریکای شمالی می‌گذشت (اولینش در جست‌وجوی نمو بود). این‌بار که داستانشان را در اروپا و به‌ویژه پاریس تعریف می‌کردند، تماشاگران جهانی و بین‌المللی فیلم بالقوه بالاتر بود و از همان ابتدا می‌توانستند روی فروش برون‌مرزی آن حساب ویژه‌ای باز کنند. ولی برای اینکه بفهمند دقیقا چه فروشی خواهد کرد باید تا اکران رسمی آن انتظار می‌کشیدند.

راتاتویی قرار بود تابستان ۲۰۰۷ اکران شود، یعنی زمانی که دنباله‌های سینمایی پرطرفداری در برنامه‌ی سینماها بود؛ عناوینی مثل «هری پاتر» (Harry Potter)، «دزدان دریایی کارائیب» (Pirates of the Caribbean) و «مرد عنکبوتی» (Spider-Man) همگی از رقبای راتاتویی در اکران تابستان بودند و کسی شانس زیادی برای رکوردشکنی این انیمیشن در گیشه متصور نمی‌شد. در هیاهوی چنین فرنچایزهای عظیمی به نظر نمی‌رسید داستان یک موش جاه‌طلب که سودای سرآشپز شدن در سرش داشت محلی از اعراب داشته باشد.

با این حال راتاتویی در نهایت موفق شد در گیشه شگفتی بیافریند و فروشش را به رقم قابل توجه ۶۲۶.۵ میلیون دلار برساند. بیش از دو سوم این فروش فوق‌العاده از گیشه‌های خارج از آمریکا بود  و در آن مقطع دومین محصول پرفروش پیکسار (بعد از جست‌وجوی نمو) در گیشه‌های جهانی به حساب می‌آمد.

چون داستان فیلم در فرانسه و پاریس می‌گذشت، خیلی از سینماروهای اروپایی از آن استقبال ویژه‌ای کردند، ولی دلیل اصلی که باعث شد این انیمیشن جذاب در سراسر دنیا مخاطب پیدا کند و بفروشد، ‌داستان قدرتمند و تأثیرگذارش بود. این انیمیشن با فروش بی‌نظیرش در گیشه‌های بین‌المللی تبدیل به ششمین فیلم پرفروش سال ۲۰۰۷ شد. این رتبه دستاوردی بزرگ برای پیکسار به حساب می‌آمد چرا که خیلی از بلاک‌باسترهای معروف آن سال را پشت سر گذاشت و از برخی دنباله‌های موردانتظار بیشتر فروخت.

راتاتویی در یک رقابت نفس‌گیر با انبوهی فیلم بزرگ و پرطرفدار، موفق شد با روایت داستانی انگیزه‌بخش درباره‌ی اینکه «هر کسی می‌توند آشپزی کند» به فروشی دلچسب دست پیدا کند و در بین پرفروش‌ترین انیمیشن‌ها قرار بگیرد.

۱۰. شگفت‌انگیزان (The Incredibles)

شگفت‌انگیزان
  • محصول: ۲۰۰۴
  • کارگردان: برد بِرد
  • صداپیشگان: هالی هانتر، کرگ تی. نلسون، ساموئل ال جکسون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

در جایی از انیمیشن شگفت‌انگیزان باب پار ابرقهرمان بازنشسته مجبور می‌شود غرغرها و اعتراضات رئیس بدعنق و اعصاب‌خردکنش را تحمل کند که مدام می‌گوید: «من راضی نیستم باب». ولی مدیران استودیو پیکسار و دیزنی قطعا از عملکرد شگفت‌انگیزان در گیشه راضی و خشنود بودند. وقتی رقم فروش این انیمیشن در گیشه‌های جهانی اعلام شد، بعید به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از اعضای اصلی دیزنی و پیکسار نسبت به این محصول سال ۲۰۰۴ خودشان احساس عدم رضایت کرده باشند.

