بعضی از آنها ممکن است بدون هیچ علت واضحی جیغ و گریه به راه بیندازند. کودک توجه کمتری به تحریکات اطرافیان نشان می‌دهد. در نگاه کردن و لبخند به اطرافیان کمتر از همسالان خود است، کمتر به اسم خود واکنش نشان می‌دهد تمایل کمی به برقراری ارتباط چشمی دارد و از همان ابتدا یعنی قبل از سه سالگی والدین متوجه این رفتارها می‌شوند و علاوه بر اینها متوجه هستند که کودکشان اصلاً صحبت نمی‌کند منظور از صحبت کردن در اینجا جملات معنی‌دار نیست همان آواهای اولیه زبان است، در ابتدا کودک ناشنوا به نظر می‌رسد اما زمانی که مورد سنجش قرار می‌گیرند از نظر شنوایی در حد نرمال هستند.

طراحی دکوراسیون برای کودکان اوتیستیک کار بسیار حساس و سختی می‌باشد، زیرا اگر کوچکترین موردی از قوانین اخلاقی و رفتاری آنها رعایت نشود به دلیل استرس و اضطرابی که بر کودک وارد می‌شود ممکن است واکنشهای هیجانی و گاهی هم رفتارهای خشونت‌آمیزی از آنها سر بزند. یک دفتر یادداشت تهیه کنید و سعی کنید رفتارها و کردارهای کودک را زیر ذره‌بین قرار دهید. نکته‌ها را با حوصله و دقت بنویسید، درج ساعت و تاریخ بسیار حائز اهمیت است زیرا ممکن است رفتارهای کودک به زمان هم مرتبط باشد که چه مواقعی روز یا شب آرام‌تر هستند و چه مواقعی رفتارهای هیجانی یا نامناسبشان کمتر و یا بیشتر است، خلاصه ذره‌بین نگاهتان حسابی باید جزییات را رصد کند. همین نکات به شما کمک می‌کند تا شما متوجه شوید چگونه باید با کودکتان رفتار کنید کافیست مواردی که او را مورد تنش قرار می‌دهد را انجام ندهید.

از همین ابتدا باید بگویم تغییر در دکوراسیون شما اصلاً کار آسانی نیست و شما اجازه ندارید به یک‌باره اثاثیه را جابه‌جا کنید و تحولی در خانه‌تان به وجود آورید زیرا کودکان اوتیستیک در برابر هر تغییری هر چند کوچک و خصوصاً جابه‌جا شدن لوازم منزل بسیار حساس هستند و سریع از خود عکس العمل نشان می‌دهند. گاهی مادران برای آنکه یک اتاق اختصاصی برای کودک تعبیه کرده‌اند هنگام کارهای روزانه دل‌شوره و نگرانی دائم برای کودکشان دارند همین امر آنها را از خانه‌داری باز می‌دارد و مستأصلشان می‌کند، یک چادر مسافرتی کوچک که فرزندتان در آن جای گیرد و حداقل بتواند در چادر بایستد گزینه قابل تأملی می‌باشد زیرا همانطور که میدانید کودکان اوتیستیک به یک فضای مستقل علاقه بیشتری نشان می‌دهند که این فضای مستقل را برای آنکه در دید شما باشد در حال یا پذیرایی استقرار نمایید.

طراحی دکوراسیون برای کودکان اوتیستیک کار بسیار حساس و سختی می باشد،زیرا اگر کوچکترین موردی از قوانین اخلاقی و رفتاری آنها رعایت نشود به دلیل استرس و اضطرابی که بر کودک وارد می شود ممکن است واکنش های هیجانی و گاهی هم رفتارهای خشونت آمیزی از آنها سر بزند.

