به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی درباره تفاهمنامه این مجموعه با بنیاد سینمایی فارابی برای اکران فیلم‌های نوستالژیک دهه‌های ۶۰ و ۷۰ توضیح داد: ما پیش از این برنامه‌ای برای اکران فیلم‌های خاطره‌ساز در سینما آزادی داشتیم که بر اساس آن در ماه محرم سال گذشته فیلم‌های سینمایی «روز واقعه» و «پرواز در شب» را اکران کردیم. آن اکران‌ها با استقبال خوبی از طرف اهالی سینما و سینمادوستان مواجه و بهانه‌ای شد که امسال این تجربه را کمی گسترش دهیم. این بار سراغ تمام فیلم‌های خاطره‌انگیز سینمای ایران حتی فیلم‌های قبل از انقلاب مانند «سفر سنگ» رفته‌ایم و پیگیر هستیم تا این آثار شاخص را در بازه زمانی کوتاه روی پرده اکران کنیم.

او در ادامه توضیح داد: واقعیت این است که بنیاد سینمایی فارابی کار بزرگی انجام داده و فیلم‌های خاطره‌انگیز دهه‌های ۶۰ و ۷۰ را اصلاح رنگ کرده و روی دی‌سی‌پی آورده است. بابت این کار باید از آقایان تابش و ایل‌بیگی سپاسگزار بود که این خاطرات ارزشمند را پاس داشته‌ و نسخه به‌روز و قابل اکران آن را فراهم آورده‌اند. در کنار این اکران‌ها هم تصمیم داریم هنرمندان نقش‌آفرین در این آثار را هم در قالب فرش قرمز در کنار خود داشته باشیم. اگر این امکان فراهم و شرایط کرونا کنترل شود، سعی می‌کنیم نشست‌هایی را هم در کنار اکران این فیلم‌ها برگزار کنیم و نگاهی به تجربه آن زمان سینمای ایران داشته باشیم.

مدیر سینما آزادی درباره فیلم‌های انتخاب‌شده برای اکران در این طرح هم گفت: تاکنون «دزد عروسک‌ها»، «شهر موش‌ها»، «نیاز»، «کلوزآپ»، «روز واقعه»، «عروس آتش»، «سگ‌کشی»، «شیر سنگی»، «دیده‌بان»، «جاده‌های سرد»، «رنگ خدا» و… فیلم‌هایی هستند که نسخه مرمت‌شده آن‌ها برای اکران در اختیار ما قرار گرفته و طبق برنامه‌ریزی از ماه محرم اکران این آثار را کلید خواهیم زد.

نوروزی درباره تأمین نسخه مرمت‌شده برخی فیلم‌های قبل از انقلاب نیز بیان کرد: درباره فیلم‌های قبل از انقلاب با جشنواره جهانی فجر وارد مذاکره شده‌ایم. نسخه اصلاح‌رنگ‌شده برخی از این فیلم‌ها مانند «سفر سنگ» در قالب جشنواره جهانی فجر رونمایی شده و پیگیر هستیم بتوانیم از این ظرفیت و آرشیو هم استفاده کنیم.

منبع