شگفت‌انگیزان با وجود رقبای سرسخت و محبوبی که در سینما داشت موفق شد ۶۳۱.۴ میلیون دلار بفروشد. با اینکه این فروش نسبت به رقم فروش در جست‌وجوی نمو قدمی به عقب محسوب می‌شد،‌ ولی همچنان موفقیت بزرگی برای پیکسار به حساب می‌آمد.

شگفت‌انگیزان نکات مثبت پرشماری دارد که هر کدام  دلیل محبوبیت و فروش بالای آن است. اول از همه اینکه به نسبت اکثر انیمیشن‌های هم‌دوره‌اش جلوتر و به‌روزتر بود و ایده‌ی مرکزی نو و جذابی داشت. اگر به تاریخ اکران آن توجه کنید،‌ می‌فهمید که شگفت‌انگیزان مدت‌ها پیش از تب امروزه‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی روی پرده‌ها آمد و قدم‌های نویی برداشت و نسبت به خیلی از آثار ابرقهرمانی پیش از خودش در گیشه موفق‌تر عمل کرد.

برای مثال تمام فیلم‌های «مردان ایکس» که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ اکران شدند فروش جهانی کمتری نسبت به این انیمیشن که ایده‌های ارجینالی هم داشت رقم زدند. تازه مخاطب هدف شگفت‌انگیزان کودکان و نوجوانان بود و این یعنی نمی‌توانستند روی خیل عظیم هواداران آثار کمیک‌بوکی و ابرقهرمانی حساب باز کنند. فروش بالای شگفت‌انگیزان از هر لحاظ اتفاق بزرگ و مهمی بود چون پیکسار و دیزنی از رویه‌ی همیشگی‌اشان فاصله گرفته بودند و داستانی روایت می‌کردند که شخصیت‌های اصلیش همگی انسان بودند و ماجراهای اکشن زیادی داشت. چیزی که در آثار قبلی این دو استودیو ندیده بودیم.

۹. بالا (Up)

انیمیشن بالا
  • محصول: ۲۰۰۹
  • کارگردان: پیت داکتر
  • صداپیشگان: اد اسنر، کریستوفر پلامر، جوردن ناگای
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰

پیش از آنکه بالا اکران شود،‌ خیلی‌ها نسبت به آن دودل بودند و با بدبینی سراغش می‌رفتند. البته بسیاری از تولیدات پیکسار تا قبل اکرانشان با گمانه‌زنی‌های منفی روبه‌رو بوده‌اند و بعد از نمایش به همه ثابت می‌کردند که اشتباه تصور کرده‌اند. ولی سر این‌یکی گویا اکثریت مردم متفق‌القول بودند که چیز خوبی از آب در نمی‌آید و کسی احتمال فروش زیادی برایش در نظر نمی‌گرفت. آخر چطور می‌شد نسبت به آن خوش‌بین بود؟ انیمیشنی درباره‌ی یک پیرمرد؟ اصلا بچه‌ها دوست خواهند داشت به تماشایش بنشینند؟ چطور می‌توانستند اسباب‌بازی‌های مرتبط به آن را بسازند و بفروشند؟ ولی وقتی بالا اکران شد، همه فهمیدند که انبوهی از مردم برای تماشای آن راغب هستند و هرچه گمانه‌زنی و پیش‌بینی که تا قبلش شده بود غلط از آب در آمد. بالا یکی از موفق‌ترین تولیدات پیکسار در گیشه‌های جهانی شد و رکوردی شگفت‌انگیز رقم زد.

بالا از می ۲۰۰۹ اکران شد و در نهایت به فروش جهانی ۷۳۱.۴ میلیون دلاری رسید که ۲۹۳ میلیون دلارش مربوط به سینمادوستان آمریکایی بود. مشخص شد که اصلا دلیل عمده‌ی موفقیت بالا همین ایده‌ی عجیب و منحصربه‌فردش است که شبیه هیچ انیمیشن دیگری نبود و قهرمانش هم به بقیه‌ی قهرمان‌ها شباهتی نداشت.

