به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه مستند؛ مستند «بازگشت نازی» با پشتوانه گفتگوی مستقیم با پژوهشگران علوم سیاسی و ژئوپلیتیک، سیاستمداران و جامعه شناسان سیاسی اروپا مانند ولفگانگ اشتریک، نونا مایر و الکساندر دوگین و … در طی دو سال گردآوری شده و در تلاش است تا به این پرسش‌ها پاسخ دهد که معنای اصطلاح راست افراطی که امروزه در اخبار و رسانه ها زیاد می شنویم، چیست؟ و قدرت گرفتن راست‌های افراطی در کشورهای حوزه اتحادیه اروپا چه تاثیری بر کشورهای جهان از جمله ایران دارد؟

مستند «بازگشت نازی» در ۷ کشور اروپایی تصویربرداری شده؛ بخش نخست آن به تاریخچه شکل گیری اتحادیه اروپا و همگرایی اروپایی و فراز و فرودهای آن می پردازد و بخش دوم آن، رشد پدیده راست افراطی، نئونازی ها، نژادپرستی، مهاجرستیزی و قدرت گرفتن احزاب ناسیونالیست افراطی در کشورهای اروپایی را از جنگ جهانی دوم به این سو مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است.

چرا امروزه راست گرایان افراطی مانند گذشته، یهودستیز نیستند و در عوض اسلام ستیز شده اند؟ با رشد نژادپرستی چه بر سر مهاجران ساکن اروپا می‌آید؟، چرا راست گرایان افراطی با اتحادیه اروپا مخالف‌اند و می خواهند کشور خود را از آن خارج کنند؟ و آیا ظهور راست افراطی به معنای بازگشت مجدد نازی ها و هواداران فاشیسم در اروپاست؟ از گزاره‌هایی هستند که «بازگشت نازی» در گفت‌وگو با کارشناسان مختلف و حضور در محل اتحادیه اروپا به دنبال پاسخ آنها بوده است و مخاطبان با مراجعه به سایت هاشور می‌توانند این مستند را تماشا کنند.

دکتر سید نادر نوربخش پژوهشگر و محقق و مجید عزیزی تهیه کننده و کارگردان مستند «بازگشت نازی» هستند که تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

منبع