تصویر روز ناسا: دلفین ۷۰ هزار ساله

این حباب کیهانی که از بادهای پرسرعتِ یک ستاره‌ی داغ و پرجرم باد شده، ابعادی غول آسا دارد. عنوان رده‌بندی شده‌ی آن شارپلس ۳۰۸-۲ (یا اس‌اچ۲-۳۰۸) است و با فاصله‌ای در حدود ۵۲۰۰ سال نوری از زمین، در راستای صورت فلکی سگ بزرگ جای دارد. این حباب، پهنه‌ای کمی بیش از یک ماه کامل را در آسمان سیار‌ه‌ی زمین می‌پوشاند که در فاصله‌ی برآوردی آن، هم‌ارز قطری به اندازه‌ی ۶۰ سال نوریست.
ستاره‌ی بزرگ و سنگینی که شارپلس ۳۰۸-۲ را پدید آورده یک ستاره‌ی ولف-رایه است و همان نقطه‌ی روشنیست که نزدیک مرکز سحابی دیده می‌شود. ستارگان ولف-رایه بیش از ۲۰ برابر خورشید جرم دارند و باور بر اینست که نماینده‌ی یک گام کوتاه پیش-ابرنواختری در روند زندگی ستارگان بزرگند. بادهای پرسرعتی که از این ستاره‌ی ولف-رایه می‌وزند، مواد کم‌سرعت‌تری را که در گام‌های پیشینِ زندگیِ ستاره از آن پس زده شده بودند با خود می‌روبند (جاروب می‌کنند) و در نتیجه این سحابی حباب-مانند را پدید آورده‌اند که دارد همچنان با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ثانیه باد می‌شود.
سن این سحابیِ باد شده چیزی نزدیک به ۷۰ هزار سال است؛ یعنی زمانی آغاز به شکل‌گیری کرده بوده که سیاره‌ی زمین، در دوران پارینه‌سنگی میانی به سر می‌برد! تابشِ به نسبت کم‌سویی که در این تصویر گسترده ثبت شده، بیشتر ناشی از گسیلش اتم‌های یونیده‌ی اکسیژن است و بر پایه‌ی نقشه‌ی رنگی، به فام‌های آبی نمایانده شده [زیرا بدون رنگ‌آمیزی برای چشم انسان نادیدنی است- م]. سحابی اس‌اچ۲-۳۰۸ به نام سحابی دلفین نیز شناخته می‌شود.

منبع: apod.nasa، یک ستاره در هفت آسمان