در بین فیلم‌های خانوادگی و انیمیشن، تقریبا هیچ اثری مشابه بالا ساخته نشده بود. در کنار این‌ها، بالا اولین انیمیشن مهم و بزرگ اکران تابستان بود و حداقل در گیشه‌های آمریکا تا قبل از اکران «عصر یخ‌بندان: طلوع دایناسورها» (Ice Age: Dawn of the Dinosaurs) با رقیب مهم دیگری روبه‌رو نشد.

در کنار ایده‌ی جدید و جذاب و تبلیغات گسترده استودیو، این تبلیغات دهان به دهان مردم بود که سینمادوستان بیشتری را راهی سالن‌ها کرد. نقد و نظرهای شدیدا مثبتی که مردم عادی و سینماروها درباره‌ی بالا می‌نوشتند و می‌گفتند، هیجانی مضاعف در دیگران ایجاد می‌کرد و همین باعث شد تا فروش فیلم بالا و بالاتر رود. حتی همان افتتاحیه‌ی پر از احساسات و اشک‌انگیز فیلم هم به خودی خود تبدیل به یک مؤلفه‌ی شاخص شد و خیلی‌ها را مفتون این انیمیشن کرد.

۸. دانشگاه هیولاها (Monsters University)

دانشگاه هیولاها
  • محصول: ۲۰۱۳
  • کارگردان: دن اسکانلون
  • صداپیشگان: بیلی کریستال، جان گودمن، استیو بوشمی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

تابستان سال ۲۰۱۳، وقتی بیشتر دانشجویان دانشگاه‌ها مشغول لذت بردن از تعطیلات بین دو ترم بودند، پیکسار با انیمیشن دانشگاه هیولاها همه را سر کلاس‌ها برگرداند، آن هم کلاس‌های درس دانشگاه هیولاها.

دانشگاه هیولاها پیش‌درآمدی بود بر شرکت هیولاها و به ما نشان می‌داد که مایک و سالی (قهرمان‌های فیلم اصلی) چطور در دوران دانشجویی با یکدیگر آشنا شدند و سنگ بنای رفاقتی دوست‌داشتنی را گذاشتند. دانشگاه هیولاها چهارمین پیش‌درآمدی بود که استودیو پیکسار برای تولیدات قدیمش می‌ساخت و تا آن زمان دو تا از این پیش‌درآمد‌ها موفق شده بودند بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در گیشه‌های جهانی بفروشند. قسمت سوم داستان اسباب‌بازی هم که چند سال پیش‌تر فروش یک میلیارد دلاری را رد کرد برای همین انتظارها برای آثار جدید پیکسار بالاتر رفته بود.

البته دانشگاه هیولاها نتوانست به فروش ۱ میلیارد دلاری برسد، ولی فروش ۷۴۳.۴ میلیون دلاری هم اصلا رقم کمی نیست و حتی نسبت به شرکت هیولاها چند قدم جلوتر بود. دانشگاه‌ هیولاها در زمان اکرانش سومین انیمیشن پرفروش پیکسار به حساب می‌آمد.

خاطره‌ی خوش و دلنشینی که مردم از تماشای شرکت هیولاها داشتند باعث شد تا وقفه‌ی ۱۱ ساله بین دو فیلم اصلا به چشم نیاید و دوباره برای دیدنش هجوم بیاورند. در واقع شرکت هیولاها به قدری موفق و محبوب و خاطره‌انگیز بود که هر فیلمی مرتبط با آن می‌ساختند با فروش و اقبال عمومی گسترده‌ای مواجه می‌شد، ولی مسؤولان پیکسار به این اکتفا نکردند و برای جذب هرچه بیشتر تماشاگران به تکنیک‌های تبلیغاتی جذاب و منحصربه‌فردی روی آوردند.

دانشگاه هیولاها صرفا به نوستالژیای فیلم اول تکیه نکرد و با رویکردی تازه سراغ نسلی جدید از تماشاگران آمد و نتیجه‌ی خوبی هم گرفت.

