داستان فیلم:

بالستررو (هنری فوندا) نوازنده‌ای است که در یکی از کلوب‌های شبانه شهر فعالیت می‌کند. اما شباهت او با یک خلاف‌کار باعث دردسرهایی می‌شود و…

کارگردان:

آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock): متولد ۱۳ آگوست ۱۸۹۹ لیتوناستون لندن، انگلیس می‌باشد. هیچکاک که بیشتر در زمینه فیلم‌های معمایی و مهیج فعالیت داشت، فعالیت‌های سینمایی‌اش را از سال ۱۹۲۰ در انگلستان به‌عنوان نقاش و طراح صحنه آغاز کرد، سپس به‌تدریج نویسنده، دستیار کارگردان و سرانجام کارگردان شد. او که در آلمان تحت تأثیر سبک هیجان‌نمایی (اکسپرسیونیسم) قرار گرفته بود، نام وی با شروع به کارگردانی به‌سرعت مترادف با فیلم‌ساز ماهر و حرفه‌ای شد، فیلم‌سازی که در هر اثرش امضایش را نیز به جا می‌گذاشت. حتی در فیلم اولیه‌ای چون مستأجر که در آن هیچکاک ویژگی‌های مختلف را با هم ترکیب کرد: آرایش تصویری نور و سایه، حرکات دوربین پیچیده‌ای که یادآور سینمای صامت آلمان بودند، تدوین استعاری مونتاژ شوروی با برش موازی رایج در سینمای آمریکا. در واقع هیچکاک در مستأجر اولین اثر مشخصاً هیچکاکی‌اش را خلق کرد. فیلمی که مورخین سینما آن را یکی از چند فیلم برجسته و بااهمیت انگلستان در دهه بیست به شمار می‌آورند. هیچکاک در سال ۱۹۳۹ برای ساخت فیلم ربکا به پیشنهاد یک تهیه‌کننده فیلم بنام دیوید سلزنیک به آمریکا رفت.

مرد عوضی (The Wrong Man) به کارگردانی آلفرد هیچکاک

باوجوداینکه هیچکاک با کار برای شاخه انگلیسی کمپانی پارامونت تا حدودی با نظام استودیویی هالیوود آشنا شده بود ولی کار در آمریکا آغازگر رابطه‌ای بغرنج با نظام استودیویی بود. هیچکاک به سازمان‌یافتگی استودیوها متکی بود، ولی در مقابل از مداخله تهیه‌کننده‌ها بر می‌آشفت. در این میان سلزنیک از همه بدتر بود زیرا او خود را شخصاً مالک تمام محصولاتش می‌دانست. هیچکاک هم تلاش می‌کرد به‌نوعی دست او را از سر فیلم‌هایش کوتاه کند مثلاً در فیلم‌برداری تنها صحنه‌های لازم را فیلم‌برداری می‌کرد و در نتیجه نمی‌شد فیلم را به شیوه‌ای غیر از شیوه موردنظر او تدوین کرد. هیچکاک طی شش دهه در ساخت بیش از پنجاه فیلم شرکت داشت (از فیلم‌های صامت تا فیلم‌های تکنیکالر) تا به امروز به‌عنوان سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین کارگردان فیلم‌های سینمایی شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های بارز فیلم‌های هیچکاک این است که خود او در همهٔ فیلم‌هایش در یک صحنه، حتی بسیار کوتاه به‌عنوان بازیگر حضور دارد. از فیلم‌های معروف او می‌توان به سرگیجه، پنجره عقبی، شمال از شمال غربی، روانی، نتریوس، ربکا و پرندگان اشاره کرد. همچنین او از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲ مجموعه سریالی تحت عنوان «آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند» را کارگردانی کرد که در این فیلم‌ها او به‌عنوان راوی داستان در فیلم حاضر می‌شد. نکته مهم در مورد وی این است که وی هیچگاه به جایزه اسکار دست نیافته است اگرچه در یک سال مانده به فوتش یک اسکار افتخاری دریافت کرد. در سال ۱۹۴۰ فیلم ربکا جایزه بهترین تولیدکنندگی را از آن سلزنیک کرد و تنها ۵ فیلم وی به نام‌های قایق نجات، طلسم شده، پنجره عقبی، روانی و ربکا نامزد اسکار گردید. وی همچنین: نامزد دریافت نخل طلای کن به‌عنوان بهترین کارگردان برای فیلم‌های مردی که زیاد می‌دانست در سال ۱۹۵۶ و بدنام در سال ۱۹۴۶، نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب برای فیلم جنون در سال ۱۹۷۳ و نامزد دریافت شیر طلایی از جشنواره ونیز برای فیلم دستگیری دزد در سال ۱۹۵۵ شد. آلفرد هیچکاک در تاریخ ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ در کالیفرنیای آمریکا درگذشت. از نظر او فیلم خوب، فیلمی است که به قیمت شام بیرون و بلیت سینما و پول پرستاری که می‌دهید تا بچه‌تان را در خانه نگه دارد بیرزد. اگر فیلمی خوب باشد، حتی اگر صدای فیلم هم قطع شود بازهم تماشاگر می‌تواند کاملاً بفهمد فیلم چطور پیش می‌رود