نکته‌های مهم در استفاده از چادر مسافرتی

  1. سعی کنید جنس چادر از مواد مصنوعی و پلاستیکی نباشد حتی می‌توانید یک نوع ضخیم اما خنک پارچه نخی را انتخاب و برای دوخت چادر به خیاط سفارش دهید.
  2. در چادر را همیشه کاملاً باز نگه دارید تا هم بودن در جمع خانواده را کم کم بپذیرد و هم استقلال را حس کند.
  3. دمای چادر را کنترل نمایید. می‌توانید کلیه در و پنجره‌ها و هواکش چادر را باز نگه دارید تا هوای درون چادر خفه یا گرم نباشد.
  4. برخی از کودکان اوتیستیک به تماشا کردن تلویزیون علاقه دارند در صورت امکان در چادر که باز است رو به تلویزیون باشد تا در فضای مستقلش بتواند تلویزیون هم نگاه کند.
  5. به دلیل آنکه کودکان اوتیستیک از نور زیاد و صدای بلند بدشان می‌آید و مضطرب می‌شوند نباید چادر نزدیک بلندگوهای تلویزیون و کلاً سینما خانواده قرار بگیرد همچنین رو به روی پنجره هم نباشد زیرا تابش مستقیم خورشید نیز کودک را تحریک می‌کند.
  6. . به یاد داشته باشید هرگز در تاریکی مطلق تلویزیون نگاه نکنید زیرا نور تصاویر شدیدتر می‌شود و ممکن است چشمان کودک را بیازارد.
  7. در موقع مهمانی‌ها هم نیازی نیست چادر را جمع نمایید که همین حرکت به یک‌باره جمع کردن چادر کودک را آزار خواهد داد. بودن چادر در پذیرایی و حال نشانه بی‌نظمی و سلیقه نداشتن شما نیست بلکه تنها نشانه عشق و مهربانی شما به فرزندتان است.

وارد کردن چادر به خانه

برای وارد کردن چادر مسافرتی در دنیای کودک اوتیستیک باید حوصله و صبر زیادی داشته باشید و آن را مرحله به مرحله وارد خانه کنید. زمانی که چادر را تهیه کردید که معمولاً دارای یک پوشش استوانه‌ای است در داخل خانه کنار در ورودی بگذارید سپس در طی روز کم کم آن را جا به جا کنید و در قسمتی که می‌خواهید چادر را در آنجا باز کنید آن را قرار دهید. توجه داشته باشید اگر بردن چادر به آن قسمت خانه چند روزی هم طول کشید اصلاً مهم نیست، مهم این است که کودک شما با ورود یک وسیله جدید به خانه شما دچار اضطراب و استرس نگردد وبخواهد کمکم با آن شیء ارتباط برقرار کند. شما باید در میزان جا به جا شدن چادر هم دقت داشته باشید سعی نکنید برای زودتر رسیدن چادر به مکان مورد نظرتان با فاصله‌های زیاد آن را پیش ببرید بلکه باید با حوصله و صبرتان کمکم این کار را انجام دهید. حتی باز کردن چادر هم باید با حوصله و کمکم انجام گیرد.

  1. ابتدا زیپ را باز کنید.
  2. چادر را از پوشش در بیاورید.
  3. مرحله به مرحله و به آهستگی اصلا هم به این فکر نکنید چند روز قرار است طول بکشد در واقع شما باید فیلم زندگیتان را روی دکمه اسلوموشن (آهسته) بگذارید.

پس از بر قراری چادر وسیله‌ها و اسباب بازی‌هایی که دوست دارد را جلو در چادر قرار دهید و تعدادی را هم داخل چادر، تأکید می‌کنم این کار را هم باید کمکم و به فاصله چند روز انجام دهید، اصلاً تلاش نکنید که کودک را به‌زور به داخل چادر هدایت کنید. برای به دست آوردن اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش هم که باشد خودش داخل چادر خواهد رفت. توجه داشته باشید که اتاق خواب کودکتان را هم باید به همان شکل حفظ کنید زیرا چادر را در پذیرایی یا حال برای این بنا کرده‌اید که فرزندتان در دید شما باشد. از حالا به بعد شما دو مکان مستقل برای او تعبیه کرده‌اید یکی اتاق خواب او و دیگری اتاق بازی او که می‌توانید او را همیشه در اتاق بازی‌اش در تحت نظر بگیرید. و شب هنگام کودک را برای استراحت به اتاق خوابش ببرید.

این مطلب اولین بار در نشریه نیازمندی‌های ساختمان به قلم ملیحه احمدبیگی منتشر شده است.