۷. کوکو (Coco)

انیمیشن کوکو
  • محصول: ۲۰۱۷
  • کارگردان: آدرین مولینا، لی اونکریچ
  • صداپیشگان: آنتونی گونزالز، گائل گارسیا برنال، بنجامین برت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم:  ۸.۴ از ۱۰

چهار انیمیشن پرفروش تاریخ پیکسار دنباله‌هایی هستند که بر عناوین قبلی ساخته شدند، ولی باید بدانیم که تولیدات ارجینال این استودیو هم به همان اندازه موفق عمل کرده‌اند و همیشه پتانسیل بالایی برای جذب مخاطبان جهانی و رسیدن به فروش‌های خیره‌کننده دارند. هر چه نباشد نیمی از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های پیکسار را همین عناوین ارجینال تشکیل می‌دهند که دنباله یا پیش‌درآمد فیلم‌های دیگرشان نیستند و داستان و دنیایی جدید خلق می‌کنند. کوکو یکی از همین‌هاست، فیلمی که ما را به سفری دور و دراز در دل سرزمین مردگان برد.

کوکو بزرگسالان زیادی را در سراسر دنیا به گریه انداخت، تعدادی آهنگ شنیدنی به همه معرفی کرد، دو جایزه‌ی اسکار گرفت و در نهایت ۷۹۸.۲ میلیون دلار در گیشه‌های سراسر دنیا فروخت. ۲۱۰.۴ میلیون دلار از این فروش فوق‌العاده مربوط به سینماهای آمریکا بود ولی درخشش اصلی فیلم در گیشه‌های جهانی و برون‌مرزی رقم خورد.

کوکو در مکزیک ۵۷.۶ میلیون دلار فروش کرد و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلمی شد که تا آن زمان در مکزیک به نمایش در آمده بود. فروش این انیمیشن در چین از این هم تحسین‌برانگیزتر بود و در سینماهای آنجا ۱۷۷.۸ میلیون دلار فروش کرد. این بیشترین میزان فروشی است که تا به حال برای انیمیشنی از پیکسار در چین رقم خورده. تولیدات پیکسار معمولا در بازار چین خیلی خوب عمل نمی‌کنند و برای فروش بالا در سینماهای این کشور همیشه با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

کوکو به همه ثابت کرد که اگر یک قصه‌‌ی ارجینال را با تعهد کامل بسازیم و احساسات عمیق انسانی را برانگیخته کنیم، در گیشه‌های سراسر دنیا اتفاقات شگفت‌انگیزی خواهد افتاد.

۶. درون و بیرون (Inside Out)

درون و بیرون
  • محصول: ۲۰۱۵
  • کارگردان: پیت داکتر
  • صداپیشگان: ایمی پولر، فیلیس اسمیت، میندی کالینگ
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

همه‌ی ما احساسات داریم. فرقی ندارد کجای دنیا زندگی کنیم، همگی با احساساتی مثل شادی، غم، خشم و هر حسی که این وسط باشد آشنایی داریم و زندگی‌امان بدون آن‌ها نمی‌گذرد. شاید به همین دلیل بود که این انیمیشن محشر و درجه‌یک پیکسار انقدر در گیشه خوب و موفق عمل کرد، چون درباره‌ی چیزی حرف می‌زد که تک‌تک آدم‌های روی کره‌ی زمین با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

خط داستانی‌ درون و بیرون روی کاغذ عجیب و نشدنی به نظر می‌رسید و کسی فکرش را نمی‌کرد سوژه‌ی محصولی از پیکسار با مخاطب هدف کودکان باشد. چطور می‌شد با موضوعی این‌چنین انتزاعی اثری خلق کرد که با تمام انسان‌های روی کره‌ی زمین ارتباط بگیرد؟ پیکسار پیش از این هم ثابت کرده بود که می‌تواند ایده‌های جسورانه و بکر را طوری بپروراند که برای تک‌تک مخاطب‌ها قابل فهم باشد چون فرمولی جادویی داشت.