مرد عوضی (The Wrong Man) به کارگردانی آلفرد هیچکاک

بازیگران:

هنری فوندا (Henry Fonda): یکی از محبوب‌ترین بازیگران تاریخ هالیوود که موردتوجه اکثر خانم‌های زمان خودش بود! هنری فوندا علاوه بر زندگی پرحاشیه‌اش، بازیگر بسیار خوبی هم بود. وی بازی را از تئاتر آغاز کرد و سپس به سینما آمد و توانست در فیلم‌های «آقای لینکن جوان» ، «خوشه‌های خشم» و «۱۲ مرد خشمگین» بدرخشد. اما علی رغم بازی‌های به یاد ماندنی اش، او تا یک سال قبل از مرگش نتوانست طعم شیرین اسکار را بچشد. فوندا یک سال قبل از مرگش در سال ۱۹۸۲  به دلیل بازی فوق العاده اش در فیلم «در کنار برکهٔ طلایی» موفق شد اسکاری دریافت کند ولی خودش به علت بیماری نتوانست جایزه اش را بگیرد و بجای او دخترش جین فوندا این جایزه را دریافت کرد.

ورا مایلز (Vera Miles): هنرپیشه سینما و تلویزیون اهل ایالات متحده آمریکا است. خانم کانزاس پس از پیروزی در مسابقات لباس شنا در مسابقه میس آمریکا، در سال ۱۹۴۸ آماده مسابقات استعدادیابی شد. هم سن و سالان او آواز خواندند و رقصیدند، اما خانم کانزاس ترجیح داد از بازیگری سخن بگوید. وی با این سخن که: “من هیچ استعدادی ندارم،” تنها استعداد من پرورش فرزندان است. ” تعجب داوران و تماشاگران را برانگیخت. دوشیزه کانزاس چهار فرزند خود را تربیت کرد، همچنین دوره کار سینمایی و تلویزیونی او شش دهه طول کشید.

وی در سال ۱۹۹۵ خود را از بازیگری بازنشسته کرد.

مرد عوضی (The Wrong Man) به کارگردانی آلفرد هیچکاک

نکاتی که احتمالاً درباره فیلم مرد عوضی (The Wrong Man) نمی‌دانید:

سکانسی که مانی به زندان می‌رود در یک زندان واقعی فیلم‌برداری شده است. نکته جالب اینکه شما می‌توانید صدایی را بشنوید که در آن حوالی می‌گوید: «تو رو دیگه واسه چی گرفتن هنری؟!» و سپس صدای خنده دیگر زندانیان!

«مرد عوضی» یکی از فیلم‌های موردعلاقه مارتین اسکورسیزی است و بر روی او برای ساخت «راننده تاکسی» تأثیر گذاشته است.

اگرچه فیلم بر اساس واقعیت ساخته شده اما آلفرد هیچکاک برخی از جزئیات را در فیلم تغییر داده است.

آلفرد هیچکاک از جان مایکل هایس خواست که بدون دریافت دستمزد بر روی فیلمنامه کار کند و در عوض بخشی از سود فیلم را دریافت کند. هایس پیشنهاد هیچکاک را رد کرد و به‌این‌ترتیب همکاری مشترک این دو برای همیشه به پایان رسید.

«مرد عوضی» تنها همکاری مشترک هنری فوندا و آلفرد هیچکاک محسوب می‌شود.

هنری فوندا هنگام بازی در «مرد عوضی» ۵۰ ساله بود اما شخصیتی که نقش آن را ایفا می‌کرد در آن مقطع ۳۸ ساله بود.

«مرد عوضی» یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های هیچکاک در دهه ۵۰ میلادی بود.

«مرد عوضی» در لیست «۱۰۰۱ فیلمی که باید پیش از مرگ ببینید» نوشته استیون اشنایدر قرار دارد.

آلفرد هیچکاک شخصاً مقدمه فیلم «مرد عوضی» را گفته است. این تنها باری بود که صدای هیچکاک در یکی از فیلم‌هایش شنیده شد.

نازنین آفاق

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

مرد عوضی (The Wrong Man)مرد عوضی (The Wrong Man) به کارگردانی آلفرد هیچکاک

کارگردان: آلفرد هیچکاک

نویسنده: مکسول اندرسون، آنگس مکفیل

بازیگران:

هنری فوندا / بالستروو

ورا مایلز / رز

آنتونی کوایل/  فرانک

زمان: ۱۰۵ دقیقه

محصول: ۱۹۵۶

مهم‌ترین افتخارات: –

منبع