فیلم جدایی نادر از سیمین ، اثر تحسین شده ی اصغر فرهادی ، به فهرست ۱۰ فیلم برتر سینمای بین الملل به انتخاب یک روزنامه ی آمریکایی راه یافت.

روزنامه آمریکایی اسپوکزمن-ریویو (The Spokesman-Review)، سومین روزنامه ی پرمخاطب در واشنگتن، چندی پیش در مطلبی به معرفی ۱۰ فیلم برتر سینمای بین‌ الملل پرداخت، فیلم‌ هایی که در خارج از حلقه هالیوود و با چاشنی ارزش‌ ها و سبک زندگی مردم در کشور مبدأ ساخته شده اند.

در کنار آثار سینمایی کشورهایی چون انگلیس، سوئد، آلمان و هند، فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته ی اصغر فرهادی نیز به نمایندگی از ایران به این فهرست راه یافته است. در این فهرست آثار کارگردانان بزرگی همچون اینگمار برگمان و آکیرا کوروساوا به چشم می خورد.

اسپوکزمن-ریویو، فیلم جدایی نادر از سیمین فرهادی را یک داستان خانوادگی توصیف کرده است که تصویری پیچیده و صادقانه از زندگی در جامعه ایرانی ارائه می‌ دهد.

جدایی نادر از سیمین ، پنجمین اثر سینمایی اصغر فرهادی است که در سال ۲۰۱۲ جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از آن خود کرد.

جدایی نادر از سیمین علاوه بر دریافت اسکار، در شصت و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین نیز جایزه خرس طلایی برای بهترین فیلم و جایزه خرس نقره‌ ای برای بهترین بازیگر مرد و بازیگر زن را برد.

این فیلم جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از شصت و نهمین مراسم گلدن گلوب هم دریافت کرد و به اولین فیلم ایرانی‌ ای تبدیل شد که این جایزه را دریافت می‌ کند. گلدن گلوب پس از اسکار مهمترین جایزه سینمایی در آمریکا است.

فیلم جدایی نادر از سیمین همچنین برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، به فهرست نامزدهای اسکار بهترین فیلمنامه نیز راه یافت.

این فیلم مجموعاً بیش از ۵۲ جایزه ی جهانی را از آن خود کرد.

جدایی نادر از سیمین در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر نیز جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین صدابرداری و بهترین فیلمبرداری را برد و در ۶ بخش دیگر نامزد دریافت جایزه شد. شهاب حسینی و ساره بیات نیز به خاطر نقش آفرینی های خود در این فیلم دیپلم افتخار بهترین نقش های مکمل مرد و زن را دریافت کردند.

جدایی نادر از سیمین با فروش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ایران، سومین فیلم پرفروش سال ۱۳۹۰ پس از فیلم‌های اخراجی‌ ها ۳ و ورود آقایان ممنوع بود.

این فیلم پس از کسب جایزه اسکار با افزایش فروش در آمریکا مواجه گشت به‌ طوری که شرکت سونی پیکچرز که مسئولیت توزیع و پخش آن را برعهده داشت تعداد سالن‌ های نمایش این فیلم را از ۱۶۰ به ۲۴۳ سالن افزایش داد.

این درام ۱۲۳ دقیقه‌ ای روایتگر داستان طلاق یک زوج از طبقه ی متوسط جامعه است و مشکلاتی که با استخدام پرستار برای مراقبت از پدر بیمار نقش اول مرد داستان ایجاد می‌ شود.

پیمان معادی، لیلا حاتمی، شهاب حسینی، ساره بیات و مریلا زارعی بازیگران اصلی جدایی نادر از سیمین بودند.

منبع