چه کسی فکرش را می‌کرد این محصول پیکسار به چنین فروش فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند؟ درون و بیرون با فروش ۸۵۵ میلیون دلاری در گیشه‌های جهان موفق شد که عنوان هفتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۵ را از آن خود کند که اتفاق حیرت‌انگیزی است. چون فیلم درست یک هفته بعد از «دنیای ژوراسیک» (Jurassic World) اکران شد که در زمینه‌ی بلاک‌باسترها و آثار پرفروش غولی بود برای خودش. ولی آن‌طور که مشخص شد، سینمادوستان در سال ۲۰۱۵ هم دلشان می‌خواست به تماشای دایناسورها بنشینند، هم از دیدن یک اثر عمیق پر از احساسات لذت می‌بردند.

فروش درون و بیرون در گیشه‌های آمریکا ۳۵۶.۴ میلیون دلار بود و این انیمیشن همچنان به‌عنوان پرفروش‌ترین محصول ارجینال پیکسار در سینماهای ایالات متحده شناخته می‌شود.

۵. در جست‌وجوی نمو (Finding Nemo)

در جست‌وجوی نمو
  • محصول: ۲۰۰۳
  • کارگردان: اندرو استانتون
  • صداپیشگان: آلبرت بروکس، الن دجنرس، الکساندر گولد
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

پیکسار با در جست‌وجوی نمو سراغ فصلی از اکران رفت که تا قبل از آن برای محصولاتش سابقه نداشت؛ یعنی اکران تابستان. فیلم‌های اولیه‌ی پیکسار همگی در ماه نوامبر اکران شده بودند، فصلی که برایشان آمد هم داشت و فروش‌های نسبتا خوبی نصیبشان کرد. ولی حالا قصد داشتند فیلمشان را در اواخر می اکران کنند، مقطعی از اکران‌های سینمایی که معمولا مخصوص بلاک‌باسترهای اکشن و پر سروصدا بود. خیلی‌ها در آن زمان از خودشان می‌پرسیدند آیا یک انیمیشن با درجه‌ی G (مناسب برای همه سنین)‌ درباره‌ی یک دلقک‌ماهی که در پهنه‌ی اقیانوس دنبال پسرش می‌گشت می‌تواند مقابل تولیدات عظیم هالیوودی قد علم کند؟ پاسخ صد البته یک بله‌ی بزرگ بود.

در جست‌وجوی نمو موفق شد در گیشه‌های جهانی ۹۳۶ میلیون دلار بفروشد که بخشی از آن با احتساب فروشی است که طی اکران مجدد (برای نسخه‌ی سه‌بعدی فیلم) و سال ۲۰۱۲ به دست آمد. حتی اگر این بخش فروشش را هم حذف کنیم، در جست‌وجوی نمو باز هم رقم درشتی از گیشه‌ها دریافت کرد که تا آن زمان برای پیکسار سابقه نداشت.

در جست‌وجوی نمو تنها دو هفته پس از آغاز اکرانش تبدیل به پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما (در زمان خودش) شد. بخشی از این فروش فوق‌العاده مرهون زمان اکران فیلم بود؛ تابستان و فصل تعطیلی کودکان و نوجوانان که مخاطبان اصلی و هدف آن بودند و طبیعتا با خیال راحت‌تر و وقت آزادتری برای دیدن فیلم به سینماها هجوم می‌آوردند.

البته این‌ها تنها دلایل فروش درخشان در جست‌وجوی نمو نبودند، مثل همیشه تبلیغات دهان به دهان باعث می‌شد جمعیت بیشتری به تماشای آن بنشینند. هر چه بیشتر می‌گذشت مردم بیشتر از دیدن آن به هیجان می‌آمدند و دیگران را برای تماشایش ترغیب می‌کردند. همین قضیه جریانی توقف‌ناپذیر به راه انداخت که برای کمتر فیلمی پیش می‌آید.

