تصویر روز ناسا: ماه، ناهید، درخت

این نقطه‌ی نورانی کنار ماه چیزی نیست جز سیاره‌ی ناهید. حدود یک هفته پیش، کره‌ی ماه به اندازه‌ی نامعمولی در آسمان به سیاره‌ی ناهید نزدیک شد، یک همرویدادی زاویه‌ای که به نام همتاخت (appulse) شناخته می‌شود.
همتاخت هم مانند همیستان (مقارنه، conjunction) واژه‌ای مربوط به مختصات ظاهری جرم در آسمان است و زمانی به کار می‌رود که جدایی ظاهریِ دو جرم در آسمان به کمترین اندازه می‌رسد. همتاخت ۰.۰۵ درجه‌ایی که در این اینجا میان ماه و ناهید می‌بینید به هنگام بالا آمدن این دو جرم در آسمان بر فراز دهانه‌ی کوکو در جزیره‌ی اوآهو از جزایر هاوایی آمریکا به تصویر کشیده شده.
ماه در آن شب در گام هلال بود. هلالش از بازتاب مستقیم نور خورشید می‌درخشید، ولی بخش تاریکش نیز از پرتوی زمین‌تاب اندکی روشن شده بود. زمین‌تاب نور دست دوم خورشید (!) است که از خورشید به زمین تابیده و از روی زمین به سوی ماه بازتابیده است.
برگ‌های یک درخت آکاکیا هم در پیش‌زمینه، جلوی قرص ماه دیده می‌شود. آن بخش از برگ‌ها که جلوی هلال درخشان ماه هستند به حالت ضدنور در آمده و تیره دیده می‌شوند ولی بخش دیگرش که جلوی یک پس‌زمینه‌ی تاریک‌ترند در اثر “پراکنشِ پیش-سو” به رنگ سفید دیده می‌شوند. همتاخت‌های ماه به طور معمول چندین بار در سال رخ می‌دهند- برای نمونه، انتظار می‌رود در ۱ مارس (۱۰ اسفند)، ماه از فاصله‌ی زاویه‌ایِ ۰.۲۰ درجه‌ی سیاره‌ی کیوان (زحل) بگذرد.

منبع: apod.nasa، برگرفته از: یک ستاره در هفت آسمان