کمتر از سه هفته تا نخستین نمایش فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی در هفتادوچهارمین دورهی جشنوارهی فیلم کن فاصله داریم و در این مطلب به سه موضوعی پرداختهایم که ما را نسبت به این فیلم کنجکاو میکنند.
اصغر فرهادی طی دههی گذشته با دو فیلم «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷ موفق به دریافت جایزهی اسکار بهترین فیلم بینالمللی (خارجیزبان سابق) شد و در سال ۲۰۱۶ هم به خاطر فیلم فروشنده جایزهی ارزشمند بهترین فیلمنامه را از جشنوارهی کن دریافت کرد. به همین خاطر بسیاری از سینمادوستان از همین الان به موفقیت قهرمان در جشنوارهها و مراسمهای سینمایی سال ۲۰۲۱ امیدوار هستند، اما اثر قبلی فرهادی یعنی «همه میدانند» کمی پایینتر از انتظارات ظاهر شد و به همین خاطر برخی از هواداران این کارگردان تحسن شده نسبت به کیفیت قهرمان تردید دارند.
نگاهی به نکات جالب توجه فیلم قهرمان
اصغر فرهادی پروسهی ساخت و آمادهسازی فیلم قهرمان را تقریبا در سکوت خبری و به دور از هیاهو پیش برد. تا هفتهی گذشته تقریبا هیچ اطلاعاتی از خط داستانی و شخصیتهای این فیلم در دسترس نبود، تا اینکه بالاخره چند روز قبل کمپانی ممنتو فیلمز خط داستانی آن را با سینمادوستان به اشتراک گذاشته است. خلاصه داستان منتشر شده از سوی پخش کننده اروپایی قهرمان به این شرح است: «مرد جوانی به اسم «رحیم» به خاطر بدهی که نمیتوانسته بپردازد، در زندان است. او طی دو روز مرخصیاش، تلاش میکند که طلبکار خود را قانع کند تا از شکایتش در ازای پرداخت مبلغ کمتری، صرف نظر کند. اما اوضاع آنطور که وی انتظار دارد پیش نمیرود…»
بازگشت به یک زمین آشنا
بدون شک بهترین فیلمهای اصغر فرهادی آنهایی هستند که در ایران ساخته شدهاند. از جمله «درباره الی»، جدایی نادر از سیمین و فروشنده که او را به یک فیلمساز بینالمللی و نامدار تبدیل کردند. «گذشته» و همه میدانند به هیچوجه فیلمهای ضعیف یا شکست خوردهای نیستند، اما به نظر اوج کار و درخشش فرهادی زمانی است که در جامعهی ایران، یعنی سرزمین مادریاش به واکاوی معضلات و گرفتاریهای انسانهایی معمولی از طبقهی متوسط اقتصادی میپردازد. به همین خاطر رقم خوردن قهرمان در ایران را فینفسه اتفاقی مثبت و جالب توجه میدانیم.
تیم بازیگری متفاوت و جدید
فرهادی در فیلمهای اخیرش همکاری خوبی با چند بازیگر موفق و نامآشنا از جمله ترانه علیدوستی و شهاب حسینی داشته است، اما در قهرمان خبری از این افراد نیست. محسن تنابنده، امیر جدیدی و فرشته صدرعرفایی بازیگران اصلی این فیلم هستند و در کنار آنها فرهادی از چند بازیگر تازهکار شیرازی هم استفاده کرده تا بتوانیم ترکیب بازیگران قهرمان را متفاوت، کمی عجیب و کنجکاوی برانگیز بدانیم. اما چرا انتخاب محسن تنابنده ممکن است جالب باشد؟ بگذارید با کمک مانی حقیقی و فیلم «چهارشنبه سوری» بیشتر به این موضوع بپردازیم. تنها همکاری حمید فرخنژاد و اصغر فرهادی به سومین فیلم او بازمیگردد که به عقدهی حقیقی احتمالا آخرین همکاری آنها نیز خواهد بود؛ زیرا سبک و نگرش سینمایی این دو هنرمند چندان نزدیک به هم نیست. اما به هر حال در این فیلم فرخنژاد یکی از بهترین بازیهای کارنامه خود را ارائه میدهد و از آن سو فرهادی با استفاده از او موفق به خلق شخصیتی میشود که تفاوتهای محسوسی با تمام مردهای قصههای وی در سایر آثارش دارد. به همین دلیل امیدواریم همکاری فرهادی با این بازیگران جدید منجر به خلق شخصیتهایی جذاب و متفاوت با آنچه که از زنها و مردهای داستانهای او در ذهن داریم، شده باشد.
انتخاب قصهای متفاوت
کافیست نگاهی به خلاصه داستان منتشر شده از قهرمان بیندازیم تا به روشنی متوجه شویم فضای نهمین اثر فرهادی کمی با فیلمهای اخیرش متفاوت است و بیشتر ما را به یاد «شهر زیبا» میاندازد. در اینجا هم شخصیت اصلی از زندان آزاد میشود (به طور دقیقتر مرخصی میگیرد) و نیاز خودآگاه و اصلی او همانند اعلا در شهر زیبا جلب رضایت شاکیان و طلبکاران یک پرونده قضایی است. وجود یک دوستدختر در کنار شخصیتهای اصلی داستان و طبقهی اجتماعی رحیم و اعلا دیگر عواملی هستند که باعث میشوند قهرمان را نزدیک به دومین فیلم فرهادی بدانیم.
فاصله گرفتن اصغر فرهادی از طبقهی متوسط جامعهی ایران و کنکاش در زندگی افرادی با سطح درآمد پایینتر که دغدغههای اقتصادی و معیشتی برای آنها نسبت به شخصیتهای فروشنده یا همه میدانند پررنگتر است، سومین دلیلیست که ما را برای تماشای قهرمان کنجکاو میکند تا ببینیم او همانند جدایی نادر از سیمین از عهدهی ترکیب موقعیتهایی اخلاقگرایانه با زندگی خانوادهای فرودست و چالشهای روایت یک داستان بیطرفانه در این خصوص بر آمده است یا خیر.
نظر شما در این باره چیست؟ آیا برای تماشای فیلم قهرمان کنجکاو هستید؟ نظرات خود در این خصوص را با ما و سایر کاربران دیجیکالا مگ به اشتراک بگذارید.