در جست‌وجوی نمو در فصلی اکران شد که پیکسار به آن عادت نداشت و ممکن بود در مقابل رقبای بزرگش شکست بخورد، ولی به لطف قصه‌پردازی درجه‌یکش مخاطبان پرشماری را روانه‌ی سینماها کرد و در گیشه شگفتی آفرید.

۴. در جست‌وجوی دوری (Finding Dory)

در جست‌وجوی دوری
  • محصول: ۲۰۱۶
  • کارگردان: اندرو استانتون
  • صداپیشگان: الن دجنرس، یوچین لوی، تای بورل
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

بعد از گذشت نزدیک یک دهه، سینمادوستان بالاخره فرصت تجدید دیدار با شخصیت‌های در جست‌وجوی نمو را پیدا کردند و با شوق فراوان به تماشای دنباله‌ی فیلم یعنی در جست‌وجوی دوری نشستند. این‌بار اما تمرکز قصه به جای نمو روی دوری، ماهی فراموش‌کار و دوست‌داشتنی داستان بود.

در جست‌وجوی نمو زمانی اکران شد که پیکسار و انیمیشن‌ها جایگاه فعلی را نداشتند و اکران آن در فصل تابستان قدم بزرگ و پرریسکی محسوب می‌شد، ولی وضعیت در جست‌وجوی دوری به‌کلی فرق می‌کرد. تماشاگران پرشماری انتظار آن را می‌کشیدند و تقریبا همه می‌دانستند که قرار است با فروش حیرت‌انگیزش سینماها را تکان دهند. مدیران پیکسار که زمان در جست‌وجوی نمو نگران بودند مقابل بلاک‌باسترهای بزرگ شکست بخورند، حالا خودشان بلاک‌باستری تمام‌عیار در چنته داشتند.

البته در زمان تبلیغات فیلم به همه نشان دادند که قصد ندارند روی موفقیت‌ها و شهرت فیلم اول تکیه کنند و با شخصیت‌ها و داستانی کاملا جدید سراغ نسل تازه‌ای از هواداران آمده‌اند. تماشاگرانی هم که با در جست‌وجوی نمو خاطره داشتند وقتی این تبلیغات را می‌دیدند و متوجه می‌شدند که قرار نیست صرفا یک قصه‌ی تکراری ببینند بیشتر ترغیب می‌شدند و با هیجانی مضاعف برای دیدنش انتظار می‌کشیدند. همه‌ی این‌ها عواملی بود که فروش در جست‌وجوی دوری را در اکران سال ۲۰۱۶ تضمین می‌کرد.

در جست‌وجوی دوری موفق شد به فروش حیرت‌انگیز ۱.۰۲۵ میلیارد دلاری در گیشه‌های جهانی دست پیدا کند که ۴۸۶.۲ میلیون دلار آن مربوط به گیشه‌های آمریکا بود. به این طریق در جست‌وجوی دوری در آن زمان تبدیل به پرفروش‌ترین انیمیشن در آمریکای شمالی شد و قسمت دوم شرک را هم پشت سر گذاشت.

در جست‌وجوی دوری همچون بسیاری از دنباله‌های معروف پیکسار با فاصله‌ی زیادی از قسمت قبلیش اکران شد، ولی فروش فوق‌العاده‌اش به همه نشان داد که ارزش این صبر و انتظار طولانی‌مدت را داشته است.

۳. داستان اسباب‌ بازی ۳ (Toy Story 3)

داستان اسباب بازی 3
  • محصول: ۲۰۱۰
  • کارگردان: لی اونکریچ
  • صداپیشگان: تام هنکس، تیم آلن، جوان کیوزاک
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰

پیکسار از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ هفت دنباله برای عناوین مطرح قبلیش اکران کرد. رویکردی بر خلاف ۱۴ سال اولیه‌ی فعالیتشان چون تنها دنباله‌‌ای که در آن مقطع ساختند قسمت دوم داستان اسباب بازی بود. این زمانی بود که دنباله‌ها و پیش‌درآمدهای محصولات پیکسار اتفاق نادری به حساب می‌آمدند و قسمت سوم داستان اسباب بازی درست در اواخر این دوره اکران شد. یعنی پیش از آن که دانشگاه هیولاها و قسمت دوم «ماشین‌ها» (Cars) بیایند و ساخت دنباله و پیش‌درآمد برای انیمیشن‌های پیکسار را عادی‌سازی کنند. برای همین داستان اسباب بازی ۳ اتفاق ویژه‌ای بود. مردم آن را به‌عنوان یک دنباله که صرفا برای سود و پولسازی ساخته شده باشد نمی‌دیدند، بلکه فرصتی می‌دانستند برای بازگشت به دنیای جذاب ودوست‌داشتنی اسباب بازی‌ها و تجدید دیدار با وودی و باز و رفقایشان.

بیش از یک دهه بین دو قسمت داستان اسباب بازی فاصله افتاده بود و همین باعث می‌شد گذر زمان در دنیای داستان و دنیای واقعی تأثیرگذارتر شود. تماشاگران قسمت اول فیلم هم‌زمان با اندی بزرگ شده بودند و حالا وارد دوران جوانی می‌شدند و گذر این سالیان انبوهی از احساسات درون همه شکل داده بود. داستان اسباب بازی ۳ با جذب انبوهی از تماشاگران نسل قدیم و جدید و برانگیخته کردن احساساتشان موفق شد ۱.۰۶۸ میلیارد دلار در گیشه‌های جهانی بفروشد و اولین انیمیشنی باشد که به فروش بالای ۱ میلیارد دلار می‌رسد.

فروش داستان اسباب بازی ۳ دو برابر فروش جهانی قسمت دومش در سال ۱۹۹۹ بود که نشان می‌داد عنوان داستان اسباب بازی نه‌تنها محبوبیتش را طی این سال‌ها از دست نداده، بلکه رفته‌رفته به هوادارانش افزوده شده است و برعکس برخی فرنچایزها که بعد از یکی دو قسمت افت می‌کنند، قسمت به قسمت بهتر و دوست‌داشتنی‌تر شده.

۲. داستان اسباب بازی ۴ (Toy Story 4)

داستان اسباب بازی 4
  • محصول: ۲۰۱۹
  • کارگردان: جاش کولی
  • صداپیشگان: تام هنکس، تیم آلن، کیانو ریوز
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

سال ۲۰۱۹ از نظر گیشه و فروش سال مهم و بزرگی برای دیزنی بود. رکورد مجموع فروش ۱۱.۱ میلیارد دلار را شکسته بود و برای اکران عناوین متنوع دیگر آماده می‌شد. جای تعجبی نداشت که دیزنی به چنین رکورد شگفت‌انگیزی دست پیدا کرده بود. هر چه نباشد «انتقام‌جویان: پایان بازی» (Avengers: Endgame) پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شد و آواتار را پشت سر گذاشت. لایو اکشن «علاءالدین» (Aladdin) فراتر از انتظارها ظاهر شد و «یخ‌زده ۲» (Frozen II) و بازسازی شیر شاه تبدیل به دو تا از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینما شدند. در کنار همه‌ی این‌ها، قسمت چهارم داستان اسباب بازی هم اکران شد که فروش چشم‌گیری داشت.

داستان اسباب بازی ۴ که نُه سال بعد از قسمت قبلی اکران می‌شد به همه نشان داد حتی بعد از گذشت ۲۵ سال، این شخصیت‌های پلاستیکی همچنان محبوب و پرطرفدار هستند و دل خیلی‌ها در سراسر جهان برای دیدنشان می‌تپد.

پیکسار در تبلیغات گسترده‌ی قسمت چهارم داستان اسباب بازی روی حضور شخصیت‌های تازه‌ای مانور می‌داد، به‌ویژه روی یک چنگال پارانویدی دچار بحران اگزیستانسیالیستی به نام فورکی.  این تبلیغات شیوه‌ای هوشمندانه بود برای اینکه به مردم اعلام کنند قرار است با داستان و کاراکترهای جدیدی روبه‌رو شوند تا بدانند از تکرار مکررات خبری نیست. شیوه‌ای که به‌شدت جواب داد.

داستان اسباب بازی ۴ در گیشه‌های جهانی ۱.۰۷۳ میلیارد دلار فروش کرد که از هر لحاظ رقم بزرگ و حیرت‌انگیزی به حساب می‌آید. با این فروش فوق‌العاده، قسمت چهارم داستان اسباب بازی پرفروش‌ترین فیلم این مجموعه نام گرفت. حتی در سالی ۲۰۱۹ که پر بود از بلاک‌باسترهای دیزنی، داستان اسباب بازی بار دیگر به همه ثابت کرد که وودی و باز و انبوهی اسباب بازی پلاستیکی قدرتی مهارناپذیر دارند و تماشاگران پرشماری را در سراسر دنیا سمت خودشان می‌کشانند.

۱. شگفت‌انگیزان ۲ (Incredibles2)

شگفت‌انگیزان 2
  • محصول: ۲۰۱۸
  • کارگردان: برَد بِرد
  • صداپیشگان: هالی هانتر، کرگ تی. نلسون، باب اودنکرک
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰

همه می‌دانستند تماشاگران بیش از یک دهه است که مشتاق تماشای قسمت دیگری از شگفت‌انگیزان هستند. پایان قسمت اول جوری بود که نوید یک دنباله را می‌داد و در طول این سال‌ها هم که مردم حسابی به دیدن دنباله‌های ناتمام فیلم‌های ابرقهرمانی عادت کرده بودند، پس ساخته شدن یک شگفت‌انگیزان ۲ اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید.

اگرچه حتی با وجود این وقفه‌ی چندین ساله و انتظار و اشتیاق تمام‌نشدنی هواداران،‌ کمتر کسی پیش‌بینی چنین فروش فوق‌العاده‌ای را برای قسمت دوم شگفت‌انگیزان می‌کرد. عملکرد این انیمیشن اصلا شبیه آثار معمول پیکسار نبود، طوری فروخت که فیلم‌های ابرقهرمانی لایو اکشن نظیر آثار جهان سینمایی مارول در سینماها می‌فروشند.

شگفت انگیزان ۲ با فروش جهانی ۱.۲۴۲ میلیارد دلاری تقریبا دو برابر قسمت اول فروش کرد و از تمام تولیدات پیکسار پیشی گرفت. همچنین با این رقم فروش در زمان خودش تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن تاریخ سینما شد که در حال حاضر تنها بعد از بازسازی شیر شاه و قسمت دوم یخ‌زده قرار می‌گیرد.

شگفت‌انگیزان ۲ با تلفیق دو تا از محبوب‌ترین مؤلفه‌های سینما به چنین موفقیت چشم‌گیری رسید؛ انیمیشن و ابرقهرمان‌ها. علاوه بر این، داستانی روایت می‌کرد که در عین خانوادگی و مناسب کودکان بودن، لحظات اکشن و پرتعلیقی هم داشت و شبیه یک بلاک‌باستر تابستانی عمل می‌کرد.

برد بِرد به فرمولی جادویی دست یافته بود که محبوبیت فروش فیلمش را تضمین می‌کرد. هر چه نباشد ما امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که ابرقهرمان‌های گوناگون، سینما و تلویزیون را قبضه کرده‌اند و خیلی وقت‌ها اجازه‌ی نفس کشیدن به دیگر آثار سینمایی را نمی‌دهند. وقتی چنین عنصر قدرتمند و پولسازی را در بستر انیمیشن که به خودی خود هواداران بی‌شماری دارد روایت کنید، دیگر شکی در فروش فوق‌العاده و رکوردشکنی‌های پیاپی فیلم نمی‌ماند.

منبع: Looper

منبع